[Poll]Liever gewone dekjes onder boomloze zadels of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij liever willen:

Een boomloos zadel waar altijd een pad met inlages onder gebruikt moet worden
11 (11%)
Een boomloos zadel dat geen extra pad met inlages nodig heeft, dus wat met alle normale dekjes gecombineerd kan worden
82 (88%)

Totaal aantal stemmen: 93

Anoniem

[Poll]Liever gewone dekjes onder boomloze zadels of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:03

Bij de meeste boomloze zadels horen bijna vanzelfsprekend boomloze pads met inlages, anders is er te weinig padding voor het paard. Voor de meeste merken geldt dus dat je bij een boomloos zadel ook echt een boomloze pad met inlages nodig hebt.
Doordat er in het boomloze topic echter regelmatig gevraagd wordt of er ook gewone dekjes gebruikt kunnen worden bij de verschillende boomloze zadels, of hoe je anders gewone dekjes met pads/inlages kunt combineren, vroeg ik me af hoeveel mensen liever met gewone dekjes onder hun boomloze zadel zouden rijden?

Let wel: 8-) in deze poll gaat het dus om een theoretisch boomloos zadel dat dan ook écht geen enkele extra padding of inlages nodig heeft - dus niet om het met een gewoon dekje rijden bij een het zadel dat in werkelijkheid een pad met inlages nodig heeft!

Dus de vraag opnieuw en duidelijker geformuleerd:

Als er in de ideale wereld een boomloos zadel zou bestaan dat met een normaal dekje net zo perfect funtioneert als de huidige boomloze zadels waar altijd een pad met inlages onder hoort - wat zou je dan kiezen?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-08-16 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Laatste allinea toegevoegd op vraag van TS.

tennan

Re: [Poll]Liever pad+inlage of gewone dekjes bij boomloze zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:06

Ik kan me voorstellen dat mensen in de dressuurring graag een zo normaal mogelijk ogende combinatie willen samenstellen, dus dan zou een vierkante dresuurpad goed van pas komen.

Zelf vind ik dat er ook erg veel mooie endurance (Burioni <3 ) en westernpads zijn, maar die kunnen dan helaas weer niet onder mijn zadel.
Ik zou het dus wel willen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:17

Maar je kan je gewone dekje toch tussen je pad met inlages een dekje doen?

Edit: in het begin wou ik wel me dekjes gebruiken, maar nu niet meer alleen met oefencross een leuk setje.

Zo heb ik het gewoon
Afbeelding
Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:27

Er zijn wel voordelen als je de ''kussens'' in de pad hebt (dus de inlages) doordat de boel dan nog wat extra flexibel is omdat het onafhankelijk van elkaar van bewegen. Maarrrrr... Ik ben met de inlages in pads toch altijd een beetje bang dat de inlages niet helemaal goed liggen, bijvoorbeeld scheef of niet helemaal onder het zadel. Zeker als je inlages van het ene merk in de pad van het andere merk stopt, past dat niet altijd even lekker.

Wat dat betreft zou ik wel graag gewoon de kussens onder het zadel plakken zodat ik weet en kan zien dat ze goed liggen.

En tja.. De vele, vele kleuren dekjes die je er dan onder kunt doen, zijn ook wel leuk... :o

Daphneeeej

Re: [Poll]Liever gewone dekjes onder boomloze zadels of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:37

Ik rijdt met mijn semi boomloos met normale dekjes, omdat mijn paard het een klein beetje nodig heeft hem ik een mattes schaap waar inlages in kunnen. Ideaal!!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:42

Gewone dekjes: luxe probleem! En toch heb ik voor gewone dekjes gestemd :D.
Veel meer keus, goedkoper en minder gedoe met materialen en inlages.

Maar.... zonder inlages betekent ook dat je zadel minder flexibel is qua pasvorm? Want even snel de pasvorm aanpassen is er dan niet meer bij, als je paard bijvoorbeeld gegroeid of gekrompen is... Of komen er dan misschien inlage mogelijkheden ín het zadel, ipv in een pad? Dat zou best handig zijn :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:43

Ik heb de luxe een oud boomloosje te hebben waar een normaal dekje onder kan, hoe dunner hoe beter. Zolang paard niet te spits in de rug is kan de hoeveelheid schapenvacht het opvangen. Ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:19

woepsie90 schreef:
Gewone dekjes: luxe probleem! En toch heb ik voor gewone dekjes gestemd :D.
Veel meer keus, goedkoper en minder gedoe met materialen en inlages.

Maar.... zonder inlages betekent ook dat je zadel minder flexibel is qua pasvorm? Want even snel de pasvorm aanpassen is er dan niet meer bij, als je paard bijvoorbeeld gegroeid of gekrompen is... Of komen er dan misschien inlage mogelijkheden ín het zadel, ipv in een pad? Dat zou best handig zijn :D

We gaan hier voor de vergelijking inderdaad even uit van het theoretische & ideale boomloze zadel: :D dus gewoon goed drukverdelend maar wel van voor tot achteren flexibel en met net zoveel paddingmogelijkheden als een normale combi van boomloos zadel + boomloze pad met inlages.
Het moet namelijk wel te vergelijken zijn met de nu al behoorlijk geperfectioneerde combinaties van boomloze zadels+bijbehorende pads met inlages. :)

edit: vergeten om in de poll erbij te zetten: ik ben natuurlijk ook erg benieuwd naar waarom je voor de een of de ander kiest. :j
Ik zou persoonlijk toch ook voor een pad-loos boomloos zadel gaan als dat verder net zo goed functioneerde als de versies met pad. Niet dat ik zo'n berg met hippe dekjes heb, maar een dekje is toch altijd een leuke impulsaankoop op een evenement en normale dekjes zijn ook gewoon een stuk goedkoper. :wow:
Ik vind de echte boomloze pads met inlages zoals bijvoorbeeld die van Grandeur of Mattes echt geweldig, maar dan moet je dus voor € 100+ ongezien iets bestellen wat voor jou op maat gemaakt wordt en wat je dus niet terug kunt sturen als het niet bevalt. Dat is voor mij dus echt een risico en ook erg jammer aan boomloze pads: minder keuze en een heel stuk duurder.
Plus dat [***]'s rug anti-boomloze pads is, maar even los daarvan. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:26

Lastige vraag... :) Ik weet dat je het beste een zo dun mogelijk dekje kan gebruiken als je zadel perfect past, dus dat zou dan i.m.o. de beste keus zijn. Echter merk ik aan mezelf dat ik toch steeds op zoek ben naar iets zachter, comfortabeler en met betere druk verdeling. Ook onder mijn boomzadel ben ik steeds op zoek naar het perfecte dekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:09

Daar heb je ook wel weer een punt, dat onder een goed passend zadel eigenlijk alleen een dun dekje hoort, maar de meeste boomzadels hebben wel een dikke pad nodig.
Als je voor superzacht en super drukverdelend wilt gaan dan zou je misschien ook eens naar rendiervacht kunnen kijken, dat is erg dik en superzacht/donzig en komt in de tests altijd weer als beste drukverdeler naar voren. Alleen moet je dan geen superglad paard hebben want dan roetsj je er aan de achterkant meteen weer af. :D

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:32

Absoluut gewone dekjes.uitgaande van een all inn flexibel boomloos zadel met voldoende demping. Als was het alleen al om de kans op verkeerde inlages en druk op de verkeerde plekken te voorkomen. Hoe minder ik kan verprutsen Hoe beter. Ennn ik ben dol op de verschillende kleurtjes en patronen van de gewone haha.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:47

Doe mij maar gewone dekjes/pads, boomloos pads zijn vaak echt lelijk en te duur om veel extra te kopen.
En ik betaal ook niet voor reclame van het merk op mijn pads :n

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:08

Nou, het is gewoon leuk dat je in de normale dekjes oneindige keuze hebt. De dekjes met inlages zijn vaak in zadelvorm (of de helft daarvan) en te krijgen in zwart. Dat is gewoon saai!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:54

Ik wil liefst iets dat zo goed mogelijk werkt, en dat blijkt in de praktijk toch keer op keer te zijn dat je de zadelkussen (deels) in je pad doet in de vorm van inlages :)

Zodat je niet vaste dikke kussens onder je zadel hebt die de boel teveel fixeren in een ronding die zichzelf niet meer zo goed aan kan passen aan de ronding van de rug / schoft / schouders die nog wel eens veranderd :)

Splits je een zadel op door de kussens (inlages) deels in je pad te doen dan kunnen zadel en kussens wat langs elkaar heen glijden en is het geheel soepeler.

Vergelijk het met een pak printpapier uit de winkel, ingepakt is dat een stevig blok omdat alle velletjes precies recht boven elkaar gehouden worden door de verpakking, de velletjes kunnen niet schuiven t.o.v. elkaar.

Haal je de verpakking er af dan kan je de hele stapel ineens op allerlei manieren doorbuigen omdat de velletjes iets kunnen schuiven t.o.v. elkaar....net zoals een zadel en pad met inlages dat op een paardenrug kunnen doen +:)+

Natuurlijk is het leuk als je willekeurig welk dekje er onder kan leggen, maar de consequentie is dan dus wel dat als je geen inlages in je dekje wilt, deze er in de vorm van kussens aan je zadel moeten en dat heeft gewoonweg nadelen voor de flexibiliteit van je zadel, wat in de meeste gevallen nu juist de reden is waarom je voor boomloos / flexibel kiest :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:06

Het maakt mij weinig uit waar de inlages in zitten, als ze er maar uit kunnen om te vervangen als dat nodig is en de flexibiliteit van het zadel niet minder wordt.
Ik heb nu een zadel met inlages en daaronder nog een pad met inlages. Als je een rechte pad onder je zadel met inlages legt heb je nog steeds het probleem dat de pad vrij strak over de ruggengraat loopt.
Een zadel met inlages klinkt heel mooi, maar heeft ook nadelen dus.
Ik rij zelf nog steeds liever op mijn oude, platte barefoot dan de nieuwe met vps, want met die oude heb ik meer contact met mijn paard. Maar ik snap ook goed dat heel veel mensen voor de nieuwe kiezen, of voor zadels met ingebouwde kussens of inlages.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:21

Is er nog niemand op het idee gekomen om gewone zadeldekjes met openingen voor inlages te maken? Op maat gemaakte bestellingen oke, maar geen merk of winkel verder die dit op voorraad heeft? En komt dat dan doordat een gewoon dekje met inlages te simpel of te dun of te glad is? Want de boomloze dekjes die je nu ziet hebben allemaal bijzondere onderkanten zoals wol of symponova (?) of iets anders...

Een merk dat dus gewone dekjes tot boomloze dekjes heeft omgebouwd door simpel een inlagevak erop/eronder te maken? Iemand :)? Misschien is dat dan iets voor mij, om te ontwikkelen :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:43

Het grootste nadeel van veel pads/dekjes voor onder boomloze zadels vind ik dat ze zo dik/wollig zijn. En daarmee heeeel warm. Ik heb een fanatieke Tinker die snel zweet, en onder het zadel wordt het echt snel heel warm. Onder z'n gewone zadel reed ik met dunne katoenen dekjes. Minder warm, droogt snel en makkelijk wasbaar. Maar ja, een boomzadel is heel lastig passend te vinden én te houden op zijn rug.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:52

Ik vind dat warme ook een probleem. Ik woon in Portugal, dus je kunt je er iets bij voorstellen.
Ik heb een boomloos zadel gekregen (zou er nooit een kopen) en ik doe er gewoon een gevouwen deken onder. Als ik een westernpad zou hebben, deed ik dat er onder. Maar beide best warm.

Ik vind dat er in geen geval alleen maar een dun dekje onder kan als de ruggegraat niet vrij wordt gehouden. Dus ik denk dat ik toch iets van kussens moet gaan maken.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:55

Een deel van de oplossing is dus om mooie speciale pads voor boomloze zadels te gaan maken in mooie kleuren en motieven :)*

Ik wil graag een mooie pad voor onder mijn boomloze western zadel maar de keus is inderdaad beperkt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:55

Lusitana schreef:
Ik vind dat warme ook een probleem. Ik woon in Portugal, dus je kunt je er iets bij voorstellen.
Ik heb een boomloos zadel gekregen (zou er nooit een kopen) en ik doe er gewoon een gevouwen deken onder. Als ik een westernpad zou hebben, deed ik dat er onder. Maar beide best warm.

Ik vind dat er in geen geval alleen maar een dun dekje onder kan als de ruggegraat niet vrij wordt gehouden. Dus ik denk dat ik toch iets van kussens moet gaan maken.

HKM had dunne katoenen dekjes die voor boomloos waren met inlagen vlakken. Waren ideaal! Had wel meer van die dekjes willen zien en dan in verschillende maten. (full was voor mijne echt te groot)
Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:58

dioni schreef:
Een deel van de oplossing is dus om mooie speciale pads voor boomloze zadels te gaan maken in mooie kleuren en motieven :)*

Ik wil graag een mooie pad voor onder mijn boomloze western zadel maar de keus is inderdaad beperkt.

Kifra heeft wel hele leuke kleuren :j Maar ook met wol eronder, en dus warm.

Afbeelding

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:00

Dat klopt maar ze zijn effen en niet echt mijn kleuren. Ik wil gewoon een leuk western motiefje!

Ik heb nu 2 dunne showblanketsgekocht en ik ga kijken of ik ze over de pad onder het zadel kan leggen. Leuk voor een fotoshoot of wedstrijd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:03

Daphneeeej schreef:
HKM had dunne katoenen dekjes die voor boomloos waren met inlagen vlakken. Waren ideaal! Had wel meer van die dekjes willen zien en dan in verschillende maten. (full was voor mijne echt te groot)
[ Afbeelding ]

Dank je, dat kan ik makkelijk na (laten) maken.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:17

Lusitana schreef:
Daphneeeej schreef:
[ Afbeelding ]

Dank je, dat kan ik makkelijk na (laten) maken.

Als je er meer foto's van wil, van detailles ofzo dan heb ik er 1 hier ergens thuis liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:30

pmarena schreef:
Ik wil liefst iets dat zo goed mogelijk werkt, en dat blijkt in de praktijk toch keer op keer te zijn dat je de zadelkussen (deels) in je pad doet in de vorm van inlages :)

Ik snap je verhaal, maar dat was niet de vraag. ;)
De vraag was: als er in de ideale wereld een boomloos zadel zou bestaan dat met een normaal dekje net zo perfect funtioneert als de huidige boomloze zadels waar altijd een pad met inlages onder hoort - wat zou dan je voorkeur hebben?
Dat pad-loze zadel is in die ideale wereld dus net zo opvulbaar, flexibel, shim-baar, soepel, veelzijdig enz. als de huidige boomloze zadels+pad-systemen.

Mochten er nog meer mensen gestemd hebben op basis van de huidige praktijk, en niet op basis van de ideale wereld, zouden jullie dan (indien nodig) je stem willen aanpassen?
De vraag gaat namelijk echt alleen over de ideale wereld met twee vergelijkbare ideale zadels, alleen een moet met pad gebruikt worden en de andere zonder. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-16 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt