Welk dressuurzadel heeft de bokker van 1.80m+?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Welk dressuurzadel heeft de bokker van 1.80m+?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 11:13

Ik ben even benieuwd.

Momenteel rij ik met een Stubben Maestoso, instructrice denkt echter dat ik baat zou hebben bij een ander zadel. Ben op dit moment nog niet van plan om iets anders aan te schaffen. Maar mogelijk in de toekomst. Vandaar dat ik me alvast wil oriënteren :)

Dus de vraag: Welk zadel?
En wat voor wrongen en waarom?
Wat is je probleem geweest voordat je dit zadel kocht en is het daarmee opgelost?

(Edit: Toevoeging concrete vragen in OP)
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 28-11-16 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Welk dressuurzadel heeft de bokker van 1.80m+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:17

Ik ben 1.79m, maar hele lange benen en kan goed overweg met een Fryso. :)
[naam] is 1.86m, met kortere benen, en rijdt met een Passier en ook met een Fryso.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:21

Ik ben 1.80 en heb een Daaleman, maar die is beentechnisch eigenlijk niet super geschikt voor mij, dus ik lees graag even mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 11:23

KoudbloedKim schreef:
Ik ben 1.79m, maar hele lange benen en kan goed overweg met een Fryso. :)
Maarten is 1.86m, met kortere benen, en rijdt met een Passier en ook met een Fryso.

Wat voor Fryso?
Ik heb ooit op één gezeten (gewoon op een bok!!) en dacht dat ik werd gespiesd ofzo. Maar dan een beetje anders :+
Mijn bovenbeen moest zover naar achteren dat mijn lies meteen begon te protesteren. Voor mij veel te veel wrong. Terwijl mijn instructrice denkt dat ik wel baat heb bij wat meer wrong. Ik gok dat het m'n beenligging zal verbeteren, want doordat m'n paard vrij breed is, scharniert mijn knie gigantisch. Daarnaast kom ik ook een stukje onder m'n paard uit.

Hiervoor had ik een merkloos zadel met wat meer wrong, maar dit lag niet meer goed toen het paard in de spieren raakte.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:23

Hier ook lange benen en heb voor beide paarden Tribal zadels. Die kun je met extra lang zweetblad bestellen en de wrong in elke vorm die je wilt. Super fijne zadels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:26

Ik ben dan wel gekrompen maar toen ik nog 1.80 was voldeed mijn euroriding zadel ook al prima.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 11:26

wwillemijn schreef:
Hier ook lange benen en heb voor beide paarden Tribal zadels. Die kun je met extra lang zweetblad bestellen en de wrong in elke vorm die je wilt. Super fijne zadels.

Als ik in je profiel kijk, lijk je me niet heel erg lang toe :P
Maar zweetblad is voor mij nooit een probleem geweest eigenlijk?

Ik vind je reactie eigenlijk te weinig onderbouwd om te gaan kijken naar de zadels :o Ik vraag me meer af waar andere lange mensen baat bij hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 11:27

MiniMeLona schreef:
Ik ben dan wel gekrompen maar toen ik nog 1.80 was voldeed mijn euroriding zadel ook al prima.

Maar wat voor wrongen? Wat voor Euroriding?
Heb ooit op eentje gereden, zat als een blok hout eigenlijk (0,0 comfort), maar qua wrongen was het best oké.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:30

Ik ben maar 1m73, dus ik voldoe niet helemaal aan de omschrijving, maar heb ook lange smalle benen. Ik heb momenteel mfsc, qua benen is dat zadel zeker ok, maar ik vind het persoonlijk te zacht, nu dat is subjectief, dus je kan zeker eens naar het merk kijken.
Ik zat eigenlijk ook heel goed in mijn oud stubben, maar toen was ik jonger en minder lang, dus dat is geen goede referentie voor jou ;).

edit: toevoeging
oude zadel paste niet meer omdat het een jong paard betrof bij aankoop eerste zadel, ik heb dan eerst een sommer 'gekocht', maar heb er maar één maal mee gereden voor ik doorhad dat het niet goed was voor mij. Na wat geruzie heeft de betreffende zadelmaker het omgeruild voor de mfsc.

De wrongen zijn volgens mij gemiddeld :p dat antwoord moet ik je schuldig blijven
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 28-11-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 11:31

Ik heb even wat vragen aan de OP toegevoegd, in de hoop dat de antwoorden wat concreter worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:32

Die van mijzelf is op maat gemaakt, dus niet echt een type en die van onze KWPN'er zou ik even na moeten zoeken!

Afbeelding

En dit is de passier.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:32

Ehhh, heb dat zadel al weer bijna 10 jaar eigenlijk, ik zou het type echt niet meer weten...
Weet nog wel dat het voor mij het enige zadel was wat lekker zat, juist omdat er niet van die gigantische wrongen aan zitten, ik had juist bij Stubbe en dat soort merken juist het blok hout gevoel dus zo zie je maar...

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:33

Je zou eens kunnen kijken naar een zadel met dijwrongen in plaats van kniewrongen. Met dijwrongen heb je veel meer ruimte voor lange benen. De lange Nederlandse dressuurruiters (Edward, Hans Peter, enz.) zie je hier nu ook mee rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 11:37

Thanks KBK, die Fryso ziet er inderdaad niet zo heel erg naar uit als waar ik toen op heb gezeten!
Die Passier heb ik ooit ook mee gereden, zat ook aangenaam.

MiniMeLona, ik weet ook dat Euroriding doorgaans hele fijne zadels heeft. Engels is in principe altijd meer comfort dan Duits. Maar in dat geval totaaaaal niet!

Tennan, dat zei die instructrice inderdaad ook. Ik vind het niet echt mooi, maar het schijnt super fijn te zitten (dus zou het er echt niet om laten staan!). Maar helaas nog niet echt concrete ervaringen gehoord van lange ruiters/amazones. Vriendin van mij heeft ze ook, alleen die is 1.65m.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:39

Janine1990 schreef:
wwillemijn schreef:

Als ik in je profiel kijk, lijk je me niet heel erg lang toe :P
Maar zweetblad is voor mij nooit een probleem geweest eigenlijk?

Ik vind je reactie eigenlijk te weinig onderbouwd om te gaan kijken naar de zadels :o Ik vraag me meer af waar andere lange mensen baat bij hebben.

1.75, met lange benen. Lang zweetblad heb ik aan beide zadels en is erg prettig. Ik had nog weleens dat ik met laars onder zweetblad bleef hangen. Ben naar countrymill gegaan en paard heeft daar onder verschillende zadels gelopen. Albion wilde ze beide types geen pas onder verzetten, kentaur ging ze kort onder lopen. Nog wat andere merken gehad. En toen de Tribal erop gelegd en mevrouw ging ineens een stuk makkelijker over d'r rug en veel ruimer sjouwen. Dus ja, ik ben er zeer enthousiast over. Dusdanig dat ik voor m'n ruin hetzelfde zadel heb besteld. Die loopt er ook super fijn onder. En de wrong kun je dus zelf kiezen. Merrie heeft maat wijd, ruin maat extra wijd. Dus ook rondgeribte paarden, maar deze zadels leggen mijn benen in een mooie positie! En ik zit niet mega wijd zoals ik op andere zadels wel had bij ze. Voordeel bij countrymill is dat ze heel veel soorten en maten hebben liggen en je dus heel veel kunt testen. Je moet er wel heen met je paard, wat voor sommigen een nadeel kan zijn.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:42

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 2347765691

Het leuke van die dijblokken is dat ze bij veel merken wel zijn aan te passen naar de ligging van je been. Een kort iemand (zoals ik) zou dus baat hebben bij korte, schuiner geplaatste blokken en jij bij langere en rechte(re) blokken. In het zadel uit de link zou ik dus voor geen meter kunnen zitten maar iemand met lange benen wel.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:43

Ik reed (rij nu even helemaal niet meer) met een 17,5 inch hulsebosch wb4 zadel. Wel de oude variant. Hierbij kon ik mijn benen echt heerlijk kwijt. Bij veel andere merken moest ik naar 18 of zelfs 18,5 inch uitwijken om plek te hebben voor mijn bovenbeen.

Ik weet ook nog dat Kieffer het meest dramatisch was, daar kan ik niet op zitten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:46

Ik heb een kalvalkade dressuur
17.5 inch.
Is een doodsimpel zadel. Opzich ook best een oudje.
Heeft geen diepe zit of veel wrong.

Op de foto is mijn zusje erop maar onze benen schelen slechts 4-5 cm Afbeelding

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:46

Om in te haken op de dijbeenblokken, die heb ik ook. Vriendinnetje van mij is 1.86 en zit er ook perfect in. Op haar eigen paard ligt een kent & masters S line met dijbeenblokken op het zadel, gaat ook perfect. Ze zit daar super netjes in ook.
Laatst bijgewerkt door wwillemijn op 28-11-16 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:47

Ik heb voor mijn huidige paard een Anatomica Octant.
Heel fijn zadel met dikke wrongen en zit.

Ik heb ook custom geprobeerd en andere merken met wrongen erop. Maar dat vond ik met mijn lange benen echt niet fijn.

Ik ben trouwens 1.80

Afbeelding

Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:47

1.83 met lange benen zit ik prima ik een 18 inc custom icon star met lang kniewrongen

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:49

Ik heb nog wat aan mijn post toegevoegd na je laatste opm.

Hoe is je paard eigenlijk van bouw?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:58

Ik ben 1.88 lang en heb 2 totaal verschillende dressuurzadels:
Het langste heb ik de Passier GG. - 17.5 inch. Passier heeft van zichzelf vrij lange zweetbladen en dat is voor mijn lange benen een must. Verder vind ik het zadel gewoon prima. Ik zal het geen tweede keer kopen omdat ik hij me niet helpt bij mijn balans. Voor mijn jonge paard een Custom Wolfgang Solo, 18 inch gekocht, juist omdat dit merk wel helpt bij je balans. Andere types van Custom drukte mijn onderrug te ver naar voren (ik heb een bolle kont en een holle rug). Ik heb korte wrongen omdat anders mijn knie naar achter zou worden gedrukt. Dit zadel is echt perfect voor mijn lijf.

Afbeelding

Dit is de passier:
Afbeelding

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:00

Ik ben 1.88 m met ook nog in verhouding lange benen. T fijnste zadel dat ik had was een Hulsebos Dynamic Dressage 3 met alleen een dijbeenwrong.

Helaas past die niet op mijn huidige paard, en heb ik nu een Anatomica Octant. Dat zit ok, scheelt dat dit paard flink opgooit en de extra wrong nu wel goed uitkomt. Ik heb de Anatomica Cygnus long roll ook nog geprobeerd, wat een drama was dat. Mijn bovenbeen werd te ver naar achteren gedrukt waardoor ik ging wringen in m'n lijf en binnen tien minuten last van m'n rug had.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:06

Het hangt niet alleen van de lengte van je benen af maar zeker ook van de dikte. Kijk eens bij custom zadels, ook compleet aan te passen. Kost wat maar zeker uitstekende zadels.