pijnlijk bitje, Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xhaf1996

pijnlijk bitje, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:05

dag paardenvrienden,

ik heb sinds kort een heel leuke, lieve en knappe tinker merrie. Toen wij haar kochten kregen wij een westernhoofdstel erbij. Ze reageerde zo slecht op het bit dat ik een mexicaans hoofdstel met een dik, enkel gebroken bit heb gekocht. Doordat ze haar mond niet meer open kan doen reageert ze al een stuk beter. Ook zei de dierenarts dat ze blauwe plekken in haar mond had door haar oude hoofdstel en bit, deze zijn weg. Maar nu zag ik gisteren na het rijden, ze deed weer moeilijk met haar bit, dat ze aan de buitenkant van haar mond, boven de 2 plooien die je ziet als het bit goed past (is mij verteld), dat ze aan beide kanten een rode plekjes had. Niet echt bloed, maar als ik langer had gereden was het zeker echt gaan bloeden.
Ik weet niet wat ik eraan kan doen. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij een oplossing of een exacte oorzaak kan vertellen. Ik heb van die rubbere ringen die ik aan het bit kan doen, maar ik weet natuurlijk niet zeker of dit het probleem kan oplossen.

Kan iemand mij alsjeblieft iets wijzer maken??!

groetjes!

ps. hoop dat het in het goede forum staat

Babootje

Re: pijnlijk bitje, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:08

Dan zit je (Engelse) neusriem naar alle waarschijnlijkheid te laag.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:09

Bel een bitfitter of als het met haar mogelijk is over op bitloos.

Xhaf1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:11

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:11

De mond openen ze alleen als ze pijn hebben, dicht snoeren is naar mijn mening vrij gemeen.
Het bitje kan ook gewoon te dik zijn, maar omdat je de mond dicht bind kan het paard niets laten merken.

Wat voor western bitje had ze eerst?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:15

Ik zou er ook een bitfitter bijhalen. Zo via een scherm is het heel lastig hierover te oordelen. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:20

mijn pony had eerst ook een dik bit vreselijk vond ze het....we kwamen er achter dat het te dik was voor haar mond.nu heeft ze een dun watertrensje met bit schijven dat was eigenlijk een proef leen bit.
Eigenlijk wil ze niets anders meer, ook een neus riem vind ze niet zo fijn.
Ze geniet van weinig tuig om haar hoofd en luistert het beste naar bitloos zelfs haar myler bit accepteert ze wel maar ze is gewoon rustiger op bitloos en weinig leer om haar hoofdje.
ze mankeert niets maar ze vindt het gewoon prettig!

Xhaf1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:23

Azmay schreef:
De mond openen ze alleen als ze pijn hebben, dicht snoeren is naar mijn mening vrij gemeen.
Het bitje kan ook gewoon te dik zijn, maar omdat je de mond dicht bind kan het paard niets laten merken.

dichtsnoeren was zeker niet de bedoeling :(
dit had ze eerst:
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:24

Xhaf1996 schreef:
Azmay schreef:

dichtsnoeren was zeker niet de bedoeling :(
dit had ze eerst:
[ [url=m/Jda3Nj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is helemaal geen gemeen bitje hoor, is niet te dik of dun.
Ik dacht al dat ze altijd op een scharenbit gereden zou zijn gezien je verhaal :o

Xhaf1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:25

met het mexicaantje en het dikkere bitje toonde ze geen enkel teken van pijn. Ze reageerde in het begin veel beter en hield haar hoofd netje stil, maar dat is dus veranderd.

Xhaf1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:26

ohnee, daar houd ik al helemaal niet van hahaha

Xhaf1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:27

Azmay, zou het dunne bitje en rubbere bitringen al helpen denk je? want de bitringen vallen zowiezo over de gevoelige plekjes heen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:29

Xhaf1996 schreef:
Azmay, zou het dunne bitje en rubbere bitringen al helpen denk je? want de bitringen vallen zowiezo over de gevoelige plekjes heen.

Ik denk niet dat bitringen op welke manier ook gaan helpen maar ik heb niet echt een goed beeld bij de plekken als ik heel eerlijk ben.

Xhaf1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:33

Azmay schreef:
Xhaf1996 schreef:

Ik denk niet dat bitringen op welke manier ook gaan helpen maar ik heb niet echt een goed beeld bij de plekken als ik heel eerlijk ben.

vind je het goed als ik strakjes of vnv even een pb stuur met een foto?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:35

Ik denk dat het nuttiger is de foto hier te delen zodat andere mensen ook mee kunnen denken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:35

Xhaf1996 schreef:
met het mexicaantje en het dikkere bitje toonde ze geen enkel teken van pijn. Ze reageerde in het begin veel beter en hield haar hoofd netje stil, maar dat is dus veranderd.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het in het begin veel beter ging en ze haar hoofd stil hield omdat het juist pijn deed.....

Verder ben ik het met Azmay eens. Een paard moet zijn mond open kunnen doen.

Het bit dat ik op de foto zie is eerlijk gezegd niet zo'n heel pijnlijk bitje in mijn ogen. Het is maar net hoe hard eraan getrokken wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:39

Hoofdstel in doen, alles zoals altijd vast en dan lip optillen en kijken of er nog ruimte is tussen bit en lagen, of voortanden op elkaar staan, etc. Kans is zeker aanwezig dat bit niet past. Bitringen zullen daar niet bij helpen ook omdat bit dan smaller wordt. Past er nu een pink tussen mondhoek en bitring aan beide kanten, want te smal kan ook voor ellende zorgen (knel of wrijving) en zit er geen scherp stukje aan je bit? Slijtage, viezigheid oid?

D-trens met rolletjes is tegen bit vastpakken, gemeen is het niet. Enkel niet voor elk paard geschikt, maar dat geldt voor elk bit. Het kan wel zijn dat het bv teveel wiebelt voor haar. Ongebroken proberen en neusriem, etc. er af. Als paard bit niet prettig vindt, dan is meer riempjes niet de manier om dat op te lossen. Communicatiemiddel (wat bit ten eerste is) moet beide partijen passen. Paard is daar leidend in, mens heeft voornamelijk inbreng ivm wedstrijdregels (als van toepassing) en budget. Wat een ander iemand zegt over wel of niet paardvriendelijk is niet relevant. Bv een stang kan wel eens veel fijner lopen (bv als balans stang gelijk is aan de voorkeurs/gewenste hoofdhouding en stille ligging in de mond).

Neusriem was er om tijdens bv achter de vos aan jagen te voorkomen dat bij een val paard de onderkaak niet brak. Net als keelriem (al zat die lager en strakker) ervoor was om hoofdstel om te houden als de dode paarden aan de teugels van het slagveld getrokken werden. In een gewone recreatie of wedstrijd omgeving tegenwoordig dus niet van toepassing. Kinriempje tussen de trensringen is wel aan te raden zonder neusriem zodat je als je moet ingrijpen (schrik oid) het bit niet door de mond trekt, in western zie je die daarom dus eigenlijk altijd als er geen neusriem aan het hoofdstel zit. Neusriem die zo min mogelijk invloed heeft is een gewone hoge/engelse neusriem.

Xhaf1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:42

[***] schreef:
Xhaf1996 schreef:

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het in het begin veel beter ging en ze haar hoofd stil hield omdat het juist pijn deed.....

Verder ben ik het met Azmay eens. Een paard moet zijn mond open kunnen doen.

ze kan haar mond ook open doen, alleen niet zover als bij een engelse neusriem. en ik denk niet dat ze haar hoofd stil hield vanwege pijn. Ik rijd al 2 maanden met dit hoofdstel en bit en ze heeft ook pas sinds een paar dagen plekjes en het is echt oppervlakkig.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:42

Heb je een water of bustrens?
Heel veel paarden hebben geen ruimte voor een dik bit, vaak is een dunner bit dan fijner.
Maar zoals je het beschrijft gok ik op een watertrens en dat een bus of D trens je oplossing kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:43

[quote="Xhaf1996ze kan haar mond ook open doen, alleen niet zover als bij een engelse neusriem. en ik denk niet dat ze haar hoofd stil hield vanwege pijn. Ik rijd al 2 maanden met dit hoofdstel en bit en ze heeft ook pas sinds een paar dagen plekjes en het is echt oppervlakkig.[/quote]

Het kan zijn dat het bit dan gewoon te dik is. Zoals tamary schrijft is er van alles mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-16 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:43

smurffie schreef:
Heb je een water of bustrens?
Heel veel paarden hebben geen ruimte voor een dik bit, vaak is een dunner bit dan fijner.
Maar zoals je het beschrijft gok ik op een watertrens en dat een bus of D trens je oplossing kan zijn.

Bustrens is toch juist dik?

D trens lijkt me wel prettig voor een paard, bij voorkeur niet enkel gebroken.

Xhaf1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:45

tamary schreef:
Hoofdstel in doen, alles zoals altijd vast en dan lip optillen en kijken of er nog ruimte is tussen bit en lagen, of voortanden op elkaar staan, etc. Kans is zeker aanwezig dat bit niet past. Bitringen zullen daar niet bij helpen ook omdat bit dan smaller wordt. Past er nu een pink tussen mondhoek en bitring aan beide kanten, want te smal kan ook voor ellende zorgen (knel of wrijving) en zit er geen scherp stukje aan je bit? Slijtage, viezigheid oid?

D-trens met rolletjes is tegen bit vastpakken, gemeen is het niet. Enkel niet voor elk paard geschikt, maar dat geldt voor elk bit. Het kan wel zijn dat het bv teveel wiebelt voor haar. Ongebroken proberen en neusriem, etc. er af. Als paard bit niet prettig vindt, dan is meer riempjes niet de manier om dat op te lossen. Communicatiemiddel (wat bit ten eerste is) moet beide partijen passen. Paard is daar leidend in, mens heeft voornamelijk inbreng ivm wedstrijdregels (als van toepassing) en budget. Wat een ander iemand zegt over wel of niet paardvriendelijk is niet relevant. Bv een stang kan wel eens veel fijner lopen (bv als balans stang gelijk is aan de voorkeurs/gewenste hoofdhouding en stille ligging in de mond).

Neusriem was er om tijdens bv achter de vos aan jagen te voorkomen dat bij een val paard de onderkaak niet brak. Net als keelriem (al zat die lager en strakker) ervoor was om hoofdstel om te houden als de dode paarden aan de teugels van het slagveld getrokken werden. In een gewone recreatie of wedstrijd omgeving tegenwoordig dus niet van toepassing. Kinriempje tussen de trensringen is wel aan te raden zonder neusriem zodat je als je moet ingrijpen (schrik oid) het bit niet door de mond trekt, in western zie je die daarom dus eigenlijk altijd als er geen neusriem aan het hoofdstel zit. Neusriem die zo min mogelijk invloed heeft is een gewone hoge/engelse neusriem.

dankjewel, dit is fijne informatie! ik ga er iemand bijhalen en dit bericht in mijn achterhoofd houden.

Ik sluit het topic.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:46

Bustrens is niet noodzakelijk dik. De goede bitten niet.
Mijn bitten zijn allemaal maar 12mm, die liggen heerlijk in de mond. Maar het zijn ook allemaal bustrensjes.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:51

Tinkers hebben verrassend vaak een hele kleine ruimte tussen tong en verhemelte, dus een dik bit, of enkelgebroken bit prikt al gauw in het verhemelte. Met een (wat dikkere) stang gaat de mond dn vaak niet meer helemaal netjes dicht. De sperriem zou ik er helemaal afhalen...die is zéker niet bedoeld om het paard "de mond mee te snoeren", maar is er ironisch genoeg wél voor uitgevonden. Zo kan je paard niet laten zien of hij ergens last van heeft. Rijd eerlijk, en haal dat ding er áf. Zorg dat je ruim twee vingers onder de neusriem (op het neusböt meten, niet, zoals velen doen om te smokkelen aan de onderkant) kan steken.

Dubbelgebroken, en niet te dik, past vaak wat beter in de mond.

Ook kun je een (dubbelgebroken) Kneveltrens proberen, die geeft dikwijls wat meer sturing zónder meteen op de mondhoeken in te werken (want er zitten "haantjes" of "pootjes" aan).

En uiteraard zorg je dat je paard naar de tandarts is geweest, zodat er geen haken of glazuupunte aan het gebit zitten die pijn kunnen bezorgen.

Kom je er tenslotte alsnog niet uit: laat een bitfitter langskomen!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:00

Xhaf1996 schreef:
tamary schreef:

dankjewel, dit is fijne informatie! ik ga er iemand bijhalen en dit bericht in mijn achterhoofd houden.

Ik sluit het topic
.

Dit is niet mogelijk, dat kunnen alleen moderators