anatomisch kopstuk merk je verschil?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_Mon

anatomisch kopstuk merk je verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 17:49

van de stubben freedom
Afbeelding
langs de Barefoot contour
Afbeelding
de Rambo Micklem
Afbeelding
tot het extreem brede kopstuk van de F.R.A. Alizee
Afbeelding
en alle variaties die er nog meer te koop zijn momenteel. merk je verschil? en zoja wat is het verschil?
daarnaast is breder altijd beter? en wat me opvalt. bij een teruggesneden kopstuk komen ook vaak meteen de bakstukken dichter bij de ogen. dit lijkt me persoonlijk niet prettig...? maar ook hier ben ik benieuwd naar ervaringen.
ik ben een hoofdstel aan het maken voor mijn paard en vroeg me af wat voor kopstuk ik erin zal maken en waarom. heeft iemand ervaring met de stubben freedom? en wat is die ervaring? maakt het gat in het midden uit? kan een kopstuk té breed zijn? maakt zacht onderleggen of oren terugsnijden echt comfortabeler?

dit allemaal in combinatie met een optoming zonder hefboomwerking. bij een stang of hackamore kan ik me voorstellen dat het uitmaakt.
dus mijn vraag aan mensen met ervaring. maakt het uit en zoja welk onderdeel maakt uit? (breedte/vorm/zacht/gat etc.)

Wesco

Re: anatomisch kopstuk merk je verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:54

Ik sluit aan. Ik vraag me af of de anatomische hoofdstellen van wwhippique goed bevallen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:55

Ik ben echt zeer tevreden met de PS of Sweden kopstukken. De bakstukken blijven keurig weg bij de ogen en ik merk zowel bij de Quarter als bij de Tinker een verschil. Ze zijn rustiger in de aanleuning en schudden niet met het hoofd. Nu rijd ik wel met over het algemeen een losse teugel.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:05

Typisch dat de micklem er verkeerd op zit bij deze foto. Die zit hier omgekeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:10

Ik ben vooral benieuwd naar hoe de Stübben bevalt? Op zich ziet het er erg slim uit, de nekwervels vrijlaten, maar op deze foto zie je dat het deel bij de oren de meeste druk krijgt (die drukt in het vel) en de achterkant van het kopstuk de huid misschien niet eens aanraakt?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:51

Afbeelding

[
Afbeelding

Weet niet of je het goed kan zien op de foto maar ik heb een anatomische kopstuk van Hv polo.

Bij mijn vosje merkte ik niet veel verschil maar bij deze zie ik wel verschil! Zonder de uitsparingen krijgt hij schuurplekjes achter zijn oren.. Bij dit hoofdstel heeft hij dit niet

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:56

Heb inderdaad een HV Polo met anatomisch kopstuk, en lijkt echt fijner te zitten bij beide paarden.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:00

Ik heb een Dyon Working hoofdstel, ook met zo'n teruggesneden kopstuk, een beetje als de Rambo uit je voorbeelden. Ik vind hem erg fijn. Hij laat heel mooi ruimte vrij voor de oren en ik heb het idee dat mijn paardje een stuk rustiger is met haar hoofd.
Ik zou het dus zeker aanraden als investering. :)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:03

Ik heb een dyon anatomisch kopstuk, ik merk ook verschil. Het hoofdschudden en schuren achter de oren is vedwenen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:12

Benfan schreef:
Typisch dat de micklem er verkeerd op zit bij deze foto. Die zit hier omgekeerd.

Dat meende ik inderdaad ook te zien, andere kant vind ik het raar om hem andersom te doen, ja de druk wordt over een groter stuk verdeeld maar toch blijft het er voor mijn gevoel raar uitzien..

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:09

Ik ben heel tevreden over de micklem :j . M'n merrie is een stuk rustiger in de aanleuning sinds ik dit hoofdstel gebruik.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:13

Ik heb deze van get exclusieve. Vond hem erg prettig doordat hij een grote plek verdeelde. Helaas past hij niet op t hoofdstel wat ik nu gebruik dus staat te koop..
Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 07:38

Heel tevreden over micklem, beide paarden lopen fijner op dit hoofdstel.

De menhoofdstellen heb ik door tuigenmaker ook anatomische kopstukken laten maken. Door het gebruik van de stang komt veel druk op het kopstuk. Heel groot verschil.

Afbeelding

Dit is niet het originele kopstuk. Dit kopstuk is op maat uitgesneden om geen druk tegen de oren te hebben.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 07:45

Ik volg en lees mee. Ik zit er ook aan te denken om voor mijn beide tinkers een anatomisch kopstuk aan te schaffen en dan het werk Rambo Micklem .

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 09:45

bedankt voor de reacties! waar ik dan wel weer nieuwschierig naar ben is bij bijvoorbeeld het bekendste model van de PS of sweden en de rambo micklem is de hele opzet van het hoofdstel inc kaakriem en neusriem anders. lopen de paarden die daar beter mee lopen beter door het kopstuk of door het hele hoofdstel anders is? en zeker bij een menhoofdstel die vaak stugger en zwaarder zijn en waar je met stang rijd snap ik dat meer oorruimte fijn is voor het paard. die dingen zijn veel zwaarder en zakken anders vanzelf tegen de oren aan. iets wat rijhoofdstellen vaak minder doen voor zover ik kan zien..? blijft mijn vraag of de stubben freedom werkt en het probleem niet alleen verplaatsen en of mensen die met hetzelfde type hoofdstel (neus/keelriem) maar een ander kopstuk verschil merkte naast het genoemde geen schuurplekjes achter de oren meer?

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:15

Ik heb wel eens begrepen van een bitfitter dat het kopstuk juist niet breed mag zijn, omdat je bij de atlas in de knoei komt qua ruimte. Vaak zijn de kopstukken van tegenwoordig veel te breed, of de paarden worden te fijntjes gefokt := Maar door weinig ruimte tussen de oren en de atlas is het dus lastig om een passend kopstuk te vinden. Heb ik toen begrepen :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:23

Ik vraag me altijd af of zo'n teruggesneden kopstuk dan niet door de zwaartekracht gewoon weer naar voren schuift. En dan dus vervolgens eigenlijk geen effect meer heeft

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:27

siskeh schreef:
Benfan schreef:

Dat meende ik inderdaad ook te zien, andere kant vind ik het raar om hem andersom te doen, ja de druk wordt over een groter stuk verdeeld maar toch blijft het er voor mijn gevoel raar uitzien..

En toch klopt het echt zo. Je ziet zelfs als je goed kijkt het pijltje dat naar voren wijst, met daarbij de tekst 'front'. Pijl moet dus naar de oren toe.

Vervelende is wel dat het zelfs op originele Micklemfilmpjes soms verkeerd gaat, en dat ook de richting van de geprinte merktekst soms afwijkt. Om het makkelijk te maken zeg maar :=

Afbeelding

Afbeelding

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 11:22

maar wil je dan dat het kopstuk vóór de atlas blijft liggen? dus tussen de oren en de atlas? kon de bitfitter ook aangeven waarom?
Afbeelding

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 12:03

en de afstand tussen atlas en schedel wisselt toch? word kleiner als paard zijn hoofd strekt en groter als hij inbuigt? ik heb wat artikelen zitten lezen op internet, in mijn anatomieboeken werd ik niet veel wijzer.. en kwam dit artikel tegen (engels) http://www.rodnikkel.com/content/saddle ... they-move/ met het zinnetje "...The joint between the skull and the first cervical vertebra is the most mobile joint in the whole spine." en het stukje "...The study showed that the horse can move its head a full 90 degrees up and down at this one joint alone. What I find surprising in looking at the bones is that there is also about 45 degrees of movement sideways – lateral bending – at this joint and they can also rotate the skull relative to the atlas over 35 degrees, which is the second largest amount at any joint in the spine."

maar niets over of een kopstuk óp of vóór de atlas prettiger is.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:16

Interessant Sas_mon! Nee, dat heb ik toen niet gehoord . Volgens mij wil je zo min mogelijk druk op de atlas . Tenminste, dat zou ik denken als je aan osteopathie/cranio sacraal therapie denkt..

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 20:37

maar waarom? druk op spieren met eronder bot voelt toch veel fijner dan spieren en niks? druk maar eens op je ribben en dan op het stuk buik eronder met je vingers... ik zou druk op mijn ribben fijner vinden dan op het stuk zonder ribben...? of maak ik nu een hele rare vergelijking?

ik heb het net even bij mijn paard gevoeld :o als ze met haar hoofd op schofthoogte relaxed loopt heeft ze ongeveer de breedte van een halster over tussen atlas en schedel. loopt ze met haar hoofd omhoog ( ziet iets engs in de verte oid) komt er meer ruimte. loopt ze met haar neus over de grond dan kan ik mijn vinger amper in die ruimte leggen... verzameld heb ik niet geprobeerd maar verwacht dat er dan meer ruimte komt.

het enige wat ik me kan voorstellen is dat omdat de hoek van de atlas zo veel veranderd dat druk op de atlas en dus in de mondhoeken/hoogte neusriem erg verschilt afhankelijke van de hoofdhouding en dus hoe dichter je bij de oren zit hoe minder drukverschil je hebt..? iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:45

Naar allerlei kopstukken te hebben geprobeerd liep mijn ruin het beste met de dyon Dressage
Smal en anatomisch die vond een erg breed kopstuk dus juist vreselijk

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:03

Persoonlijk vind ik het niets, veel te breed en te massaal, doe maar gewoon een soepel smal kopstuk, van goede kwaliteit leer. Hoe dunner hoe minder hoe beter.

Dus niet steeds breder en dikker, dat gaat juist irriteren en broeien eronder, ik ben er in ieder geval geen fan van.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:43

Ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Mijn merrie loopt op een simpel hoofdstel zonder keelriem.
Los bakstuk en neusriem zonder anatomisch kopstuk.
Soms heb ik naar mijn gevoel het gedacht dat het mss ongemakkelijk en drukkend is.
Doch zijn er zoveel anatomische kopstukken dat ik me ook afvraag wat het beste is en of je er ook echt goed aan doet.