Bitloos rijden (kruislings systeem) gevaarlijk?!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Bitloos rijden (kruislings systeem) gevaarlijk?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 15:27

Ik rijd sinds een tijdje bitloos met een kruislings systeem (twee keelriemen die elkaar kruisen) waaraan de teugels zitten. Eerst heb ik een tijdje met een tweedehands hoofdstel gereden waarna ik een nieuwe heb aangeschaft, een FRA El Camin. Ik rijd dressuurmatig zo'n 3-4 keer per week. Nu, na een half jaar, is tijdens het rijden een kruislingse riem middenin gebroken, terwijl ik in een jolige galop mijn paard bij me wilde houden. Ik reed ineens stuurloos rond! Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd, maar moet er niet aan denken dat ik buiten aan het rijden was, op (buiten) concours terrein had gereden of boven een sprong had gehangen...

Mijn klacht is via de paardenzaak bij de leverancier ingediend...ben benieuwd naar de reactie.
Ik dacht eerst dat het misschien een zeldzaamheid was. Maar hoorde vandaag van iemand die ook bitloos reed dat zij precies hetzelfde had na een half jaar gebruik van het FRA hoofdstel!

Al eerder waren mijn teugels na 1 keer (!!) gebruik al afgeknapt, verbinding touw en leer.

Mijn vertrouwen in FRA en bitloos rijden is echt enorm gedaald, zou bijna zeggen dat het levensgevaarlijk is!! En wil hierbij ook mensen waarschuwen!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:00

Dat is specifiek FRA-gekoppeld. Er zijn ook zat bitloze merken waarbij het tuig wel betrouwbaar is, maar over FRA hoor ik met regelmaat klachten die niet passen bij de prijs van de artikelen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 14-11-16 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fair

Re: Bitloos rijden (kruislings systeem) gevaarlijk?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:02

Ik heb zelf een FRA sidepull en nergens last van. :P

Maar vervelend! Misschien zit er een fabrieksfout in dat hoofdstel, inderdaad een klacht insturen, dan kan er misschien wat aan gedaan worden. :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 17:45

Mizora...Fijn (nou ja, eigenlijk helemaal niet) te horen dat het meer voorkomt, ben zelf van mening dat hiermee wat gedaan moet worden ivm veiligheid!

Fair...zit nu zelf ook aan een sidepull te denken, sidepull is toch een minder kwetsbaar systeem lijkt mij.
Maar ik begin steeds meer te denken dat het geen fabrieksfout was, maar veel vaker voorkomt als ik Mizora mag geloven en dan zou het hoofdstel toch verboden moeten worden.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:59

Ik heb lange tijd geassisteerd bij de Natural lessen op de manege hier. Deze werkte samen met FRA en hebben dus ook de FRA spullen in intensief gebruik. Wij hebben alleen nog problemen ondervonden met de Halsringen die kapot gaan. Maar ook als we andere aanmerkingen over functioneren van de spullen hadden waren de eigenaren van FRA heel erg gewillig om er wat mee te doen, zo zijn er ook al aanpassingen aan producten gedaan waar wij tips over hebben gegeven.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 14-11-16 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:11

Ik vind FRA nou niet het voorbeeld van geweldige kwaliteit hoor.
Zat te bedenken wat wél heel blijft.
En daarbij, controleer je je hoofdstel geregeld?
Ik kan me niet voorstellen dat t out of the blue geknapt is zonder dat er ook maar iets aan te zien was.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:17

Het zou kunnen dat er heel veel spanning op de kaakgekruiste riemen kwam. Met kin en kaakgekruist heb je namelijk weinig release als je de teugels weer loslaat, dus dan staat er constant druk op.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:22

Dus niet zo een kruislings systeem is gevaarlijk, maar het feit dat bij fra hoofdstellen een riem gebroken is.

Met de nurtural rijden we al jaren rond en wellicht zijn er nog een aantal kruislings hoofdstellen waar niets mee aan de had is.

Wel vervelend en vooral even spannend als zoiets je overkomt. :Y)
(Ik heb dit gehad met mijn bitloze hoofdstel tijdens een endurance wedstrijd)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:24

Lauraxnick schreef:
Het zou kunnen dat er heel veel spanning op de kaakgekruiste riemen kwam. Met kin en kaakgekruist heb je namelijk weinig release als je de teugels weer loslaat, dus dan staat er constant druk op.

Het ligt er maar net aan welk type en materiaal je hebt.
Ik heb hier 6 of 7 verschillende merken en materialen liggen en bij de een zit totaal geen release en bij de ander wel

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:25

Ik heb dit dus ook gehad :oo Dacht dat het aan mij lag dus heb er nooit iets mee gedaan.
Ik had ook een kaakgekruist hoofdstel van FRA, tijdens een jolige bui van mijn pony tijdens een buitenrit kwam het 'touwdeel' wat onder de kaak zit los van het leer.
Gelukkig reageert mijn pony goed op stem en zit en kon ik haar na een aantal meter wel stoppen door mn gewicht om te gooien, anders had het gevaarlijk kunnen worden :oo
Heb er daarna overigens zelf een sidepull van gemaakt door de riempjes wat anders vast te maken...
Maar niet echt goede prijs kwaliteitverhouding nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:34

Wat vervelend dat je hierdoor je vertrouwen in bitloos rijden kwijt bent... Het lijkt zo te horen wel een FRA gerelateerd probleem? Ik heb zelf meerdere bitloze hoofdstellen van andere merken (o.a. Barefoot) en daar gelukkig nooit problemen mee gehad, fijne kwaliteit, goede release ook :)

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:42

Geen klachten over het kruislingssysteem van FRA, ik heb een sidepull, de pardoes. Ik had m 3 maanden toen de stiksels en de lak loslieten, nog niks is echt gebroken, maar daar ga ik ook niet op wachten, daarna er ook niet meer meegereden.

Heb t gemeld bij FRA, ik zou hem in een te vochtige ruimte hebben bewaard. Nu rijd ik wel eens in de regen, maar daarna wordt t netjes drooggemaakt en gaat t de zadelkast in...

Helaas nog niet een goeie vervanger gevonden, rijd nu met een touwhalstertje of bitje...

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:00

Ik heb van een sidepull zelf een bitloos hoofdstel gemaakt met een kaakgekruisd systeem, met touwtjes. (Koorden van scheepstouw, zacht en sterk). Rijdt er al jaren mee en niks te zien van slijtage.

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:24

Omdat dit geen rijtechnische discussie is verplaats ik je topic van RT-D naar HAR.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 20:38

Freki schreef:
Geen klachten over het kruislingssysteem van FRA, ik heb een sidepull, de pardoes. Ik had m 3 maanden toen de stiksels en de lak loslieten, nog niks is echt gebroken, maar daar ga ik ook niet op wachten, daarna er ook niet meer meegereden.

Heb t gemeld bij FRA, ik zou hem in een te vochtige ruimte hebben bewaard. Nu rijd ik wel eens in de regen, maar daarna wordt t netjes drooggemaakt en gaat t de zadelkast in...

Helaas nog niet een goeie vervanger gevonden, rijd nu met een touwhalstertje of bitje...

Hoe bedoel je met geen klachten? Na 3 maanden was het al versleten??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:41

Ik denk dat ze bedoelt dat ze het bij haar niet het kruislings systeem was, maar de sidepull waarbij het niet goed is gegaan.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 20:42

Bedankt voor jullie reacties!!
Nee, mijn vertrouwen in bitloos is niet verdwenen, maar in het materiaal.
Er staat inderdaad druk op, omdat ik er dressuur mee rijd en ik het paard (bijna) continu in aanleuning heb. Mijn paard is wel licht in de aanleuning, dus alleen als hij er vandoor gaat of jolig wordt in de galop pak ik hem er even strenger bij en staat er meer druk op.. Als een hoofdstel daar niet tegen kan mag hij wat mij betreft niet verkocht worden!! En anders een waarschuwing dat het niet voor dressuurmatig of intensief gebruik is!

Ik ga, nu blijkt dat meer mensen hier last mee hebben, er toch wat mee doen. Dit is gewoon gevaarlijk!

Zelf denk ik dat ik de sidepull ga proberen (ga eens rondkijken naar een ander merk), dat systeem lijkt wel wat degelijker dan het kruislingse systeem.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 20:53

Heb even een foto aan mijn profiel toegevoegd waarop te zien is hoe ik hem bitloos train.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:58

Ik rijd sinds twee weken weer bitloos met een FRA kaakgekruisd die ik al een paar jaar heb en tweedehands had over genomen.
Er is van intensief rijden naar maanden in me kast hangen naar weer intensief rijden mee gegaan en niks van slijtage te zien!
En die van mij kan soms best sterk zijn en dan komt er dus vrij veel druk op.

Trouwens eerste en tweede geworden gister op wedstrijd in het M1 met 189,5 en 185 punten *\o/*
En het mooie is dat de jury het in de eerste proef niet eens door had!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:01

Ik heb er een PRE hengst mee gereden, niks aan de hand.. het releasen ging alleen niet zo tof, bleef veel hangen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 21:02

Tamara Floor...dat klinkt SUPER! Gefeliciteerd!

Maar ik zou toch maar voorzichtig zijn...
Ik heb dus ook een hele tijd met een tweedehands FRA gereden ook zonder problemen...dacht ik!
Heb gisteren degene van wie ik het hoofdstel had gekocht gevraagd of zij nooit problemen had gehad. Bleek dat het hoofdstel wat ik van haar had gekocht óók de kruislingse riem(en) na een half jaar intensief gebruik kapot waren gegaan. Zij heeft er toen een ander merk riemen aan gemaakt en die deden het dus prima bij mij! Helaas wist ze niet meer waar ze die riemen had gehaald!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:44

manubres schreef:
Bedankt voor jullie reacties!!
Nee, mijn vertrouwen in bitloos is niet verdwenen, maar in het materiaal.
Er staat inderdaad druk op, omdat ik er dressuur mee rijd en ik het paard (bijna) continu in aanleuning heb. Mijn paard is wel licht in de aanleuning, dus alleen als hij er vandoor gaat of jolig wordt in de galop pak ik hem er even strenger bij en staat er meer druk op.. Als een hoofdstel daar niet tegen kan mag hij wat mij betreft niet verkocht worden!! En anders een waarschuwing dat het niet voor dressuurmatig of intensief gebruik is!

Ik ga, nu blijkt dat meer mensen hier last mee hebben, er toch wat mee doen. Dit is gewoon gevaarlijk!

Zelf denk ik dat ik de sidepull ga proberen (ga eens rondkijken naar een ander merk), dat systeem lijkt wel wat degelijker dan het kruislingse systeem.

Je zou de nurtural eens kunnen bekijken, dit zit niet met stiksels vast maar met gespen.
De release en stabiele ligging van dit hoofdstel is er goed.
Wij hebben zowel de lederen als de stoffen.

Jasmijnvbx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:32

kingekruisd Zwaar af te raden! Als je er druk opzet en daarna weer de teugels loslaat blijft het aangesnoerd zitten! Naar mijn mening kan je dan net zo goed met bit rijden.
Gewoon sidepull is het best

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:35

Jasmijnvbx schreef:
kingekruisd Zwaar af te raden! Als je er druk opzet en daarna weer de teugels loslaat blijft het aangesnoerd zitten! Naar mijn mening kan je dan net zo goed met bit rijden.
Gewoon sidepull is het best

Bij kingekruist heb je de Lami (wel van FRA) die trekt zichzelf weer een stuk open als je de teugels ontspand. Hier zit een soort verings systeem in namelijk. Hier word mijn paard al tijdje mee gereden dresuurmatig.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 10:50

Voor degene die denken dat ik kingekruist gevaarlijk vind...is het antwoord nee! Het gaat om het materiaal (FRA) dat ondeuglijk is en kapot gaat terwijl je rijd.

Annebe ik ga de nutural bekijken!