Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Koper schreef:Mijn biothane hoofdstellen zijn handgenaaid (door mijzelf). Vwb de kwaliteit: biothane = biothane. Het enige wat er aan verschilt is de coating. Ik heb opaque, translucent en van die matte coating gestikt. Die laatste is veruit het makkelijkste om te stikken maar ik vind het niet mooi.
Biothane gedraagt zich heel anders wanneer je het stikt dan leer. Dat is ook logisch, het is een ander materiaal (kunststof). Leer doe ik met een els, soms terugprikken met een brospennetje en twee stompe zadelmakersnaalden. Glanzend biothane doe ik met een els, al-tijd met de brospen en vaak twee keer, en scherpe naalden. Zadelmakersgaren is niet nodig, voor biothane gebruik ik Gütermann extra sterk, gewoon uit een handwerkwinkel. En dat houdt al jaren prima. Kun je ook precies de juiste kleur uitzoeken.
Ik heb een paar stukjes biothane die na vrij korte tijd (paar maanden) bij mij al verkleurden. De naam van het merk ben ik even kwijt, het is materiaal wat ik bij de Country Mill gekocht heb. Dat zou ik dus niet weer halen. De rest wat ik hier heb is van Marylot.
Jennyj01 schreef:Ik had niks onder m'n neusriem. Maar heb het ook wel las zitten.
petitparis schreef:voor de "randjes" zijn krimpkousen (voor elektriciteitsgeleiders) geen optie als je niet naar buiten wil omplooien?
Gilbey schreef:Zilco is idd 1 van de betere biothane hoofdstel merken.
Die stikken iig machinaal.
Omdat biothane zelf zo sterk is tov leer is een punt dat stuk kan gaan als er echt noodzakelijk is niet erg.
Daardoor is machinaal stikken tov handmatig stikken ook geen probleem.
Maar ik gebruik het al jaren en als er iets stuk gaat is het altijd de fournituren en niet het biothane of het stiksel.
Cambiar schreef:petitparis schreef:voor de "randjes" zijn krimpkousen (voor elektriciteitsgeleiders) geen optie als je niet naar buiten wil omplooien?
Ik heb de meest ingewikkelde bitloze hoofdstellen in elkaar gestoken dus afschalmen zal mij ook wel lukken. Dat is het meest netjes afgewerkt. Ik hou niet van bricolage....