welk bit???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marusch25

welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 19:49

hoi
al van alles geprobeerd eigenlijk. zelfs al een bitfitter erbij gehad maar ik blijf het probleem houden dat mijn paard zich vast wil zetten en de mond open zet zodra hij wat druk op de tong voelt.
nu wil ik nog een keer wat uitproberen en dat is een een correctie bit of een danger bit.
dit heb ik namelijk nog niet uitgeprobeerd.
ben benieuwd of er mensen zijn die dit gebruiken bij paarden met hetzelfde probleem en hoe het bevalt..........

RoosDeG

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:52

Bitloos ook al geprobeerd?

muppelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:57

Mond openen is altijd een teken van ongemak. Maar niet perse in de mond. Een correctiebit/ danger is m.i. meestal geen goede oplossing daarvoor. Met welk bit rijdt je nu?

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 20:01

rijd nu met een trust dubbel gebroken watertrens

muppelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:05

Dat is een prima bit voor paarden die geen gevoelige tong hebben. Want het werkt door de relatief dunne verbindingsringen naar het middenstuk scherper in dan je zou verwachten. Misschien vindt jouw paard dat niet fijn. Heb je weleens een ander dubbelgebroken bit geprobeerd?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:06

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:09

Blijkbaar moet je dus op zoek naar een bit dat meer druk op de lagen en minder druk op de tong uitoefend.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 20:09

myler nog nooit. wel van alles van sprenger. dubbel en enkel gebroken. en gewone dubbel gebroken rvs bitten. maar omdat sprenger iets meer naar de mond gevormd was ging dat beter maar wat het niet helemaal.

nienn4x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:10

Bitloos is misschien een optie ;)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:16

Ik heb zelf de level 2, omdat mijn pony erg tegen de hand is en enorm kwijlde, heb niet eens zoveel bitten geprobeerd maar gewoon deze 2 weken getest.
Ik zou maandag even bellen naar de paardenschuur, je probleem uitleggen en kijken welk advies ze hebben voor welk level. Als je knhs start neem dan degene zonder sleuven. Je mag hem 2 weken testen en als je hem terug brengt kost het ongeveer 10 van de aankoopprijs omdat ze hem moeten reinigen maar vind ik de moeite wel waard.

En even het uit de wereld te hebben. Het is geen sterk zwaar trainingsbit. Je maakt het bit zo sterk als je zelf wil. Hij is juist vriendelijker dan de meeste bitten bij normaal gebruik.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:22

Ik kocht mijn paard met een KK correctiebit en dat werkte prima voor het onder de druk uitkomen door de tong over het bit te gooien. De tong blijft relatief vrij en de druk komt vooral op de lagen. Nu we iets meer aan elkaar gewend en de aanleuning beter voor elkaar is rijden we weer met een dubbel gebroken trensje, maar wel met iets meer tongvrijheid (EE bit, gemaakt voor ijslanders, maar je hebt van Stübben een versie die bijna hetzelfde is). Myler zou ik ook zeker proberen en dan ook een versie met iets tongvrijheid.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:27

Je zou ook nog een ongebroken bitje kunnen proberen :) Sommige paarden lopen daar beter op.
Wat voor een hoofdstel gebruik je?

muppelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:56

Wat voor mond heeft je paard? En heeft hij een dikke of dunne tong? Heeft hij wolfstanden? Doet je paard zijn mond open in elke houding, ook als hij druk op het bit krijgt als het hoofd laag is? Veel vragen want het kiezen van een bit hangt heel erg af van je paard, maar ook van jou als ruiter. Wat voor een ander werkt hoeft niet voor jou te werken.
Suggestie van bitloos is zo gek nog niet: als je paard dan niet meer vastzet weet je tenminste zeker dat het aan het bit ligt. Want best vaak ligt een mondprobleem niet aan het bit, maar aan een probleem elders in het lichaam.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:14

Je kunt het wel in het bit zoeken, dat je paard steeds vast gaat houden. Maar meestal is dat toch een rijtechnisch probleem. En ligt de fout bij jezelf.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 22:33

Bit loos is geen optie want daar is hij veel te sterk voor. Hij is onderzocht door een bit fitter daardoor ben ik bij trust uitgekomen. En hij deed dit ook bij de vorige ruiter dus denk niet dat dit persee aan mij ligt. Werd voorheen wel met behoorlijk harde hand gereden. Iets wat ik dus niet doe

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:06

Ik heb werkelijk alle bitten geprobeerd inclusief bitfitter maar ben toen toch maar bitloos gaan rijden. Paard wilde niet ontspannen vanuit de kaak met bit. Zonder bit doet hij dit probleemloos.

Sinds kort rijd ik nu met een correctiebit op aanraden van iemand met hetzelfde probleem. Er gaat een wereld voor ons open. We hebben er nu 4 keer mee gereden (rijd buiten nog gewoon bitloos) en mijn fjord loopt er echt enorm fijn en ontspannen mee. Voorheen was de aanleuning met bit altijd een gepuzzel. Nu hoef ik er niet eens over na te denken. Daarnaast ontspant hij nu mooi en heeft hij zelfs een mooi schuimrandje.

Voorheen kreeg ik dit schuimrandje alleen bitloos door de ontspanning. Met bit had ik dit nog nooit meegemaakt. Een teken dus dat hij echt ontspant. Bit staat wel bekend als een pittig bit. Maar ik kan mijn hand nu vele malen stiller houden waardoor het bit maar mening dus veel vriendelijker is dan bijv een dubbel gebroken waar je constant mee bezig bent.

Ik zou het gewoon eens proberen! Sommige paarden hebben die tongvrijheid gewoon nodig blijkbaar.

muppelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:37

Het hoeft helemaal niet aan jou te liggen. Als je paard het ook bij de vorige eigenaar deed, heeft hij waarschijnlijk ergens in z'n lijf spanning wat door werkt in de kaak en dus in vastzetten. Helaas is het niet erg simpel om uit te vinden waar dat dan zit...
Bitloos rijden kan je helpen om uit te vinden wat het probleem is, al doe je het maar een paar keer. Een hackamore is een vrij scherp bitloos hoofdstel, veel scherper dan een dubbel gebroken bit. Dus misschien is dat een optie?

muppelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:38

# keeyzie: welk correctiebit gebruik je? Je verhaal maakt me nieuwsgierig ;-).

nienn4x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:44

Ik ken ook iemand met een pony die bitloos veel meer is gaan ontspannen. Mijn paardje kan met en zonder bit. Zelf rij ik nu bitloos omdat ik dat fijner vind :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:04

Muppelke ik heb nu die van ej. Niet alleen vanwege de prijs maar ook omdat dit mondstuk een stuk dunner is dan die van sprenger.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:08

Rij je met sperriem?

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:30

Waar woon je? Misschien kun je wat bitjes in de buurt uitproberen?

TessPip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:55

Bitloos?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:18

Marusch25 schreef:
Bit loos is geen optie want daar is hij veel te sterk voor. Hij is onderzocht door een bit fitter daardoor ben ik bij trust uitgekomen. En hij deed dit ook bij de vorige ruiter dus denk niet dat dit persee aan mij ligt. Werd voorheen wel met behoorlijk harde hand gereden. Iets wat ik dus niet doe

Weet je dat wel zeker. Want ongemerkt ben je soms sterker in je handen dan dat je denkt. Zou toch eerst echt daar mee aan de gang gaan. Ook omdat je al zegt dat hij dit met verschillende bitten blijft doen.

muppelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:54

keeyzie schreef:
Muppelke ik heb nu die van ej. Niet alleen vanwege de prijs maar ook omdat dit mondstuk een stuk dunner is dan die van sprenger.

Dank je wel. Fijn dat dit bit voor jullie werkt.