Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Inxs schreef:Ik heb twee zweepjes. Een hele korte voor het springen en een wat langere voor dressuur. Ove het algemeen genomen is alleen de aanwezigheid van een zweepje al voldoende. Gebruiken doe ik hem amper.
Mijn merrie durft soms ook een bokje weg te geven als ik haar wat bij tik. In ons geval heeft dat niks met voorwaards te maken, maar meer om het feit dat ik iets vraag wat ze net even wat lastiger/moeilijker vind.
Wat mij betreft mag ze best even protesteren, maar we doen wel wat ik in de planning had
Annekeee schreef:Als ik met zweep rij dan gewoon een dressuurzweep die lekker licht is.
Ik wil even inhaken op jou TS, je noemt, als ik haar een tik met de zweep geeft gaat ze bokken. Daar zit juist het probleem. Als een paard kan bokken terwijl jij een voorwaardse reactie vraagt is een teken dat ze niet 'aan het been' is. Veel ruiters worden dan "bang" en stoppen met rijden (niet dat ze afstappen, maar het laten voor wat het is) en heeft paard zijn zin.
Als mijn paard zou bokken op de zweep, zal ik hem nog een tik geven tot hij wel een voorwaardse reactie geeft en belonen. Maar 'gelukkig' heeft hij de zweep niet nodig.