Een net wat scherper bit, maar welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een net wat scherper bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:06

Ik rij mijn merrie op een simpel enkel gebroken hol bitje (16-18mm) van Harry's Horse. Echter is mijn troela bij tijd en wijle nogal kijkerig en springerig en haalt het maken van een ophouding om bij de les te blijven niet zoveel uit. Nu wilde ik het eens gaan proberen met een net wat scherper bitje, maar vraag me af welke daarvoor in aanmerking komt. Ik heb zelf namelijk totaal geen idee, het bit aanbod is dan ook zo vreselijk groot!

Supervixen

Re: Een net wat scherper bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:10

Ik denk dat je hier vooral opmerkingen gaat krijgen dat een scherper bit niet de oplossing is..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:12

Gewoon een slag dunner bitje, werkt ook al scherper in....

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:13

Ik zal dan wel bokt over mij heen krijgen.

Zelf ben ik fan van de Myler bitten, maar om te proberen zijn die misschien wat duur. Of iemand in je omgeving moet er al 1 hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:13

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:24

Ik ben fan van Myler, maar om nou om die reden naar een ander bit te gaan kijken? Maak het rijden wat uitdagender. Als ik niet echt door werk met mijn paard, dan kijkt ie ook opeens naar alles, maar als ik hem echt aan het werk zet, dan komt het nog nauwelijks voor. Misschien dat eerst eens proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:26

Ik had al eens met een scheef oog naar Myler gekeken, maar de testers zijn alleen verkrijgbaar in 12,5 en groter. Men wil wel een 11,5 bestellen, maar deze wordt dan niet retour genomen, dus verplichte afname :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:27

Dat is raar, net alsof elk paard een 'grote mond' heeft :D

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:29

Inxs schreef:
Ik had al eens met een scheef oog naar Myler gekeken, maar de testers zijn alleen verkrijgbaar in 12,5 en groter. Men wil wel een 11,5 bestellen, maar deze wordt dan niet retour genomen, dus verplichte afname :(

http://www.paardenschuur.nl/winkel/bitten/

Hier mag je het bit 2 weken uitproberen. Niet goed is geld terug (of mss met 10% vermindering omdat het bit al 'gebruikt' is, maar dat weet ik niet zeker!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:31

xAnthea schreef:
Ik ben fan van Myler, maar om nou om die reden naar een ander bit te gaan kijken? Maak het rijden wat uitdagender. Als ik niet echt door werk met mijn paard, dan kijkt ie ook opeens naar alles, maar als ik hem echt aan het werk zet, dan komt het nog nauwelijks voor. Misschien dat eerst eens proberen?

Aangezien je totaal geen weet hebt hoe mijn rijstijl is en wat ik doe qua rijden en of training vind ik jou reactie een nogal voorbarige aanname :-)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:33

Inxs schreef:
xAnthea schreef:

Aangezien je totaal geen weet hebt hoe mijn rijstijl is en wat ik doe qua rijden en of training vind ik jou reactie een nogal voorbarige aanname :-)

Wauw sorry hoor, het was maar een suggestie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:33

xAnthea schreef:
Inxs schreef:

http://www.paardenschuur.nl/winkel/bitten/

Hier mag je het bit 2 weken uitproberen. Niet goed is geld terug (of mss met 10% vermindering omdat het bit al 'gebruikt' is, maar dat weet ik niet zeker!)

Klopt hoor er staat een klein bedrag voor, voor het gebruik. Daar komen dan de verzendkosten heen en terug vaak ook nog over heen. Al met al loopt het dan al aardig op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:36

Een simpele comfortsnaffle kan toch in een envelop of anders met DHL/Kiala scheelt ook een stuk in verzending.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:38

DubbelDun schreef:
Dat is raar, net alsof elk paard een 'grote mond' heeft :D

Haha, dat was ook mijn reactie :-)
Er zit gewoon wat minder verkoop in de duurdere bitten in de kleine maatjes, volgens de ruitersportzaak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:40

Op ebay worden ze ook vaak goedkoper aangeboden, maar dan heb je geen testperiode. Wel is er voldoende vraag naar mocht je hem weer willen verkopen.
Die ik vorige week te koop had was in 2 dagen verkocht :D

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:46

En een massief ipv hol bitje? Soms kan dat beetje gewicht extra al uitmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:52

DubbelDun schreef:
Op ebay worden ze ook vaak goedkoper aangeboden, maar dan heb je geen testperiode. Wel is er voldoende vraag naar mocht je hem weer willen verkopen.
Die ik vorige week te koop had was in 2 dagen verkocht :D

Het zou een optie kunnen zijn, al ontkom je er niet aan dat je er zelf op toe moet leggen. Ik hou het in ieder geval wel in het achterhoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:54

KPet schreef:
En een massief ipv hol bitje? Soms kan dat beetje gewicht extra al uitmaken.

Precies ja, met die reden heb ik ook een massief bit geleend. Dit vond ze niet fijn, net als een dubbel gebroken bit. Op de één of andere manier is het niet haar ding.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:54

Inxs schreef:
xAnthea schreef:

Je paard is kijkerig + daardoor een wat scherper bit willen = symptoombestrijding.
Hoef je niet voor gestudeerd te hebben.
Pak je de oorzaak niet aan, zul je steeds een meer scherper bit moeten hebben. Waar houdt het dan op?

Luister goed naar het verhaal van je paard is mijn advies. ;)

CharlotteR1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:00

Wij hebben een ruitersportzaak, maar ik denk ook niet dat je het met een bit zal oplossen. Je hebt verschillende supplementen in de omloop die minder stress geven (en niet doping positief testen voor moest je op wedstrijd gaan). Gebruik soms zelf ook zo'n dingen bij m'n jonge merrie, zeker in de winter! Het is natuurlijk maar een advies, met een scherper bit zal je ze misschien wel meer kunnen 'houden' mocht ze echt weg rennen en bokken, maar een paard blijft altijd wel sterk :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:04

Ik heb een ruin die dwars door een dubbelgebroken trens heen liep en nog net zn middelvinger niet opstak, die heeft nu een bokkebitje en hij loopt als een zonnetje! Al 10jr probleemloos op hetzelfde bit, dus soms werkt het wel.
Succes ts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:21

Ik vind 16-18 cm echt behoorlijk dik. Past het bit wel mooi in haar mond? Een té dik bit kan ook juist scherper inwerken en kan ook leiden tot schrikkerig gedrag.
Ik zou eens eenzelfde bitje proberen maar dan 12-14 mm, ik denk dat dat al heel wat kan schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:53

Blijheid schreef:
Ik vind 16-18 cm echt behoorlijk dik. Past het bit wel mooi in haar mond? Een té dik bit kan ook juist scherper inwerken en kan ook leiden tot schrikkerig gedrag.
Ik zou eens eenzelfde bitje proberen maar dan 12-14 mm, ik denk dat dat al heel wat kan schelen.

16-18 cm is inderdaad heel dik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:09

Believe schreef:
Blijheid schreef:

16-18 cm is inderdaad heel dik :+

Deze dikte pakt ze goed op en ligt ook mooi in het mondje. Toch wil ik een slag dunner ook nog wel eens gaan proberen. Al ben ik bang dat ik dan geen hol bit meer ga vinden.
Haar schrikkerige gedrag komt in ieder geval niet voort uit de dikte van het bit :n :)

Ik dacht dat 16/18mm wel redelijk normaal was eigenlijk.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:18

magda_90 schreef:
Je paard is kijkerig + daardoor een wat scherper bit willen = symptoombestrijding.
Hoef je niet voor gestudeerd te hebben.
Pak je de oorzaak niet aan, zul je steeds een meer scherper bit moeten hebben. Waar houdt het dan op?

Luister goed naar het verhaal van je paard is mijn advies. ;)

Helemaal mee eens!! Helaas doet bijna iedereen aan symptoombestrijding.. :n