Ik rij alle paarden altijd met een dubbel gebroken dynamic van sprenger, fijne bitten liepen alle paarden op, maar huidig paard lijkt druk op de tong vervelend te vinden. Ik rij nu met een enkel gebroken ringtrens waarop ze wel goed reageert, maar vanwege het notenkraker effect vraag ik me af of het vriendelijk is. Kunststof recht bit vind ze te dik, kaken willen dan niet op elkaar, en de hele dunne is ze te gevoelig voor op de lagen. Ze heeft een smalle kaak, en een brede tong. Iemand een suggestie welk bit passend zou kunnen zijn?
Een niet te dikke ongebroken bustrens die iets gebogen loopt kan wel eens prettig zijn dan.
Dus niet een tongboog, maar gewoon het hele mondstuk lichtgebogen.
bruintje123
Geplaatst: 31-07-16 12:56
op de dynamic loopt mijn paard absoluut niet fijn en op de KK ultra wel. Maar als hij liever niets op de tong wil zou ik gaan kijken naar een myler met een tongboogje.
Oh spuit elf, heeel dun wil ze niet. Dan een ongebroken met een bolling. Of een dubbelgebroken met een maantje.
Mijn paard kan ook weinig druk op de tong verdragen, bij dubbelgebroken gooit hij per direct tong over het bit. Ook heft hij weinig ruimte. Hij loopt tot nu toenhet fijnst op een wat dunner correctie bitje. Deze heeft namelijk een brede tongboog waardoor de tong heel goed ontzien word. Ook loopt hij goed op een Beris soft bit en nu 1 leer gereden met een enkelgebroken Stubben Golden wings bit. Als een paard zelf aangeeft een specifiek bit het fijnst te vinden dan moet je daar voor gaan ookal zou het in theorie 'minder prettig' zijn. Het word pas minder prettig als een paard het niet prettig vind.
Hilary
Geplaatst: 31-07-16 20:33
Saaams schreef:
Ik zeg myler, werkt op de lagen. Dun of dik hoort helemaal niet uit te maken
Dun of dik kan prima uitmaken. Een bit kan heel eenvoudig te dik zijn voor een paard, dan krijgt hij z'n mond niet goed meer dicht / zit het bit in de weg bij de tong. Mijn ruin kan ook geen dik bit hebben; hij heeft een veel rustigere mond met een dunner bit.
TS, moeten dit paard ook op wedstrijd? Zo niet, dan zou je een leerbit kunnen proberen. Vormen zich naar de mond en de druk wordt verdeeld over een breed oppervlak.
Nobel01
Geplaatst: 31-07-16 20:35
-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb zo'n trust flexi soft, die is als kunststof vrij soepel en niet dik. Hij bestaat nu ook met een tongboogje. Mijn paard heeft een afwijking in de tong waardoor hij ook niet fijn loopt op andere bitten.
Die Trust bitten worden, volgens DocHorse website, gemaakt in Oisterwijk. Misschien contact opnemen en vragen of het dunner kan? Er staat dat ze 20 mm dik zijn, dat vind ik ook vrij dik, eerlijk gezegd. Mijn paard zou die ook niet willen.
Deze kost 30€ bij de Epplejeck. Maar enkelgebroken heb je ook nog anatomisch en tegenwoordig ook nog voor een prima prijs. De mijne loopt vanwege het smalle onderkaakje ook het beste op enkelgebroken. En dan niet anatomisch want dan gaat haar mondhoeken kapot.Vraag me niet waarom maar een D trens enkelgebroken zonder enig model bevalt haar het beste.
Die van epplejeck heb ik liggen in 12,5 cm. Op zich een fijn bit, maar mijn paard krijgt wondjes van watertrens en ik wil niet met bitringen rijden. PB maar bij interesse.
Nouvel
Geplaatst: 01-08-16 17:37
parnassia schreef:
Sprenger turnado? Fijn bit vind ik
mijn paard liep op ongebroken helemaal niet meer, alleen maar vluchten en tegen de hand komen, op dubbelgebroken wordt hij vaak te sterk, ik heb nu ook de enkelgebroken turnado er in en daar lijkt hij het 't fijnst op te doen.