Mond open: sperriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Mond open: sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 08:20

Ik rij sinds enkele maanden weer met bit. Mijn paard heeft ruim zes jaar bitloos gelopen. Helaas begon ze de laatste tijd met het buitenrijden soms behoorlijk door haar optoming heen te trekken. Ik heb dressuurmatig geprobeerd wat ik kon, maar ik vond het niet meer leuk om bij tijd en wijle zo hard trekkend op mijn paard te moeten zitten wanneer zij zin had om alleen maar hard te gaan. We reden kingekruisd en dat is jarenlang prima gegaan. Ik heb geprobeerd om tijdelijk met een andere optoming te rijden met wat meer inwerking (zodat we daarna weer minder nodig zouden hebben), maar ze reageert heel fel en vervelend op inwerking met name bovenop de neus (zoals sidepull en hackamore).

Voor haar en mijn veiligheid en rijplezier ben ik met enige tegenzin weer teruggestapt op het bit. En ik moet zeggen dat dat goed is bevallen. Mijn paard komt makkelijker in een stille aanleuning, ik heb bijna niks meer in mijn handen en ik kan weer lekker op mijn zit rijden. Wat een verademing. We hebben een tijd met een simpele dubbelgebroken watertrens gereden, maar ik vond wel dat ze daarbij nog veel rommelde met haar mond. Ze liep ook vaak met haar mond open (ik rij met een hoofdstel zonder sperriem). Tijdens longeren met bijzet heeft ze haar mond continu dicht. Ik heb nog een keer gereden met haar bitloze hoofdstel maar we vielen direct weer terug in onze oude routine.

Omdat ik het idee had dat het dubbelgebroken bit misschien toch te onrustig was in haar mond na zes jaar zonder bit, ben ik overgestapt op een ongebroken bustrens. Ik heb het idee dat ze hier rustiger mee is. Ik heb nog minder in mijn handen, ze loopt heerlijk ontspannen en ik ben erg tevreden.

MAAR (anders zou ik hier geen topic hoeven maken ;) )

Wanneer ze wat harder aan de slag moet, merk ik dat ze vaak haar mond toch nog wat opent. Denk daarbij aan wanneer ik een lichte teugelhulp geef. Als ik haar bijvoorbeeld in een wending aan de buitenkant wat meer begrens, zie ik in de bakspiegels dat de mond dan vaak ook ietsjes open gaat. Ik heb op dat moment echt maar weinig druk op de teugels. Bij gewoon rechtuit draven is hier allemaal geen sprake van. Bij halthouden reageert ze nu ook heel goed in vergelijking tot eerst en blijft ze ook mooi verzameld en vierkant stil staan. Ik hoor haar op die momenten echter wel vaak kauwen of met haar voortanden "schrapen" zeg maar. Wederom: ik heb dan niks in mijn handen. Ze loopt ook de hele tijd heel netjes in de aanleuning met haar neus keurig op de loodlijn. Ik heb er wat dat betreft geen kind aan, maar ik blijf me storen aan die open mond, bang dat ik wat verkeerd doe.

Op stal zie ik om me heen overal sperriemen aan de hoofdstellen en zie ik andere paarden geregeld proberen de mond te openen, maar daar is dan dat riempje.

De vraag is nu: help ik mijn paard met een sperriem, bijvoorbeeld doordat een bit dan misschien wat rustiger ligt, of moet ik het ergens anders zoeken? Is het een kwestie van wennen voor haar?

Haar bit lijkt goed te passen, ze heeft haar tong ontspannen er onder liggen, ook wanneer ik rustig de teugels aanneem als ik er naast sta ter controle. Ik merk alleen dat de mond open gaat als ze wat harder aan de slag moet, en dan met name dus in wendingen.

EmptyWords

Re: Mond open: sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:30

hoe open gaat de mond? zie je de lippen van elkaar gaan? dat doet mijn paard ook weleens in concentratie, maar tanden blijven gewoon netjes op elkaar

ik zou niet naar een sperriem grijpen als je dat niet fijn vind. het voorkomt het opensperren van de mond, maar zoals je zelf aangeeft, er zit een reden achter.
misschien is dit bit toch niet haar ding.. te dun, te dik, te recht, te kom....zeg het maar.
je zou een bitfitter kunnen laten meekijken, je zou een instructie mee kunnen laten kijken.
je zou ook naar de neusriem kunnen kijken. hoge engelse neusriem geeft het bit veel speling terwijl het de kiezen op zijn plek houd. misschien kan en lage neusriem wat meer steun aan het bit geven.

maar als je dit alles geprobeerd hebt misschien is het even haar manier om te ventileren als het moeilijk wordt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 09:43

Bedankt voor je reactie! Het is meer dan alleen de lippen van elkaar doen, de tanden zijn dan ook los van elkaar. Maar het is ook weer niet wagenwijd sperren.

Ik rij met een hunterhoofdstel. De neusriem zit zo los dat hier met gemak wel een paar (4) vingers tussen passen.

Ik controleer na het rijden ook de mond en zie ook geen plekken op de lagen, tong of mondhoeken. We hebben nu 4 keer gereden met dit bit, mogelijk is het nog even wennen.

Ik ga nog eens contact opnemen met mijn instructrice om ook eens om haar mening te vragen.
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 09-08-16 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:43

als een paard dat echt uit protest zijn mond opent, dan doet hij dit nog steeds met sperriem tenzij je hem zo vast aantrekt dat de kaken opeenklemmen. En dit laatste is niet bepaald diervriendelijk maar vooral nefast voor ontspanning in de kaak en een goede ontspannen aanleuning.

Voor mij is de belangrijkste reden om een sperriem te gebruiken om het bit te stabiliseren

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 09:47

petitparis schreef:
als een paard dat echt uit protest zijn mond opent, dan doet hij dit nog steeds met sperriem tenzij je hem zo vast aantrekt dat de kaken opeenklemmen. En dit laatste is niet bepaald diervriendelijk maar vooral nefast voor ontspanning in de kaak en een goede ontspannen aanleuning.

Voor mij is de belangrijkste reden om een sperriem te gebruiken om het bit te stabiliseren

Vandaar ook mijn vraag, want als het helpt wil ik het best een tijdje gebruiken, maar niet als symptoombestrijding. Als mijn paard me wat probeert te vertellen snoer ik haar op die manier letterlijk de mond en dat wil ik niet.

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:51

Een sperriem zou wat mij betreft alleen maar symptoom bestrijding zijn, wat je zelf ook al aangeeft.
Je paard was ineens moeilijker bitloos te rijden, terwijl dat daarvoor geen probleem was. Met bit gaat het beter, maar als het moeilijker wordt gaat de mond open. Ik zou sowieso eerst even checken hoe ze lichamelijk is, of ze ergens last van heeft als het werk moeilijker wordt. Maar daarnaast kun je het ook als uiting van je paard zien. Ze heeft het dan dus moeilijker, moet meer haar best doen. Met die info kan je weer wat.

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:54

Heeft ze geen haken op de kiezen? Ik had een probleem met het bit met 1 van mijn menpony's. Ook mond open willen doen in wendingen, en ook af en toe de tong over het bit gooien. Ik heb er de paardentandarts bij gehaald. En hij bleek toch een paar haken te hebben. Dit weggehaald en het probleem is weg. En de pony loopt nu weer super.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:55

Een sperriem dient niet om een mond dicht te snoeren al gebruiken de meeste hem daar wel voor.

een sperriem hoort net als de neus riem niet te strak te zitten. Hij zorgt als hij goed ingesteld is op de goede hoogte voor extra stabiliteit aan het bit. Waardoor zoals je idd al benoemde het bit rustiger in de mond ligt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:03

Ook zonder sperriem hoort je paard niet z'n mond open te doen.

Mond openen is een teken van ongemak, je kan beter op zoek gaan naar de oorzaak van dat ongemak.

Moeilijke aan problemen in de mond is dat het door letterlijk alles kan komen...
Het kan zitten in het gebit, het lijf, het bit zelf, het zadel, jouw zit, jouw contact...

Heel vaak is de mond openen een uiting van onbegrip en spanning van het paard, dat zich uit in de mond. Je verhaal van de bitloze optoming klinkt ook als een vorm van miscommunicatie, misschien het makkelijkst om het eerst eens in die richting te zoeken?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:11

De tandarts komt als het goed is binnenkort weer op stal, dus ik wilde haar dan sowieso even laten controleren.

Lichamelijk lijkt ze verder helemaal in orde te zijn. Ze heeft er alleen altijd al wat moeite mee gehad om haar achterbenen echt goed onder de massa te zetten in korte wendingen en dat probeer ik nu wel zoveel mogelijk te trainen. Misschien dat daar wat "verzet" of moeite op komt.

Het trekken buiten is een combinatie van factoren geweest: we reden altijd tientallen kilometers per week, maar door mijn werk werden dat er fors minder. Mijn paard wilde dan tijdens de buitenritten die we nog wel reden hard, harder, hardst. Vooral nadat we een stuk gegaloppeerd hadden was de rem behoorlijk zoek om over de terugweg nog maar te zwijgen. Het ging al lange tijd van kwaad tot erger met soms nog goede momenten tussendoor. In de rijbak ging het prima, maar in het bos leek ze af en toe geen respect meer te hebben voor de optoming en "incasseerde ze dan maar". Nadat ik een keer bijna op de terugweg een wandelaar de sloot in had gereden omdat mijn paard haar kaak op slot zette en alleen maar verder wilde galopperen en maling had aan mijn hulpen, was ik het beu. Had blaren op mijn handen en zo wil ik ab-so-luut niet rijden. Dat trekken moet bij haar ook pijn doen, ondanks dat ze het op dat moment besluit te negeren. Rijden moet voor mij geen wedstrijdje teugeltrekken zijn, want dat verlies ik toch.

Sinds het bit heb ik weer een heerlijk zachte verbinding, op de rechte stukken zelfs een boogje in de teugels en een paard wat heerlijk gecontroleerd draaft met een nette hoofd/halshouding. Wat dat betreft een enorme verademing en verbetering, maar ik wil het wel zo goed mogelijk doen voor haar en vroeg me af of de mond dan duidt op wennen, hinder, pijn, etc. Heb al veel zitten zoeken maar ik begrijp dat het echt van alles kan zijn.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:16

Ik zou zelf liever kijken naar de oorzaak van het openen van de mond.

Er wordt wel gezegd dat een sperriem zorgt dat het bit stiller ligt in de mond, maar uiteindelijk ben hij daar verantwoordelijk voor met je handen.

Als we bijvoorbeeld eens een blik werpen op de Western sport, waar het gebruikelijk is zonder neusriem e rijden, dan zie je dat bij de goede ruiters de mond van het paard gewoon dicht blijft, ondanks dat er een bit van jewelste in de mond hangt.

Het zou dus niet nodig hoeven zijn. Het kan wel zo zijn dat het bit niet lekker ligt, of dat je paard haken heeft. De tip van de bitfitter vind ik ook een goeie.

Bovendien betwijfel ik of het echt zin heeft als je het riempje zo los hebt als hoort.. daar zou ik nog wel eens een onderzoek over willen lezen.

Daar bovenop vind ik ze persoonlijk ook hartstikke lelijk, die sperriemen.. :x

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:27

Runa schreef:
Daar bovenop vind ik ze persoonlijk ook hartstikke lelijk, die sperriemen.. :x

Een van mijn argumenten voor de keuze van mijn huidige hoofdstel :D lekker ouderwets simpel leer zonder poespas en opsmuk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:27

@ runa: maar in de westernsport heb je een kinriempje aan het bit en eigenlijk geen contact, dus niet helemaal vergelijkbaar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:28

"de mond snoeren" komt ergens vandaan. Ik zou persoonlijk eerder kiezen om te luisteren, je paard laat duidelijk weten dat er iets is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:44

Azmay schreef:
"de mond snoeren" komt ergens vandaan. Ik zou persoonlijk eerder kiezen om te luisteren, je paard laat duidelijk weten dat er iets is.

Zoals ik hierboven ergens aan gaf wil ik haar inderdaad de mond niet snoeren. Ik ben alleen op zoek naar wat het kan zijn, of dat het iets is wat anderen wellicht herkennen. Bij andere ruiters zie ik bij moeilijkere oefeningen of ophoudingen ook paarden die proberen de mond te openen, maar hun hoofdstel belet dat. Die van mij doet dat niet. Edit: even voor de duidelijkheid, dat wil ik ook niet! Ik wil geen symptoombestrijding.

Ik vraag me af of het dus gewoon een kwestie is van mijn paard wat nog moet wennen aan een inwerking in de mond en dan de mond nog opent, of dat tijdelijk een sperriem (geen afsnoer sperriem) behulpzaam zou kunnen zijn in het wennen aan het bit, of dat er iets daadwerkelijk mis is (niet passen, pijn, etc.) Aangezien ze het niet continu doet maar echt als het voor haar lastiger of zwaarder wordt. Ze reageert bijvoorbeeld niet zoals ik van haar gewend ben bij pijn, dan doet ze echt anders (met het hoofd snukken, rug wegdrukken etc.)

Gut. Wat zou het handig zijn als ze gewoon Nederlands sprak :')

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:46

Dat ze zo 'licht aan je hand is' en op een rechte lijn met een boogje in de teugels loopt lijkt ook alsof ze achter het bit kruipt. Dit kan goed samengaan met het opentrekken van de mond, omdat ze onder de 'druk' van het bit uit wil komen.

Misschien een dubbelgebroken bustrens proberen?
Gooit ze haar tong wel eens over het bit?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:48

Selientje schreef:
Dat ze zo 'licht aan je hand is' en op een rechte lijn met een boogje in de teugels loopt lijkt ook alsof ze achter het bit kruipt. Dit kan goed samengaan met het opentrekken van de mond, omdat ze onder de 'druk' van het bit uit wil komen.

Ik kom net van een dubbelgebroken watertrens af, daar vond ik haar minder fijn op lopen dan op deze ongebroken bustrens. Ze leek het teveel gerommel in haar mond te vinden. Ze gooit haar tong niet over het bit.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:51

Oh, en bitloos liep ze ook met een heel licht contact en soms boogje in de teugel op de rechte stukken toen dit nog goed ging. Met wendingen hebben we altijd al wat moeite gehad. Met het trainen in de bak rij ik veel voltes en slangenvoltes, alles zoveel mogelijk op zit. Als ik meer wil verzamelen komt het probleem met de geopende mond in wendingen en het "knarsen" bij halthouden.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:51

Snadrem schreef:
Selientje schreef:

Ik kom net van een dubbelgebroken watertrens af, daar vond ik haar minder fijn op lopen dan op deze ongebroken bustrens. Ze leek het teveel gerommel in haar mond te vinden. Ze gooit haar tong niet over het bit.

vandaar dat ik zeg dubbelgebroken bustrens, dat ligt in principe stiller in de mond dan een watertrens

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:54

Snadrem schreef:
Oh, en bitloos liep ze ook met een heel licht contact en soms boogje in de teugel op de rechte stukken toen dit nog goed ging. Met wendingen hebben we altijd al wat moeite gehad. Met het trainen in de bak rij ik veel voltes en slangenvoltes, alles zoveel mogelijk op zit. Als ik meer wil verzamelen komt het probleem met de geopende mond in wendingen en het "knarsen" bij halthouden.

Kan dat misschien ook komen omdat je met het verzamelen meer gaat 'zitten' op de rug?
Misschien dat ze rugpijn heeft omdat ze ook moeite heeft met wendingen, ligt het zadel wel helemaal goed?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 11:05

Selientje schreef:
Snadrem schreef:

Kan dat misschien ook komen omdat je met het verzamelen meer gaat 'zitten' op de rug?
Misschien dat ze rugpijn heeft omdat ze ook moeite heeft met wendingen, ligt het zadel wel helemaal goed?

Die is niet heel lang geleden nog nagekeken en ligt als gegoten. De moeite met de wendingen is echt meer in combinatie met verzameling.

Ik ga nog eens goed opletten als ik vandaag nog tijd heb om te rijden en zal proberen of ik aan wat beeldmateriaal kan komen.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:08

Citaat:
Die is niet heel lang geleden nog nagekeken en ligt als gegoten. De moeite met de wendingen is echt meer in combinatie met verzameling.

Ik ga nog eens goed opletten als ik vandaag nog tijd heb om te rijden en zal proberen of ik aan wat beeldmateriaal kan komen.

Beelden zijn altijd fijn!
Kan ook nog vanuit de achterbenen komen, omdat die tijdens een verzameling meer onder het lichaam komen.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:15

Klinkt voor mij ook als aanleuning.. En kan allerlei oorzaken hebben.
Kan het zijn dat ze wat lichamelijk ongemak heeft?
Misschien eens een andere inwerking van een bit proberen?

Die van mij deed het een periode ook heel erg, werd sterk, stak vervolgens ook de tong uit de mond, dit verergerde alleen maar bij het dragen van een sperriem. Nu de aanleuning een stuk verbeterd, word dit ook steeds minder, ze gaat het bit steeds beter opzoeken nu ze wat beter door haar lijf is. Ik heb er overigens voor gekozen om niet van bit te wisselen maar eerst rijtechnisch te gaan kijken, er viel bij ons nog een hoop te verbeteren qua lengtebuiging en contact op het bit.
Dus ik denk dat het voor jou vooral een kwestie is van alles stapsgewijs bekijken!

Edit: maar om nog even op je vraag terug te komen, Sperriem? Niet als oplossing.
Ik ben van mening dat ze ook zonder neusriem/sperriem met een gesloten mond netjes aan het bit moeten kunnen lopen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:29

Als ze met een bustrens fijner loopt dan met een watertrens, kan het ook met de mondhoek te maken hebben. Onze paardentandarts heeft bij mijn paard de voorste kiezen nét ietsje anders afgevijld en ik ben met bustrens gaan rijden, zodat er geen kans meer is dat het 'knijpt' in de mondhoek. Mijn tandarts heeft overigens aangegeven dat dat een anatomische kwestie is en geen rijtechnische.
Ik rijd nu met dit bit: http://horseridersclassics.nl/product/t ... lgebroken/

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:43

Ik zou verder onderzoeken wat er aan de hand is. Je paard loopt al door je hand heen met een bitloos hoofdstel terwijl dat eerst wel altijd goed ging. Nu laat ze "verzet" ziet op het bit. Voor mij zijn dat tekenen dat er wat aan de hand is... Uiteraard is het lastig om nu te achterhalen wat het probleem is, maar ik zou het zeker niet bestrijden met hulp middelen als een sperriem. Straks gaat ze daarna met haar hoofd slaan en zou je naar een hulpteugel moeten grijpen. (ik noem maar even een dwarsstraat)

Misschien andere bitten uitproberen of een bit fitter laten komen? Andere bitloze hoofdstellen proberen? Kijken met een goede instructeur of er iets aan je training aangepast kan worden?