Welke hulpteugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 16:47

Hey,

Ik heb mijn fjord nu 3,5 jaar en is 15 jaar en ondanks de lessen die ik gehad heb en nog nooit een hulpteugel aangeraakt heb ben ik ten einde raad. Mijn fjord weigert om haar hoofd te laten zakken tijdens het rijden. Ik ben niet iemand die snel naar hulpteugels grijpt. In stap kan der hoofd wel omlaag.

Wat heb ik al allemaal gedaan?

- nieuw zadel en passend gemaakt
- tandarts is geweest
- osteopaat is meerdere malen geweest
- rijles
- bitloos

Dus wie o wie kan mij helpen een geschikte hulpteugel te vinden? Ik rij der nu op een dubbel gebroken D trens.

Azmay

Re: Welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:49

Hoeveel instructeurs heb je al geprobeerd?
Het hoofd maar naar beneden dwingen lijkt me niet bevorderlijk eigenlijk.

ikkebenhier

loopt ze voorwaarts? als ze haar rug niet ontspant, zal ze haar hoofd niet laten zakken. Mijn paard had hier ook problemen mee

Jellybeans

Loopt ze zeg maar met haar hoofd te hoog?
Of wil ze haar hoofd puur niet laten zakken? (de rest van de tijd is de houding dan zeg maar normaal)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:50

Misschien dat een flink aantal lessen rechtrichten jullie zou helpen.

Een hulpteugel kan je paard zijn hoofd alleen naar beneden dwingen het rechtrichten zou er voor moeten zorgen dat dit uit ontspanning gebeurd.

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:53

Wispeltuur schreef:
Misschien dat een flink aantal lessen rechtrichten jullie zou helpen.

Een hulpteugel kan je paard zijn hoofd alleen naar beneden dwingen het rechtrichten zou er voor moeten zorgen dat dit uit ontspanning gebeurd.

Ga met bovenstaande mee. Je paard zal hierdoor zoveel verbeteren!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 16:55

Ik heb meerdere instructeurs gehad, ook voor het rechtrichten. Ze is best wel voorwaarts en ik train ook haar achterhand. En ze loopt niet als een giraf maar haar hoofd zie ik toch wat meer omlaag.

We hebben nog altijd les, al dinds ik haar heb.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:04

misschien is haar nek te kort om comfortabel onderin te lopen?
als ze niet als een giraf loopt, neem ik aan dat ze haar hoofd niet in de lucht steekt.
Maar misschien is het voor je paard niet fijn om mooi onderin te lopen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:24

RT-V >>> HAR

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:31

Ik denk dat het het makkelijkst te beoordelen is met een filmpje van je rijden. Mocht je echt naar hulpteugels willen grijpen is een Slofteugel (die goed gebruikt word) het best in gebruik omdat je daarmee het best op de goede momenten kan corrigeeen maar ook volleig loslaten wanneer nodig. Ook een optie dan is evt een Pelham achtig bit en dan met 2 teugels rijden, dan kan je corrigeren met de stangteugel maar die ook meteen loslaten wanneer nodig en dan op de trens teugel verder gaan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:50

Daphneeeej schreef:
Ik denk dat het het makkelijkst te beoordelen is met een filmpje van je rijden. Mocht je echt naar hulpteugels willen grijpen is een Slofteugel (die goed gebruikt word) het best in gebruik omdat je daarmee het best op de goede momenten kan corrigeeen maar ook volleig loslaten wanneer nodig. Ook een optie dan is evt een Pelham achtig bit en dan met 2 teugels rijden, dan kan je corrigeren met de stangteugel maar die ook meteen loslaten wanneer nodig en dan op de trens teugel verder gaan.

Maar met geen van die twee kan je echt uitnodigen voorbij de boeg te zakken toch?

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:05

Ik ben het eens met Wispeltuur, rechtrichten zou inderdaad goed kunnen helpen.

Zelf rijd ik ook op een Fjord, ik rijd daar nu zo'n 5 jaar op. Ook zij is ontzettend voorwaarts. Nu pas merk ik dat ze zich meer gaat ontspannen en langzaam haar hoofd laat zakken. Wat bij ons ook erg hielp is om echt zo min mogelijk aan de mond te zitten en veel overgangen te rijden.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:06

Azmay schreef:
Daphneeeej schreef:

Maar met geen van die twee kan je echt uitnodigen voorbij de boeg te zakken toch?

Hoezo niet? Dat kan met een normale trens toch ook? Je vraagt ze toe te geven waarop je als reactie op het zakken de hand toe kan geven die gevolgd moet worden, dit is een trainingsproces met het paard waar je doorheen moet. Dat kan met alle optomingen, van bitloos tot de zwaarste bitten enmet hulpteugels.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:07

ik denk dat een hulp teugel je niet gaat helpen . daarmee dwing je je paard naar beneden gaan maar daarmee is je paard nog niet ontspannen . mijn pony heeft het ook een tijd gehad maar door veel bochten, voltes en tempowisselingen loopt ze nu keurig waar ze moet lopen . als je paard soepel is en ontspannen is dan kan je paard pas nageven

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:12

Daphneeeej schreef:
Azmay schreef:

Hoezo niet? Dat kan met een normale trens toch ook? Je vraagt ze toe te geven waarop je als reactie op het zakken de hand toe kan geven die gevolgd moet worden, dit is een trainingsproces met het paard waar je doorheen moet. Dat kan met alle optomingen, van bitloos tot de zwaarste bitten enmet hulpteugels.

Je kan ook zonder hoofdstel uitnodigen, dat snap ik ook nog wel. Maar een slof of scherper bit gaat imo niet uitnodigen naar het bit te gaan reiken. Of zie ik het verkeerd?

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:14

Je kan proberen of ze haar hoofd wil laten zakken als je er naast loopt. Gewoon een beetje neerwaartse druk geven op het halster, maar niet dwingen als ze er niet in mee gaat. Je kan ook wat proberen met je lichaamstaal aan de longe. Zo heb ik het voor elkaar gekregen met mijn shetlander. Hij durft nu zelfs voor de sulky zn neusje te laten zakken in stap, draf en galop *\o/*

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:15

Azmay schreef:
Daphneeeej schreef:

Je kan ook zonder hoofdstel uitnodigen, dat snap ik ook nog wel. Maar een slof of scherper bit gaat imo niet uitnodigen naar het bit te gaan reiken. Of zie ik het verkeerd?

Imo ieder paard is weer anders en alles
valt te proberen. Maar zoals ik al zei als eerste zin in mijn post, een filmpje van het rijden zou het beste een beeld kunnen geven wat er aan de hand is.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:18

-O- Geen hulpteugel.
Als je het niet rijtechnisch en niet in combi met osteo kan oplossen, ga eens te raden hoe het met je eigen zitkunsten is. Zitles nemen van gecertificeerd houding en zit coach en de rest komt vanzelf. Een hulpteugel, hoofd omlaag van je paard in gedwongen houding, gaat jullie niet verder brengen. Medische redenen en/of bouw van je paard uitgesloten. Succes, Centred Riding, http://www.akasha-rijkunst.nl/wie-zijn-wij/visie/.

Paard zal vanzelf zakken en langer worden over rugspieren en hals zakken, als jij geen dwang op uitvoert. Succes ermee, hulpteugels zijn niet de oplossing, zeker niet als je al 15 jaar les hebt!! _/-\o_

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:29

Heb je misschien een foto van hoe ze loopt? Het kan zijn dat ze niet nagefelijk lijkt te lopen maar wel zo loopt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:44

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar beeldmateriaal :)

TS: Heb je al wel eens een ander bit geprobeerd? Als het bit haar op één of andere manier in de weg zit kan ze niet loslaten in de kaak, en dan krijg je ook geen nageeflijkheid.

Anders zou ik je aanraden om aan de longe te gaan werken aan de nageeflijkheid, met een pessoateugel of aan de dubbele longe.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 18:53

Helaas geen filmpje maar wel een foto

Afbeelding

Ik heb verschillende bitten geprobeerd en heb een pelham voor op buitenrit. Verder heb ik een ongebroken trens geprobeerd maar die lag totaal niet stil in de mond.

Ik zal het wel nog met mijn instructreur bespreken. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:01

Begin eens dat zadel verder naar achter te leggen .
Je beugel riemen 2/3 gaten langer te maken .

En probeer haar idd uit te nodigen t neusje en de hele hals iets te laten zakken .
Veel zal ze niet kunnen zakken door de manier waarop ze gebouwd is .
Ze heeft een hele korte zware hals

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:04

Misschien doet ze dat omdat ze in draf en galop haal balans niet kan vinden.
Zou absoluut niet naar hulpteugels grijpen.
Iemand die je ongetwijfeld met jouw 'probleem' kan helpen, op een paardvriendelijke manier, ga dan even naar www.2Bone.nl , ze heet Bianca Boonakker.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:07

Longeer je ook eens met elastiek of zoiets ? Kan ze het dan wel ?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 19:19

Dit is alleen een foto hoe ze normaal loopt onder mijn bijrijdster. Ze had ze inderdaad best kort maar ze zijn nu op goeie maat. Ik longeer nooit met elastiek of andere hulpmiddelen. Longeren is altijd een struikelblok geweest waardoor ik longeren met hulpmiddelen niet safe vindt.

Als ik rij laat ik de teugels altijd langer dan nodig zodat ze de ruimte krijgt om haar hoofd omlaag te doen maar ik kan ze niet te los doen want ze is hyper mobiel in het lichaam waardoor ze opeens 360 graden kan draaien.

Ik probeer het uiteraard rijtechnisch op te lossen maar ik ben al 3,5 jaar bezig en het lukt nog altijd niet en het is ook niet zo dat ik een super slechte ruiter ben.