Is een bareback pad beter voor de rug van je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elena_Koree

Is een bareback pad beter voor de rug van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 12:07

Hoi allemaal!

Wij zijn ons aan het oriënteren op het aanschaffen van twee jonge paarden. Daarnaast ben ik al aan het bedenken hoe ik alles wil gaan aanpakken. Het lijkt mij gaaf om beide paarden hun hele leven te rijden met een bareback pad, maar is dit uiteindelijk ook beter voor het paard of zouden jullie een gewoon zadel aanraden?

Ik ben benieuwd!

Area51

Re: Is een bareback pad beter voor de rug van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:11

Zeker niet beter voor de rug, ik zou het niet doen. De drukverdeling is namelijk een stuk minder :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:11

Als je iets in de trend van boomloos wil zou ik gewoon een boomloos zadel kopen.
Deze verdelen de druk nog beter dan een BBP.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:25

Het ligt er ook aan hoe goed je zelf rijdt. Wil je een optimale drukverdeling zonder boom of drukverdelende pads/onderleggers/inlages, dan zul je zelf je gewicht moeten verdelen over je kont en bovenbenen en heel goed kunnen meebewegen met de bewegingen van het paard. Dat is goed te doen voor een uurtje af en toe, maar constant is behoorlijk zwaar. Zeker bij jonge paarden is het belangrijk dat je die druk echt goed verdeelt omdat ze nog niet helemaal uitgegroeid zijn en hun rugspieren nog niet goed getraind zijn en goed gebruikt worden.
Ik zou daarom ook eerst een boomloos zadel aanraden, en dan gewoon als afwisseling eventueel zo nu en dan met bbp rijden :)

Elena_Koree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 14:41

Art_Ificious schreef:
Als je iets in de trend van boomloos wil zou ik gewoon een boomloos zadel kopen.

Heeft een boomloos zadel hetzelfde effect voor de ruiter als een bbp? Want ik vind een gewoon zadel verschrikkelijk zitten. Uiteindelijk kies is natuurlijk hetgeen dat het beste is voor de paarden!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:52

Elena_Koree schreef:
Art_Ificious schreef:

Heeft een boomloos zadel hetzelfde effect voor de ruiter als een bbp? Want ik vind een gewoon zadel verschrikkelijk zitten. Uiteindelijk kies is natuurlijk hetgeen dat het beste is voor de paarden!

In dat geval zou ik zeker bij een jong en vermoedelijk onbespierd paard zeker voor een gewoon zadel gaan tot deze voldoende is uitgegroeid en bespiering heeft. Zowel boomloos als met bbp wordt je gewicht slecht verdeeld en zul je dus op de plek waar je zit een piekbelasting krijgen, wat voor een goed bespierd paard dagelijks al niet al te best is.

Elena_Koree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 14:55

Oke, ja ik twijfel heel erg omdat de dame waar we ze van kopen zei dat het juist slimmer is om een boomloos zadel te kopen omdat het paard nog een tijdje doorgroeit. Dus je steeds een goed passend zadel moet zoeken of laten maken...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:05

Of je laat je paard eerst nog wat doorgroeien en spieren kweken aan de hand en koopt dan een goed passend zadel ;-)...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:07

Elena_Koree schreef:
Art_Ificious schreef:

Een fatsoenlijk(!) boomloos zadel geeft behoorlijk goede verdeling maar nog altijd minder dan een perfect passend boomzadel. Fulltime met barebackpad zou ik zelf niet willen voor de rug van het paard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:09

Ik vind een boomloos zadel ook fijner omdat het zich naar de rug vormt en mee groeit, en ook mee beweegt tijdens het lopen.
Dat een boomloos zadel het gewicht altijd slecht verdeelt is niet waar. Er zijn boomloze zadels die zo plat zijn dat het niet veel anders is dan een bbp, maar er zijn ook genoeg boomloze zadels die steviger gebouwd zijn en waarbij de inlages de druk netjes verdelen. Daarnaast heb je ook nog de VPS boomloze barefoot zadels, die hebben nog meer drukverdeling, met wel als nadeel dat ze wat harder zitten en je wat minder contact hebt met je paard.
Waar woon je? Misschien mag je eens bij een bokker voelen hoe een barefoot of ander boomloos zadel zit :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:10

Dame heeft helemaal gelijk +:)+

Heb je een goede kwaliteit, flexibel zadel dan geeft dat zadel de ruimte aan het paard om spieren te kweken. Bij een boomzadel moet je andere iedere klipklap weer de zadelmaker er bij hebben om 1 en ander aan te passen en als je dat na bvb. een half jaar laat doen omdat het echt nodig is...dan loopt je paard dus al een paar maanden met een zadel dat zijn rondingen niet goed volgt.

Alles heeft voor- en nadelen natuurlijk, dat geldt zowel voor boom als boomloos / flexibel.
Het grootste verschil is dat je bij boomzadels erg afhankelijk bent van een goede zadelmaker die altijd alleen met intervallen zal komen. En bij een flexibel zadel kun je zelf goed de controle en regie houden over de pasvorm, als je je een beetje in de werking van het zadel verdiept dat je uitkiest :)

Elena_Koree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:24

8nnemiek schreef:
Ik vind een boomloos zadel ook fijner omdat het zich naar de rug vormt en mee groeit, en ook mee beweegt tijdens het lopen.
Dat een boomloos zadel het gewicht altijd slecht verdeelt is niet waar. Er zijn boomloze zadels die zo plat zijn dat het niet veel anders is dan een bbp, maar er zijn ook genoeg boomloze zadels die steviger gebouwd zijn en waarbij de inlages de druk netjes verdelen. Daarnaast heb je ook nog de VPS boomloze barefoot zadels, die hebben nog meer drukverdeling, met wel als nadeel dat ze wat harder zitten en je wat minder contact hebt met je paard.
Waar woon je? Misschien mag je eens bij een bokker voelen hoe een barefoot of ander boomloos zadel zit :)

Ik woon in het mini dorpje Doornenburg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:28

Beetje ver om bij mij langs te komen (of je moet toevallig eens in de buurt zijn, je bent altijd welkom :D ) maar wie weet woont er nog een bokker in de buurt met een barefootje :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:36

Verdiep je anders eens in een flexibel zadel. Ik heb de Trekker Pro Endurance, die is boomloos, maar het gewicht wordt netjes verdeeld door twee kussens. Niks geen problemen met druk. Wissel het af met mijn barebackpad, gaat prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:38

Verdiep je anders eens in een flexibel zadel. Ik heb de Trekker Pro Endurance, die is boomloos, maar het gewicht wordt netjes verdeeld door twee kussens. Aan te passen aan de rug van jouw paard ook. Niks geen problemen met druk. Wissel het af met mijn barebackpad, gaat prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:38

Dat gaat lekker op mijn mobiel, 2 posts, sorry! :-p

Elena_Koree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:40

8nnemiek schreef:
Beetje ver om bij mij langs te komen (of je moet toevallig eens in de buurt zijn, je bent altijd welkom :D ) maar wie weet woont er nog een bokker in de buurt met een barefootje :)

Wie weet, en anders informeer ik even op mijn manege of iemand er eentje heeft!

Elena_Koree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 15:41

Twiggy2008 schreef:
Dat gaat lekker op mijn mobiel, 2 posts, sorry! :-p

Haha, maakt niet uit. Ik ben nu aan het lezen hoe een boomloos zadel werkt en wat het wel en niet doet! Ik ben goed bezig!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:18

Bij Barefoot kun je ook een testzadelkrijgen, €10 voor een week. Zelf ben ik erg tevreden met boomloos.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:12

Moet je wel een paard hebben om op te kunnen testen :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:18

8nnemiek schreef:
Moet je wel een paard hebben om op te kunnen testen :D

Oja, de paarden zijn er nog niet :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:28

Elena_Koree schreef:
Art_Ificious schreef:

Er zijn zóveel verschillende zadels. De ene boomzadel is echt de andere niet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:38

Elena_Koree schreef:
Oke, ja ik twijfel heel erg omdat de dame waar we ze van kopen zei dat het juist slimmer is om een boomloos zadel te kopen omdat het paard nog een tijdje doorgroeit. Dus je steeds een goed passend zadel moet zoeken of laten maken...

Dan is het dus goed voor je portemonnee en niet per se voor de rug van je paard, om maar even op je TT in te haken. Zou ook niet gelijk een op maat gemaakt zadel van 3000 euries kopen, want dat past idd over een half jaar niet meer, als het dier bespiering krijgt. En dan is iets met een drukverdeler misschien een oplossing. Hoeveel rij-ervaring heb je met jonge paarden?

Elena_Koree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:35

Sientje schreef:
Elena_Koree schreef:

Dan is het dus goed voor je portemonnee en niet per se voor de rug van je paard, om maar even op je TT in te haken. Zou ook niet gelijk een op maat gemaakt zadel van 3000 euries kopen, want dat past idd over een half jaar niet meer, als het dier bespiering krijgt. En dan is iets met een drukverdeler misschien een oplossing. Hoeveel rij-ervaring heb je met jonge paarden?

Momenteel rij ik er eentje op mijn manege, die is ook nog mishandeld geweest dus het kost veel tijd maar het gaat prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:25

Tegenwoordig is er heel veel boomloos en sommige zou ik écht niet op mijn paard willen hebben. Zeker de goedkopere (India) modellen mankeert het nodige aan.
De betere merken boomloos is veel onderzoek in gaan zitten qua vorm, drukverdeling, plaatsing singel- en beugelophanging en materiaal.

Je bent iig welkom om mijn boomloosje eens te komen proberen.