Kieffer zadel en hoofdstel wel of niet aanschaffen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirry96

Kieffer zadel en hoofdstel wel of niet aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 10:42

Ik zal eerst de situatie uitleggen. In Frankrijk op het weiland van ons vakantiehuis hebben we 3 paarden staan ( E pony's) van een andere eigenaar. Nu is de eigenaar te beroerd om voor de paarden zadels en hoofdstelen te kopen. Echter hebben we hem verteld dat ik erop wil rijden, meer valt niet te doen daar in Normandië (dichts bijzijnde supermarkt is 30 minuten rijden). We hebben vaker gesprekken met hem gehad over of hij zadels en hoofd stellen wilt kopen maar dit wil hij niet (terwijl we duidelijk hebben aangegeven dat ze alleen op de wei mochten als ik erop mocht rijden maar oke) . Aangezien hij geen geen zadels en hoofdstelen wilt halen heeft mijn ma gezegd dat het handigst is als ik en mijn ma dat doen. Nu ben ik dus op zoek naar zadels en hoofdstelen met een lange levensduur die ook lekker zitten. We hebben maar een heel laag budget (200 euro per zadel niet hoger) en dus kwamen we op Kieffer uit, nu zijn de meningen over dat ze lekker zitten verschillend, de levensduur is wel vrij hoog (40 jaar als het niet meer is zegt de zadelmaker). Wat is jullie ervaring met de Kieffer zadels en hoofdstelen en waarom hebben jullie er wel of niet voor gekozen? Ik dacht aan Kieffer, omdat die vaak tweede hands in vrij goede staat zijn en niet meer dan 250 zullen kosten (heb nu een Wien Dressuur op het oog voor 150 maar ik twijfel dus) Ik weet dat ik maat 17,5 en medium boom nodig heb dus de maten weet ik het gaat echt om ervaringen.

Alvast bedankt voor de tips en tops.

NZ92

Re: Kieffer zadel en hoofdstel wel of niet aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:44

Ten eerste zou ik niet zomaar op andermans paard gaan rijden zonder toestemming van de eigenaar, misschien heeft hij wel een reden waarom er niet op kan worden gereden. (medisch/gedrag)
Daarnaast kun je niet zomaar een zadel aanschaffen en dat erop gooien, dat komt heel specifiek. Je moet het zadel eerst passen om te kijken of het goed ligt.
Het klopt dat kieffer zadels lang mee gaan en vaak in goeie staat blijven maar nogmaals het moet wel bij je paard passen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:45

Gaat de zadelmaker de zadels daar aanpassen op de paarden? Zo niet, dan zou ik niet op de gok een zadel kopen. Dan kan je beter gaan kijken naar (semi)boomloos.

Ik heb een kiefferhoofdstel en de bevalt uitstekend. Kwaliteit is goed, heeft weinig onderhoud nodig en blijft mooi soepel en zacht. Verwacht er idd nog wel een flink aantal jaar mee te kunnen doen ja.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 10:51

NZ92 schreef:
Ten eerste zou ik niet zomaar op andermans paard gaan rijden zonder toestemming van de eigenaar, misschien heeft hij wel een reden waarom er niet op kan worden gereden. (medisch/gedrag)
Daarnaast kun je niet zomaar een zadel aanschaffen en dat erop gooien, dat komt heel specifiek. Je moet het zadel eerst passen om te kijken of het goed ligt.
Het klopt dat kieffer zadels lang mee gaan en vaak in goeie staat blijven maar nogmaals het moet wel bij je paard passen.

Kijk we waren in gesprek met hem en hadden hem gezegd ze alleen op ons land mogen als ik erop mocht rijden. Dit vond hij goed, maar hij is te beroerd om zadels en hoofdstelen te kopen. Daar ging het meer om. Tuurlijk gaan we het eerst passen en past het niet dan weer verkopen. Enige probleem is dat wij geen frans kunnen en er in frankrijk alleen franse zadelmakers zijn die het vertikken om engels te spreken dus dan worden we daar ook geen wijs uit.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 10:54

RianneH schreef:
Gaat de zadelmaker de zadels daar aanpassen op de paarden? Zo niet, dan zou ik niet op de gok een zadel kopen. Dan kan je beter gaan kijken naar (semi)boomloos.

Ik heb een kiefferhoofdstel en de bevalt uitstekend. Kwaliteit is goed, heeft weinig onderhoud nodig en blijft mooi soepel en zacht. Verwacht er idd nog wel een flink aantal jaar mee te kunnen doen ja.

Dat is wel de bedoeling alleen wij kunnen geen Frans dus weten we niet zo goed hoe en daar zijn ze te trots op hun taal om Engels te spreken zegmaar. Boomlooss heb ik naar gekeken maar die zijn dan weer duur en om die dan voor drie paarden aan te schaffen. Bovendien vind ik het voor geen meter zitten haha. Ik hoorde dat je kieffer bomen van het zadel om kon laten smelten. Dat zou misschien ook nog een optie zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:56

ED → HAR

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:58

Dus je bent verhuisd naar een ander land en nu neem je de inwoners van dat land het kwalijk dat ze geen engels spreken?
Pas je gewoon aan en leer frans denk ik dan...

Wat betreft de zadels, absoluut een zadelmaker na laten kijken, anders kan het veel rugpijn veroorzaken. Kieffer is in de basis een prima merk.

Wees voorzichtig met op de dieren gaan rijden. Het kan best zijn dat ze helemaal niet berijdbaar zijn, maar dat de eigenaar enkel ingestemd heeft omdat hij plek voor de dieren nodig had. Misschien kan je eerst alleen een hoofdstel kopen en beginnen met wat andere dingen te doen en eens zonder zadel erop gaan zitten om te bekijken hoe de dieren reageren?

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 11:02

Caily schreef:
Dus je bent verhuisd naar een ander land en nu neem je de inwoners van dat land het kwalijk dat ze geen engels spreken?
Pas je gewoon aan en leer frans denk ik dan...

Wat betreft de zadels, absoluut een zadelmaker na laten kijken, anders kan het veel rugpijn veroorzaken. Kieffer is in de basis een prima merk.

Wees voorzichtig met op de dieren gaan rijden. Het kan best zijn dat ze helemaal niet berijdbaar zijn, maar dat de eigenaar enkel ingestemd heeft omdat hij plek voor de dieren nodig had. Misschien kan je eerst alleen een hoofdstel kopen en beginnen met wat andere dingen te doen en eens zonder zadel erop gaan zitten om te bekijken hoe de dieren reageren?

Nee, we zijn niet verhuisd we hebben daar een vakantiehuisje zegmaar en hebben ook nog een huis in Nederland. Ik weet wat je bedoeld zo heb ik het met de vorige pony die daar stond ook gedaan, dat heeft me wel zes jaar geduurd maar geduld is een schone zaak (daar hing wel een hoofdstel bij geen zadel, lijkt wel een gewoonte daar joh. Mijn pa had toen maar een oud zadel op de kop getikt. Zonder zadel was hij niet te berijden eerst, met wel.)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:06

Eerlijk, dit is om problemen vragen... Denk eerst eens wat als: jij valt, er iets mankeert aan een van de paarden, enz... Leer wat Frans zodat jullie deftig kunnen communiceren vooraleer met de paarden te beginnen, misverstanden ontstaan heel gemakkelijk en een taalbarrière helpt niet...

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 11:10

maximuss schreef:
Eerlijk, dit is om problemen vragen... Denk eerst eens wat als: jij valt, er iets mankeert aan een van de paarden, enz... Leer wat Frans zodat jullie deftig kunnen communiceren vooraleer met de paarden te beginnen, misverstanden ontstaan heel gemakkelijk en een taalbarrière helpt niet...

Ik probeer ook wel echt Frans te leren en het gaat goed maar ze spreken zo snel daar dat het niet meer verstaanbaar is (net als dat de Duitsers ons niet kunnen verstaan als wij snel praten heb ik dat daar) Als ik val ja dan is dat mijn eigen schuld maar je wil niet weten hoe vaak ik gevallen ben van dat andere paard (ik vind dat vallen hoort bij paardrijden, daar leer je alleen maar van). En dan na te gaan dat dat andere paard van een eigenaar was die nog geeneens wist hoe je een hoofdstel aan doet.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 11:10

We dwalen af van het onderwerp jongens :p Alle goedbedoelde adviezen zijn lief maar ik heb nog maar 2 mensen daadwerkelijk een antwoord op mijn vraag zien geven.

Vidunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:16

ik heb zelf een kieffer hoofdstel, heb hem al meerdere jaren en ben er nog steeds heel erg tevreden mee. het leer blijft heel erg soepel en ze gaan echt niet snel kapot. Wel zou ik wel goed kijken of de hoofdstel die je wilt goed is.

helaas kan ik je niet helpen met het zadel want ik heb een stübben zadel.

succes!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:23

17,5 " bestaat bij kiefer niet.
Maat 1 staat voor 17".
Maat 2 voor 18"

De oude modellen hebben geen kunststof boom die je met warmte kunt verbreden.
Ik weet niet vanaf welk jaar dat wel is veranderd.

Leeftijd kun je wel lezen in de beugelriemhaak.

Verbreden kan dus alleen door de kundige zadelmaker. Die jij niet verstaat.

Kiefer zadels en hoofdstellen zijn wel vam goede kwaliteit.

Passen moet wel kundig gebeuren zoals bij elk merk.
Hoe wil je dat gaan doen?

Persoonlijk zou ik dus niet op die paarden gaan rijden waar je niets van weet. Niet eens of ze zadelmak zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:43

Voor onze ruin hebben we al 17 jaar een Kieffer veelzijdigheidszadel. Het nummer is 9907038 6 en onder het getal staat 2.
Het zadel is ons verkocht als een zadel dat op 90% op de paarden past zonder problemen. Dat blijkt te kloppen want ik heb op veel verschillende merens e.a. paarden gereden tijdens de vakantie en vaak paste het zadel perfect. :)) Heerlijk uren buitenritten maken op mijn eigen zadel.

Helaas past het niet op onze merrie die heel erg breed is. Zij heeft echt een belachelijk brede boom nodig. Ook is haar rug wat kort dus dan werkt het ook niet.

Daarnaast hebben we twee dezelfde Kieffer Ulla Salzgeber hoofdstellen. Het een hebben we 17 jaar (voor onze ruin) en het andere voor onze merrie hebben we 8 jaar. De hoofdstellen zijn van leer en zien er perfect uit. We zijn geen poetsers :o ! Ook het zadel ziet er perfect uit. Ook dat wordt hooguit 1x per jaar gepoetst :o en wordt mee gereden door weer en wind, veel en vaak! Succes. Als je dit zadel dus tweede hands zou kunnen kopen zou je wel eens goed weg kunnen komen. Kijk goed of de paarden een beetje normale bouw hebben. Dus alles wat extra breed is zou ik het niet mee riskeren.

Je comprends tes problèmes de la langue. Ici en France, on parle très vite. Bon courage *D .

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 11:47

pien_2010 schreef:
Voor onze ruin hebben we al 17 jaar een Kieffer veelzijdigheidszadel. Het nummer is 9907038 6 en onder het getal staat 2.
Het zadel is ons verkocht als een zadel dat op 90% op de paarden past zonder problemen. Dat blijkt te kloppen want ik heb op veel verschillende merens e.a. paarden gereden tijdens de vakantie en vaak paste het zadel perfect. :)) Heerlijk uren buitenritten maken op mijn eigen zadel.

Helaas past het niet op onze merrie die heel erg breed is. Zij heeft echt een belachelijk brede boom nodig. Ook is haar rug wat kort dus dan werkt het ook niet.

Daarnaast hebben we twee dezelfde Kieffer Ulla Salzgeber hoofdstellen. Het een hebben we 17 jaar (voor onze ruin) en het andere voor onze merrie hebben we 8 jaar. De hoofdstellen zijn van leer en zien er perfect uit. We zijn geen poetsers :o ! Ook het zadel ziet er perfect uit. Ook dat wordt hooguit 1x per jaar gepoetst :o en wordt mee gereden door weer en wind, veel en vaak! Succes. Als je dit zadel dus tweede hands zou kunnen kopen zou je wel eens goed weg kunnen komen. Kijk goed of de paarden een beetje normale bouw hebben. Dus alles wat extra breed is zou ik het niet mee riskeren.

Je comprends tes problèmes de la langue. Ici en France, on parle très vite. Bon courage *D .

Dankjewel, de pony's hebben inderdaad een normale bouw.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 11:51

bruintje123 schreef:
17,5 " bestaat bij kiefer niet.
Maat 1 staat voor 17".
Maat 2 voor 18"

De oude modellen hebben geen kunststof boom die je met warmte kunt verbreden.
Ik weet niet vanaf welk jaar dat wel is veranderd.

Leeftijd kun je wel lezen in de beugelriemhaak.

Verbreden kan dus alleen door de kundige zadelmaker. Die jij niet verstaat.

Kiefer zadels en hoofdstellen zijn wel vam goede kwaliteit.

Passen moet wel kundig gebeuren zoals bij elk merk.
Hoe wil je dat gaan doen?

Persoonlijk zou ik dus niet op die paarden gaan rijden waar je niets van weet. Niet eens of ze zadelmak zijn.

Zadelmak zijn ze zeker anders zou hij niet gezegd hebben dat ik erop mag rijden. Maar nogmaals dat was niet mijn vraag. Kan ik dat niet doen door een zadelmaker in Nederland ofso. Hij zei dat er eerst een 17,5 zadel op heeft gelegen dus passen doet het zeker. Volgens degene die het zadel verkoopt is het wel een 17,5 inch de Kieffer. Maar even goed navragen dus. Bij haar lag het ook op een E pony met een normale bouw (heb gehoord dat die kieffers vrij klein vallen trouwens dus 18 valt dan waarschijnlijk als 17,5 en 17 als 16,5 denk ik)

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:53

Misschien in plaats van een zadel op de gok kopen voorlopig eerst
een barebackpad gebruiken ?
Zit je toch stukken steviger als zonder zadel

Kwaliteit van Kieffer is over het algemeen verder wel prima, mocht je toch
voor een zadel gaan

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 11:54

shaddy82 schreef:
Misschien in plaats van een zadel op de gok kopen voorlopig eerst
een barebackpad gebruiken ?
Zit je toch stukken steviger als zonder zadel

Kwaliteit van Kieffer is over het algemeen verder wel prima, mocht je toch
voor een zadel gaan

Dat doe ik liever niet voor de goede barebackpads zonder singel op de rug ben je ook al gauw 100 euro kwijt. Vind dat die met singel teveel druk op een plek geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:57

Ik begrijp je even niet.
Hoe wil jij het zadel laten passen in Nederland als de paarden in Frankrijk staan?

Kiefers hebben vrij lange kussens.
Op een kort paard gaat het niet passen.

De maat 1 wordt door verkopers wel eens 17,5 " genoemd. Maar is volgens de website van kiefer toch echt 17".

Ik heb zelf ook een kiefer op zolder liggen. (maat 2 dus 18") en past zoals piendu schrijft op veel paarden.
Maar toch ligt het nu op zolder omdat het niet op mijn huidige paard past.
Zowel niet in de lengte als de breedte niet.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:58

Oei oei, als jij aan de hand van Inchmaat verwacht dat een zadel past moet je je iets meer in paarden verdiepen. Inchmaat zegt niets over of een zadel past, hoogstens of deze niet te lang is. Belangrijk is de boom en de kussens die moeten netjes aansluiten en genoeg ruggengraat ruimte geven.. Dit is vanaf een foto niet te zien en vrijwel altijd moeten kussens opgevuld worden aan de hand van de rug van het paard. Ik wens je echt veel succes. Verder zou ik eerder wintec/Bates proberen omdat hier de boom van te wisselen is. Moet je wel net geluk hebben dat de kussens netjes aansluiten.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:00

bruintje123 schreef:
Ik begrijp je even niet.
Hoe wil jij het zadel laten passen in Nederland als de paarden in Frankrijk staan?

Kiefers hebben vrij lange kussens.
Op een kort paard gaat het niet passen.

De maat 1 wordt door verkopers wel eens 17,5 " genoemd. Maar is volgens de website van kiefer toch echt 17".

Ik heb zelf ook een kiefer op zolder liggen. (maat 2 dus 18") en past zoals piendu schrijft op veel paarden.
Maar toch ligt het nu op zolder omdat het niet op mijn huidige paard past.
Zowel niet in de lengte als de breedte niet.

Dat weet ik dus ook niet zo goed, dit paard is zeker niet kort (heeft een full hoofdstel nodig dus dat zegt genoeg lijkt me). Dankje voor de tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:01

Ik heb ook een Kiefer zadel en ben nog steeds heel tevreden, ik denk dat het zadel nu ongeveer 18 jaar oud is en hij ziet er nog steeds super uit, alleen moeten nu wel een keer de singelstoten gerepareerd worden maar ach als dat het 1e is in die 18 jaar hoor je mij niet klagen.
Zadel zit nog steeds super fijn en heeft ook wel eens op andere paarden gelegen en lag daar ook goed op.
En uiteraard moet je het zadel op zijn tijd eens laten bijvullen en nakijken maar dat spreekt voor zich lijkt mij.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:02

Eight schreef:
Oei oei, als jij aan de hand van Inchmaat verwacht dat een zadel past moet je je iets meer in paarden verdiepen. Inchmaat zegt niets over of een zadel past, hoogstens of deze niet te lang is. Belangrijk is de boom en de kussens die moeten netjes aansluiten en genoeg ruggengraat ruimte geven.. Dit is vanaf een foto niet te zien en vrijwel altijd moeten kussens opgevuld worden aan de hand van de rug van het paard. Ik wens je echt veel succes. Verder zou ik eerder wintec/Bates proberen omdat hier de boom van te wisselen is. Moet je wel net geluk hebben dat de kussens netjes aansluiten.

Dankje voor de tip, wat zadels betreft heb ik inderdaad geen ervaring omdat ik nooit een eigen heb gehad met een Engels zadel. Ik weet dat dat ook aan de kussens ligt en aan de boom alleen die staat er vaak niet bij in een advertentie. Wintec is duur als ik dat voor 3 paarden wil aanschaffen. Zeker ook nog tweede hands. Zelfde geld voor bates.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:03

Mijn paard heeft ook een full hoofdstel.
De maat van zijn hoofd zegt niets over de lengte en breedte van zijn rug.
Ook de bouw van de rug is belangrijk.
Is de rug recht of hol.
Daarop worden de kussen aangepast.
Net wat eight al aangeeft. Het is Niet zo dat een inch maat aangeeft of een zadel gaat passen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:04

De lengte van de rug heeft helemaal niets te maken met de maat van het hoofdstel. Er zijn zat paarden met een full- hoofdstel die maar net de lengte hebben voor een 17"...