Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Dan zit je (Engelse) neusriem naar alle waarschijnlijkheid te laag.
Azmay schreef:De mond openen ze alleen als ze pijn hebben, dicht snoeren is naar mijn mening vrij gemeen.
Het bitje kan ook gewoon te dik zijn, maar omdat je de mond dicht bind kan het paard niets laten merken.
Wat voor western bitje had ze eerst?
Xhaf1996 schreef:Azmay schreef:De mond openen ze alleen als ze pijn hebben, dicht snoeren is naar mijn mening vrij gemeen.
Het bitje kan ook gewoon te dik zijn, maar omdat je de mond dicht bind kan het paard niets laten merken.
Wat voor western bitje had ze eerst?
dichtsnoeren was zeker niet de bedoeling![]()
dit had ze eerst:
[ [url=m/Jda3Nj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Azmay schreef:Xhaf1996 schreef:Azmay, zou het dunne bitje en rubbere bitringen al helpen denk je? want de bitringen vallen zowiezo over de gevoelige plekjes heen.
Ik denk niet dat bitringen op welke manier ook gaan helpen maar ik heb niet echt een goed beeld bij de plekken als ik heel eerlijk ben.
Xhaf1996 schreef:met het mexicaantje en het dikkere bitje toonde ze geen enkel teken van pijn. Ze reageerde in het begin veel beter en hield haar hoofd netje stil, maar dat is dus veranderd.
[***] schreef:Xhaf1996 schreef:met het mexicaantje en het dikkere bitje toonde ze geen enkel teken van pijn. Ze reageerde in het begin veel beter en hield haar hoofd netje stil, maar dat is dus veranderd.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het in het begin veel beter ging en ze haar hoofd stil hield omdat het juist pijn deed.....
Verder ben ik het met Azmay eens. Een paard moet zijn mond open kunnen doen.
smurffie schreef:Heb je een water of bustrens?
Heel veel paarden hebben geen ruimte voor een dik bit, vaak is een dunner bit dan fijner.
Maar zoals je het beschrijft gok ik op een watertrens en dat een bus of D trens je oplossing kan zijn.
tamary schreef:Hoofdstel in doen, alles zoals altijd vast en dan lip optillen en kijken of er nog ruimte is tussen bit en lagen, of voortanden op elkaar staan, etc. Kans is zeker aanwezig dat bit niet past. Bitringen zullen daar niet bij helpen ook omdat bit dan smaller wordt. Past er nu een pink tussen mondhoek en bitring aan beide kanten, want te smal kan ook voor ellende zorgen (knel of wrijving) en zit er geen scherp stukje aan je bit? Slijtage, viezigheid oid?
D-trens met rolletjes is tegen bit vastpakken, gemeen is het niet. Enkel niet voor elk paard geschikt, maar dat geldt voor elk bit. Het kan wel zijn dat het bv teveel wiebelt voor haar. Ongebroken proberen en neusriem, etc. er af. Als paard bit niet prettig vindt, dan is meer riempjes niet de manier om dat op te lossen. Communicatiemiddel (wat bit ten eerste is) moet beide partijen passen. Paard is daar leidend in, mens heeft voornamelijk inbreng ivm wedstrijdregels (als van toepassing) en budget. Wat een ander iemand zegt over wel of niet paardvriendelijk is niet relevant. Bv een stang kan wel eens veel fijner lopen (bv als balans stang gelijk is aan de voorkeurs/gewenste hoofdhouding en stille ligging in de mond).
Neusriem was er om tijdens bv achter de vos aan jagen te voorkomen dat bij een val paard de onderkaak niet brak. Net als keelriem (al zat die lager en strakker) ervoor was om hoofdstel om te houden als de dode paarden aan de teugels van het slagveld getrokken werden. In een gewone recreatie of wedstrijd omgeving tegenwoordig dus niet van toepassing. Kinriempje tussen de trensringen is wel aan te raden zonder neusriem zodat je als je moet ingrijpen (schrik oid) het bit niet door de mond trekt, in western zie je die daarom dus eigenlijk altijd als er geen neusriem aan het hoofdstel zit. Neusriem die zo min mogelijk invloed heeft is een gewone hoge/engelse neusriem.
Xhaf1996 schreef:tamary schreef:Hoofdstel in doen, alles zoals altijd vast en dan lip optillen en kijken of er nog ruimte is tussen bit en lagen, of voortanden op elkaar staan, etc. Kans is zeker aanwezig dat bit niet past. Bitringen zullen daar niet bij helpen ook omdat bit dan smaller wordt. Past er nu een pink tussen mondhoek en bitring aan beide kanten, want te smal kan ook voor ellende zorgen (knel of wrijving) en zit er geen scherp stukje aan je bit? Slijtage, viezigheid oid?
D-trens met rolletjes is tegen bit vastpakken, gemeen is het niet. Enkel niet voor elk paard geschikt, maar dat geldt voor elk bit. Het kan wel zijn dat het bv teveel wiebelt voor haar. Ongebroken proberen en neusriem, etc. er af. Als paard bit niet prettig vindt, dan is meer riempjes niet de manier om dat op te lossen. Communicatiemiddel (wat bit ten eerste is) moet beide partijen passen. Paard is daar leidend in, mens heeft voornamelijk inbreng ivm wedstrijdregels (als van toepassing) en budget. Wat een ander iemand zegt over wel of niet paardvriendelijk is niet relevant. Bv een stang kan wel eens veel fijner lopen (bv als balans stang gelijk is aan de voorkeurs/gewenste hoofdhouding en stille ligging in de mond).
Neusriem was er om tijdens bv achter de vos aan jagen te voorkomen dat bij een val paard de onderkaak niet brak. Net als keelriem (al zat die lager en strakker) ervoor was om hoofdstel om te houden als de dode paarden aan de teugels van het slagveld getrokken werden. In een gewone recreatie of wedstrijd omgeving tegenwoordig dus niet van toepassing. Kinriempje tussen de trensringen is wel aan te raden zonder neusriem zodat je als je moet ingrijpen (schrik oid) het bit niet door de mond trekt, in western zie je die daarom dus eigenlijk altijd als er geen neusriem aan het hoofdstel zit. Neusriem die zo min mogelijk invloed heeft is een gewone hoge/engelse neusriem.
dankjewel, dit is fijne informatie! ik ga er iemand bijhalen en dit bericht in mijn achterhoofd houden.
Ik sluit het topic.