Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lauraxnick schreef:Het zou kunnen dat er heel veel spanning op de kaakgekruiste riemen kwam. Met kin en kaakgekruist heb je namelijk weinig release als je de teugels weer loslaat, dus dan staat er constant druk op.
Freki schreef:Geen klachten over het kruislingssysteem van FRA, ik heb een sidepull, de pardoes. Ik had m 3 maanden toen de stiksels en de lak loslieten, nog niks is echt gebroken, maar daar ga ik ook niet op wachten, daarna er ook niet meer meegereden.
Heb t gemeld bij FRA, ik zou hem in een te vochtige ruimte hebben bewaard. Nu rijd ik wel eens in de regen, maar daarna wordt t netjes drooggemaakt en gaat t de zadelkast in...
Helaas nog niet een goeie vervanger gevonden, rijd nu met een touwhalstertje of bitje...
manubres schreef:Bedankt voor jullie reacties!!
Nee, mijn vertrouwen in bitloos is niet verdwenen, maar in het materiaal.
Er staat inderdaad druk op, omdat ik er dressuur mee rijd en ik het paard (bijna) continu in aanleuning heb. Mijn paard is wel licht in de aanleuning, dus alleen als hij er vandoor gaat of jolig wordt in de galop pak ik hem er even strenger bij en staat er meer druk op.. Als een hoofdstel daar niet tegen kan mag hij wat mij betreft niet verkocht worden!! En anders een waarschuwing dat het niet voor dressuurmatig of intensief gebruik is!
Ik ga, nu blijkt dat meer mensen hier last mee hebben, er toch wat mee doen. Dit is gewoon gevaarlijk!
Zelf denk ik dat ik de sidepull ga proberen (ga eens rondkijken naar een ander merk), dat systeem lijkt wel wat degelijker dan het kruislingse systeem.
Jasmijnvbx schreef:kingekruisd Zwaar af te raden! Als je er druk opzet en daarna weer de teugels loslaat blijft het aangesnoerd zitten! Naar mijn mening kan je dan net zo goed met bit rijden.
Gewoon sidepull is het best