welk bitloos hoofdstel voor dressuurwedstrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

welk bitloos hoofdstel voor dressuurwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 18:13

Lieve bokkers,

Wie kan mij van goed advies voorzien wat betreft bitloos rijden? Ik heb al een aantal jaar een Micklem hoofdstel (multi), waarmee ik meestal met bit rijd. In de afgelopen maanden liep ik steeds meer tegen een onrustige aanleuning aan. De laatste week zelf zo erg dat er in het basistempo zelfs taktfouten zaten. Het rijden werd soms ook echt een gevecht om een goede lengtebuiging te krijgen waarbij mijn paardje weigerde om de kaken te ontspannen. Van kwaad tot erger wist ik niet meer wat ik moest doen, was dit rij technisch of toch iets anders aan de hand? Dus bit er eens uitgehaald en met de sitepull gereden, en dit ging super!! Had mijn oude paardje weer terug, aanleuning perfect, ontspanning in de kaak en rug waardoor ze weer heerlijk veerde. Conclusie; ze moet of heel nodig naar de tandarts of het bit past haar niet meer goed. Afspraak met de tandarts is gemaakt en deze komt 30september langs. Daarna wil ik ook gelijk een goede bitfitter langs laten komen want ik ben me wel goed rot geschrokken en schaam me diep voor de pijn die ik haar heb aangedaan….

Nu rij ik M2 dressuur en B springen en SGW dus volgens mij mag ik nog gewoon bitloos starten. Heb nu een paar keer bitloos dressuur gereden maar merk dat er toch een paar dingen niet helemaal goed gaan in de communicatie. Stelling en buiging gaan goed maar zodra ik overgangen vraag heb ik het idee dat ze er te lang in blijft hangen. Ik heb het idee dat de optoming niet ideaal is en dat het leer niet snel genoeg terug door de ringetjes glijd om de druk van de neus af te halen.

Nu heb ik totaal geen verstand en ook maar weinig ervaring met bitloos. Wel wil ik graag proberen om het bitloos rijden voorlopig vol te houden gezien ze er zo super op reageert. Ik wil ook nog kaakgekruist gaan uitproberen, geen idee of ze dat accepteert.

Wie start er bitloos en met welk hoofdstel rijden jullie? Welke optoming is fijn in communicatie en heeft niet te mogelijkheid om te blijven “hangen” door stug leer of iets dergelijks?

Alvast bedankt voor het meedenken!

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:27

Weidebloem schreef:
Ik heb het idee dat de optoming niet ideaal is en dat het leer niet snel genoeg terug door de ringetjes glijd om de druk van de neus af te halen.

Een sidepull heeft geen leer door ringetjes. Wardchijnlijk rijd je nu dus kin- of kaakgekruist. Je zou dus een sidepull kunnen proberen. Gekruiste hoofdstellen heb vaak de beste release als het gekruiste van rond touw is.

Pumpkins

Re: welk bitloos hoofdstel voor dressuurwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 18:49

Ah ja de teugels zitten als het ware aan elkaar vast onder de neusriem. Eigenlijk geen idee hoe dit dus heet :+ oeps. Weet je ook goede sitepull hoofdstellen?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:51

De Nurtural lijkt me zeer geschikt voor jou. Dit is een mix van kaakgekruisd en sidepull. Dankzij het circle-x systeem onderaan is er ook een zeer goede release :) Je hebt ze in enorm veel materialen gaande van Nylon tot rondgenaaid leder. Er zijn al veel mensen die met succes met dit hoofdstel rijden. Ik ben alleszins ook overtuigd!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 19:21

Klinkt goed! Kruip straks achter de laptop om te gaan bestuderen

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:21

Op http://www.bitloos.nl kun je een hoop informatie over (de werking van) verschillende bitloze hoofdstellen vinden en ook wat er wel/niet is toegestaan bij wedstrijden.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:34

Ik heb de fra palona. Ben er erg tevreden over, goede kwaliteit leer voelt echt heel zacht en soepel aan.

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:59

Jackytje schreef:
De Nurtural lijkt me zeer geschikt voor jou. Dit is een mix van kaakgekruisd en sidepull. Dankzij het circle-x systeem onderaan is er ook een zeer goede release :) Je hebt ze in enorm veel materialen gaande van Nylon tot rondgenaaid leder. Er zijn al veel mensen die met succes met dit hoofdstel rijden. Ik ben alleszins ook overtuigd!

Idem hier! Heb met niets zo'n goede aanleuning en hoofd/halshouding als met dit. Zelfs met bit loopt ze niet zo netjes aan de hulpen als hiermee.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 20:03

Helaas niet kunnen rijden.. Ze heeft een bijtwond in haar oksel. Echt een rotplek. Alleen ernaar wijzen maakte haar al boos. Dus hoe ze reageert op kaakgekruist weet ik nog niet.

@jetm: Tip van bitloos.nl is een goeie! Geen idee namelijk welke soorten he allemaal hebt en hoe ze inwerken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 20:05

_LiliM_ schreef:
Ik heb de fra palona. Ben er erg tevreden over, goede kwaliteit leer voelt echt heel zacht en soepel aan.

[ [url=m/mK2Ok0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een prachtig hoofdstel! Ook helemaal weg van de kleur. Deze is wel alleen kaakgekruist zo te zien?

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:25

Ik rijd ook met kaakgekruisde bitloze optoming. In de L1 inmiddels dus goed te doen. Wel is de release idd belangrijk. Vind dat ook per merk soms verschillen.

Ik heb kaak gekruisd gekozen omdat op sidepull de hulpen niet precies genoeg overkwamen bij ons als combinatie en met kaakgekruisde reageert hij op een pinkje.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:36

Weidebloem schreef:
Ah ja de teugels zitten als het ware aan elkaar vast onder de neusriem. Eigenlijk geen idee hoe dit dus heet :+ oeps. Weet je ook goede sitepull hoofdstellen?

Kingekruist heet dat.
Ik ben erg fan van de hoofdstellen(en eigenlijk alles :+ ) van barefoot (www.barefootsaddle.nl). Misschien dat je daar een kijkje kan nemen.
Verder is de Nurtural ook een mooie, maar is die wel erg duur(ligt er natuurlijk aan wat je over hebt voor een hoofdstel.) Voor sidepull kun je eventueel ook eens met een halster proberen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 22:19

net de website van bitloos.nl doorgespit en optomingen gegoogled, wat veel verschillende mogelijkheden pfff. kaakgekruist spreekt mij zeker aan, helemaal in combinatie met sidepull/druk op de neus. Barefoot heeft indd een paar mooie bitloze hoofdstellen. De Nurtural leder harmony vind ik het systeem erg goed van klinken, maar de neusriem ziet er erg small en daardoor hard uit. Werkt deze niet erg sterk in op de neus bij continu contactteugel?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:40

Misschien kun je met je huidige hoofdstel eens als sidepull rijden voordat je een nieuwe koopt? Dat werkt alweer heel anders dan een kin- of kuikgekruisd systeem :)

En anders kun je eens een bitloos hoofdstel passer laten komen in te proberen wat werkt bij jou en je paard? Volgens mij doet Liliane van de boomlooszadel passervice dit ook wel :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:44

Ikzelf heb de nylon versie van Nurtural (ik vermoed wel dat qua neusriembreedte ze allemaal wel overeen komen, ik heb alle modellen in mijn handen gehad ;) ) en vind dat wel erg meevallen. Wat belangrijk is, is dat het hoofdstel netjes aangepast is aan het hoofd van het paard. Dus overal moet je er een plat hand onder kunnen steken, alsook bij de neusriem. Natuurlijk is het vanzelfsprekend dat je niet met constante druk rijdt. Dat geldt voor zowel bit als bitloze optomingen. Je dient wel met contact te rijden maar dit hoeft niet gelijk te staan aan echte continue druk.

Qua kwaliteit zijn de Nurturals wel echt goed. Zowel de nylon, biothane als lederen. Ik vind ze allen mooi soepel. De lederen moet wel wat meer 'zetten' - wat logisch is. Ik ben overigens vrij zeker dat ze ook wel in een cognac kleurtje te verkrijgen zijn zoals die ene FRA hierboven.
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 08-09-16 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:44

Ik heb een micklem en de FRA Palona, persoonlijk vind ik de FRA fijner om bitloos mee te rijden.

Afbeelding

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 22:54

Heb wel een paar keer met halster als sidepull gereden, maar nooit in de bak. Kan ik ook zeker uitproberen en denk dat ze hier ook prima op reageert. Ben benieuwd of ik alle oefeningen mee kan rijden.

Rij zelf met een Micklem multi, en moet zeggen dat de kaakgekruiste rope er niet geweldig uitziet. Is vrij breed en van nylon/katoen.

Moet van het weekend toch langs bij de Epplejeck En ga gelijk eens kijken of ze een mooi rondgenaaid leren koord hebben om kaakgekruist mee te rijden. Het is indd zonde om gelijk een nieuw hoofdstel aan te schaffen. Eerst maar eens kijken hoe ze reageert

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 22:59

saskiaojan schreef:
Ik heb een micklem en de FRA Palona, persoonlijk vind ik de FRA fijner om bitloos mee te rijden.

[ [url=m/9Frf1h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is ook een prachtig hoofdstel! F.r.a heeft veel modellen zag ik, net als Barefoot

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:01

De micklem zou je ook gewoon als side pull kunnen gebruiken lijkt mij als je een side pull wil proberen. Mensen kunen veel adviezen gaan geven, maar elk paard reageert heel anders op de optomingen. Wij hebben alle soorten in gebruik bij de Natural horsemanship lessen en alle manege paarden lopen op verschillende optomingen. Dus het blijft uitproberen.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:30

Weidebloem schreef:
_LiliM_ schreef:

[ [url=m/mK2Ok0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een prachtig hoofdstel! Ook helemaal weg van de kleur. Deze is wel alleen kaakgekruist zo te zien?

Ja klopt, ik gebruik dit hoofdstel bij mijn jonge pony wou eigenlijk gewoon weten hoe ze het deed met bitloos rijden. Met dit hoofdstel doet ze het eigenlijk heel erg goed.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:33

Ik heb ook een Rambo micklem, maar gebruik liever mijn fra. Echt een ontzettend fijn hoofdstel, echte aanrader!
https://goo.gl/images/BaBMQt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 09:09

punk143 schreef:
Ik heb ook een Rambo micklem, maar gebruik liever mijn fra. Echt een ontzettend fijn hoofdstel, echte aanrader!

Heb je ook kaakgekruist gereden met de Micklem? Had je er ook zo'n katoenen koort bij? Werkt deze optuiging wel goed? Omdat ik dus kingekruist geen goede release heb twijfel ik aan de kwaliteit van de verschillende mogelijkheden van optuigen die de Micklem biedt. Maar hopelijk goed genoeg om te testen.

Ariso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:36

Als je toch voor sidepull zou gaan is FRA flandy ook een echte aanrader. Bitloos, maar met een niet-western look, en ook zwart verkrijgbaar. Ook nog eens superzacht onderlegd!

Ik ben recent overgeschakeld van bit naar bitloos dressuur, en ik vind een sidepull persoonlijk veel fijner. Zeker als er met contact gewerkt wordt

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:54

Ik heb zelf een passervice met diverse bitloze hoofdstellen/systemen.

De Micklem Multi heb ik niet omdat ik veel gehoord heb (niet uit eigen ervaring) dat de kin- en kaakgekruiste versie hiervan eigenlijk niet zo goed werken. En alleen voor een sidepull vond ik hem best duur.
Bij kaakgekruist werkt de release over het algemeen beter bij rond touw of rondgenaaid soepel leer.

De Nurtural hoor ik ook goede verhalen over, ik heb hem wel eens in mijn handen gehad maar vind het wel een hoop materiaal om het hoofd.

Als je lid wordt van http://www.bitloos.nl kun je ook verschillende hoofdstellen in bruikleen krijgen.
Er zijn ook meer mensen die, net zoals ik :), een passervice hebben en vast meer in de buurt zitten.
Dan kun je onder begeleiding diverse modellen uitproberen.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:19

Weidebloem schreef:
punk143 schreef:

Heb je ook kaakgekruist gereden met de Micklem? Had je er ook zo'n katoenen koort bij? Werkt deze optuiging wel goed? Omdat ik dus kingekruist geen goede release heb twijfel ik aan de kwaliteit van de verschillende mogelijkheden van optuigen die de Micklem biedt. Maar hopelijk goed genoeg om te testen.

Ja 1 malig maar dat is echt al een hele tijd terug, vond ik zelf niet zo.. Maar ieder zijn ding. Daarna heb ik gewoon de teugels aan de lusjes gemaakt, dus op de "lichtste" stand zeg maar.