Ze is nog maar net onder het zadel en zal dus nog veel veranderen, maar ik vind het wel erg belangrijk dat ze van begin af aan een zadel heeft wat goed past. Vandaar dat ik voor een zadel wil gaan wat goed aanpasbaar is.
Heel veel was te lang voor haar, uiteindelijk waren er twee types zadel die haar en mij goed pasten.
De thorrowgood t4 cob (en de leren variant hiervan, de kent and masters dus ook) en de wintec 500 wide dressuur met cair (en dus als leren variant een bates zadel met cair).
De bates reed iets lekkerder dan de torrowgood, en ook lijkt cair me handiger dan wol. De wintec en kent and masters waren niet op voorraad en kon ik dus niet uitproberen, maar ze zouden overeen moeten komen met de andere twee.
Ik neig zelf erg naar de bates omdat ik liever leer heb, maar ik vond hem erg duur voor als het niet perse echt nodig is. Ik weet nog niet hoe lang ik deze pony houd, ik heb nu 2 rij pony's en 1 daarvan moet op termijn weg omdat het gewoon te veel is. Misschien is de zadel investering dus maar voor een half jaar of een jaar..
De bates was erg duur, de thorowgood en wintec zijn goed te betalen, de kent and masters zit er wat tussen in, maar door de prijsklasse waar die in valt rekent mijn zadel fitter een aantal kosten niet waardoor hij uiteindelijk bijna even duur is als de twee kunsstof zadels..
Wie heeft ervaring met deze zadels? Ik ben een twijfelkont en kan nooit kiezen..
Wie wilt om mij te helpen beslissen zijn ervaringen delen?
- hoe bevalt cair? Klopt het dat dit niet zo inzakt als wol en dus niet scheef kan worden in de loop der tijd en niet bijgevuld hoeft te worden?
- hoe bevalt een kunsstof zadel? Is het erg zweterig in de zomer? Die ervaring heb ik met Barefoot en vind ik echt naar.
Brandt los!