Zadel voor een gevoelig/schoftloos/rond paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Zadel voor een gevoelig/schoftloos/rond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 22:50

Deze vraag is hoogstwaarschijnlijk al gesteld, maar mijn criteria zijn dan weer heel anders :P

Ik had eerst een erg breed merkloos vzh zadel, en dat zat erg goed, enkel te lang voor haar en te groot voor mij (ik zit graag "snug", zeg maar). Omdat ze enorme drukplekken kreeg overgegaan tot aankoop van een ander zadel - een Ghost. Boomloos dus. Maar nu kreeg ik meer en meer miserie ermee, en ik wil mijn opties open houden. Moest ik mijn Ghost verkocht krijgen, zou ik graag rondkijken voor een ander zadel. Echter ben ik op hetzelfde moment aan het sparen voor een trailer, dus het budget ligt niet hoog.

Ze krijgt enorm snel witte haartjes, bijna elke pad met een speciale onderkant schuurt (denk aan neopreen, dingen met gaten in, nu ook aangedrukte scheerwol) en ze krijgt wel snel drukplekken. Spijtig genoeg is zij het soort paard dat dat helemaal niet laat zien aan de buitenkant, dus ik kan op het slechtste zadel ter wereld zitten - ik zou het niet merken aan haar.

Ze is breed, ze is wijd, ik heb absoluut een soort A-zit nodig (mijn heupen kunnen dat echt niet aan, één keertje voor 2u rondgereden op barebackpad, nooit meer :') ) rondgeribt dus alles schuift, en ze heeft helemaal niets van schoft.

Criteria als volgt opgesomd -
- Liefst dressuur of mogelijkheid tot dressuurzit, hoeft niet met wrongen, ik ben een beetje allergisch aan enorme kniewrongen)
- Geen western, het doel is endurance en trec.
- Liefst ringetjes voor zadeltassen achteraan of de mogelijkheid ertoe.
- Minder dan 18", heel erg korte rug.
- budget gaat tot 500-600 euro.
- Niet vies van tweedehands!

Iemand een idee? Dit is puur curiositeit, ik weet nog niet wat ik ermee ga doen :p

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:58

Bel eens met Country Mill; die hebben diverse typen zadels, eerste en tweedehands en verschillende budgetten. Wie weet kunnen ze je wat adviseren op basis van je lijstje.

Edit: mocht je in de gelegenheid zijn: op locatie daar kun je alle zadels uitproberen, ook met een zadeldrukmat ertussen.

Is een massimo trail bijv iets? Even op basis van snug, A-lijn, niet te veel wrong.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 24-08-16 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:01

Heb zelf een cavalleti tietse choice de luxe dressuur zadel. Speciaal ontworpen voor barokke paarden, dus brede ronde paarden met weinig schoft.

Past mijn haflinger kruising perfect.

Heeft dan veel wrong maar door de halve wrongen geeft het wel de vrijheid om zelf nog lekker te kunnen bewegen. (Is 1 van de redenen dat ik een nieuw zadel nam en voor deze ben gegaan.)

Boom is 2 maten kleiner of groter te maken. Ideaal als die dus eens in bespiering veranderd.

Heb er zelf 2e hands 650 voor betaald. Gezien deze bruin is zal misschien een zwarte goedkoper zijn. Je moet er maar net tegen aan lopen.

tamary

Re: Zadel voor een gevoelig/schoftloos/rond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:06

Met allerlei speciale pads last gehad van schuurplekken net achter/onder het zadel. Uiteindelijk er van af gekomen door de ouderwetse wollen deken te gebruiken als sjabrak.

Massimo past vaak op kort en rond. Kent en masters ook, de goedkopere versie daarvan is thorowgood.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:26

Of kijk eventueel of je een voor een oude County? Heb er een zadel van op een rondgeribd paard gehad met een normale schoft. Mijn zadel had een Franse lepel waardoor het ook weer geschikt werd voor een ander paard met een kortere rug.
Ontzettend fijne dressuurzadels maar geen ringetjes. Misschien dat de zadelpasser hierin nog wat voor je kan doen!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:30

Ik heb ook een paard die geen schoft heeft, je in een spagaat zit waar alles schuift. Ik heb een Massimo Dressuur II

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:11

Ik zeg ook Massimo!
Kijk ook eens naar de Massimo trail, erg fijn zadel.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:49

Jammer dat je budget max 600 is!
Anders was Strada zeker wat voor jou!
Een hele open zit, maar wel genoeg steun, hele bijzondere kussens, die als ze warm worden (dmv lichaamstemperatuur paard) , zich gedragen als levend spierweefsel. Erg kort zadel, maar wel genoeg zitruimte, de kussens ondersteunden de flexibele boom volledig en heeft korten takken voor extreem veel schoudervrijheid.
Je hebt verschillende uitvoeringen, waaronder voor endurance, springen, vzh en dressuur. Zelf kan je de leerkleuren en soorten uitkiezen en ontwerpen. Kan ook met ringen voor zadeltassen, die zitten automatisch op de endurance versie als ik het goed heb.
Staat nog wat meer op de site: http://www.stradazadels.nl
En anders..... misschien Heather Moffett (FlexEE).

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 08:08

Bedankt voor de suggesties! Strada zadels zijn prachtig - maar vér buiten mijn budget :P

Net hetzelfde voor de Flexee jammer genoeg, die zijn ook in het bruin te verkrijgen, heel leuk! Ik zie heel graag bruine zadels, maar die kosten spijtig genoeg vaak net wat meer, of de zadels zijn niet beschikbaar in die kleur.

Eefjah, die zadels vind ik precies niet! Of toch niet de prijs ervan :P

Wortelsussie, komen die ook in België voor? Aangezien ik niet in Nederland zit en dit een Nederlands merk lijkt. Lijkt me inderdaad een leuk zadel om te testen.

De massimo trail vind ik echt slécht zitten, maar dat ligt volkomen aan mij. Ik kan niet tegen die irritante kussentjes op die zitting :o Op een normale Massimo heb ik nog niet gezeten, maar die zijn natuurlijk ook best duur.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:13

Ik heb een tekna zadel voor mijn ronde Haflinger kruising met super korte rug. Ik denk dat ik er wel twintig soorten zadels op heb gepast... Duur, goedkoop etc. Deze zit als enige helemaal goed. En tot mijn verbazing niet duur!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:39

Ik heb zo'n zelfde model paard, alhoewel die wel schoft heeft, maar heel kort,en daarachter direct rond is. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb nog nooit (paard is nu 10 en al vanaf veulen bij me) een goed passend boomzadel gehad, ondanks 20.000 zadelmakers. Vorige week heb ik Massimo trail een week getest. De Massimo dressuur moest bij mijn paard qua afstand singelstoot- singelgroeve geloof ik anderhalve meter overbruggen dus die ging het sowieso niet worden. Massimo trail had dat probleem niet en lag optisch echt heel goed. Wij blij gaan rijden, maar paard vond het echt een baggerzadel. Het schoof niet van achter naar voren zoals gewoonlijk maar aan de achterkant van links naar rechts, een kwispelzadel! En daar was niets aan te doen. Dat schijnen ze vaker te doen op ronde ruggen. Dus: boos paard, en zadel retour, helaas. Ik ben ondertussen helemaal klaar met zadels op een Engelse en Duitse boom, dit was de allerlaatste poging, daar heb ik er al zoveel van geprobeerd, laat maar. Ik ga nu nog verder met Spaanse zadels (daar had ik er al een paar van geprobeerd, overigens ook zonder succes), en ga nu boomloos zadel nr 5, een Freeform trail testen.
Wij rijden? Nauwelijks. Mijn dochter rijdt op een bontje en ik longeer, lange teugel en wandel. Je gaat je paard geen pijn doen met een of ander K zadel.

Ik ga dit topic dus met spanning volgen, maar geloof niet dat iemand voor ons de gouden tip heeft.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:51

Ik zat met hetzelfde met mijn korte Pre, rondgeribt en geen schoft. Na lang zoeken kwam ik dit zadel tegen met verwisselbare boom. Lag echt perfect maar helaas is het paard na 5x gebruiken alsnog verkocht. 17 inch met open zit en wijde boom op dit moment. En betaalbaar!
Afbeelding

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:54

Verwsselbaar is vaak v-vormig qua boomvorm, en dat loopt klem op een rond schoftje. Je zou er een u-vormige voorboom in moeten kunnen proppen om het passend te maken. Mijn paard is trouwens een crusado.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 08:58

Ik hoop ook in spanning, maar you never know. Dit is ze -

Afbeelding
Althans veel te dik - maar ik kan pas aan haar gewicht werken als ze bij mij staat en ik ervoor kan zorgen dat ze op een kaal weitje met hooi komt te staan. Spijtig genoeg is het wachten op de pachter...

Ik ben echt benieuwd. Tot nu toe ook maar enkel Massimo trail, Ghost en dat merkloze zadel getest, zeg maar. Met boomloos ben ik nu ook wel klaar, al dat gedoe met die pads met inlagen en drukrandjes en weet ik veel... Het verdeelt ook duidelijk de druk niet goed bij haar. En Barefoot, ho, ik denk dat ik dan een heuphernia heb :') Een tijdlang daarmee gereden, maar op brede paarden trekt dat ding op niets.

Zsazsa, welk merk is dat?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:02

Semi boomloos een optie? Kan je zonder een speciale pad af maar heb je meer kans van passen dan een boomzadel en meer comfort waarschijnlijk voor jou qua zitten dan in je Ghost die je nu hebt.

https://permicavallo.nl/flexibele-zadels.php

Rijdt zelf met een Trekker Luxus maar dat moet je maar net aanstaan qua model. Ook een haflinger maar met een zeer moeilijke rug (brugt enorm).
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 25-08-16 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:02

Mijn hafje met vergelijkbare vorm liep heel fijn onder mijn Startrekk dressuur.
Onder een ghost was er teveel buik vrij, waardoor ze enorm kriebelig werd van mijn benen (gevoelig typje).
De massimo heeft een tijdje redelijk gelegen, maar lag nooit echt lekker en bood te weinig flexibiliteit op haar wiebelige en korte rug.
De Startrekk was voor ons allebei heel fijn! Hij was flexibel en toch stabiel genoeg en bleef echt goed liggen, zeker icm mijn westtip singel (hoe heten die nu ook alweer?)

*edit, hij is boomloos, maar met kopijzer en wolgevormde kussens. Geen gedoe dus met inlages, pads, etc ;)

Ik weet niet waar je woont, maar hij ligt hier werkloos in de kast, mocht je hem eens willen uitproberen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:19

Isabella Werth Bates Dressuurzadel met verwisselbare boom, past perfect op mijn rondgeribte, geen schofthebbende (slanke) Dravebier.
Wel heb ik de kussens opnieuw laten vullen zodat de kussens zachter en indrukbaar werden. Ik denk dat te harde kussens wellicht ook heen-en-weer-geschuif meer in de hand werkt?
Daarnaast heb ik er een correcTor onder om te veel druk te voorkomen (ondanks het feit dat het zadel goed past).

Heb ook een Cavaletti trouwens (eerder beschreven ook in dit topic). Kwalitatief nog beter zadel eerlijk gezegd. Mooi leer, mooi afgewerkt. Maar extra-wide, is nog net niet wijd genoeg voor de Dravebier. De cavaletti ligt op de andere arabieren.

Zodra jouw haflinger wat afvalt, zal het zadel ook anders gaan liggen wellicht? Aan de andere kant... rugvet blijft wel heel lang aanwezig over het algemeen. Misschien is aanpasbare boom veilige keus in dat opzicht?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 09:28

Ik zit in België, Leuven :P Voor de meesten best een eindje, denk ik.

Is de Startrekk qua drukverdeling oke?

MarliesV, nieuw zijn die zadels toch net buiten mijn budget, spijtig genoeg. Ik vind flexibele zadels ook erg mooi, maar liefst geen trekker, aangezien ze bij de dressuur moeilijk doen over dat "bokriempje" zoals ze dat graag zeggen.

SamCo, over het algemeen valt ze ook best snel af eens ze terug kan werken. Slank staat ze zo -

Afbeelding

Afbeelding

En haar geen schoft/enorm breed/etc. verandert haast niets. Ik weet niet wat dat geeft met een ander zadel :/

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:33

Precies de reden waarom in twijfelde aan de Trekker voor jou. Ik heb zelf totaal geen wedstrijdambities (meer) dus dat boogje is prima voor mij, maar voor jouw doeleinden misschien niet handig.

In België geen goede zadelpasser die ook flexibel inruilt? Dat je eens op zoek kan naar een 2e hands?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:50

Hier een haflinger die ik rijd met ook eigenlijk 0 schoft, die loopt met een k&m dressuur, cob variant en wijdste kopijzer, ligt netjes, maar op zo'n enorm rond is een fractie schuiven eigenlijk niet te voorkomen. Echter zit je zelf wel breed, een zadel dat zo'n paard moet passen wordt al snel breder en platter. Van k&m vind ik persoonlijk de vzh variant fijner, helemaal op zo'n brede, omdat je je bovenbenen dan iets naar voren brengt en minder wijd hoeft te zitten dan met een dressuurzadel. Voordeel van de k&m zadels is dat ze losse en verschillende wrongen hebben die je klittenband kunt veranderen, zo kun je het zadel dus nog wel wat aanpassen naar je eigen wensen :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:28

Skyefate schreef:
Wortelsussie, komen die ook in België voor? Aangezien ik niet in Nederland zit en dit een Nederlands merk lijkt. Lijkt me inderdaad een leuk zadel om te testen.

.

Phoe geen idee dit is hun site en op internet kan je er best veel over vinden.

http://www.excalibur-ltd.com/TietseChoice/index.htm

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:41

Dit is een Knight Rider Malmo Lux nieuwste type. Mijn pre was ook heel rond en daar lag ie goed op. Had hem gekocht van 1250,- en mag nu weg voor de helft. Zijn toch best specifieke maten die niet op veel paarden passen. fijn he die dikke ronde paarden haha

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 13:26

Idd erg fijn, het is een hel :')

Marlies, ik ben op zoek gegaan naar pasconsulten, maar dat is pas voor als ze terug zuiver loopt (te kort bekapt). Tot nu toe wel een paar zadelpassers tegengekomen die veel boomzadels hebben, maar flexibele zadelpassers oid vind ik niet meteen. Skyriding was er een van gok ik, maar die site is onbereikbaar. Misschien gestopt?

Om even te laten zien waarom ik mij zo'n zorgen baar over mijn zadel -

Afbeelding
Afbeelding

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:36

Ik heb een boomloos zadel een barefoot barrydale en die ligt eigenlijk best wel goed op onze ronde pony vind ik. Heeft echt bijna alles wat je zoekt. Heeft ringetjes, is maar 6 kg, lijkt een beetje op een dressuurzadel. Misschien kijken of dat wat voor je paard is?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 15:21

Rianne, ik heb een grootse allergie aan barefoot :P Er heeft één keer een barefoot opgelegen, maar ik kan er mijn weg niet mee (Ik krijg er onuitstaanbare rugpijn van), het zit heel erg plat en breed, en dat ding schoof alle kanten op. Dus da's niet echt de oplossing. Wel goeie suggestie!