barebackpad met beugels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stoerebanaan

barebackpad met beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:25

Beste Bokkers, ik rijd meestal met een geleende barebackpad en soms met een geleend zadel, maar ik kan ze bijna nooit gebruiken, het zadel al bijna helemaal nooit. Het is niet zo goed voor z'n rug dat ik zo vaak zonder zadel rijd dus wou ik een eigen zadel kopen. Ik heb weinig verstand van zadels, ik weet alleen maar de inch en dat ie een wijde boom nodig heeft... Dus ik zag op marktplaats een superleuke barebackpad met beugels! Het is veel goedkoper dan een zadel en zo heb ik toch wat meer grip tijdens het rijden. Heeft iemand hier ervaring mee? En is dit goed voor zn rug? En weet iemand of het lekker rijd?

callum

Re: barebackpad met beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:37

Dat is zo mogelijk nog slechter. Maar waarom heb je uberhaupt geen eigen zadel das wel heel raar. Of is het een bijrijdpaard? Een zadel moet je laten aanmeten door een zadelpasser. Dat kan je nie zelf met natte vingerwerk kopen dat is vragen om problemen. Net als een geleend zadel. Echt onbegrijpelijk dit.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:37

ED -> HAR

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:40

callum schreef:
Dat is zo mogelijk nog slechter. Maar waarom heb je uberhaupt geen eigen zadel das wel heel raar. Of is het een bijrijdpaard? Een zadel moet je laten aanmeten door een zadelpasser. Dat kan je nie zelf met natte vingerwerk kopen dat is vragen om problemen. Net als een geleend zadel. Echt onbegrijpelijk dit.

omdat ik die nooit heb aangeschft en het zadel die ik leen past

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:41

Beste kan je een zadelpasser laten komen zij kunnen immer het paard het beste opmeten, scheefheden zien en bekijken wat voor soort rug het paard heeft. Meestal hebben hun ook 2e hands zadels mee. Je kan in de tussentijd rijden met een bareback pad, alleen wel de beugels eraf halen omdat de druk anders op 1 punt ligt en dat is niet goed voor de rug.

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:42

_LiliM_ schreef:
Beste kan je een zadelpasser laten komen zij kunnen immer het paard het beste opmeten, scheefheden zien en bekijken wat voor soort rug het paard heeft. Meestal hebben hun ook 2e hands zadels mee. Je kan in de tussentijd rijden met een bareback pad, alleen wel de beugels eraf halen omdat de druk anders op 1 punt ligt en dat is niet goed voor de rug.

dus het i niet goed om barebackpad met beugels te gebruiken?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:43

Nooit een barebackpad met Beugels gebruiken, dit is heel slecht voor de rug van je paard. Een barebackpad heeft geen drukverdelende structuur om de Beugels aan te hangen.

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:46

Maar kan het wel als ik bv ga doorzitten is t dan niet slecht voor de rug? dat ik ze alleen maar gebruik zodat ik meer grip heb?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:46

Nog beter is een barebackpad met inlages of anders een pad (onderlegger) met inlages te nemen.
Een echt goede is echter minstens even duur als een gemiddeld tweedehands zadel.

Wat is je budget ongeveer?

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:47

Idd@maximuss, een zadel met beugels kan de druk verdelen door het mechanisme wat erin zit. Een bb pad heeft dat niet, hierdoor zal de druk rond de schoft komen te zitten en hier heeft het paard erg veel last van. De meeste bb pads verkopen de beugels erbij en zijn makkelijk los te halen. Ze zeggen dat je met beugels kan rijden mits je niet oo de beugels steunt. Maar volgens mij steunt iedereen in de beugels dus haal ik die van mij er ook altijd af.

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:49

Shirley schreef:
Nog beter is een barebackpad met inlages of anders een pad (onderlegger) met inlages te nemen.
Een echt goede is echter minstens even duur als een gemiddeld tweedehands zadel.

Wat is je budget ongeveer?

40 euro

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:50

Daar heb je helaas niks behoorlijks voor -O-

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:52

Shirley schreef:

:(, wat is het bedrag voor een goede?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:53

Ruimschoots 200-250? Misschien wel meer..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:54

stoerebanaan schreef:
Maar kan het wel als ik bv ga doorzitten is t dan niet slecht voor de rug? dat ik ze alleen maar gebruik zodat ik meer grip heb?

Boom of de vorming in een boomloos zadel zorgt ervoor dat zadel op de plek blijft. Pad heeft dat niet, en bij minste scheve gewichtsverdeling in de beugels glij je dan onder de buik van je paard.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:57

stoerebanaan schreef:
Shirley schreef:

:(, wat is het bedrag voor een goede?

Begint zo'n beetje bij €80,- denk ik.

Naast dat het met beugels slecht is voor de rug geeft het een vals gevoel van veiligheid.

Je zit bv lekker in galop en paard springt opzij waardoor je even je evenwicht kwijt bent en daardoor iets te veel op links leunt. Dan kan je ik garanderen dat je bb mee schuift en je aan de zij kant hangt. Ze zijn in mijn ogen nooit zo stevig vast te leggen als een zadelt tenzij je vreselijk hard aansnoert.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:00

Bare back pad met beugels zoals hier al gezegd, nooit doen, drukverdeling is niet goed, verniel je je paard mee. Bij een gewoon zadel zit er een stevig systeem in dat de druk van je beugelriemen over groter oppervlak verdeeld, dat zit niet in een bbp.
Beugels zijn ook niet bedoeld voor meer grip, juist dan geef je rare gewichts en druk verdeling.

Voor 40 euro vind je niets hoor, zelfs niet 2e hands.

(heb een hele mooie op mijn verlanglijstje... maar die is ook knetter duur. http://www.horseallround.nl/Christ-Iber ... arebackpad)

Overigens zijn dit soort boomloze constructies voor het paard niet altijd even comfortabel, ook vanwege niet mooie gewichtsverdeling, dus voor zwaardere mensen (zoals ik) niet echt aanrader, prik ik arme dier met 2 zitbeensknobbels hopeloos in zijn rug. Afh. van de kwaliteit wordt het beter of slechter.
Er zijn trouwens boomloze zadels met wel nette verdeling maar dat zijn geen bbp'ds
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 28-08-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:01

Die heb ik!
Echt een heerlijk ding <3

En een FRA Macon extra, ook een aanrader :j
Laatst bijgewerkt door Shirley op 28-08-16 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:03

Shirley schreef:
Die heb ik!

Bij ons op stal ook iemand, lijkt me zo zalig rijden!!
(Ben al blij met bontje op mijn zadel :D )

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:07

Mag je hem niet eens lenen dan? O:)

Een paar keer proberen voor je iets dergelijks aanschaft zou wel fijn zijn.
Weet niet of er net als bij de Barefoots een testweek mogelijk is?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:08

Shirley schreef:
Die heb ik!

En een FRA Macon extra, ook een aanrader :j

Zijn inderdaad fijne dingen, ik vond de Iberica ook heerlijk.
Maar ook die kan je niet echt mee met beugels rijden natuurlijk :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:09

Weet al dat ik hem fijn vind, maar zo vaak gebruik ik hem dan weer niet en er moet nog een zadel komen voor iets kleins dat gek is op roze.... Dus dat moet eerst en dan nieuw tuig, deze gaat verslijten en en en.. (dan is zo'n fellsattel luxe)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:12

Iets kleins dat gek is op roze?
Verklaar u nader...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:51

Voor 40 euro heb je geen zadel en ook geen goeie bbpad. En idd nooit een bbpad met beugels geeft druk op de schoft.
Als het voor je eigen paard is maar gaan sparen voor een zadel denk ik. Want idd zoals je al zegt is altijd zonder zadel rijden niet heel goed voor de rug.

Mag ik vragen waarom je geen eigen zadel hebt of als het je bij rij paard is de eigenaar geen zadel heeft voor het dier

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 08:45

callum schreef:
Voor 40 euro heb je geen zadel en ook geen goeie bbpad. En idd nooit een bbpad met beugels geeft druk op de schoft.
Als het voor je eigen paard is maar gaan sparen voor een zadel denk ik. Want idd zoals je al zegt is altijd zonder zadel rijden niet heel goed voor de rug.

Mag ik vragen waarom je geen eigen zadel hebt of als het je bij rij paard is de eigenaar geen zadel heeft voor het dier

Ik leen een zadel en rijd vaak zonder, ik vind het ook tijd om er een aan te schaffen.