Bitloos niet toegelaten in de ring...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Bitloos niet toegelaten in de ring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 12:29

... en nu is het gewoon zo'n kwestie van trots geworden dat ik het lichtjes beu ben. :o

Het gaat hier specifiek over de dressuurdiscipline zoals we hem allemaal wel kennen. In België houden ze echter nog nét wat meer vast aan tradities en staan we zoals gewoonlijk weer achter met "nieuwigheden". Zodus mag ik geen dressuurwedstrijden starten zonder bit tenzij ik me houd aan oefendressuur, waar er heel weinig competitie in te vinden is. (En zoek ook maar eens naar die oefendressuur wedstrijden :') )

Nu ik tot op het punt geraakt ben ik de opleiding van mijn merrie dat ze het contact accepteert, netjes ondertreed zoals je altijd al heeft gedaan en klaar is voor zijgangen, was ik eens aan het denken aan dressuurwedstrijden. Als dit jaar immers goed gaat, kan ik in de tweede helft van het jaar rondtrekken met een eigen trailer, wat het allemaal veel gemakkelijker maakt. Mijn hart ligt in de TREC en Endurance, maar ik vind Dressuur persoonlijk enorm belangrijk en zou graag voor de lol ook dat eens meepakken.

We laten de idiotere regels van Dressuur even achterwege (enkel met bruin jasje mag je meedoen met bruin tuig en botten, en zelfs dan nog is er soms commentaar hier, hoe belachelijk) en focussen ons op dat bitloze geval.

Waarom is dit een kwestie van trots geworden? Omdat ik met veel boeren en veel ruiters in contact kom, die me allemaal "Getikt in het hoofd" noemden omdat ik zowel op touwhalster rij als men. Ze snappen het niet, ze zeggen dat ik me nog een ongeluk ga rijden, en wat denk ik wel dat ik mijn tank van 500 kilo ga kunnen tegenhouden met een touwtje. Al die commentaar gaat over mijn hoofd tegenwoordig en ik knik en lach een beetje, zoals het hoort. Want je kan toch niets veranderen aan die mening.

Afbeelding
De twee koters achter elkaar. Mijn merrie voorop.

Mensen die er toevallig een weg rond hebben gevonden? Of verhalen waar veel commentaar werd gegeven, weinig commentaar, etc...

Met een bit kan natuurlijk ook, en zij kan het, maar ik heb haar opgeleerd met touwhalster en daar reageert ze nu ook gewoon het fijnste op. Als ik terug de fijne kneepjes ga moeten aanleren met bit ben ik nog lang bezig. -O-

Maartje1990

Re: Bitloos niet toegelaten in de ring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:34

Ik doe ook alles bitloos wel men ik men de ideal neusriem en als hij bereden wordt dan heeft hij een kaakgekruist hoofdstel. Ik heb wel eens al commentaar gehad dat bitloos mennen gevaarlijk is máár bij mij kan het want het is een shetlander :') grootste onzin natuurlijk maargoed.

Je woont niet dichtgenoeg bij de nederlandse grens om hier bitloos te starten? Mag je alleen niet met een touwhalster starten maargoed

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 12:36

Met een touwhalster mag ook niet? :P Wauw. Dan laten ze bitloos toe, moet het nog met specifieke optomingen :')

Nee, ik woon zelf in de centrale regio in Vlaams-Brabant, dus het is wel een eindje rijden. Ik ben wel van plan om naar Eersel en Kootwijk te gaan voor TREC, dus ik kan evengoed eens proberen om daar te starten. Wel even opzoeken hoe dat werkt als je van België komt, dan!

En moeten investeren in een sidepull, gok ik _O-

En wat een zever zeg, dat het met een shetlander dan wél kan :p Die hebben ook fors hoor. Je paard moet het gewoonweg kunnen... Da's toch ook alles?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:39

ik heb niets op bitloos rijden, aar een touwhalster is een halter geen hoofdstel. Het is ervoor niet gemaakt en gaan dus schuren en geeft niet op de jusite plaatsen druk.
Wil je bitloos rijden zou ik toch voor een hoofdstel gaan hoor. dan zijn je mogelijkheden qua starten ook groter

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:40

Dat is in de dressuur in ieder geval zo. Weet dat bij endurance het wel mag maar dan moeten de koorden samen minimaal 12 mm zijn ofzoiets

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:41

He Odrada! Ik heb met mijn haflinger (Stef) 1x bitloos gestart omdat ik niet wist dat het niet mocht, het staat namelijk nergens duidelijk aangegeven dat het niet mag :+
Heb toen op die (oefen)wedstrijd aangegeven dat ik dit niet wist en mocht wel starten, omdat het voor die ene keer was. Maar sindsdien dus ook niet meer op dressuurwedstrijd geweest omdat ik het zo'n onozele regel vind en ik echt geen bit in m'n paard ga gooien omdat zij vinden dat dat moet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:43

Ik vind het nogal onzinnig om er zelf tegenin te gaan vanwege trots (principe)
Maakt je precies hetzelfde als de tegenstanders.

Imo zou je met en zonder bit hetzelfde moeten kunnen rijden, tenzij je paard een afwijking heeft.
Dus in de meeste gevallen kun je om op wedstrijd te gaan, een bit in doen. Krijgt het paard niks van.

Je hoeft andere mensen niet te bekeren hè!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:45

sneeuwpop schreef:
Ik vind het nogal onzinnig om er zelf tegenin te gaan vanwege trots (principe)
Maakt je precies hetzelfde als de tegenstanders.

Imo zou je met en zonder bit hetzelfde moeten kunnen rijden, tenzij je paard een afwijking heeft.
Dus in de meeste gevallen kun je om op wedstrijd te gaan, een bit in doen. Krijgt het paard niks van.

Je hoeft andere mensen niet te bekeren hè!

Inderdaad! :j

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:46

Dat ze een touwhalster niet toestaan vind ik heel diervriendelijk. Een touwhalster is namelijk niet gemaakt op met constante verbinding te rijden en dat wordt wel gevraagd tijdens dressuurwedstrijden.
Voor contactloos/contactarm rijden wat meer op neckreining gebaseerd is kan het inderdaad prima, maar dat is niet van toepassing als je volgens de richtlijnen dressuur wilt rijden.
Dan is een sidepull een veel diervriendelijker alternatief voor wedstrijden.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 12:54

Ik vind touwhalster veel duidelijker hulpen doorgeven dan een heel bepadde sidepull, maar ja, da's ook weer een mening en een gevoel. Het is niet omdat ze in de reglementering er moeilijk over doen dat het slécht is, ik heb immers nooit schuurwondjes gehad of dergelijke.

Maartje, 12 mm is de dikte van een leadrope :') Ik denk dat je 8 mm bedoelt. Dat is wel goed mogelijk, maar hier in België maken ze dat onderscheid dan weer niet. touwhalster is gewoon touwhalster.

Sneeuwpop, goh, ik ga er geen bit insteken (zoals Luca zegt) speciaal voor de wedstrijden. Zo belangrijk is het nu ook weer niet voor mij. Je moet zogezegd evengoed bit als bitloos kunnen rijden, maar ik vind het dan wel weer grappig dat datzelfde argument nooit wordt voorgelegd aan de mensen die met bit rijden - ik kan je zo zeggen dat 80% er niks van gaat bakken.

Luca, Ah, ik dacht dat ze er destijds geen commentaar op hadden? Menslief, ook weer fijn. :') Je hebt gelijk trouwens; er gewoon een bit ingooien om die reden is maar zo belachelijk.

Over de sidepull ga ik wel eens nadenken - ik rij niet zodanig op contact dat het een uur duurt (het is sporadisch, voor de oefening) dus het kan goed zijn dat dat de reden is dat ik voor contact geen schuurwondjes krijg. Weet iemand nette bruine sidepulls? Geen kin-kaak gekruist, aan die miserie begin ik niet 8)7

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:59

Geen commentaar, maar puur interesse.
Hoe behoud jij een constante aanleuning als je geen constant contact bied? Ik heb namelijk geleerd dat een constante aanleuning van twee kanten moet komen (zowel paard als ruiterhand).
Weet wel dat een constante aanleuning dus wel vanaf de B al wordt verwacht, zonder ga je geen of krappe winst rijden.

Mijn sidepull kwam van per mi cavallo, hij is wel wat dikker/lomper dan de meesten en ik weet niet of ze ook bruin hebben.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:01

Ik rij geen dressuur maar voornamelijk western, en daarnaast ook geen wedstrijden. Maar toch krijg ik idd toch nog negatieve comments.
Vooral omdat ik met de meeste paarden begin in een touwhalster en niet met een bit in de mond. Met beleren bedoel ik. Maar dat is zo gevaarlijk natuulrijk :roll: Ik doe races met touwhalster, werk met koeien, rij buiten, in de bak en alles met touwhalster. MIjn paard is er nog nooit van door geweest én ik ben er nog nooit van afgevallen. What's the problem?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 13:11

Oh nee, vat ik helemaal niet op als commentaar, je hebt gelijk hoor! :j

Nee, contact kan ze ondertussen (met contact als in beide teugels aangesloten, licht blijvend contact), maar ik rijd nooit een volledig uur met contact. Gaat immers niet aangezien ik geen piste of weide tot beschikking heb die er goed bij ligt voor deze tijd van het jaar. Dus het zijn sporadische dressuuroefeningen op trainingsritten in de buitenlucht :) Zolang er veel afwisseling is, blijft het ook fijn voor haar. Ik ga eens mijn eerste training op contact (eerst drie jaar gereden zonder, opgeleerd via WS) opzoeken. Daar moet ik nog een paar video stills van hebben.

Afbeelding

Geen geweldige still, maar kom :')

Eileen, zelfs dan nog commentaar? Ze moeten op alles iets vinden :')
Net dezelfde situatie. Het opleren via WS is ook western-gebaseerd, en ik doe ook gewoon alles met touwhalster. Snap ook niet wat daar nu zo het probleem is. Ik denk dat de paarden die op touwhalster rondsjezen en zo zijn opgeleerd veel better-minded zijn dan de paarden waar een zadel is opgesmeten en met bit is mee rondgesjouwd. Niet dat ik bitten afkeur, maar de algemene manier waarop bitten geintroduceerd worden wel.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:25

Ja er werd toen al commentaar op geleverd en dat is 5 jaar geleden. Toen was het helemaal nog niet 'hip' om bitloos te rijden, maar achja niet mijn probleem dat de vlp met oogkleppen op denkt. Ik ben heel blij met mijn werkwijze en ga deze dan ook niet veranderen :')
Ik heb overigens de FRA Pariba in het donkerbruin, fijn hoofdstel! Mag je wel wat geld voor neertellen, ik heb er namelijk 100 euro voor betaald

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:23

Mennen met een touwhalster kan ik me niets bij voorstellen.
Het lijkt me voor het paard erg onaangenaam: de knopen in het touwhalster liggen precies op de plek waar de zenuwknopen buiten de schedel komen en de constante druk van de zware lange leidsels, de dunne touwen en het continue geschuif moeten het voor het paard onaangenaam maken tijdens lange ritten en veel wendingen rijdenn. Het lijkt mij alles behalve diervriendelijk.

Maar dat vind ik ook van rijden onder het zadel met een touwhalster. Ik vind het touwhalater onvriendelijk als er druk opkomt te staan. Vooral omdat de knopen zo precies inwerken op de zenuwen in het hoofd van het paard.

Maar ik hoor dan ook bij de criticasters wat betreft touwhalsters. Ik vind ze paardonvriendelijk

Benieuwd hoe jij dat ziet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:02

Janouk: een goed passend touwhalster schuift niet. Helaas rijden veel mensen met een te groot en niet goed geknoopt halster

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:08

Dat je niet met een touwhalster mag starten kan ik wel begrijpen... dat is hetzelfde als dat je geen dressuurwedstrijd met starten met een hackamore. Voor de dressuur heb een constante, stabiele verbinden nodig, die je met een touwhalster (en hackamore) juist niet moet hebben.
Volgensmij mag je in Nederland ook niet starten hoor met touwhalster. Enkel met kaakgekruist, kingekruist en sidepull (volgensmij...)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:15

janouk schreef:
Mennen met een touwhalster kan ik me niets bij voorstellen.
Het lijkt me voor het paard erg onaangenaam: de knopen in het touwhalster liggen precies op de plek waar de zenuwknopen buiten de schedel komen en de constante druk van de zware lange leidsels, de dunne touwen en het continue geschuif moeten het voor het paard onaangenaam maken tijdens lange ritten en veel wendingen rijdenn. Het lijkt mij alles behalve diervriendelijk.

Maar dat vind ik ook van rijden onder het zadel met een touwhalster. Ik vind het touwhalater onvriendelijk als er druk opkomt te staan. Vooral omdat de knopen zo precies inwerken op de zenuwen in het hoofd van het paard.

Maar ik hoor dan ook bij de criticasters wat betreft touwhalsters. Ik vind ze paardonvriendelijk

Benieuwd hoe jij dat ziet.

Hier sluit ik mij bij aan Janouk, persoonlijk vind ik een touwhalster ook niet erg diervriendelijk. Mensen zijn zich er vaak niet bewust van dat de smalle touwtjes en knoopjes gemaakt zijn om hulpen duidelijk door te geven, een paarden hoofd is erg gevoelig en deze hulpen kunnen dus veel harder binnen komen dan verwacht. Belangrijkste bij een touwhalster is dan ook dat je altijd weer los laat en nooit contact houdt. Tegenovergestelde van dressuur rijden dus.

Ben ook wel benieuwd hoe je dat met het Mennen doet? Ik ben vooral heel benieuwd, het is geen aanval richting jou TS, je lijkt mij iemand die heel bewust hier mee omgaat.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:16

Ik rijd bitloos dressuur in Nederland. Wel met kaakgekruisd. Ik rijd ook met touwhalster (soms) thuis maar als je echt dressuurmatig wilt dan is de constante druk op een touwhalster niet gewenst. En voor dressuur is een constant contact met de neus gewenst. Dus kun je niet met een losse teugel rijden zoals op jouw foto met dit halster

Mss kun je een sidepull of kaakgekruisd gebruiken voor de wedstrijden en thuis trainen met je touwhalster. Starten mag in Nederland alleen met bepaalde hoofdstellen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:32

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:36

Maartje1990 schreef:
Janouk: een goed passend touwhalster schuift niet. Helaas rijden veel mensen met een te groot en niet goed geknoopt halster

Maar als je met een leidsel zijwaarts trekt aan een touwhalster, zal het zeker wel gaan schuiven. Lijkt mij. je kan niet mennen met leidseldruk tegen de hals.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:43

Dressuur zoals op wedstrijd verwacht wordt, dus met een constant contact, is met een touwhalster heel erg onvriendelijk. Véél te scherp. Tenzij je zo ver bent dat je enkel het gewicht van de teugel zelf in je handen hebt (dus bij oprichting). Het gaat niet om de duur van je rijden maar om het constante contact wat echt niet mag.
Zou eens gaan kijken naar een sidepull inderdaad! Daar mag je in nederland wel wedstrijden mee rijden. :)

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:48

Geryon schreef:
Dressuur zoals op wedstrijd verwacht wordt, dus met een constant contact, is met een touwhalster heel erg onvriendelijk. Véél te scherp. Tenzij je zo ver bent dat je enkel het gewicht van de teugel zelf in je handen hebt (dus bij oprichting). Het gaat niet om de duur van je rijden maar om het constante contact wat echt niet mag.
Zou eens gaan kijken naar een sidepull inderdaad! Daar mag je in nederland wel wedstrijden mee rijden. :)

Over een sidepull gesproken, ik weet niet of je morgen of vanavond veel in de planning hebt maar anders kan je even naar arthurs western store (je kan altijd langs, maar daar is nu op alles korting tot 80%) . Ook voor de dressuur-side-pulls is daar behoorlijk wat te vinden :D (hier de bitloze optoming: http://westernstore.nl/index.php?dispat ... ory_id=191)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 18:57

@Monster_Tos, geen probleem, vragen zijn er om beantwoord te worden! :)
Veel touwhalsters die je hier in Europa vindt zijn heel erg "flimsy", zoals hieronder (de foto is van google geplukt, sorry daarvoor!). Omdat het touw zijn eigenlijke vorm niet behoud, gaat dat sneller schuiven, komen de knopen te liggen op plekken waar ze al helemaal niet moeten zitten, zit er al eens een "bakstuk" in een oog... Het is niet netjes. Daarom koop ik zo'n touwhalsters eigenlijk nooit, ik knoop ze ofwel zelf van harder kwaliteitstouw of koop ze elders. In Duitsland vind je nog verstevigde halsters, zo ook in Amerika. Mijn "rijhalster" en zo ook het halster waarmee ik alles doe van rijden, tot koetsen, tot grondwerk, komt van een clinic van Warwick Schiller. 30 euro, maar ik heb wel waar voor mijn geld. Hier een vergelijking;

Afbeelding
Dit is een standaard Europees touwhalster. Zwak touw, behoud de vorm niet als je het van je paard af haalt, en schuift alle kanten op. Ik ben dus wel erg kritisch in wát voor touwhalster ik om het hoofd van mijn paard hang. Dit is 6mm, maar omdat het touw zo zwak is is het voor het paard erg onduidelijk. Soms schuift het, soms schuift het helemaal niet, en soms blijft het hangen.

Afbeelding
Afbeelding
Mijn excuses voor de supercharmante foto's :')
De touwhalsters waar ik mijn hand voor in het vuur durf te steken zijn touwhalsters die stevig zijn en hun vorm bijna identiek behouden als je ze van je paard af haalt. Het is een beetje te vergelijken met een zachtere bosal (waar overigens ook Western pleasure en Western dressage mee word gereden). Het is overigens dezelfde dikte als het voorgaande halster - 6 mm - maar omdat het zich niet "ingraaft" in de huid zoals een zwakker touw doet, is er ook een veel duidelijkere release en zijn de hulpen voor het paard ook veel duidelijker.

Het grootste verschil is dat ik mijn teugels (zoals ook een Bosal) onderaan bevestig. Ik leer op met de bend to a stop (niét de one-rein stop, er is een groot verschil) en zodus moet je je paard echt aanleren om te reageren op die heel lichte teugelhulp van links en rechts. Omdat je geen hefboom hebt zoals bij een hackamore, een ophaalbit, een bosal, of het direct contact hebt met de zijkant van de neus (waardoor je desnoods met bruut geweld je paard in de buiging kan sleuren) gaat dat bij touwhalsters als dit dus niet. Je paard moet leren wat inbuigen betekent en ten allen tijde klaar zijn om in te buigen. Een beetje als dressuur, maar dressuur voor de hersenen, kan je zeggen. :) Omdat zij door al die mind excercises is gegaan, moet ik haar ook nooit tegenhouden. Ook niet in een panieksituatie, die dus, tja, niet voorkomen, want je werkt aan de panieksituatie vóór de paniek kans heeft om zich in te wortelen.

Maar dat is dan weer meer training-gerelateerd (is alles niet training-gerelateerd? Het dilemma :') )

Contact met een touwhalster is perfect mogelijk als je contact correct aanleert. Contact mag niet meer zijn dan een licht vasthouden van de teugels zonder dat je paard de neiging heeft achter de teugel te kruipen op zo'n zacht contact. Ik vind het persoonlijk vooral de eerlijkste optoming voor het paard, omdat zij altijd kunnen kiezen zich eraan te onttrekken. Maar dat is dan ook weer een persoonlijke mening, natuurlijk.

Ik hoop dat iedereen elkaar een beetje in ere laat - andere meningen zijn perfect mogelijk, maar let erop dat iedereen door een eigen-gekleurde bril kijkt. Een beetje als cultuurrelativisme, maar dan met individuele meningen. :) Perfect objectief zijn is niet mogelijk, zelfs niet voor de meest geleerde onderzoeker.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:09

En hoe oan je dan mennen? Alls je leidsels onder het hoofd hangen, en via de schoftogen lopen, kan je toch geen zijwaartse hulp geven?