Welk nieuw of 2e hands zadel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Welk nieuw of 2e hands zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 20:16

Hallo Bokkers,

Ik zie door alle zadels het bos niet meer dus vraag ik om raad...

Mijn merrie (18) heeft een korte rug, is overbouwd en rondgeribt.... dus echt top /3

Toen ik haar kocht had ik een mooi Ainsley zadel, bleek later echt niet goed en had ze spieratrofie, 2,5 jaar geleden heb ik een Thorowgood gekocht, passend laten maken (en een prolite pad) en trok mijn merrie goed bij, echter heb ik nooit echt goed op dit zadel gezeten (ik neig naar een stoel zit)

Dus, ik kijk nu naar een ander zadel, vandaag bij een zadelmaker geweest, zadels geprobeerd op een bok, maar ik ga niet zomaar 1000-1500 neerleggen voor een 2e hands zadel als ik nog niet weet wat ik nou wil.

- zadel, 17 inch met korte kussen
- brede kamers
- diepe zit, wat meer gedwongen en bij voorkeur vaste wrongen...
- eventueel een verwisselbare boom

Ik kijk op internet en er is zoveel keuze, ook nieuwe zadels, leer, syntetisch, kunststof

Haast heb ik niet, maar ik wil me wel wat meer een beeld gaan vormen van wat voor ons goed zou zijn en vooral, wat niet...

Dus heel graag ervaringen, tips etc....

Alvast dank *\o/*

ps; ik rij geen wedstrijden, dus geen adviezen voor zadels in hogere prijsklasses want daar beginnen we niet meer aan

Tara_13

Re: Welk nieuw of 2e hands zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:28

Ik heb zelf een anatomica gehad, erg fijne zadels en 2e hands ook wel goed betaalbaar. Ook de euroriding is erg fijn (geloof dat die hetzelfde zijn als de anatomica), maar een zadel is natuurlijk erg persoonlijk en moet ook op je paard goed liggen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 22:49

Helemaal niemand verder? -O-

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:57

Ik heb een merano zadel die heeft een fijne zitting en heeft niet te lange kussens.
Deze zadels vind ik mooi liggen op rond geribte paarden.
Heb zelf een haflinger waar ik eerst met andere zadels zat te klooien die maar schoven en doen tot ik dit zadel nam wat meteen goed paste met als bonus extra comfort voor me zelf een gel achtige zitting :D

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:00

Ik heb een licht overbouwde Tinker, korte rug, weinig schoft en rondgeribt. Ik heb een MSFC Professional Dressage 17 inch wide, zit super zacht. Fijne diepe zit en stevige wrongen. Zalig zadel voor mij en mijn paard!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:11

Ik ben ook opzoek naar een ander zadel omdat die van mij te smal is geworden.
Kan helaas niks vinden dat past 1 msfc zadel dat pastte maar zat verschrikkelijk.
Nu komt er volgende week nog 1 als die niks heeft word het een nieuwe hulsebos.
vind dat tot nu toe het fijnste zadel

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:18

Kent and masters cob misschien een optie? Maandag moet ik een zadel passer bellen dan is ze terug van vakantie maar die opperde dit merk voor mijn rondgeribte en korte rug haflinger.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:18

Kan je die zadelmaker niet langs je paard laten komen dan?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 23:21

barbar schreef:
Kan je die zadelmaker niet langs je paard laten komen dan?

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ja, dat kan natuurlijk wel maar dan moet hij wel iets geschikts hebben liggen, en daarom ben ik vandaag bij hem langs geweest, was toch in de buurt....

En hij heeft heel veel nieuw (A merken, vanaf 2500 euro) en ook wat 2e hands maar hij zei eerlijk dat hij voor wat ik nu zoek er maar 2 heeft liggen en de goedkoopste was 1000 euro

daarbij hoef ik niet morgen een ander zadel en oriënteer ik me liever nog even

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 23:23

Hylkje schreef:
Kent and masters cob misschien een optie? Maandag moet ik een zadel passer bellen dan is ze terug van vakantie maar die opperde dit merk voor mijn rondgeribte en korte rug haflinger.

Ik heb nu een Thorowgood cob, en ik heb inderdaad begrepen dat de KenM dressuur een mogelijke betere optie voor mij zou zijn, of eventueel de T8 van Thorowgood.

Ik wil echt af van kunststof wat ik nu heb en echt meer gedwongen zit voor mij

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:55

Ik ben heel blij met mijn Tribal maar nog blijer met Country Mill die veel keuze en expertise hebben om het juiste zadel voor mijn rondgeribte tinker te vinden.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 00:03

Na een thorrowgood nu een massimo gekocht bij horse totaal. Geweldig, pasvorm, ik zit eindelijk lekker en de kosten en service maken het plaatje compleet.
Mijn zoektocht is eindelijk voorbij!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 22:44

Bedankt weer voor de reacties en pb's ook :D

Pff blijf het lastig vinden... Zoveel mensen, zoveel meningen... en vooral... Zoveel zadels _O- _O-

Meer tips altijd welkom

manonb92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:02

Ik had dezelfde problemen met mijn haflinger!

Hierbij ben ik uitgekomen op een Massimo type 2 Dressuurzadel. Hij heeft een vrij korte zitting waarbij het zitvlak groot genoeg is. En de boom kan 2 maten groter of 2 maten smaller gemaakt worden.
En hij zit echt heerlijk _/-\o_

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 23:43

Ik denk dat ik van de week eens een lijstje ga maken... paar merken opschrijven... internet afspeuren... en dan ook nog mijn huidige zadel zien te verkopen....

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:46

Lotus83 schreef:
Hylkje schreef:

Ik heb nu een Thorowgood cob, en ik heb inderdaad begrepen dat de KenM dressuur een mogelijke betere optie voor mij zou zijn, of eventueel de T8 van Thorowgood.

Ik wil echt af van kunststof wat ik nu heb en echt meer gedwongen zit voor mij

Ik rij met een kent en master S-line dressuur met vaste wrongen.
Ben super geholpen door Flevo Horse Support met de aanschaf van mijn zadel.

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:08

Ik vind de hulsebos zadels heerlijk.
Nadat ik met dit zadel heb gereden hoef ik geen ander meer.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 01:30

Ik ben erg blij met mijn Ruiz Diaz zadel, het eerste die op mijn fjord goed ligt(veel schouder en breed maar wel met een dak rug(dus de ruggengraat erop ipv verzonken, is met training wel wat minder geworden maar dat gaat nooit meer helemaal weg)
En waar ik goed in zit. Hiervoor telkens compromisse gesloten en dan vooral op het gebied van mijn zitcomfort.
De Ruiz Diaz is gemaakt van een mooie kwaliteit leer en heeft een verwisselbare voorboom. Daarbij zijn ze niet lang en zijn er modellen speciaal voor korte ruggen die dus nog compacter zijn

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 06:58

Ik denk dat voor jouw beschrijving je de grootste kans van slagen hebt in een ijslanderzadel. Die zadels zijn vrij kort en speciaal gemaakt voor de rondgeribde IJslander.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 07:52

ik zou gewoon de zadel maker laten komen jou eisen voorleggen en welke prijs cat
hij kan dan kijken wat bij jou en jou paard past ze hebben vaak erg veel twee dehands zadels liggen .
het is echt zo persoonlijk een zadel wat voor de een geweldig is is voor de ander drie keer niks

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 07:55

Mara2000 schreef:
Ik ben heel blij met mijn Tribal maar nog blijer met Country Mill die veel keuze en expertise hebben om het juiste zadel voor mijn rondgeribte tinker te vinden.

Ik ga hierin mee.
Ook ik ben enorm tevreden net mijn tribal op mijn rondgeribte connemara pony met erg weinig schoft. Kost wat maar je hebt elk detail precies naar wens.

Afbeelding

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 15:15

En wederom bedankt voor de reacties :j

@breggel1982 voor ik dit topic opende ben ik bij de bekendste en grootste zadelmaker hier in de buurt geweest, met grootste bedoel ik aan voorraad... hij had er voor wat ik nodig heb nu maar 2 liggen... Ja wel meer maar dan kon ik +3000 gaan neer tellen... vandaar dat ik hier ervaringen zoek met een zadel wat ik in de OP beschrijf...

Van de week als ik tijd heb alles maar eens opschrijven en rustig zoeken.... aan sommige zadels had ik niet eens gedacht dus ik ben zeker geholpen met dit topic :j

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:06

Wat trouwens mogelijk ook nog een idee is is de Ikonic, de leren tegenhanger van de Tekna. Ook die zijn niet lang(franse kussens)en hebben in tegenstelling tot de Tekna ook een uitvoering met een diepe zit. Net als de Tekna wel met verwisselbare voorboog.
Dit is die met een diepe zit, voor de prijs een kwalitatief goed zadel!(ik kon mijn draai er alleen minder makkelijk in vinden als de Ruiz Diaz die ik eerder noemde dus vandaar de keus van de Ruiz Diaz)
http://www.ikonicsaddlery.com/nl/equipe ... 5z6NMtcLqA

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:09

Voor een paard dat precies hetzelfde was qua bouw als die van jou had ik een euroriding diamant. Echt een top zadel! Zijn tweedehands ook goed te krijgen volgens mij!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:32

Zoe_97 schreef:
Ik denk dat voor jouw beschrijving je de grootste kans van slagen hebt in een ijslanderzadel. Die zadels zijn vrij kort en speciaal gemaakt voor de rondgeribde IJslander.

manonb92 schreef:
Ik had dezelfde problemen met mijn haflinger!

Hierbij ben ik uitgekomen op een Massimo type 2 Dressuurzadel. Hij heeft een vrij korte zitting waarbij het zitvlak groot genoeg is. En de boom kan 2 maten groter of 2 maten smaller gemaakt worden.
En hij zit echt heerlijk _/-\o_

Mijn ervaring is dat IIslanderzadels weinig steun geven, heb zelf evenwichtsproblemen en heb ook te lang gereden met een niet passend IJslanderzadel waardoor mijn IJslander problemen heeft gekregen met de rug. Sinds kort de Massimo dressuur 2 en bevalt ons beiden goed. Op marktplaats staan ze ook regelmatig aangeboden.

Succes +:)+

Groet Karin.