Zweetdeken op eiland

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Zweetdeken op eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 18:09

Hi,

Ik heb net wat topics over zweetdekens gelezen maar ben er niet veel wijzer van geworden :+.

Sinds kort heb ik een engels volbloed in mijn bezit, een ex racepaard.

Wij wonen op een eiland in de Ierse zee. Het is hier fris met regelmatig regen en altijd wind, zomer duurt hier érg kort en is ook niet heel warm. Hij staat 24/7 buiten in een kudde zonder deken maar hij doet verder niks. Hij is magertjes (je ziet zijn ribben) en heeft niet echt een conditie.

Stel, ik ga beginnen met de opbouw van zijn conditie en hij wordt warm en gaat (een beetje) zweten, zal ik dan een zweetdeken opdoen voordat hij terug in het land gaat (zonder deken)? Kan hij kou vatten ivm de wind hier, als hij gezweet heeft of warm/ klam is? Of zou zijn eigen lijf dat prima kunnen handelen? Gezien zijn lage conditie en magere lijf vind ik het lastig te bepalen... Wil ook niet dat hij eraan went want dan kan hij misschien nooit meer zonder? Hoe werkt dat precies?

PS: ik scheer hem niet en zal ik ook nooit doen

Vast bedankt :D

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:58

Is misschien een bucas smartex rain een idee?? Dan kan je die op leggen als hij gezweten heeft en weer er af halen als hij weer droog is. Stevige outdoor deken, dus veiliger dan een zweet deken en beschermd ook goed tegen de wind en regen, kan hij in alle rust drogen. :)

Froukje
Forever young

Re: Zweetdeken op eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:05

Zolang je zorgt dat je goed uitstapt worden ze niet ziek van een beetje zweet. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat het uitstappen langer duurt dan 2 rondjes slenteren door de bak. Zodat ze de kans krijgen weer op adem te komen en wat op te drogen.

Zweet van paarden ligt op de bovenste haren, niet op de huid. Zolang ze niet kletsnat zijn worden ze daar dus niet ziek van.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:26

Heeft hij wel een beschutte plek op het weiland?

En wat een klimaat... Dan heb ik toch liever de helft van het jaar sneeuw ;)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 22:06

gabyfedde schreef:
Heeft hij wel een beschutte plek op het weiland?

En wat een klimaat... Dan heb ik toch liever de helft van het jaar sneeuw ;)

Ja, rondom het weiland staan heeeeel veeeeel bomen, gelukkig :j
Ik ga vragen of ik er ook nog een schuilstal mag neerzetten, ivm de modder in de winter.

Nou, we zijn dan ook niet vanwege het klimaat verhuisd :') Hier is er bijna nooit sneeuw, alleen als je hoog woont maar wij wonen soort van in het dal... jammerdebammer!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 22:08

Froukje schreef:
Zolang je zorgt dat je goed uitstapt worden ze niet ziek van een beetje zweet. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat het uitstappen langer duurt dan 2 rondjes slenteren door de bak. Zodat ze de kans krijgen weer op adem te komen en wat op te drogen.

Zweet van paarden ligt op de bovenste haren, niet op de huid. Zolang ze niet kletsnat zijn worden ze daar dus niet ziek van.

Duidelijk, dank je wel :) !

Gladijs schreef:
Is misschien een bucas smartex rain een idee?? Dan kan je die op leggen als hij gezweten heeft en weer er af halen als hij weer droog is. Stevige outdoor deken, dus veiliger dan een zweet deken en beschermd ook goed tegen de wind en regen, kan hij in alle rust drogen. :)

Waarom veiliger dan een zweetdeken, ik snap het niet :o ? Maar bedankt voor je antwoord :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:34

Froukje schreef:

Huh, hoe kom je daar nou weer bij?
Zweet komt juist vanuit de huid, haren kunnen niet zweten 8-) de haren vangen het zweet op.
Daarom altijd belangrijk dat je je paard goed uitstapt en er sowieso voor zorgt dat hij/zij op de huid droog is.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 23:40

Romy1234 schreef:
Froukje schreef:

Huh, hoe kom je daar nou weer bij?
Zweet komt juist vanuit de huid, haren kunnen niet zweten 8-) de haren vangen het zweet op.
Daarom altijd belangrijk dat je je paard goed uitstapt en er sowieso voor zorgt dat hij/zij op de huid droog is.

Volgens mij zegt ze dat niet hoor, ze zegt toch "zweet LIGT op de haren, niet op de huid" ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:48

Paard dat op onbeperkt gras staat, niks doet en toch te mager is, heeft hulp nodig. Mag hij rustig eten van de rest? Kan hij goed eten (gebit in orde?) Is hij misschien wat ouder en neemt hij minder op uit het eten? Wind + regen koelt flink af, een gezond paard compenseerd daar voor met vacht en meer eten, maar daar is een grens aan. Paard wat op gewoon weidegang, zonder werk in de zomer vermagerd/niet aankomt komt calorieën tekort. Bijvoeren en deken op. Pas als hij aan gaat komen kan je zo'n dier aan het werk gaan zetten, anders gaat hij enkel sneller interen op zijn vetreserves.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:36

tamary schreef:
Paard dat op onbeperkt gras staat, niks doet en toch te mager is, heeft hulp nodig. Mag hij rustig eten van de rest? Kan hij goed eten (gebit in orde?) Is hij misschien wat ouder en neemt hij minder op uit het eten? Wind + regen koelt flink af, een gezond paard compenseerd daar voor met vacht en meer eten, maar daar is een grens aan. Paard wat op gewoon weidegang, zonder werk in de zomer vermagerd/niet aankomt komt calorieën tekort. Bijvoeren en deken op. Pas als hij aan gaat komen kan je zo'n dier aan het werk gaan zetten, anders gaat hij enkel sneller interen op zijn vetreserves.

Volgens mij staat er heel duidelijk 'sinds kort'. Wellicht heeft hij niet z'n hele leven zo mooi op gras kunnen staan en daarom wat tijd nodig voordat hij op gewicht komt. Vind het altijd typisch dat een mager paard gelijk 'iets' moet hebben. De mijne komt bijvoorbeeld ook heel moeilijk aan en valt snel terug, maar daar is werkelijk niks mis mee: ze is dan wel de alfa, maar ook gewoon een stresskip die kieskeurig eet. :j Geef dat paard gewoon de tijd. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:04

Dekens zijn helemaal niet nodig, mits je het paard na arbeid gedegen uitstapt. De huid is dan namelijk droog en de uiteinden van de haren alleen nat (dat is dat mooie afvoersysteem). Verder ben ik het eens met Bunn. ;)

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:10

Ik zou zeggen volg je gevoel. Ik moet hier in de zomer wanneer het echt guur en maar 15 graden is ook een deken opleggen omdat mijn paard anders aan de hoest gaat. Een deken is toch niet zo erg. Alsje paard daar profijt van heeft.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 10:10

Bedankt voor de antwoorden, super!

Hij staat sinds gisteren bij mij op stal :) Hij gaat vanaf nu dus ook bijgevoerd worden met hooi en 2x per dag handje krachtvoer (brok met muesli), omdat ik het gevoel heb dat hij niet genoeg heeft aan gras. Hij gaat ook 's nachts naar binnen, maar dat is tijdelijk, hij laat zich namelijk niet pakken in de wei en nu kan ik hem er zelf in zetten elke ochtend als we klaar zijn :+. Hopelijk laat hij zich wel vangen als we een band hebben ontwikkeld, en dan mag hij 's nachts ook weer naar buiten :o

Hij was al mager toen ik hem voor het eerst zag (3 maanden geleden), zijn hoeven waren ook niet goed behandeld. Zijn conditie (en onze band) ga ik opbouwen d.m.v. vrijheidsdressuur/NH grondwerk en longeren. Rijden doe ik pas over een paar weken want er is daar geen bak, buitenritten zijn we nog niet aan toe :). Hij is overigens pas 7 jaar. Zijn bit heb ik nog niet laten controleren. Hij is wel goed behandeld tegen wormen. Sinds ik hem ken (3 maanden) is hij niet vermagerd op het zicht, maar zeker ook niet veel aangekomen.

Ik heb een dikke winterdeken en gewone buitendeken erbij gekregen, en inmiddels ook een zweetdeken gekocht.

Bij mijn vorige paard deden we alleen een deken op als het sneeuwde trouwens :D. Maar zij zat ook lekker in haar vacht, net een teddybeer! Harvey is geschoren geweest dus ik weet niet hoe zijn vacht het gaat doen komende winter. Ik zal het in de gaten houden en inderdaad mijn gevoel volgen of hij wel of geen deken moet hebben. Ik heb er genoeg in ieder geval :).

Bedankt allemaal!

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:22

Op de website paardnatuurlijk.nl staat ook heel veel informatie, o.a. Over het gebruik van dekens. Twijfel je nog, dan vraag je het aan je dierenarts. Veel succes

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:37

Hoog in het bloed staande paarden hebben vaak een dun velletje.
Ik betwijfel of het mogelijk is om zo'n paard het hele jaar door in het klimaat dat je omschrijft, dag en nacht zonder deken te laten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:38

Als hij uit training/koers komt is gelijk 24/7 buiten zonder bijvoeren idd een wat te grote omschakeling.
Ik moest de mijne het eerste jaar ook nog goed bijvoeren, nu wordt ze moddervet van enkel gras.
Wel of niet zweetdeken hangt echt van veel factoren af. Volbloeden hebben een vrij dunne vacht en mijn ervaring is dat ze heel snel drogen. Mijne droogt meestal sneller aan de lucht dan onder een deken.
Laten rollen in droog zand en zijn in een splitsecond droog.
In de winter zet ik haar wel onder dek (en op stal 's nachts) maar ze zou eventueel wel zonder kunnen.
Ribben vind ik bij volbloeden trouwens geen goede graadmeter, ze kunnen in perfecte conditie zijn of zelfs vet en nog steeds ribben tonen (in beweging). Kijk eerder naar de bovenlijn/kont/schouders.
Veel succes met je paard, vaak heb je er wel leuke paarden aan.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:05

Met veiliger bedoelde ik dat je die deken goed vast kan maken, met buiksingels en eventueel bilkoorden zodat hij niet opwaait in de wind. Dan kan je hem met deken en al lekker terug op het land zetten, kan hij mooi drogen en hoef jij je niet zorgen te maken dat de deken afwaait of ergens in blijft hangen. De bucas smartex rain is namelijk een outdoor deken met een zweetdeken ingebouwd +:)+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:08

Er bestaan ook zweetdekens met buiksingels en bilkoorden.
En als het paard echt serieus bezweet is, wissel ik liever dekens na een uurtje dan een gecombineerde deken oplaten die helemaal klam geworden is.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:56

De bucas smartex rain wordt niet klam, daar is hij speciaal voor gemaakt.
Ik zou mijn paard nooit op de wei zetten met alleen een zweetdeken op, ook al heeft hij buiksingels etc..
Maar ieder zijn meug :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:39

tamary schreef:

Daar gaat het hier niet over maar dat geeft niet :).

Hij staat sinds gister bij mij op stal, daarvoor was hij 5 maanden van een handelstal waar ik werkte. Daarvoor was hij racepaard geloof ik. Ik ken hem al 3 maanden en hij is in die tijd niet afgevallen maar ook niet aangekomen (op het zicht dan). Ik ga er dus voor zorgen dat hij wel wat aan gaat komen, maar vandaag is pas DAG 2 :D. Hij krijgt nu overdag weidegang, 's nachts hooi op stal en 2x per dag handje krachtvoer met kruiden en een wortel. Gebit heb ik nog niet laten controleren maar op de wei zie ik hem altijd lekker eten. De paarden zijn allemaal ook heel relaxed in de kudde. Ik ga zijn conditie opbouwen met vrijheidsdressuur/NH grondwerk en longeren. Er is daar geen bak en ik vind het te vroeg voor buitenritten dus rijden ga ik voorlopig niet doen.

Hij staat overigens nu tijdelijk 's nachts binnen. Hij laat zich namelijk niet vangen in de wei. 's Avonds haalt de staleigenaar hem binnen, en ik ga elke ochtend naar hem toe en zet hem daarna dan zelf buiten. Zodra we een band hebben opgebouwd en ik hem kan vangen - ik ga er even vanuit dat dat aan elkaar gerelateerd is :+ - mag hij 's nachts weer naar buiten. In de wei zal ik hem ook hooi aan gaan bieden, dan kan hij kiezen als de wei niet voldoende voeding geeft (en dat vermoeden heb ik).

Hij is overigens 7 jaar 8-)
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 03-07-16 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:40

shan schreef:
Hoog in het bloed staande paarden hebben vaak een dun velletje.
Ik betwijfel of het mogelijk is om zo'n paard het hele jaar door in het klimaat dat je omschrijft, dag en nacht zonder deken te laten.

Betwijfel ik ook! Maar op dit moment kan dat nog wel, in de winter niet. Maar ik heb al een lekkere deken klaarliggen. Gezien zijn ras vraag ik mij ook af hoe zijn vacht wordt in de winter....

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:42

Thioro schreef:
Als hij uit training/koers komt is gelijk 24/7 buiten zonder bijvoeren idd een wat te grote omschakeling.
Ik moest de mijne het eerste jaar ook nog goed bijvoeren, nu wordt ze moddervet van enkel gras.
Wel of niet zweetdeken hangt echt van veel factoren af. Volbloeden hebben een vrij dunne vacht en mijn ervaring is dat ze heel snel drogen. Mijne droogt meestal sneller aan de lucht dan onder een deken.
Laten rollen in droog zand en zijn in een splitsecond droog.
In de winter zet ik haar wel onder dek (en op stal 's nachts) maar ze zou eventueel wel zonder kunnen.
Ribben vind ik bij volbloeden trouwens geen goede graadmeter, ze kunnen in perfecte conditie zijn of zelfs vet en nog steeds ribben tonen (in beweging). Kijk eerder naar de bovenlijn/kont/schouders.
Veel succes met je paard, vaak heb je er wel leuke paarden aan.

Dank je!
Hij heeft inderdaad dun vachtje maar hij is ook geschoren geweest. Ik ga dat niet doen, ik probeer alles zo natuurlijk mogelijk te houden. Ik ben dus benieuwd wat zijn vacht in de winter gaat doen, ik hoop op een teddybeertje :D
Zijn ribben zijn goed zichtbaar trouwens. Heb hier een foto van vandaag. Zou jij aan de hand hiervan zeggen dat hij dus niet dun is? Hij heeft best gespierde billen 8-) .

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:45

Gladijs schreef:
Met veiliger bedoelde ik dat je die deken goed vast kan maken, met buiksingels en eventueel bilkoorden zodat hij niet opwaait in de wind. Dan kan je hem met deken en al lekker terug op het land zetten, kan hij mooi drogen en hoef jij je niet zorgen te maken dat de deken afwaait of ergens in blijft hangen. De bucas smartex rain is namelijk een outdoor deken met een zweetdeken ingebouwd +:)+

O zo! Ik wilde sowieso een zweetdeken met singels, veel handiger inderdaad :-). En ik ga hem niet op de wei doen met zweetdeken. Puur voor na het 'werken' tijdens het uitstappen, en als hij dan nog niet droog is kan hij nog in de stal met de zweetdeken terwijl ik opruim en hij zijn bakje met krachtvoer en hooi krijgt. De kans dat het hier gaat regenen is best groot, dan wil ik niet dat hij nog met zijn zweetdeken buiten staat :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:57

Dit is echt een typisch racepaard/TB bouw en imo is hij zeker niet extreem mager. Er mag wat extra vet op, maar that' it. Wél is hij wat schraal, oftewel weinig bespiering in de toplijn, dit zie je vaak bij TBs omdat die enkel hard vooruit hoeven te gaan en verder niks. Ik gok dat als je je inleest in het dressuurwerk (wat ook enorm goed aan de hand kan!) dat hij er snel heel goed uit zal gaan zien :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:51

Nee, deze is niet te mager. Wel droog, maar dat zijn ze meestal (tenzij moddervet). Hij mag wel spekjes kweken voor de winter, in deze conditie kunnen ze nog heel snel gewicht verliezen en idd deken achter de hand houden.
De bovenlijn is idd arm bespierd maar zoals al gezegd is dat een puntje bij volbloeden en krijg je dat er idd niet op gevoerd, enkel op getraind en dan nog.

Of hij wel of niet vacht gaat maken, teddy is mogelijk (mijnes doet aan teddybeervacht) maar het zal nooit tinker of ijslanderteddy zijn.

Mijn merrie kwam in goede conditie uit de training
http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/knol/IMG_20130729_134506_zps194aa095.jpg

Maar deed dit op een paar dagen (nog geen week) met slechts basisrantsoen muesli, hooi en gras. Ze had duidelijk moeite met de omschakeling naar minder krachtvoer.
http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/knol/IMG_2464_zpse7d264ce.jpg
Was vlot te verhelpen door simpelweg meer te voeren maar het leek de eerste maanden wel een bodemloos vat, niet te filmen wat die allemaal weggestoken kreeg.

Nu is het gewoon een vet varken, ook als ze alleen maar gras eet (zie foto's profiel).
http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/knol/IMG_2933_zps78061f30.jpg

Naargelang de hoek, of als ze net flink inademt, of in draf, zijn er soms nog steeds ribben zichtbaar. Zal ze altijd hebben.

Jouw paard lijkt 'geblokter' dan mijn merrie dus die krijg je misschien makkelijk voller. hier op stal staan meerdere volbloeden en sommige echt fijne types kunnen snel terugvallen in gewicht, andere zijn dan weer tonnetje rond.