Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
NZ92 schreef:Ten eerste zou ik niet zomaar op andermans paard gaan rijden zonder toestemming van de eigenaar, misschien heeft hij wel een reden waarom er niet op kan worden gereden. (medisch/gedrag)
Daarnaast kun je niet zomaar een zadel aanschaffen en dat erop gooien, dat komt heel specifiek. Je moet het zadel eerst passen om te kijken of het goed ligt.
Het klopt dat kieffer zadels lang mee gaan en vaak in goeie staat blijven maar nogmaals het moet wel bij je paard passen.
RianneH schreef:Gaat de zadelmaker de zadels daar aanpassen op de paarden? Zo niet, dan zou ik niet op de gok een zadel kopen. Dan kan je beter gaan kijken naar (semi)boomloos.
Ik heb een kiefferhoofdstel en de bevalt uitstekend. Kwaliteit is goed, heeft weinig onderhoud nodig en blijft mooi soepel en zacht. Verwacht er idd nog wel een flink aantal jaar mee te kunnen doen ja.
Caily schreef:Dus je bent verhuisd naar een ander land en nu neem je de inwoners van dat land het kwalijk dat ze geen engels spreken?
Pas je gewoon aan en leer frans denk ik dan...
Wat betreft de zadels, absoluut een zadelmaker na laten kijken, anders kan het veel rugpijn veroorzaken. Kieffer is in de basis een prima merk.
Wees voorzichtig met op de dieren gaan rijden. Het kan best zijn dat ze helemaal niet berijdbaar zijn, maar dat de eigenaar enkel ingestemd heeft omdat hij plek voor de dieren nodig had. Misschien kan je eerst alleen een hoofdstel kopen en beginnen met wat andere dingen te doen en eens zonder zadel erop gaan zitten om te bekijken hoe de dieren reageren?
maximuss schreef:Eerlijk, dit is om problemen vragen... Denk eerst eens wat als: jij valt, er iets mankeert aan een van de paarden, enz... Leer wat Frans zodat jullie deftig kunnen communiceren vooraleer met de paarden te beginnen, misverstanden ontstaan heel gemakkelijk en een taalbarrière helpt niet...
pien_2010 schreef:Voor onze ruin hebben we al 17 jaar een Kieffer veelzijdigheidszadel. Het nummer is 9907038 6 en onder het getal staat 2.
Het zadel is ons verkocht als een zadel dat op 90% op de paarden past zonder problemen. Dat blijkt te kloppen want ik heb op veel verschillende merens e.a. paarden gereden tijdens de vakantie en vaak paste het zadel perfect.Heerlijk uren buitenritten maken op mijn eigen zadel.
Helaas past het niet op onze merrie die heel erg breed is. Zij heeft echt een belachelijk brede boom nodig. Ook is haar rug wat kort dus dan werkt het ook niet.
Daarnaast hebben we twee dezelfde Kieffer Ulla Salzgeber hoofdstellen. Het een hebben we 17 jaar (voor onze ruin) en het andere voor onze merrie hebben we 8 jaar. De hoofdstellen zijn van leer en zien er perfect uit. We zijn geen poetsers! Ook het zadel ziet er perfect uit. Ook dat wordt hooguit 1x per jaar gepoetst
en wordt mee gereden door weer en wind, veel en vaak! Succes. Als je dit zadel dus tweede hands zou kunnen kopen zou je wel eens goed weg kunnen komen. Kijk goed of de paarden een beetje normale bouw hebben. Dus alles wat extra breed is zou ik het niet mee riskeren.
Je comprends tes problèmes de la langue. Ici en France, on parle très vite. Bon courage.
bruintje123 schreef:17,5 " bestaat bij kiefer niet.
Maat 1 staat voor 17".
Maat 2 voor 18"
De oude modellen hebben geen kunststof boom die je met warmte kunt verbreden.
Ik weet niet vanaf welk jaar dat wel is veranderd.
Leeftijd kun je wel lezen in de beugelriemhaak.
Verbreden kan dus alleen door de kundige zadelmaker. Die jij niet verstaat.
Kiefer zadels en hoofdstellen zijn wel vam goede kwaliteit.
Passen moet wel kundig gebeuren zoals bij elk merk.
Hoe wil je dat gaan doen?
Persoonlijk zou ik dus niet op die paarden gaan rijden waar je niets van weet. Niet eens of ze zadelmak zijn.
shaddy82 schreef:Misschien in plaats van een zadel op de gok kopen voorlopig eerst
een barebackpad gebruiken ?
Zit je toch stukken steviger als zonder zadel
Kwaliteit van Kieffer is over het algemeen verder wel prima, mocht je toch
voor een zadel gaan
bruintje123 schreef:Ik begrijp je even niet.
Hoe wil jij het zadel laten passen in Nederland als de paarden in Frankrijk staan?
Kiefers hebben vrij lange kussens.
Op een kort paard gaat het niet passen.
De maat 1 wordt door verkopers wel eens 17,5 " genoemd. Maar is volgens de website van kiefer toch echt 17".
Ik heb zelf ook een kiefer op zolder liggen. (maat 2 dus 18") en past zoals piendu schrijft op veel paarden.
Maar toch ligt het nu op zolder omdat het niet op mijn huidige paard past.
Zowel niet in de lengte als de breedte niet.
Eight schreef:Oei oei, als jij aan de hand van Inchmaat verwacht dat een zadel past moet je je iets meer in paarden verdiepen. Inchmaat zegt niets over of een zadel past, hoogstens of deze niet te lang is. Belangrijk is de boom en de kussens die moeten netjes aansluiten en genoeg ruggengraat ruimte geven.. Dit is vanaf een foto niet te zien en vrijwel altijd moeten kussens opgevuld worden aan de hand van de rug van het paard. Ik wens je echt veel succes. Verder zou ik eerder wintec/Bates proberen omdat hier de boom van te wisselen is. Moet je wel net geluk hebben dat de kussens netjes aansluiten.