Beugelriemhaak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

klompie67

Beugelriemhaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:50

Wij zijn bezig met een onderzoek.
Voor dit onderzoek hebben we twee simpele vragen bedacht waar we graag zoveel mogelijk reacties op willen krijgen:

Waarom heeft de beugelhaak een klipje? ( je weet wel dat bewegende palletje dat horizontaal (open) of verticaal (dicht) gezet kan worden).
En hebben jullie dat klipje open of dicht staan tijdens het rijden.

Groet Edwin

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:54

Het klipje is een stukje veiligheid :) als ie dicht zit (verticaal) blijft de beugelriem mooi op zn plek zitten. (Stel je paard steigert en je houdt druk op je beugels, dan glij je niet los)
mocht je (raar) vallen dan gaat het klipje open (horizontaal) en het idee is dan dat de beugelriem los komt van het zadel.
maar of het zo ook in de praktijk werkt...

Mijn beugelhaakje staat volgens mij omhoog :)
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 23-05-16 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Re: Beugelriemhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:56

Wat EngeltjeS zegt.
Het klipje zit er om de beugelriem op z'n plek te houden als deze iets naar achteren schuift (kan bijvoorbeeld boven een hindernis, of bij een rare sprong), en moet open klappen als er te veel kracht op komt te staan (als de ruiter valt en in de beugel blijft hangen). Mijn klipjes zitten omhoog en ik test regelmatig bij het invetten van het zadel of ze ook nog goed open gaan. Als ik twijfel: beetje WD40 in de scharnieren en flink heen en weer bewegen om het weer soepel te krijgen.

lovenoblesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:01

Ik heb hem altijd open staan, voor het geval dat.
Maar lang niet alle zadels hebben zo'n klipje

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:04

Mijn zadel heeft een beugelophanging zonder veiligheidspal.
De haak loopt ietsje op waardoor de beugel er niet 1-2-3 zal afschuiven.
Bij zadels met een veiligheidspal zet ik hem altijd horizontaal (open).

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:26

Mijn klipje zit meestal dicht

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:30

Mijn veiligheidsklipje staat altijd open. Mijn beugelriemen zijn nog nooit zomaar los gegaan van het zadel. Wel bij een val en laatst toen mijn beugel bleef haken. Dus ik vind dit de veiligste manier.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:35

Wat voor onderzoek doen jullie?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:39

niet alle zadels hebben zon klipje
en ik heb de mijne altijd dicht, omdat hij er vast niet voor niks zit

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:43

Bij mij staan de clipjes altijd open. Alleen als je van je paard valt aan de rechterkant met je linkervoet nog in de stijgbeugel dan werkt dat clipje niet en je veiligheidsbeugel ook niet. Gevolg - hele voet afgebroken - open breuk en 2.5 jaar later en 15 operaties verder kon ik pas weer lopen. -O-

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:45

Sinds het ongeluk bij Beukers hebben wij op de manege alle haakjes open staan. Bij mijn verzorgpaard is het haakje dicht.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:48

Altijd open.

Waarom ik wel eens meegemaakt dat ik van mijn pony viel en met mijn voet in de beugel bleef hangen en meegesleurd werd hierbij schoot de beugelriem niet los terwijl het palletje soepel werkte en er dus ook gewoon opzat. gelukkig wist ik op een of andere manier mijn voet te draaien en is het met een sisser afgelopen.

Sinds dien heb ik nooit meer dat beugelriemhaakje dicht zitten. Ik verlies of val dan liever tijdens een rare bokkensprong of iets anders mijn beugelriem . Dan dat ik meegesleurd wordt.

Mijn advies is dan ook zet asjeblieft dat beugelriemhaakje open. Meegesleurd worden is echt geen pretje . Maar ja dat moet ieder voorzich weten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:50

Ik heb boomloos gereden en dan is het een "ringetje" waar je beugelriem doorheen gaan en geen keuze tussen open of dicht. Wel rijd ik met ijslanderbeugels in de hoop de kans op vastzitten te minimaliseren.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:51

Ik heb een zadel zonder klipje.

Geloof niet echt dat het wat uitmaakt. In de praktijk vaal genoeg gezien dat dit veiligheidssysteem faalt.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:51

Mijn zadel heeft geen clipje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:27

De klipjes zijn echt noodzaak, anders spring ik beugels uit de haken met sommige paarden. Het is zelfs zo erg dat je soms de klipjes vast moet zetten, zeker als ze lam worden. Ik heb voor mijn paard zadels waar het niet hoeft, maar heb wel op paarden van een ander gereden waar dat echt nodig was, die paarden sprongen met heel veel power en erg bol. Waren vaak jonge onervaren paarden die wel eens een noodsprong maakten. Dan is een beugelriem verliezen extra gevaarlijk omdat je dan in de landing op de rug bonkt. Dan moet je dus gaan werken met 2 kwaden, het vastzetten kan gevaarlijker zijn, maar in dit geval is het veiliger.

Er zijn zadels zonder klipjes aan de haken. Wintec bijvoorbeeld. Dat werkt prima voor een dressuurzadel, maar niet als je gaat springen. Kiefferzadels hebben vaak last van lamme klipjes.

Er zijn ook zadels waar de beugelriemhaken zodanig strak zitten dat je ook met klipjes nooit een beugelriem zou verliezen.

Als ik een zadel van een ander gebruik, dan check ik altijd deze haken. Ik ben eens van een manegepaard gevallen omdat de complete beugelriemhaak van de boom brak. Ik check ook de stiksels. Een open klipje zet ik dicht en een martingaal gaat direct van het manegepaard af.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:46

Mijn eigen zadel heeft geen klipjes die omhoog kunnen.
Het zadel van mijn zoon heeft wel klipjes, maar deze staan open, hij is te licht om ze los te laten schieten bij een val.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:51

Haakjes open is geen aanrader, het puntje van het openstaande klipje duwt dan tegen het kussen, waardoor (als het even tegen zit) je paard hier ongemak van ondervind. Bij het onderhouden van je zadel de thumbhook even controleren en zo nodig smeren (bijvoorbeeld met WD40)

klompie67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:59

Laat ik beginnen met de vraag, wat wij onderzoeken..
Het klipje op de beugelriemhaak heeft dit een functie en zo ja, wat is deze functie.
En in hoeverre wordt veiligheid bepaalt door dat klipje.
Het is opvallend te zien hoe verschillend er gedacht wordt over het gebruik van het "klipje"
En dan de vervolgvraag.. , glijdt een beugelriem in geval van nood van de beugelhaak af.

Groet Edwin

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:06

Bij mij gleed de beugelriem in een niet-noodgeval van de beugelhaak. Paard & ik hingen boven een boomstam die hij wel wat enthousiast had aangesprongen. Kon ik afstappen om beugel+beugelriem van de grond te rapen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:12

Haakje heb ik dicht.
Ik rij wel àltijd met veiligheidsbeugels

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:18

Mijn springzadel heeft geen "klipje" dressuurzadel wel en daarbij staat hij open.
Overigens heb ik ook veiligheidsbeugels (Freejump soft up).

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:37

germie schreef:
Als ik een zadel van een ander gebruik, dan check ik altijd deze haken. Ik ben eens van een manegepaard gevallen omdat de complete beugelriemhaak van de boom brak. Ik check ook de stiksels. Een open klipje zet ik dicht en een martingaal gaat direct van het manegepaard af.

Die martingaal zit er vaak met een reden aan, ik kan me niet voorstellen dat maneges erg blij zijn dat je de optomingen aanpast.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 06:47

Hmm als ik fanatiek op hoger niveau zou springen dan zie ik inderdaad wel nut voor die klipjes als beveiliging dat je riemen niet losschieten. Maar ik heb een dressuurzadel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 06:59

Ik heb op een paard een wintec zonder klipjes en op het andere een trail zadel met klipjes.
Ik heb ze daar altijd open staan.
Ik rijd alleen in het bos en spring niet meer met dat paard.
Voor mijn comfort liggen de beugelriemen onder het zweetblad en daarmee belemmer je eigenlijk al de werking van het klipje.
Daarom staan ze bij mij standaard open.