combinatie stang en trens ivm onrustige aanleuning

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

combinatie stang en trens ivm onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 13:10

Hallo bokkers, ik heb een onrustige aanleuning met mijn stang en trens. Hij trekt tijdens het rijden zijn tong omhoog, of gooit hem er af en toe uit. Nu rijd ik met een dubbelgebroken trens, in combinatie met een stang van harry horse, normale tongboog. Nu was ik net in de ruitersport winkel en zij vertelde me dat een stang eigenlijk gecombineerd moet worden met een enkelgebroken trens Zit nu te denken aan een enkelgebroken trens van Trust. Kan iemand me adviseren hoe en wat

MyWup

Re: combinatie stang en trens ivm onrustige aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:21

Maakt niet uit, dubbel of enkel gebroken, het is maar net wat bij het paard past.
Maar als je paard niet lekker loopt met s&t waarom rij je ermee? Zou je niet beter teruggaan naar trens?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:26

Dat is niet waar dat je met een enkel gebroken trens moet. Het is maar net waar hij lekkerder op loopt.

Heb je na laten kijken of alles wel goed zit? Bij die van mij bleek het leer uitgerekt te zijn waardoor de stang en trens op elkaar waren komen te liggen.. Daarom begon hij zo stug en vervelend te doen. Stang een gaatje lager, trens eentje hoger en hij liep weer heerlijk er op met een super stille aanleuning.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:29

Mondstuk bit(ten) past dus niet bij mondvorm en/of karakter paard. Dat kan dikte zijn, materiaal of hoeveel/weinig wiebel (dubbelgebroken wiebelt veel).

Als dubbelgebroken protest geeft zou enkel wel eens meer protest kunnen opleveren. Probeer eens ongebroken en op wat voor trens liep hij voor deze optoming?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:36

Een enkel gebroken onderlegtrens geeft wat meer ruimte aan de tong, waar de tongboog óók voor bedoeld is.
Een dubbel gebroken onderlegtrens gebruik je bij een stang zonder (of minimale) tongboog.

Wat je paard het fijnste vindt is een kwestie van uitproberen.. ;)

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:40

laat een bitfitter komen....die heeft er verstand van en kan goed zien wat jouw paard nodig heeft. is lastig van achter de computer te bepalen.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 14:57

hoi hij liep op een dubbelgebroken trens hiervoor. Liep vanaf het M2 te klooien met die tong, in eens. Met stang en trens is het minder, maar gewoon onrustig, dan trekt hij hem weer op, dan rustig ff , dan als ik ga verzamelen gaat hij hard met zijn tanden op elkaar klapperen. Een bitfitter vind ik weer zo iets trendy. Ze komen, je kan dan ff met een ander bit sturen, na een kwartier loopt hij dan gewoon nog niet lekker, ik denk niet dat ik na een kwartier kan voelen cq beslissen of het idd beter is. Of het is idd beter en dan na een paar dagen is het toch n iet je van het. Je praat toch over 250 euro een nieuwe stang en trens....is toch wel ff geld, . We hebben een ruiter sport winkel in de buurt, dan kan je bit proberen, binnen tien dagen terug brengen als het niet goed is, kost je dan een tientje. Ga dan denk ik een andere trens proberen, een trust enkel gebroken. Klinkt dat als een goed plan?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:10

Zowiezo is het uitproberen een goed plan..!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:11

Dan ligt het dus niet aan de bitten maar aan je teugelvoering of aan zijn mond... Dus eerst en vooral een grondige check van de tandarts...

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 15:50

maximusss, wat bedoel je precies? HEB NET de myler dealer gebeld, die kwam met de oplossing een myler 1 als onderlegtrens en het stangetje wat ik heb van hh, de dunste.....kan ik ook proberen, na twee weken nog retourneren als het niets is.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 15:51

casarell, is alleen proberen met de bitten die ze op voorraad heeft, waren er niet heel veel, wat vind je van de myler tipe 1?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:00

Als het probleem van onrust er dus al was vóór de introductie van de S&T, is de S&T dus niet de oorzaak van de onrustige aanleuning en is het misschien ook verstandig te kijken naar hoe de tanden in de paardenmond ervoor staan: een tandarts kan precies vertellen of een (bepaald) bit net tegen een vervelende plek aankomt. :j Ook zou ik kijken of je eigen teugelvoering/houding een grote invloed heeft door er bijv eens een andere ruiter op te zetten, of zelf experimenten met hoe je de verzamel-hulp geeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:03

Het probleem lijkt me inderdaad niet de huidige bitten te zijn. Bij dit paard zou een checkup door een goede tandarts en een osteopaat (met verstand van het cranio-sacrale werk) geen overbodige luxe zijn.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 16:48

gebit is ok, laat ik ieder half jaar nakijken en behandelen. Mijn instructeur rijdt er ook wel eens op en dan doet hij het ook . Heb het idee dat dat klapperen met zijn tanden komt als hij er harder aan moet trekken. Het is een simpel papierloos paard, wat dus niet zoals de moderne paarden ""bergop "is gebouwd, het kost hem dus wel degelijk moeite om achter er onder te schuiven, maar wil hem geen pijn doen, en vandaar op zoek naar een oplossing om het hem prettiger te maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:50

En die oplossingen worden ook aangedragen :) Ik ben benieuwd wat het resultaat ervan zal zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:17

VEGASS schreef:
hoi hij liep op een dubbelgebroken trens hiervoor. Liep vanaf het M2 te klooien met die tong, in eens. Met stang en trens is het minder, maar gewoon onrustig, dan trekt hij hem weer op, dan rustig ff , dan als ik ga verzamelen gaat hij hard met zijn tanden op elkaar klapperen. Een bitfitter vind ik weer zo iets trendy. Ze komen, je kan dan ff met een ander bit sturen, na een kwartier loopt hij dan gewoon nog niet lekker, ik denk niet dat ik na een kwartier kan voelen cq beslissen of het idd beter is. Of het is idd beter en dan na een paar dagen is het toch n iet je van het. Je praat toch over 250 euro een nieuwe stang en trens....is toch wel ff geld, . We hebben een ruiter sport winkel in de buurt, dan kan je bit proberen, binnen tien dagen terug brengen als het niet goed is, kost je dan een tientje. Ga dan denk ik een andere trens proberen, een trust enkel gebroken. Klinkt dat als een goed plan?

Bitfitter klinkt misschien wel trendy, maar heeft als het goed is wel verstand van de anatomie van de mond van je paard. En kan uiteindelijk misschien wel goedkoper zijn dan van alles passen en bakken geld uitgeven aan verschillende combinaties van stang en trens... Zo kan je het ook bekijken ;)

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 21:52

ja das waar, maar heb ook acht maanden geld weg "gegooid"aan een zgn deskundige die mijn paard zou helpen met massages en drukpunt massage.....noppes geholpen en kleine 800 euro uitgegeven. Daarom ben ik een beetje voorzichtiger geworden. Plus ik denk niet dat binnen een kwartier het probleem is opgelost. Paard is misschien overdonderd door een ander bit en na een paar dagen hetzelfde probleem En idd jammer dat ik wantrouwend ben geworden bij sommige mensen die het misschien niet verdienen. ZOals altijd lijden de goeie onder de kwade.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:09

waarom een stang met een tong boog?
de meeste mensen die een stang kopen denk er niet altijd even goed over na. maar als je kijkt hoe breed de tongboog is en hoe breed een tong van een paard dan past dit vaak niet. de tongboog is te klein en de tong te breed. hier door kruipt de tong in de tongboog en dit is vaak minder fijn voor het paard. misschien helpt een stang zonder tongboog?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:30

VEGASS schreef:
ja das waar, maar heb ook acht maanden geld weg "gegooid"aan een zgn deskundige die mijn paard zou helpen met massages en drukpunt massage.....noppes geholpen en kleine 800 euro uitgegeven. Daarom ben ik een beetje voorzichtiger geworden. Plus ik denk niet dat binnen een kwartier het probleem is opgelost. Paard is misschien overdonderd door een ander bit en na een paar dagen hetzelfde probleem En idd jammer dat ik wantrouwend ben geworden bij sommige mensen die het misschien niet verdienen. ZOals altijd lijden de goeie onder de kwade.

800!?? Is die dan 10 keer geweest ofzo??

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:33

Aller eerst; het is al vervelend zat dat hij dit doet.

Daarbij lees ik eigenlijk nergens, dat je in combinatie van stang en trens de beide bitten van het zelfde materiaal MOET hebben. Het materiaal geeft een 'smaak' af op het moment dat hij dus twee verschillende materialen heeft wordt dat alleen maar verwarrend voor hem.

Ik snap dat je zegt dat het veel geld kost, maar paarden zijn eenmaal een dure hobby :') maar dat lost jouw probleem niet op.

Ligt het zadel nog goed? Dat zijn dingen waar ik ook naar ga kijken. En soms is het goed, zeker als je al lang de zelfde mensen om je heen heb die jouw paard behandelen (trainer, hoefsmid, DA etc..) misschien verstandig om iemand anders erbij te halen met een andere kijk.

Succes, en misschien ergens wel een beetje sterkte, want van zo'n situatie word je moedeloos! :(:)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:26

Ik denk niet dat je het bij het bit moet zoeken. Of nou ja, nu wel, want je bent van bit veranderd. Maar je zegt dat het opeens was, bij het M2.
Ik merk dat je al wel veel ondernomen hebt, maar een paard gaat niet zomaar zonder reden opeens lopen klooien met het bit. Hoe is jouw rijstijl? Vanaf het M2 is oprichting toch wel een must, is het daar mss misgelopen? Aangezien je ook zegt dat hij moeilijk onder komt? Wil je hem mss hoog vooraan, maar komt achter niet mee? Daar kan een paard ook heftig op reageren. :j

Ik wil je absoluut niet beschuldigen van slecht rijden oid, maar ik vind het erg vreemd dat hij het in het M2 begon te doen (met een simpel trensje dan)... :)

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 16:53

Nicky ik heb een baby stang van hh omdat die de dunste is die te verkrijgen is, gezien de beperkte ruimte in zijn mond. Heeft een kleine tongboog. daaronder een dun onderleg trensje van hh. Superfixen, idd man tien x geweest, mijn paard is vroeger ernstig mishandeld en in beslag genomen door de d bescherming. Hij beweerde dit op te kunnen lossen, zijn lastige gedrag op stal en lelijke gedrag tijdens poetsen. Heeft me veel geld gekost en werkelijk noppes geholpen. vandaar Annekee, bedankt voor je opbouwende kritiek en tips.
Anthea, ben nog niet veranderd van bit, maar een bitfitter gaat dan wat anders erin doen en ik denk niet dat je zo gauw al een paard lekker aan het lopen krijgt met een ander bitje, en na een uur gaan ze natuurlijk weg....En idd ik ben een amateur, maar dit is wel de derde die ik opgeleid heb tot z niveau, maar die andere twee verzamelden gewoon veel makkelijker gezien hun bouw. Dit is een heel simpel paard, gezien bewegingen en zonder papier, vlot voor het been maar ook gwoon recht gebouwd, eerder tegen het overbouwde aan, dus is voor hem ook niet makkelijk om achter te zakken..Kort halsje dus hij heeft het niet makkelijk zeg maar.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:27

Persoonlijk denk ik dat het niet aan je rij techniek of zelfs aan het bit ligt. Sinds mijn paardje vanwege een peesblessure & artrose zichzelf volledig vast had gezet, ben ik samen met Ingeborg Heystek aan de slag gegaan (Paard actief heet haar praktijk). Ik kende haar al omdat zij een gediplomeerde paarden sport masseuse is. Ze was op dat moment bezig met de opleiding voor cranio sacraal. Ze heeft met mijn paard een geweldig project gehad voor haar eindopdracht.

Wat het meest opviel was (ondanks zijn ongemakken in zijn benen zaten) dat hij hele stugge kaken had en een gespannen hals. En de verbetering is duidelijk zichtbaar. Ik heb weer een vrolijk ontspannen paard die weer geniet van zijn oude dag.

Het fijne van Ingeborg is dat ze precies uitlegt waar ze mee bezig is en je ook laat zien hoe je zelf (veilig) aan de slag kunt. Ze heeft me veel meer duidelijk gemaakt dan welke DA dan ook op het gebied van het gedrag van mijn paard.

Mochten de eerdere tips nog niet tot een verbetering leiden, zou het misschien de overweging waard zijn om Ingeborg eens te laten kijken. Wellicht kan zij je helpen om te achterhalen waar er eventueel spanning zit.

Ik hoop iig dat je snel erachter bent want de oorzaak is.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:46

Juist omdat je al problemen ondervindt sinds het M2 en je zou graag overgaan op stang en trens moet je met je optoming altijd extra lief blijven voor je paard. S&T is een zware belasting in de mond voor je paard. Zorg dus dat je qua stang sowieso al iets heel zachts hebt. En met alle respect, HH heeft nou niet de meest lieve stangen. Vaak te dun, de tongboog te klein of te lomp gevormd en niet anatomisch. Daarnaast denk ik ook dat je bittencombinatie te dun is. Dun is zeker niet altijd beter. Als je toch de mogelijkheid hebt om bij de ruitersportzaak bitten uit kan proberen, zou ik je zeker de combinaties van sprenger of trust aan kunnen raden. Ja, ze kosten wel wat, maar je merkt zo ontzettend veel verschil met rijden. En nee, die bitten zijn niet te dik. Hier hangt er een sprenger onderlegtrens (ik dacht 14 of 16 mm dik) en een sprenger bemelmans dressuurstang in een ponysmoeltje, met dikke tong, dus ook weinig ruimte. Maar ik merkte dat een hele dunne s&t combinatie (van HH) niet ging werken, kwam veel protest op. En zowel sprenger als trust werkten hier fijn, maar uiteindelijk toch gekozen voor sprenger, omdat pony daar toch net wat fijner op liep.

Dus kort samengevat, dun is niet altijd beter, en kijk eens naar merken die bitten hebben die beter gevormd zijn naar de paardenmond, zoals trust en sprenger. Succes met je zoektocht ;).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:54

Lelijk doen op stal, tijdens het poetsen en tijdens het rijden. Je paard is in zijn geheel niet echt blij lijkt het als je het zo omschrijft.

Persoonlijk zou ik het nu even eenvoudig voor jezelf maken en even terug gaan naar een gewoon enkel bitje. Daar kijken of je het probleem in de aanleuning kunt oplossen voor je weer naar stang en trens over gaat. 1 Bit passend krijgen is makkelijker dan 2 bitten fijn passend te krijgen en bovendien een stuk goedkoper.