Geschikte hoefschoenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Geschikte hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 10:47

Nu ik een half uur moet stappen over t harde voordat ik bij t park ben, ben ik opzoek naar hoefschoenen.

Ik zie veel verschillende. Wil iedergeval niet te duur en t liefst 2e hands.

Welke raden jullie echt aan? Aller belangrijkste is dat ik er dus mee kan rijden op verschillende ondergronden.

Bedankt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:51

Dat ligt aan de vorm van de hoeven ! Zijn ze rond of smal, hoge hielen of lage hielen ?!

PanamaD

Re: Geschikte hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 11:09

Hoge of lage hielen geen idee

Voor is 12,5 b x13,5 l cm
Achter 12,5 b x 13 l cm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:16

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:29

hoofwear heeft een goede servive, 2e hands als je er mee gaat rijden raad ik altijd af. Je eigen schoenen vormen ook naar je voeten..

Ik gebruik equi fusion schoenen, duurzaam, makkelijk aan te doen en niet duur in aanschaf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:48

Ik heb nog nooit nieuwe schoenen gekocht. De Easyboots zijn behoorlijk vormvast en flexibel genoeg om zich opnieuw naar een andere hoef te vormen mochten ze al vervormen.
Ik denk niet dat je je eigen schoenen moet willen vergelijken met hoefschoenen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:44

Welke geschikt zijn hangt ook af van de stand van de hoef en de manier van bewegen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:02

ik heb cavallo sport boots te koop, een paar is iets meer gebruikt dan andere paar maar zijn nog als nieuw beide maat 2, alle 4 samen 100 euro

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 12:16

Ik zal eens wat foto's van der stand van de hoeven maken.

De cavallo boots, zitten die niet juist heel los waardoor het kan 'klapperen'? Een stevig galopje en ongelijke ondergrond moet wel veilig zijn!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:09

ik rij er al 5 jaar mee met mijn paint wij reden (staat nu op pensioen, dus nu af en toe nog een klein ritje) alleen maar buiten, ritten van 20 tot ca 45 km. alle bodemsoorten, straat en op de trailer en nooit problemen mee gehad

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 21:24

Hierbij wat foto's. Zie wel dat ik de voorhoeven heel raar genomen heb. Hoop dat het voor jullie duidelijk is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:36

Ik zou eerst een hoefsmid laten komen voor onderhoud, en dan meten. Anders heb je straks veel te grote schoenen. Het is sowieso handig om het onderhoud bij te houden als je voor je paard schoenen hebt.
Bij de ene voet (RV binnenzijde) zie je een holling in de kroonrand en een golflijn. Dat betekent dat daar de druk van de hoefwand groter is dan een stukje ernaast --> wand is ongelijk in lengte.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 18-07-16 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:37

zou het even bijvijlen en beetje een rond randje er van maken, dan kan ie er weer even tegen en breken er geen stukjes meer af

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 21:42

Vinden jullie ze te lang?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:55

Ja, ze zijn te lang en die rode plekken onder de kroonrand is ook niet goed. Is ze kort geleden licht hoefbevangen geweest ??

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 10:02

DubbelDun schreef:
Ja, ze zijn te lang en die rode plekken onder de kroonrand is ook niet goed. Is ze kort geleden licht hoefbevangen geweest ??

Oke mooi.

Nee dat is ze niet ze heeft zich wss verzwikt in het land.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:16

"Waarschijnlijk" verzwikken aan 2 hoeven lijkt me onwaarschijnlijk, want als ik het goed zie zit het op beide achter hoeven??
Paarden zijn niet alleen HB als ze die specifiek stand hebben met het gewicht ver naar achteren, dát zijn de ergste gevallen die het vaak niet redden. Een eerste vorm kenmerkt zich door die rode randen en 'kort' lopen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 10:24

Ze heeft een tijd vlak na de smid kort en gevoelig gelopen maar dat was voornamelijk voor. Ik legde het op gevoeligheid omdat er tussen de bekapbeurten 4,5 maanden zat. Ze was toen wel te dik. Alleen op het harde, op het zachte niets aan de hand en rijden of longe liep ze extreem goed daarom sloot ik voor mezelf hoefbevangenheid uit.

Oke je maakt me bang Dubbeldun.

Daarna toen ze op t land ging kreeg ze rode randen wat ze wel vaker heeft gehad. Niet zo extreem als dit. Ze was overigens toen niet meer gevoelig op het harde! . + op 1 hoef een bloedverdikking

Afbeelding

Heb toen aan iemand gevraagd die dierenarts is wat t kon zijn en die zei verzwikking en zichzelf aangetikt. (Waar ik der wel vaker op betrapt heb)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:32

Als je niets aan haar lopen merkt (ze is net zo vlot en ruim als normaal) zal er wel niets aan de hand zijn. Maar het kan geen kwaad er wel op bedacht te zijn.
Ik doe altijd een klein testje; laat het paard op het harde stappen en maak een hele korte draai zowel een keer linksom als rechtsom (stukje rechtuit er tussen), de achterbenen moeten net van hun plek komen. Als ze heel moeilijk draaien duidt dat op HB en zul je iets aan het voer/weide-beleid moeten doen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 10:44

DubbelDun schreef:
Als je niets aan haar lopen merkt (ze is net zo vlot en ruim als normaal) zal er wel niets aan de hand zijn. Maar het kan geen kwaad er wel op bedacht te zijn.
Ik doe altijd een klein testje; laat het paard op het harde stappen en maak een hele korte draai zowel een keer linksom als rechtsom (stukje rechtuit er tussen), de achterbenen moeten net van hun plek komen. Als ze heel moeilijk draaien duidt dat op HB en zul je iets aan het voer/weide-beleid moeten doen.

Dankje. Jij hebt ervaring ermee dus? Ik niet.

Ik werd er toevallig wel door mijn les gever voor gewaarschuwt ook omdat ze te dik was maar toen ik t tegen mn moeder zei was het absoluut onmogelijk. (Tja)
ik had toen wel direct maatregelen genomen (had vermoedens...) dus minder kuil. Kan soms best vet zijn. Krachtvoer is al heel mager: cavalor fiberforce, een bekertje wat net een bodem is van een schep toen 2x per dag, nu 2 handjes (1bekertje) na t werk staat 24/7 land.
In combi met hard werken was het snel over.

Draaien op het harde is bij haar moeilijk te zijn. Ze heeft vrij korte spieren en is daardoor van zichzelf al wat stram maar ik kan wel t verschil zien gelukkig. Goede tip, nu niet nodig maar voor t geval dat wel handig om te onthouden.

Dankje iedergeval. Over 2 weken laat ik de smid komen, ben op vakantie. Zal dan nieuwe foto's maken en hopelijk kan ik dan geschikte hoefschoenen voor haar aanschaffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:51

Ik heb er idd (helaas) ervaring mee; eentje gekocht die na een gestorven veulen HB is geworden (bij de vorige eigenaar omdat die haar gewoon op de vette wei had gezet) en eentje die dus niet tegen gras bleek te kunnen zolang er geen veulen naast loopt.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:11

Waarom wil je schoenen, ze loopt niet gevoelig en de hoeven zijn afgaande op de fotos wat aan de lange kant. Het is juist hartstikke goed om veel op het harde te stappen en zolang ze niet gevoelig loopt zou ik geen hoefschoenen aanschaffen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 12:44

Omdat ik weer meer wil buiten rijden en de heenweg ernaar toe is al half uur over het harde. Ik ben bang dag ze daardoor teveel gaan slijten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:47

Ik wilde chrijven wat Delphi al zegt.

WEllicht heb je helemaal geen choenen nodig - en dan kan het altijd nog...

Ik stap wel meer dan een half uur over het harde hoor, en geen last van teveel lijtage. ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 12:52

Ok dan ga ik t even aankijken