Ik rij mijn hele leven lang al op een normaal dressuur zadel. Ik heb sinds kort een spring zadel aangeschaft omdat ik door wil gaan in het springen. Ik heb althans al een hoop spring lessen achter de rug die ik heb gereden met mijn dressuur zadel. nu dacht ik beter af te zijn met een springzadel, maar dat valt erg tegen. Het voelt in elke bocht alsof ik er af val als ik ook maar een beetje mee leun. Ook is het zo dat ik veel minder stabiliteit voel in de galop.
Het is echt wennen! Ik reed altijd op een spring/vzh zadel en schafte een dressuurzadel aan. Had ik ook het idee dat ik geen steun had etc. Poosje mee rijden en je went er vanzelf aan.
Een springzadel geeft veel minder steun dan dressuur, of in ieder geval op een hele andere manier. Mijn eerste bijrijdpaard heb ik 5 jaar intensief gereden met een springzadel. Toen ik eenmaal een dressuurzadel had natuurlijk amper nog gebruikt, alleen nog met springen. Nu ik op een ander paard rijd kan ik niet aan het springzadel wennen omdat het paard heel anders is dan mijn vorige bijrijdpaard, voel me ook niet stabiel en omdat ik er niet vaak mee rijd zal het ook nooit zo wennen als mijn eerste springzadel.
samirah
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek
Geplaatst: 19-06-16 23:16
Het is even wennen& een fijne beugelriemlengte vinden. Als inchmaat& wrong& beugelriem lengte klopt zit het daarna als een huis. Wel heel anders als een dressuur zadel. Vroeger op de pony club gingen de beugelriemen 2 tot 4 gaten korter als gewoon bij een meestal vzh zadel. Te lange beugelriemem zit voor geen meter bij een echt springzadel.
Ik lees hier even mee, want ik zit met precies hetzelfde probleem! Springzadel gekregen en de eerste keer gelijk eraf gepleurd in het bos. Daarna 1 springles ermee gereden, maar ik zat zo instabiel dat ik maar weer ben overgegaan op mijn dressuurzadel. Alleen ik vind het erg zonde dat ik mijn springzadel nu niet meer gebruik, was een duur cadeau van mijn man.
Ik zal eens proberen het er weer vaker op te leggen om te wennen en kijken welke beugellengte fijn is....
Nies_
Geplaatst: 20-06-16 09:27
darkhorse530 schreef:
ik weet van mezelf niet op hoe hoog ik ongeveer de beugels moet zetten. Ik heb er nog niet echt mee gesprongen namelijk alleen normaal mee gereden.
Gewoon echt kort. Bij mij zit er 4-5 gaten verschil tussen dressuur en springlengte. Met te lange beugels zit het inderdaad voor geen meter.
Ik rij ook eigenlijk alleen maar dressuur en kan alleen op een springzadel met een wat diepere zit zitten. Over het algemeen heb ik een voorkeur voor cross zadels, deze geven (mijn inziens) wat meer steun.
Kortere beugels en gewoon tijd geven. In rij ook dressuur maar als ik met een springzadel rij moet ik ook even de tijd nemen om te wennen. Na verloop van tijd ga je het heerlijk vinden om er mee te rijden!
Hmm ik twijfel. Toen ik na jaren dressuur zadels eens op een springzadel ging zitten dacht ik ook dat ik er af zou vallen. Vrij snel daarna heb ik een ander springzadel gekocht waar ik mij direct veel beter op voelde. Dat zadel paste wel heel goed bij mij ipv het te grote zadel waar ik voordien mee reed.
Controleer de lengte van je beugels maar als het na een paar keer niet beter wordt zou ik toch eens een ander zadel proberen.
Ik heb een spring en dressuurzadel en mijn voorkeur ligt bij spring omdat je veel vrijer zit. Mijn beugels zitten 7 gaatjes korter bij mijn springzadel dan aan mijn dressuurzadel. Succes, het is een kwestie van wennen en dadelijk weet je niet beter meer
Bij het springen moet je ook meer kunnen bewegen dus het is wel logisch dat je meer kan bewegen Het is veel minder gedwongen dan een dressuurzadel.
De een vind het ook lekker zitten en de ander totaal niet. Ik zelf heb wel een voorkeur voor een springzadel, ondanks dat ik nu voornamelijk met een dressuurzadel rijd. (Heb voor m'n paard geen springzadel)
Vaak is het gewoon wennen, maar het kan, zoals hierboven al genoemd, ook de verkeerde maat zijn. Dat heb je weer te veel ruimte en dan zit je niet lekker en niet stabiel.
KirstenChes
Geplaatst: 20-06-16 09:56
Ik ben ook echt dressuurzadels gewend dus moest ook echt wennen op de springzadels, rossner kon ik redelijk op zitten maar sinds ik dit zadel heb gekocht zit ik heerlijk in dit springzadel.
Heerlijke zit met veel wrong. Het is een selier liberte springzadel. Ik heb een hulsebos balance dressuurzadel(ook diepe zit en veel wrong) en in dit springzadel hoefde ik totaal niet te wennen.
Wel een prijzig zadel maar dan heb je ook wat fijns.
Dat heb ik dus juist met mijn wintec springzadel. Fijn is vooral wat bij je past. Dat zit hem niet perse in de prijs.
Eva
Geplaatst: 20-06-16 10:28
In een spring zadel heb je inderdaad minder steun als in een dressuur zadel. Dat moet ook wel aangezien je er mee wil springen. Tuurlijk zitten alle zadels verschillend en zit de één fijner dan de ander.
Maar als je echt het idee hebt dat je er af valt, of er ook daadwerkelijk af valt. Dan zou ik toch echt aan je balans gaan werken...
Ik ben van dressuur naar dressuur gegaan. En kan je vertellen dat zelfs dit zo extreem verschil is dat ik ook echt moet wennen. Kan het niet uitzitten meer.
Ligt een beetje aan wat je gewent bent. Heb een springzadel gehad van Sommer daar had ik meer steun in als mijn dressuurzadel destijds. Maar ook al een paar keer op een prestige meredith gereden en daar kom ik niet meteen aan wennen. Duurde ook een aantal keer voor ik er fijn mee wegreed. En inderdaad beugelriemem een heel stuk korter zetten, scheelt bij mij 5 gaten ten opzichte van mn dressuurzadel!
Ligt zeker aan wat je gewend bent. Ik was helemaal spring gewend, mocht ik weer terug naar dressuur, daar weer helemaal aan gewend, toen weer spring, nu weer dressuur. En iedere keer vind ik het drama.
amen
Geplaatst: 21-06-16 13:02
Springzadel geeft minder steun, kwa zit en knienen, omdat t open zit, en dan rijd je meer op je eigen balans,evenwicht en zit. En ja dan zal je spieren moeten gebruiken die je anders nooit gebruikt...
Dus mensen die dan geen balans hebben, en dus gedwongen zit hebben door zadel, komen er dan pas achter, en kopen dan bv een springzadel met diepe gedwongen zit.
Ik heb een stubben springzadel , open zit, en kwa dressuurzadel een daaleman, die zit ook open.
Want op zadel met gedwongen diepe zit kan ik dus niet rijden..dan word ik gehinderd in mn evenwicht en balans...