Singelhoes zonder wol

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Singelhoes zonder wol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:12

Wie heeft ervaring?
Bestaan ze? Of kan ik zelf wat fabriceren?

Pony heeft regelmatig last van wondjes voor de singel (dus niet onder of vlak aan de singel, maar echt ervoor, door teveel vel in die regio vermoed ik), dit heeft hij met periodes en kan er de vinger niet op leggen waarom. Een paar maanden terug van singel verandert (van kieffer, volledig stof/zacht) en daar ging het super mee, maandenlang. En ineens toch weer een wondje, uit het niets.

Singels blijven kopen zie ik zo niet zitten (zijn er al enorm veel de revue gepasseerd) dus zit ik te denken om maar "gewoon" met een hoes te gaan werken. Maar mijn pony zou mijn pony niet zijn als het toch wat moeilijker is: hij is namelijk allergisch aan wol :+

Dus alles met wol/bont valt af, en dat zijn de meesten heb ik zo het idee.
Nu vroeg ik mij af of er ook bestaan puur uit bv. leer, of gel, of andere stof. Maar met zo weinig mogelijk naadjes & randen, want dat is volgens mij hetgeen waar hij zich aan open schuurt (dat het teveel aan vel tijdens het lopen over dat randje komt en da hij zich dan open stoot tegen een naad of gesp of dat soort dingen).

Zag wel wat bij de decathlon uit een soort badstof lijkt het, maar kan niet zien hoe het gemaakt/gestikt is en er staat dat het 1 maat is voor alle singels, wat mij zeer onhandig lijkt.. Zijn er nog opties of dingen die ik kan doen? Vaseline heb ik ook geprobeerd, werkt soms wel, andere keren komt er toch weer een wondje..

Het is allemaal heel miniem en pony lijkt zich er niet aan te storen maar ik zie het toch graag opgelost als het kan ;) Dus alle ervaringen zijn welkom :)

Eight

Re: Singelhoes zonder wol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:15

Misschien kan een fotootje van hoe je zadel nu ligt ons helpen? Wellicht ligt je singel te ver in de oksel? Een banaanvorm singel al eens geprobeerd? :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:18

Glad neopreen en zo dun mogelijk. Leer is te dik, geeft juist wondjes, waarschijnlijk omdat er dan nog minder ruimte is voor singel + los vel onder bewegend voorbeen. Verder witte vaseline (glijd alles langs elkaar ipv klem zitten)voor het rijden op huid en dat stuk singel (ook reden neopreen, je krijgt het er tenminste weer af) en na rijden (mits geen wondjes) insmeren met verdunde kamferspiritus om de huid sterker te maken. Dat was wat hier dat probleem oploste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:20

@ Eight : Het is iets wat al jaren aansleept met verschillende zadel/singel-combinaties.
Ook is het niet constant wat wel zo zou moeten zijn als het aan de ligging zou liggen, niet? Maar zal even kijken of ik van onze huidige combi een foto kan maken :j

Banaansingel ookal geprobeerd, geen idee waarom maar daarop deed hij heel lelijk met vastmaken, terwijl hij dat normaal totaal niet heeft (zelfs niet als hij een wondje heeft (gehad) ). Dus dat heb ik eigenlijk maar bij 1 keer gelaten...

@ tamary : dank je. Heb je toevallig ook een idee waar die te vinden zijn? Of bedoel je de singel op zich? Want neopreen is al x aantal keer geprobeerd.. Vaseline werk ik ook mee, maar heeft nu de laatste keer niet geholpen (wondje was dicht, enkel het haar was er nog niet, na een half uurtje bos lag het toch weer open).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:26

Singel op zich, losse hoezen ben ik niet tegengekomen maar ik heb er ook wel eens 1 uit elkaar gesloopt en hoes om andere gedaan. Dit zijn ook vaak goedkope singels, dan knutsel je er wat makkelijker mee.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:31

Hier hetzelfde probleem, maar zelfs met wol kreeg mevrouw wondjes. Ook teveel huid omdat ze ooit echt obees is geweest. Wat voor ons nu helpt is een langere singel. Omdat blijkbaar toch de gespen iets deden.

Dus ik kan lekker meepraten over de 100 singels die ik ook heb geprobeerd :+

Er bestaan gelhoezen, maar die zijn hetzelfde als de gelsingels. Dus mocht ze daar wondjes van krijgen dan is dat ook geen optie. Voor de rest zijn er hele dunne hoesjes van normaal kunststof, ik weet alleen niet waar je ze kan kopen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:33

Eskadron heeft neusriem beschermers van microvezel spul. Ziet er uit als badstof maar is nog zachter. Heb ik op mijn pony voor zijn hoofd gebruikt, binnen een week was zijn huid rustig en ging het helen.
Ik zou eens googlen op Eskadron, beschermer, microvezel. Wellicht is er ook iets voor een singel. Succes

Edit: Jaaa, ze bestaan *\o/* *\o/* http://www.horze.eu/saddle-accessories/ ... 14660.html
Laatst bijgewerkt door rien10 op 29-08-16 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:34

Die ouderwetse koordsingels had je dit soort problemen nooit mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:35

@ tamary : Weet je wat bij neopreen in mijn ogen het probleem is? Dat randje .. zo aan de gespen zeg maar, waar het binnenste van de singel begint. Volgens mij haalt hij zich daaraan open, en volgens mij hebben alle neoprene singels dat. (heb nu dus ook zo geen singel meer).

@ FelineNanet : langere singel opperde staleigenaresse ook :j Maar zit nu met een dressuurzadel en dan zouden de gespen onder het zweetblad gaan zitten en weet niet of ik daar zo blij mee ben...

Gelsingel heb ik geen idee hoe die daarop reageert, die is volgens mij nog niet geprobeerd (of ik herinner het mij niet meer, kan ook).. is misschien ook nog een optie, maar hangt van de prijs af :P. Zat inderdaad ook al te denken om gewoon iets van badstof ofzo er rond te draaien, desnoods een handdoek of weet ik het.. maar dat zal wel te simpel gedacht zijn :P

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:40

Ik gebruik de singelhoes van de decathlon voor mijn F.r.a. supersingel. Ben er heel tevreden over. Is inderdaad een beetje badstof achtig. Heel zacht en gebruiksvriendelijk ook. Kan makkelijk uitgewassen worden. (BTW, De F.R.A. singel is trouwens ook een echte aanrader)

Edit : Stübben verkoopt opnieuw van die ouderwetse koordsingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:44

Trek je de voorbenen ook naar voren bij het opzadelen/ nasingelen? Ik doe dit standaart bij elk paard om evoor te zorgen dat de huid strak getrokken wordt en dus niet dubbel kan zitten onder de singel. Singelhoezen zou ik niet snel voor kiezen, werkt vaak het tegenovergestelde. Eerder uitvogelen waar de singelplek bij jou paard zit, en welke vorm/ materiaal singel daar het beste bij past. Eventueel met het oog van een goede zadelmaker/ zadelpasser diverse singels uitproberen.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:51

Ik had precies het zelfde, ook verschillende singels en hoezen geprobeerd. Had éindelijk een goede singel gevonden een paar maanden terug, sinds dien geen schuurplekken/wondjes meer. Jammer genoeg is paardjelief 2 weekjes geleden onverwachts overleden, dus niet heel lang kunnen genieten...

Ga even voor je kijken of ik een naam/foto kan vinden!

Edit: een '' breathable singel ''
Voorbeeldje hoe hij eruit ziet, ik had wel een ander merk, maar was ook maar iets van 20 euro.

http://www.carprousa.com/wp-content/upl ... 683238.jpg

Geen idee of je in de buurt woont, anders kun je m wel en keertje lenen :)
Laatst bijgewerkt door Lisa_WB op 29-08-16 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:53

@ rien10 : thanks, ga even kijken :)

@ Anne_GTI : zou kunnen, maar die bestaan niet in dressuurmaat, toch?

@ herous : FRA-singel heb ik gehad voor mijn boomloos, fijne singel :j Maar is nu te lang en heb schrik dat hij zich gaat schuren op die singelstoothouder (als je mij begrijpt :P) als ik een kortere versie neem.

Zijn gevoelige plaats lijkt trouwens wel te liggen waar nu de gespen/naden komen van een dressuursingel, denk bij het boomloos dat de gespen toch hoger lagen wegens korter zadel, moet ik eens checken..

@ Shanna : neen, dat doe ik niet want dat zou het probleem alleen maar erger maken ...

@ xLisaSpelt : dank je! Ben benieuwd :) En vreselijk voor je :(:)

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:05

Ik woon in Oss trouwens, NB ^^

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:27

Heb zelf ook een dressuurzadel en toch een singel van 65 cm eraan. Ik zou het gewoon eens proberen tot welke maat singel je kan gaan. Heb je het probleem ook wel eens met je zadelpasser besproken?

Ik heb het nadeel (wat je nadeel noemt :D) dat ik een lucht zadel heb (WOW) en geen elastiek kan gebruiken in mijn singels. Enige singel die perfect was: neopreen maar die hadden elastiek. Ben begonnen met een 50 cm leren anatomische passier singel en nu de 65 cm variant ervan. Fingers crossed maar tot nu toe nog niks

Afbeelding

Hier een fotootje van de 50 cm. Nu stond ze hier met haar been naar achter, beetje slecht voorbeeld. Maar dat doen ze natuurlijk ook met bewegen en daarom hebben waarschijnlijk de gespen toch iets gedaan.
65 cm singel zit 7.5 cm hoger aan beide kanten en is dus volledig uit de oksel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:08

Voor degene die wat beeldvorming willen heb ik wat foto's proberen te maken. Het probleem zit trouwens volgens mij bij het lusje voor de singelstoten, zo ineens..

Het geheel
Afbeelding

Singel
Afbeelding

Vast
Afbeelding

Na het rijden
Afbeelding

Zonder singel
Afbeelding

Kan de foto's zelf niet goed zien op mijn mobiel dus hopelijk valt er iets van te maken ;)

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:17

Die singel is gewoon te kort, je zadel heeft erg lange zweetbladen voor je paard maar het kan echt geen kwaad om die singel 5 of misschien zelfs 10 cm langer te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:20

Ik heb nog maar 1 gat aan elke kant over ... kan ik dat gewoon bijmaken zonder problemen? En gaat dat niet hinderen dan? Heb nog een FRA liggen van 60 cm die ik dan wel eens kan proberen (deze is 45 cm), ook die banaansingel van eerder kan ik dan nog eens proberen, die is 50 of 55 cm ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:29

Ik heb niet t hele topic doorgelezen. Maar ik heb evt. een neoprene kalvakade singelhoes voor je. Misschien kan je daar iets van brouwen? Mag je tegen de verzendkosten wel hebben (of ophalen) is geloof ik 70/75 cm lang.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:35

hoi,

benen naar voren trekken na het aansingelen wil ook helpen.

op een oude manege waar ik heb gereden, had een pony een stoffen singel onderlegger.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:28

@ Euforie : dank je voor het aanbod! Ik ga het even bekijken en dan pb ik je ;)

@ lemanthia : gezien het probleem zou het met naar voor trekken alleen maar erger worden.
Je weet waarschijnlijk toevallig niet waar die vandaan kwam?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:32

Hm, je zadel lijkt me ook niet passend? Lijkt sws alsof die niet goed draagt met de kussens achter.
En waarom geen bont?
Ik had precies dit probleem met mijn pony, teveel vel in de oksel en daardoor wondjes, lamswollen singelhoes eromheen gedaan en is nu al bijna helemaal weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:35

Zadel ligt bij mijn weten wel gewoon goed, denk dat de foto wat vertekend door het dekje ;) In ieder geval is dit het enige zadel van alles wat ik geprobeerd heb wat niet omhoog komt tijdens het longeren (sommige kon je gewoon onderdoor kijken in draf := ) dus dat zou verder prima moeten zijn qua dragen.

Waarom geen bont staat erbij, is hij allergisch aan ;)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 06:48

nee heb geen idee waar die vandaan kwam.
en is een vestan singelhoes niks? of is ze daar ook allergisch voor?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:37

Ik zou toch eens kijken met een langere singel. Voordeel van normale wolzadels is dat je een zweetblad hebt waar je singel gewoon hoger kan dan de oksel :)