Ik heb wel eens mensen gehoord die hun bit na het rijden niet of pas na een paar dagen schoonmaken, dus niet meteen na het rijden. Ik heb geen idee of dit een reden heeft. Ik vind het zelf altijd wel zo fijn en hygiënisch voor het paard.
Nu vroeg ik me af: Wat gebeurt er als je het bit niet, niet goed of pas later schoonmaakt? Is er een reden om het niet meteen na het rijden te doen, of is dit gewoon gemakzucht?
Ik maak bijna nooit het bit schoon. Krap soms voor t rijden er wat vanaf en hang m na t rijden gewoon terug. Waarom? Ja lui, niet echt een kraantje bij de hand. Paard heeft er geen last van, bit en ik ook niet. Eens in de zoveel tijd maak ik m schoon, na maanden.
Persoonlijk vind ik dit wel erg belangrijk, met name vanwege alle ''harde'' resten die achterblijven na het rijden. Haal je dat er niet af kunnen de mondhoeken open gaan. Daarnaast (vind ik) hoort het gewoon schoon te zijn, maar ook ik vergeet het zo af en toe Ik doe het eigenlijk altijd gelijk na het rijden omdat het dan vaak nog niet helemaal opgedroogd is. Als ik het vergeet de volgende keer dat ik het bit gebruik.
Geen idee eigenlijk wat er met het bit gebeurd als dit bijna niet wordt schoongemaakt.
Mijn hoofdstel hangt echt naast een wasbak, dus ik gooi het altijd even onder de kraan, maar denk niet dat het veel uitmaakt zolang je geen ophopingen hebt van (hardgeworden) resten
MarlonNaldo
Geplaatst: 15-06-16 18:20
Ik doe het net als Wortelsussie.
Harde stukken heb ik er haast nooit aan zitten. En als ik ze heb voel ik ze, ik check mn bit altijd voor het rijden
Hilary
Geplaatst: 15-06-16 18:21
Ik maak het bit bijna nooit schoon. Er zitten ook geen hard geworden resten op; dan zou ik het namelijk wel doen. Als er eens een randje vuil op de uiteinden van het mondstuk zit, krab ik dat er met m'n nagel even af.
Ik maakte mijn oude bit ook nooit schoon. Zaten nooit etensresten of wat dan ook aan en heb geen kwijlpaard. Kraan was een stukje lopen en niet de moeite waard. Controleerde wel altijd op harde stukjes.
Nu ik een mooi nieuw bit heb maak ik 'm wel altijd schoon maar dat is ook omdat ik dicht bij een kraan sta
janouk
Geplaatst: 15-06-16 18:38
Ik ben vroeger gedrilld en opgevoed volgens de oude stempel: Na het rijden was ik het bit, en met een spons en zadelzeep reinig ik het leer van het hoofdstel en zadel en controleer op schades etc. En spoel de neopreen singel uit. Hetzelfde met het tuig en de koets. En omdat ik het dagelijks doe, valt het werk super mee. Zo gebeurt en alles hangt netjes en schoon voor gebruik.
Laurapalmer
Geplaatst: 15-06-16 18:39
Ik maak hem altijd schoon na gebruik..altijd!ik ben eerder lui en gemakzuchtig met me zadel schoonmaken invetten en oppoetsen
Ik maak hem meestal voor het rijden weer terug schoon. Waarom? omdat ik meestal na het rijden er geen zin meer in heb en als ik het voor het rijden doe, doe ik dit meestal met beetje warm water. Hierdoor wordt het bit hand warm ( niet te warm natuurlijk ) en ik vindt dat mijn paard dan lekker op zijn bit gaat sabbelen en lekkerder de boel loslaat. Meer dan met een koud bit.
Ik maak het bit altijd schoon na het rijden, wrijf het na met een vochtige handdoek en haal die handdoek ook langs de sperriem, af en toe na het rijden een beetje vet erover en dan blijft het allemaal netjes
Het bit wordt hier altijd schoon gemaakt na het rijden/longeren. Paard zadel ik af in zijn stal en daar hangt zijn waterpotje ook Kleine moeite, de volgende dag een groot plezier Vaak schuimen ze zo erg op het bit, als ik dat laat zitten wordt het hard en ben ik bang voor wondjes.
Het idee vind ik zelf erg vies, een beugel (voor in je eigen mond) spoel je toch ook altijd schoon als je hem uit doet???
MarlonNaldo
Geplaatst: 15-06-16 21:18
Jacquel schreef:
Op de westernmanege waar ik in de vakantie reed mocht ik het bit zelfs niet schoonspoelen, 'want de paarden vinden het lekker zo'.
Ik ken dat. Dat zijn bitten die zelf een smaak afgeven. Sweet Iron ofzo..
Shenavallie
Geplaatst: 15-06-16 21:21
Het bit gaat hier na elke keer gebruikt te zijn in een emmer warme sop om te weken en daarna goed afspoelen. M'n tandenborstel en bestek was ik ook af voordat ik het weer kan gebruiken, dus waarom een bit niet. Etensresten kunnen zo opdrogen dat het keihard en scherp wordt, dus nog een reden om het schoon te maken. Paardenbekkie is tenslotte erg gevoelig.
Jodhi
Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-16 21:33
Bij mij is het er op de manege flink ingehamerd dat je altijd het bit moet schoonmaken na het rijden. Want inderdaad: Je eet zelf ook niet met vies bestek.
Leuk om te lezen hoe bijna iedereen het 'anders' doet. Ik snap nu ook wel waarom je het niet zou doen, als er geen kraan in de buurt is zou ik het ook overslaan, zolang het geen kwaad kan. Bedankt voor de antwoorden tot nu toe
ik spoel het bit ook altijd af en als ik ga invetten dan is het zelfs met een tandenborstel helemaal schoon schrobben met kindertandpasta en blinken dat t doet
Ik maak het bit altijd schoon, dan blijft het bit er ook mooi en als nieuw uit zien. Je kan altijd zien als een bit niet goed wordt schoongemaakt, die zijn helemaal dof en zwart van het vuil/aangekoekt speeksel.
PanamaD
Geplaatst: 15-06-16 22:21
Syl1612 schreef:
Geen kraan in de buurt vind ik geen excuus. Als het.goed is is er altijd wel een waterbak in de.buurt. Paard moet ten alle tijden kunnen drinken
Heb je gelijk in. Toch doe ik het niet
Gladijs
Geplaatst: 15-06-16 22:24
Ik week mijn bitten 1x in de week in warm water, dan laat alles mooi los en dan wrijf ik het er af met mijn handen.... Maar direct na het rijden nee, zeker niet in de winter want water is koud en dan word mijn hand ook zo koud dat het gewoon pijn doet. Met het leder ben ik dan wel weer een poetser, gebruik daarvoor 1x in de week effol multireiniger.