tong over het bit gooien

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatil

tong over het bit gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 22:52

Mijn paard gooit als sinds ik haar heb (2 maanden) haar tong over het bit. Ze word hierdoor onbestuurbaar. Gelijk in het begin heb ik haar tanden laten doen, er zaten flinke haken op. Het probleem heeft zich echter niet opgelost.
Ik heb inmiddels 4 bitten geprobeerd;enkelgebroken, dubbelgebroken, ongebroken, tonglepel dubbelgebroken , zodra ze haar hoofdstel in heeft gooit ze hem eroverheen. Zelfs bij een tonglepelbit krijgt ze het voor elkaar!
Bitloos vind ze nog te verwarrend, dat werkt helemaal nog niet (is wel uiteindelijke doel).
Wat kan ik nu nog doen om dit op te lossen??
Sperriem aansnoeren helpt ook niet en wil ik ook niet (heb het 1 keer geprobeerd maar had geen effect, ze krijgt het toch voor elkaar)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:03

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:04

Het is een Tinker, toch? Sommigen hebben een dikke tong, en dan zit een bit heel snel in de weg.
Misschien een bitfitter laten komen, met wat mazzel ben je dan wat sneller klaar dan wanneer je ikweetniethoeveel bitten zelf moet aanschaffen.
Die van mij heeft ook een boterzacht mondje. Is met de pinken te sturen. Trek je te hard, dan gooit hij ook de tong erover. Ik rijd meestal met een contactteugeltje, vrij losjes dus.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 16-06-16 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:06

Tong over het bit gooien is een symptoom van een probleem. Aan jou de uitdaging om te vinden wat dat probleem is.
Hartstikke goed dat je het gebit hebt laten nakijken, ik zou je zelf adviseren om een erkend osteopaat eens te laten kijken. Misschien zit er iets dusdanig scheef in t lijf dat ze haar ongemak op deze manier aan jou communiceert.

Een tonglepel of bitloos rijden zijn echt symptoombestrijding, daarmee kom je er niet achter wat het daadwerkelijke probleem is.

Je paard heeft een klacht, een klacht is een kans. Top dat je paard met je communiceert, doe er vooral wat mee :)

Nivada

Re: tong over het bit gooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:09

Myler bit is voor ons de oplossing geweest.

Vrij dun bitje. De rest gaf denk ik teveel druk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:14

Jotoma schreef:
Tong over het bit gooien is een symptoom van een probleem. Aan jou de uitdaging om te vinden wat dat probleem is.
Hartstikke goed dat je het gebit hebt laten nakijken, ik zou je zelf adviseren om een erkend osteopaat eens te laten kijken. Misschien zit er iets dusdanig scheef in t lijf dat ze haar ongemak op deze manier aan jou communiceert.

Een tonglepel of bitloos rijden zijn echt symptoombestrijding, daarmee kom je er niet achter wat het daadwerkelijke probleem is.

Je paard heeft een klacht, een klacht is een kans. Top dat je paard met je communiceert, doe er vooral wat mee :)

Bitloos rijden symptoombestrijding???
Misschien vanuit bepaalde diciplines bekeken.
Er zijn ook diciplines waar helemaal zonder bit of wat dan ook wordt gereden.
In mijn optiek is het bit de start van het maken van een probleem.

Ik denk dat we die wijzes niet met elkaar kunnen vergelijken, TS geeft aan dat doel is bitloos te willen gaan rijden, alleen is dit nog te vroeg voor haar paard.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:33

Soms ligt het aan je zadel? Is die ook gecheckt? Verder kan je met een instructeur kijken wanneer je paard het doet. De mijne doet het als hij dingen te moeilijk vindt worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:37

A3a1 schreef:

Ik denk dat we die wijzes niet met elkaar kunnen vergelijken, TS geeft aan dat doel is bitloos te willen gaan rijden, alleen is dit nog te vroeg voor haar paard.

En dus doet TS er verstandig aan om met de tips van Jotoma aan de slag te gaan.

Daarnaast zijn er geen disciplines waar zonder bit wordt gereden. Lalala boscrossen is geen discipline.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:38

De tong is met heel veel van de rest van het lichaam verbonden. Er is dus een kans dat de oorzaak van het probleem inderdaad helemaal niet in de mond ligt, maar in bijvoorbeeld de rug. Dat na laten kijken lijkt me ook een goed plan!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:49

Koper schreef:
A3a1 schreef:

En dus doet TS er verstandig aan om met de tips van Jotoma aan de slag te gaan.

Daarnaast zijn er geen disciplines waar zonder bit wordt gereden. Lalala boscrossen is geen discipline.

Geen diciplines die jij kent.
Wel diciplines die ik ken of waar de keuze vrij is.

Ik zeg overigens niet dat een osteopaat laten kijken een slecht idee is.
Maar als je bitloos wil gaan rijden, zoals ts aangeeft, als dat toch al je insteek is. Kun je net zo goed onderzoeken of het bit niet de oorzaak is van bv de eventuele scheefheden.

Scheelt een hoop gedokter.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 16-06-16 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:50

Nou, noem maar? Die diSciplines?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:54

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 00:01

A3a1 schreef:
Jotoma schreef:

je kan op verschillende manieren starten met het onderzoeken van het probleem. Bitloos kan, maar wat als je paard iets in de kaakgewrichten (ik noem maar wat) heeft zitten en dat zonder bit niet toont? In welk opzicht is het probleem dan verholpen?

Tuurlijk kan het t bit zijn, maar in de OP staat opgenoemd wat ts aan bitten geprobeerd heeft en bitloos geprobeert heeft en het probleem is er nog. Ook is de tandarts geweest en ook toen is t probleem niet verholpen. Waarom zou je dan als eerste nog uitgaan van t bit?
Voor nu vind ik bitloos dan symptoombestrijding ja. Maar zo eindig je je post zelf ook :)

Ik denk dat ts dus goed bezig is door verder te kijken. Bokt kan prima zijn voor adviezen, maar adviezen zoals tonglepels krijg ik altijd wat kippenvel van. Als jij je snijd en je doet er een pleister op is t probleem ook niet verholpen omdat t niet meer direct zichtbaar is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 00:19

Working equitation
Academische rijkunst
Ben de naam kwijt, dat je met paard een trail maakt over hindernissen van boomstammen etc, stukken achteruit moet rijden bruggetje over etc.
De manier waarop er met paarden wordt gewerkt bv binnen 2 lazy 7 ranch.
De vrijheidsdressuur, als basis voor rijden.

Jotoma, je geeft zelf al aan dat sommige scheefheden er kunnen zijn, alleen als het bit inzit.
Anders zie je ze niet.
Ik ben er van overtuigd dat je door rechtrichten of academische rijkunst, deze scheefheden, die er bitloos niet zijn, voor een groot deel of geheel kunt verhelpen.
Waarom zou je er dan opnieuw een bit in willen proppen, wat die scheefheden weer veroorzaakt?
Zeer contraproductief.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 00:56

Ik heb nog geen disciplines genoemd zien worden waarin je niet uitstekend met een bit uit de voeten kunt.

Niet dat het wat uitmaakt. TS heeft al aangegeven dat bitloos geen optie is voorlopig.

Het enige feit dat we hebben is dat het paard aangeeft dat er wat is. Tijd om een tandarts, osteopaat, zadelmaker enz enz enz in te schakelen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:09

A3a1 schreef:
Working equitation
Academische rijkunst
Ben de naam kwijt, dat je met paard een trail maakt over hindernissen van boomstammen etc, stukken achteruit moet rijden bruggetje over etc.
De manier waarop er met paarden wordt gewerkt bv binnen 2 lazy 7 ranch.
De vrijheidsdressuur, als basis voor rijden.

Jotoma, je geeft zelf al aan dat sommige scheefheden er kunnen zijn, alleen als het bit inzit.
Anders zie je ze niet.
Ik ben er van overtuigd dat je door rechtrichten of academische rijkunst, deze scheefheden, die er bitloos niet zijn, voor een groot deel of geheel kunt verhelpen.
Waarom zou je er dan opnieuw een bit in willen proppen, wat die scheefheden weer veroorzaakt?
Zeer contraproductief.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik zeg nergens dat het einddoel moet zijn om er opnieuw een bit in te stoppen. Als dat bitloos wordt is dat helemaal prima.
Mijn enige advies is om verder te kijken dan die mond.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:26

Bitloos hoeft geen symptoombestrijding te zijn. Een paardenmond is nl niet gemaakt voor een bit. Uiteraard is kijken naar eventuele medische problemen wel aan te raden.

Verder, als dat uitgesloten is/behandeld en het probleem blijft. Vraag ik me wel af welke bitloze optomingen je geprobeert hebt? Want het ene paard reageert beter op een sidepull en het andere op een kaakgekruisde optoming (bijv).

Anders is het wellicht een optie om een bitfitter te laten komen? Die kan je wellicht beter helpen met een geschikt bit voor je paard

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:41

Ik heb ook een paard die dit snel doet. En heb er een andere instructie erbij gehaald vanuit de Academische Rijkunst ipv mijn normale instructrice. Nu komt uit dat ik zelf iig deel van het probleem ben, we gaan het nu verder uit pluizen maar dit staat zeker.

Ik zou eerst aan werken dat zij het met in doen niet meer doet en zeker geen eindeloos bitten passen. Dit geeft alleen maar verwarring en paard geeft een probleem aan die vaak een andere oorzaak hebben dan het bit

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 18:43

Ik zou het begrijpen als ze tíjdens het rijden haar tong erover gooit, maar het spel begint al zodra ik het hoofdstel om doe. Ze gaat gelijk aan de slag met het bit in haar mond, kauwen, rommelen, en binnen een minuut heeft ze haar tong erover. Daarvoor krult ze m op achterin haar mond.
Het lijkt dus echt een probleem IN de mond.Zou ze na 2 maanden nog steeds last kunnen hebben van wonden van de haken die ze op haar tanden had? Of is het een gewenningskwestie om onder die vroegere pijn uit te komen? Binnenkort komt de dierenarts weer inenten dus dan ga ik hem vragen weer te kijken en te voelen. Ik moet wel zeggen dat ze pas een jaar onder het zadel is,waarvan ze misschien een half jaar daadwerkelijk gereden is bij de vorige eigenaar.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:02

Paard geeft het heel helder aan. Dan nogmaals een controle door de tandarts laten doen? En als het gebit verder goed is, dan een bitfitter. Het zit haar letterlijk niet lekker, en dat kan niet de bedoeling zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:12

Wat doet ze als je het bit een gaatje hoger hangt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:21

Als een paard zijn tong over het bit gooit omdat er rugpijn in het spel zit, verdwijnt de pijn niét bij het wegnemen van het bit. Het paard zal dan echter een andere manier van communiceren moeten vinden. Zodoende vind ik bitloos rijden in dit geval inderdaad symptoombestrijding.

TS, een bitfitter zou zeker goed zijn. Een goed passend bit vinden is net zo gecompliceerd als een goed passend zadel vinden.
Een osteopaath is ook altijd goed voor een controle.

Heb je haar destijds de tijd gegeven om te herstellen? Het is daarbij ook zeker mogelijk dat ze een bit nog steeds koppelt aan pijn. Je zou dan (na algehele lichamelijke en harnachement check up) heel wat stappen terug kunnen doen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:50

Koper schreef:
Ik heb nog geen disciplines genoemd zien worden waarin je niet uitstekend met een bit uit de voeten kunt.

Niet dat het wat uitmaakt. TS heeft al aangegeven dat bitloos geen optie is voorlopig.

Het enige feit dat we hebben is dat het paard aangeeft dat er wat is. Tijd om een tandarts, osteopaat, zadelmaker enz enz enz in te schakelen.

Ik heb nergens gezegd dat het uitsluitstend bitloze disiplines zijn.
Maar het zijn wel disiplines waar je bitloos mag rijden en waar het veel wordt gedaan.

Jotoma
Citaat:
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik zeg nergens dat het einddoel moet zijn om er opnieuw een bit in te stoppen. Als dat bitloos wordt is dat helemaal prima.
Mijn enige advies is om verder te kijken dan die mond.

Ah verkeerd begrepen idd.
Overigens staat er nergens dat ik denk dat een bit symptoombestrijding is, er staat dat ik denk dat het bit de start is, van het maken van problemen. Maw, ze veroorzaken problemen.

Ik persoonlijk vind het dus een vreemde vergelijking die je maak, er mankeert iets aan een kaakgewricht, een paard heeft daar in natuurlijke situatie geen last van.
Je gaat met bit rijden en vervolgens geeft het aan last van zijn kaakgewricht.

Zoals jij het stelt ligt het aan het kaakgewricht, zoals ik het stel ligt het aan het bit.

Je creëert een probleem wat er anders niet is.
Of een probleem wat eigenlijk totaal niet er toe doet, misschien later, maar dan kun je er dan wat aan doen, mocht dat nodig zijn.
In een doodenkel geval zal het misschien zo zijn dat je door bit vroegtijdig iets hebt opgespoord....moet daarom ieder paard maar een bit in om vroegtijdig iets op te kunnen sporen.

Sorry, je vergelijking loopt echt mank.
Een bit is ook niet te vergelijken met een pleister op de wond.

Dus imo TS laat het paard even goed nakijken en ga bitloos oppakken met een instructeur die er bekend mee is.
En anders de bitfitter.

Maar ik persoonlijk zou denken, kan mijn geld maar 1x uitgeven, goed na laten kijken en dan bitloze optoming en instructrice zoeken.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:07

bruintje123 schreef:
Wat doet ze als je het bit een gaatje hoger hangt?

Hier ben ik ook benieuwd naar! Wij hadden er een die ook de tong over het bit wilde doen de eerste paar keren dat ze een hoofdstel om had maar het bleek dat t bakstuk aan de ene kant een gaatje te los zat, die eentje strakker gedaan zodat het weer goed zat en nooit meer problemen mee gehad.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:32

Het bit hoeft geen reden te zijn voor deze problemen. Staar je niet blind op het bit want het kan net zo goed uit de nek, hals en rug komen. Bitloos lijkt het tongprobleem op te lossen maar niet een mogelijke andere oorzaak!