Met welk bit paard inrijden? Of toch bitloos?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rinka

Met welk bit paard inrijden? Of toch bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 10:49

Hoi hoi

Ik rijdt al een jaar of 10 bitloos en wil dit eigenlijk het liefst nu ook doen maar denk niet dat het verstandig is.

Ik heb een 3-jarige gekocht die ik binnenkort wil gaan inrijden.
Ik rijdt zelf al jaren zonder bit (d'r Cook) maar vraag me af of het wijs is om mijn paard bitloos in te rijden.
Mocht ik hem ooit moeten verkopen dan lijkt het me wel handig als ie het bit kent.

Nu ben ik aan het zoeken naar een geschikt bit, maar voor mijn gevoel is die er niet....
Een enkelgebroken zou in het gehemelte prikken, een dubbel gebroken zou op de lagen drukken.

Wie heeft een goede tip of een goed idee?
Of toch maar gewoon bitloos blijven?
Laatst bijgewerkt door rinka op 16-07-16 11:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Re: Met welk bit paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:49

Ik zou zelf bitloos inrijden en later het bit er bij pakken.

Anoniem

Re: Met welk bit paard inrijden? Of toch bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:04

Myler bit?

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:11

ik wou ook net myler bit zeggen :)
En je kunt inderdaad prima bitloos beginnen en daarna aan bit laten wennen, maar ook andersom natuurlijk. Waar je voorkeur zelf naar uit gaat.
En als je gewoon echt tegen bit bent, dan lekker niet doen, als je het alleen doet voor de verkoop maar er zelf toch nooit mee rijd. Went hij er ook niet echt aan. Dus kun je hem ook laten wennen op het moment dat je hem wil verkopen ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:17

Je kan elk paard bitloos inrijden. Je zegt zelf al: ik wil eigenlijk geen bit gebruiken. Doe dat dan ook niet. Het is ook niet nodig. Het is ook niet fijn voor je paard. Zoek evt. hulp die achter jouw keuze staat voor bitloos om je te ondersteunen bij het inrij proces.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:30

Waarom rij je hem niet bitloos in?
Kun je later nog een bit gebruiken.

Ik als bit rijder zou een dubbel gebroken bit gebruiken.
Zeker geen myler. Dat vind ik te dun als eerste bit.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:38

Waarom is de myler dan wel zo geschikt? gewoon interesse

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:53

Ik heb als bit-rijder mijn jonge paard ingereden met een combinatie hoofdstel. Bit in de mond maar teugels aan het bitloze gedeelte. :) toen ie daar eenmaal de links, rechts, gas en rem mee kende heb ik een extra set teugels aan het bit gedaan en geleidelijk aan de hulpen op het bitloze "afgebouwd" en op het bit "opgebouwd" (ik wil ze zo licht mogelijk op de hand dus opgebouwd is een groot woord, daarmee bedoel ik dus dat ik hem gewoon wilde leren welke reactie die op de lichte hulpen aan het bit moet geven.)

Inmiddels loopt hij volledig op bit, heerlijk licht in de hand en ik heb geen moment in zijn mond moeten zitten omdat hij het heeft geleerd via de bitloze hulpen. En dus ook veel minder stress; hij kende het bitloze al en dat heb ik gewoon "gelinkt" aan het bit en dat muntje viel dus razendsnel.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:09

Ik zou m via de Bitlose methode inrijden/gelijktijdig wel een bitje in hangen waar je niet aan komt!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:38

Ik ben bitrijder, maar rijd ze in eerste instantie bitloos in. Later komt het bit erbij. Waarom? Bij jonge vreugdesprongen ga je dan niet ongenadig in de mond trekken. Om diezelfde reden zou ik oppassen met wat voor bitloze optoming je pakt. Druk op de neus kan net zo pijnlijk zijn als een bit. Ik pak tegenwoordig alleen nog touwhalsters en rijd dan (uiteraard) niet met contact. Daar komt op gegeven moment een bitje bij. Dat kan je heel voorzichtig wat combineren.

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 13:26

Ik heb een dr Cook.
Zo n kruislings onder de kaak.
Kan er ook een sidepull van maken evt.

Bedankt voor de reacties.
Zal ook eens naar die myler bitten kijken, wat daar zo bijzonder aan is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:29

Je kunt bitloos beginnen hoor.zelf heb ik dat ook gedaan en we rijden nu ook met bit.ik gebruik als bit een ongebroken trens dit is zacht en vriendelijk en licht rustig in de mond.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:42

Ik zou het eerlijk gezegd zonde vinden om met het bit te beginnen als dat niet is wat je wilt. Gewoon lekker inrijden zonder bit, want daar wil je graag mee gaan rijden. Later aan het bit laten wennen, kan altijd nog. :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:47

Azmay schreef:
Ik zou zelf bitloos inrijden en later het bit er bij pakken.

Ik ook! Inrijden zonder bit zodat hij/zij geen pijn relateerd aan het rijden (bij onverwachte bewegen en per ongeluk trekken in mond), en als alles stabiel en positief is laten wennen aan een bit.

Heb net het boek uit over fabels en feiten met bitloos rijden, echt een aanrader!

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:02

Ik zou hem bitloos inrijden, je rijd al heel lang bitloos dus genoeg kennis enz, en idd later kun je altijd nog een bit nemen! :D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:49

Mocht je wel met bit gaan inrijden Kan ik je sterk aanraden eerst de wolfstanden eruit te laten halen Wat een ellendige dingen zijn dat

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 22:27

Kijk daar heb je dus al weer zoiets.
Wolfstandjes eruit trekken.
Omdat MIJN bit daar moet liggen?
En dit is geen aanval, maar het eerste wat dan in mijn gedachten opkomt. Sorry.

Bedankt voor jullie reacties, ik ga het toch bitloos doen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 22:34

Probeer eens een gewoon dubbel gebroken kneveltrensje. De uitsteeksels helpen het jonge paard om aan het bit te wennen, want het ligt heel stil. De uitsteeksels geven druk op de wangen en zijn dus lekker duidelijk zonder te scherp te zijn.

Je zou kunnen overwegen beiden tegelijk aan te leren, je kunt de ene dag met en de andere dag zonder werken. Een paard heeft leervermogen genoeg om niet in de war te raken en kan uiteindelijk op beide gereden worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 22:42

Niet alle paarden hebben wolfstandjes, maar ze kunnen aardig wat ellende geven. Even TA de boel laten nakijken is verstandig.

Tot 4,5-5 jaar wisseld een paard zijn tanden en kiezen, bit kan daarbij vervelend zijn (gevoelig tandvlees door doorkomende kiezen en doppen die daar boven zitten). Bitloos beginnen voorkomt nog wel eens verzet door auw mondje van het tandjes wisselen. Wat uiteindelijk de best passende optoming voor dat paard met die ruiter is, is afwachten en zoeken. Niet alle paarden lopen bv fijn op druk op de neus en daar kom je bij een bitloze optoming eigenlijk niet onder uit. Sommige lopen super op een stalhalster en anderen zijn helemaal happy op een stang. Sluit niet een deel van de mogelijkheden al meteen uit omdat het volgens jouw idee niet vriendelijk zou zijn.

MegsFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:12

een ongebroken bit is heel fijn :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:22

Wij hebben alleen bitloos zadel mak gemaakt, daarna verder met micklem en dubbelgebroken bustrens. Echter is ze nu nog steeds ook gewoon met halster te rijden.

Ik zou er niet al te moeilijk over doen, ga eerst werken met het systeem wat jou lekker in de hand ligt en introduceer t bit op een later moment.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:27

Lekker bitloos doen dan TS!

En betreft bit. Een enkelgebroken bit die niet in de gehemelte prikt zou mijn voorkeur naar uit gaan voor het inrijden. Sprenger heeft er eentje.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:34

Waarom lijkt bitloos inrijden je niet verstandig?
Er zit toch een complete wereld van verschil (en tijd) in een paard willen beleren en een paard 'ooit moeten verkopen'?
Als je bitloos begint kun je altijd in een later stadium de keuze maken om wel of niet met een bit te willen rijden.

Voor mij is een bit hooguit voor verfijning, en dus echt pas als de basis er al heel goed opzit, en dan altijd nog een keuze die ik maak afhankelijk van het paard.

Met een goede basis op de grond kan bitloos op een halster (evt. sidepull) beginnen juist fijn en vooral logisch zijn omdat het paard dezelfde druk en vragen al kent van het werk op de grond. De stap naar rijden is dan een stuk kleiner.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:57

Ik zal zeker aanraden om hem bitloos te beleren. Jouw is nog heel jong, en dan is het gebit vaak vol in de groei en kan de hele mond dus gevoelig zijn. Juist daarom kan het wat later aanleren van een bit veel prettiger zijn. Dan kent hij alles al van het rijden, en is een bit slechts een hele kleine 'extra' stap :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 00:00

Als jij zelf bitloos wilt rijden en het bit alleen ziet als een pre bij een eventuele verkoop en je zorgen maakt over welk bit dan zou passen, dan zou ik het paard gewoon bitloos inrijden in in een latere fase eens een bitfitter uitnodigen die je precies kan vertellen welk bit bij deze paardenmond past en hoe het zit met wolfstanden &co. Dan kun je je paard aan dat bit laten wennen en het vervolgens meegeven bij een eventuele verkoop zodat je zeker weet dat je paard iets heeft wat hem past.

Bij het inrijden zou ik trouwens eerst kijken of het lukt met een sidepull/stalhalster voordat je naar kin- of kaakgekruist gaat. De gekruiste systemen zijn voor veel paarden namelijk even omdenken terwijl gewoon links/rechts voor de meesten wel logisch is om mee te beginnen. Dan kun je als dat goed gaat een tijdje met zowel sidepullteugel als kin/kaakgekruiste teugel rijden en uiteindelijk helemaal overstappen op kin/kaakgekruist als dat je doel is. :)