monty roberts halster?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Spruitje56

monty roberts halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 21:49

Hallo
ik ben me sinds vandaag wat aan het verdiepen in het werk wat
Monty roberts doet :) , ook doe ik zelf sinds kort grondwerk en trucjes met mijn paard
ik ben nog aan het begin hoor :P!
ik heb gezien dat hij ook een halster heeft, en dat dat perfect blijkt te zijn
voor grondwerk enz zegt hij zelf en wat mensen op internet lees ik ,
nu vraag ik hier : wat is jullie ervaring ermee?
en wat is de werking?
ik heb gehoord dat touw halsters erg scherp zijn , Nu zou ik graag het halster van hem hebben
Omdat ik toch wat meer controle over mijn paard wil hebben omdat hij vaak afgeleid is , En
omdat ik daar ook door dus niet erg veel aandacht van hem heb gedurende de tijd
dat we bezig zijn, ook hoorde ik dat hij ideaal blijkt te zijn omdat je niet hoeft te wisselen van kant ofzo?
nouja ik hoop dat jullie mijn vraag en verhaal berijpen :P !
alles is welkom ook tips voor andere ideeen alleen als het maar wel mogelijk is omdat ik net
begonen ben ;)
gr hackny

Spruitje56

Re: monty roberts halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 17:50

Niemand?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:55

Op vind het een fijn halster. Ik gebruik hem wel eens bij longeren of bij vervelend gedrag. Daar werkt hij beide goed voor al gebruik ik hem op dit moment niet. Is niet nodig.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:29

Wij gebruiken hem voor het trailerladen. mijn paard wilt namelijk als het helemaal op de trailer staat en ik de stang er achter wil hangen kei hard in zijn achteruit gaan en met normaal halster sleept hij mijn moeder uit de trailer :+ met dit speciale halster zet je goede druk als hij naar achter wil en daardoor gaat hij maar 1 of geen stap naar achter.

Ik vind het halster heel fijn en mijn paard reageert er prima op,alleen moet je wel ontspannen als hij goed reageer en niet druk blijven houden. Belonen op het goede moment . Het heeft mijn paard geholpen omplaats van een uur of 1/2 om te laden naar binnen 15 min laden.ik vind het zeker een aanrader :j .

Btw ik wacht net zo lang tot dat hij geen aanstalten meer maakt om achteruit te gaan . En dan pas hang ik de stang er achter als hij rustig en ontspannen is . Ik denk ik zet dit er maar even bij want bokt zou bokt niet zijn als ..

Sorry voor het lange verhaal.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:34

Het dually halster heb ik nu zelf besteld na dat ik er les mee heb gehad/heb.
Voor het grondwerken en trailerladen een ideal ding dus ik wilde graag een eigen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:49

Mijn vader had er vroeger 1 gekocht toen ik mijn jonge 4 jarige paard kreeg.
Hij dacht dat het een wondermiddel was voor jonge paarden.
Ik heb er 1 keer mee gelongeerd en heb toen achter mijn paard gehangen. Daarna nog eens gebruikt voor trailer laden, maar eigenlijk zie ik het nut er niet van in.
Ik moet wel zeggen, mijn paard was niet echt sterk in de hand en had respect voor mij.

Het ligt hier nog steeds in de garage, maar ik heb niet de behoefte om het ergens voor te gebruiken. Liever een halster of een hoofdstel als ik meer controle nodig heb...

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:54

Ik vind het ook een erg fijn halster. Ik gebruik hem vooral bij het longeren met dubbele lijnen. Beide kanten een lijn er aan en kan er perfect mee sturen, geeft net iets meer controle als een normaal halster. Ook voor het rijden gebruik ik hem wel eens (western dus staat weinig tot geen druk op de teugels)

Maar ook met trailerladen als een paard wat moeilijk doet werkt hij perfect. Zodra het paard een voorwaartse beweging maakt gaat gelijk de druk er af en dat is ook gelijk de beloning. Timing en ontspanning is inderdaad er belangrijk want constante druk op het neusbot is nou niet zo prettig.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:02

bedankt voor de reacties!
maar is hij ook aan te raden voor het gebruik met grondwerk bij een paard
dat niet veel aandacht heeft vaak?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:06

Het halster ligt als het goed is al een jaar of 10 op zolder. Heeft nooit enig nut gehad. Het werkte gewoon niet. En na een tijdje liep m'n paard gewoon de trailer op.
Een touw onder de kin bij een normaal halster werkt beter bij paarden die niet willen of niet durven. Uiteraard wel zo dat ie ook loslaat bij loslaten. En ja, ik heb het originele monty roberts halster.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:06

germie schreef:
Het halster ligt als het goed is al een jaar of 10 op zolder. Heeft nooit enig nut gehad. Het werkte gewoon niet. En na een tijdje liep m'n paard gewoon de trailer op.
Een touw onder de kin bij een normaal halster werkt beter bij paarden die niet willen of niet durven. Uiteraard wel zo dat ie ook loslaat bij loslaten. En ja, ik heb het originele monty roberts halster.

oh jammer dan van je geld!
gelukkig liep hij er vanzelf op toen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:06

hackny schreef:
germie schreef:

oh jammer dan van je geld!
gelukkig liep hij er vanzelf op toen

Mijn paard liep altijd zo de trailer op. MAAR, niet meer op vreemd terrein. Kennelijk vond ze het daar erg leuk en wilde niet meer weg. :+ Ik heb dus zo'n monty roberts training gevolgd, maar wel dat ik het paard zelf naar locatie bracht, want daar zat immers het probleem. Op vreemd terrein kon ik met hulp van een ander haar zo laden (longeerlijnen langs de zijkant), maar dat vond ik geen oplossing, ik moest het immers ook alleen kunnen.
Daar werd begonnen met zo'n halster en wat ik al zei: als mijn paard 1 keer op de trailer heeft gestaan is het klaar en kun je oneindig vaak laden en uitladen. Dat was hier ook het geval. Dus zegt die man na een half uurtje, het probleem is opgelost. Ik zo nee, rij de trailer uit de manege weg en je zult zien dat ze weer niet er in wil. Dat deden we en ja, hij kreeg haar ook niet meer op de trailer. }:0 Na 25 minuten stond ze er dan toch weer op en was het advies: Nu naar huis en met dat dually halster veel oefenen. Elke dag. MAAR zeg ik, thuis wil ze de trailer wel op. Ik kom juist niet meer naar huis vanaf les zonder hulp. Ja, maar oefenen werd er gezegd. Dus ik thuis oefenen. Ja, na een week dacht m'n paard, nee he, gaan we weer. Dus ging ze echt etteren en was niet meer te laden. Ben toen geheel met laden oefenen gestopt en ging gewoon op wedstrijd, laadde thuis alleen en op wedstrijd dan maar even met hulp. Dit ging zo 3 maanden. Toen zei ik van en nu heb ik alle tijd, al kost het ook 3 uur, ik ga m'n paard alleen laden. Zonder speciaal halster, gewoon iedereen wegsturen die wilde helpen. Na 40 minuten stond ze in de trailer. Sindsdien laad ik m'n paard alleen. :Y) :Y)
Ik heb door mijn paard wel wat dingen geleerd die ik later ook bij andere paarden heb toegepast om ze alleen te leren laden.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 20:39

@germie wow wat goed dat het je uiteindelijk zelf is gelukt!
zo zie je maar sterk zijn op jezelf
heb je dat wel samen gedaan met het dually halster of een gewone?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:34

hackny schreef:
@germie wow wat goed dat het je uiteindelijk zelf is gelukt!
zo zie je maar sterk zijn op jezelf
heb je dat wel samen gedaan met het dually halster of een gewone?

Met een gewoon halster, je hebt meer in te brengen als je een touw hebt wat onder de neus strak getrokken kan worden. Er moet wel een release op zitten natuurlijk.
Eigenlijk is het een iets scherpere inwerking dan het dually halster, maar wel een veel goedkopere oplossing :Y) Ik weet nu wat truukjes om een onwillend paard dus makkelijker te laden, maar soms moet je wel geduld hebben. Ik heb ooit eens een paard weer leren laden die al 8 jaar geen trailer had gezien. Paard was 17 en eigenaar had het paard 8 jaar eerder gekocht 225km verderop. Ze had iemand betaald om het paard op te halen wegens zelf geen trailer, maar dat paard is vervoerd in een trailer met een lekke band. Dus dier had er echt een hekel aan. En ik wilde dat paard graag in de sport uitbrengen. Dus toen heb ik gezegd van om 3 uur vanmiddag gaan we laden oefenen. Ik was er echter al 3 uur eerder en wilde niemand erbij hebben. Dit omdat ik weet dat een paard wat echt niet wil gewoon tijd kost. Ik had nu tot 's avonds 10 uur en dan zou het dier er wel ingestaan hebben dacht ik zo. Na 2 uur stond het paard eindelijk in de trailer, ik heb hem er weer uitgehaald en opnieuw geladen wat toen een 20 minuten kostte. Toen snel de stang er achter, klep dicht en ik heb de eigenaar opgebeld, ik ga nu een rondje rijden met je paard. Zij woonde 800m van stal en ben voor de deur langsgereden. Haar opgepikt en we hebben een rondje, in z'n 1 van wel 1.5km gereden. Paard kwam drijfnat van de trailer. Dit hebben we een week lang herhaald en toen heb ik het paard meegenomen de manege en een les gereden. Paar weken later ging ik op wedstrijd, heb het dier maar kort uitgebracht, een week of 6. Was er toen M1+1 mee.

Ik heb nooit met dat dually halster gereden, dat schijnt ook te kunnen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:46

Ik heb voor beide paarden een Dually. (omdat ik te lui ben om 1 halster iedere keer weer geheel te verstellen en zo kunnen mijn man en ik beiden tegelijk met de paarden bezig zijn)

Ik gebruik ze voor trailerladen, longeren, grondwerk en soms met mijn tinker voor wandelen.
En die dingen kunnen met een gewoon halster ook (behalve het longeren aan dubbele lijnen, dat stuurt met een gewoon halster niet zo makkelijk) maar merk dat ik met de Dualy net iets meer te vertellen heb.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:49

Ik heb ook een Monty Roberts halster en ik ben er heel tevreden over. Mijn tinker ruin is heel erg sterk en liep soms met halster en touw door het weiland en ik erachter aan :( . Met de Dually halster is dat niet meer en longeer mijn ruin er ook mee en als mijn ruin weer te sterk en te wild wordt met het buiten zetten dan gaat het halster er weer aan.

Ik heb het halster er ook mee gereden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:25

jansje73 schreef:
Ik heb ook een Monty Roberts halster en ik ben er heel tevreden over. Mijn tinker ruin is heel erg sterk en liep soms met halster en touw door het weiland en ik erachter aan :( . Met de Dually halster is dat niet meer en longeer mijn ruin er ook mee en als mijn ruin weer te sterk en te wild wordt met het buiten zetten dan gaat het halster er weer aan.

Dat heb ik met mijn tinkermerrie dus soms ook, dat ze zo sterk kan zijn.
Als ik naar de wei toe loop of wandel, wil ze iedere keer gras eten, tot het moment dat ik echt last van mijn rug heb van haar getrek.
Met de Monty Roberts Halster corrigeert ze zichzelf. Als ze naar het gras trekt, werkt hij in en als ze netjes meeloopt niet. (en dat vind ze echt niet leuk :') )

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:36

Goede ervaringen met het halster. Voor degene die hem niet gebruiken verkopen jullie hem niet? Ik heb hem alleen nodig voor het laden en ga bijna nooit weg dus vind het dan een hoop geld om nieuw te kopen.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:25

@germie jeetje je klinkt wel als een expert ! Ja klopt maar met een touwhalster moet je ook weer uitkijken hoorde ik

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:27

jansje73 schreef:

Ah oke bedankt voor je reactie! Hoe ging het rijden ermee?

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:28

Sabbientje schreef:
Ik heb voor beide paarden een Dually. (omdat ik te lui ben om 1 halster iedere keer weer geheel te verstellen en zo kunnen mijn man en ik beiden tegelijk met de paarden bezig zijn)

Ik gebruik ze voor trailerladen, longeren, grondwerk en soms met mijn tinker voor wandelen.
En die dingen kunnen met een gewoon halster ook (behalve het longeren aan dubbele lijnen, dat stuurt met een gewoon halster niet zo makkelijk) maar merk dat ik met de Dualy net iets meer te vertellen heb.

Hmm jij zegt ook al dat ik beter een normaal halster die ik nu heb kan gebruiken? Bedankt voor je reactie

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:01

Ik vind het een heerlijk halster! Gebruik het aan de hand, met trailerladen, longeren en ook met rijden.
Aan de hand in het begin omdat merrie wat lomp en onopgevoed deed, halster is erg duidelijk en gaf genoeg respect.
Met trailerladen gebruiken we deze nog steeds en helpt de merrie genoeg vertrouwen te geven om i.p.v. 2 uur, binnen paar seconden op de trailer te staan.
longeren ideaal, omdat je net iets meer kan doorgeven dan met een gewoon halster. En klikt het zo vast dat paard niet in de lijn kan staan als deze haar hoofd naar beneden doet.

Een aantal weken gebruikt om mee te rijden, omdat paard touw in mond had gedaan en was gaan hangen. Resultaat: brandwondjes in mond en mondhoek. Echt ideaal halster! Paard reageerde net zo op de hulpen als wanneer we met bit rijden.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:06

Ik heb het halster ook al jaren en vind het heel fijn! Het paard corrigeert zichzelf ook eigenlijk ermee waardoor dit precies op het juiste moment gebeurd. Ik vind het een aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:08

kan je ze er ook gewoon mee vastzetten? (trailer bv..)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:12

Anoniem schreef:
kan je ze er ook gewoon mee vastzetten? (trailer bv..)

Ja dat kan! halster heeft, net zoals een gewoon halster, ook een ring onder. Maar ook ringen aan de zijkant (waar dan wel dat corrigerende touw doorheen gaat).

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:12

Het halster heeft naast de ringen die aan het touw over de neus zitten ook de gewone ringen waar je een paard normaal aan vast zet. In principe zou je het halster om kunnen houden in de trailer en dan de normale ringen pakken om vast te zetten. Ik zou mijn paard echter nooit vastzetten aan de ringen die aan het touw over de neus vast zitten. Meestal wissel ik het halster wel in de trailer. Ben wel benieuwd wat de rest doet eigenlijk.