Cap wassen en uitgedroogd hoofdstel invetten??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Irisjeeh1999

Cap wassen en uitgedroogd hoofdstel invetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 17:31

Hallo allemaal,

omdat ik met twee vragen zit en het onnozel vind om over beide een apart topic te maken, doe ik ze samen in 1 topic. :+
Op het YouTube-kanaal PaardenpraatTV kwam vandaag een paarden lifehack online, waarin er twee tips zijn gegeven waarvan ik even wil weten of dit ik ook echt daadwerkelijk werkt.
Tip 1: Een uitgedroogd hoofdstel in zonnebloem olie laten weken. Daarbij moet je dus het bit en eventueel het hele hoofdstel uit elkaar halen, deze in een emmer leggen en dan de emmer volgieten met zonnebloem olie. Als je dit een nachtje laat staan en vervolgens een dag laat intrekken zou je hoofdstel dus weer soepel moeten zijn..
Tip 2: Je cap is vies of, zoals in mijn geval, je hebt hem overgekocht en wil hem wassen. Dan moet je de cap in een kussensloop doen, deze dichtknopen (hoeft niet!) en dan op zachte was / 40 graden wassen. Daarna zou je fluwelen cap weer als nieuw eruit moeten zien. Laten drogen en hij kan weer een tijd mee.

Weet iemand of deze tips echt werken? :? De hoofdsteltip is voor mij nog niet van toepassing, maar kan in de toekomst wel van pas komen dus vandaar dat ik deze hier ook maar bij benoem. Daarbij is mijn vraag wat betreft het cap wassen, kan dit ook met caps met steentjes? Ik heb een BR Zenith en wil deze graag wassen, maar kunnen de steentjes dan loslaten?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen!

Groetjes!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:34

Nou ik zou een cap echt niet in een wasmachine stoppen... Als zo'n ding met geweld rond wordt geslingerd kan je een nieuwe gaan kopen. Lijkt me niet veilig. Ik zou 'm dan nog eerder in de vaatwasser doen gezien die dan stil ligt! :)

Van dat zonnebloemolie lijkt me dat het wel werkt, het vettige van de olie trekt gewoon in het leer. Als een soort haarmaskertje maar dan voor je hoofdstel :o?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:35

Cap heb ik wel eens gewassen inderdaad. Was goed gelukt.

Een uitgedroogd joofdstel in de olie. Ik weet t niet. Kan maar zo

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:36

Ik heb met beide tips nog geen ervaringen, maar wil wel wat zeggen over de tweede tip.
Ik zou mijn cap zelf nooit in de wasmachine doen, dit i.v.m. het 'bonken' tegen de zijkant van de wasmachine, waardoor de veiligheid van de cap slechter wordt (haarscheurtjes).

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:39

Beide tips kloppen wel. Cap doen wij alleen hier op de manege in de vaatwasser.
Indien er een nieuw paard is en het tuig wat past is wat langer niet gebruikt gaat hij ook een nacht in de olie en een dag intrekken. Werkt geweldig.
Laatst bijgewerkt door chamion op 04-05-16 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Re: Cap wassen en uitgedroogd hoofdstel invetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:39

Cap in hoeslaken met handoeken erbij

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:41

Voor de wasmachine lijkt het mij ook niet al te best, ik zou voor een sopje biotex in een emmer gaan, paar uurtjes weken en dan goed uitspoelen met bijv een tuinslang (of je doucheslang) en te drogen leggen. Wat betreft het leer is het idd een goede truck, werkt ook wel al wordt je leer soms wat te soepel en vettig ervan (geeft nog lang af) voor het leer geen probleem maar de stiksels worden er minder blij van vaak. Ik zou persoonlijk liever lederolie gebruiken, het restant terug gieten in een fles voor later gebruik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:41

Van zonnebloemolie wordt het leer alleen maar slap. Het is een oplossing voor luie mensen. Gewoon eerst schoonmaken en daarna invetten met een heleboel DUNNE laagjes leerolie tot het leer geen vet meer opneemt.

En je had beter wel twee topics kunnen aanmaken. Aangezien je vragen in verschillende subfora thuishoren.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 17:43

jilleroo schreef:
Voor de wasmachine lijkt het mij ook niet al te best, ik zou voor een sopje biotex in een emmer gaan, paar uurtjes weken en dan goed uitspoelen met bijv een tuinslang (of je doucheslang) en te drogen leggen. Wat betreft het leer is het idd een goede truck, werkt ook wel al wordt je leer soms wat te soepel en vettig ervan (geeft nog lang af) voor het leer geen probleem maar de stiksels worden er minder blij van vaak. Ik zou persoonlijk liever lederolie gebruiken, het restant terug gieten in een fles voor later gebruik.

Doe je de cap zelf ook altijd in de biotex? Wil mijn cap wel graag schoon hebben voor ik weer ga rijden namelijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:43

Cap kan in de vaatwasser :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:30

Ik rijd zelf niet meer maar ik gooide de gehele Cap in de emmer Ja, en gezien ik hier berichten van vaatwassers voorbij zie komen heb ik liever een restje biotex tegen mijn huid dan vaatwasmiddel..

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 20:31

Mijn cap zit nu in de wasmachine, in een kussensloop, met de handdoeken. Ben benieuwd..

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:40

Ik had hem ook al even bekeken. Vind het een slecht plan. Ik ben al doodsbenauwd als mijn cap 10 cm valt. Ik probeer het niet hem in de wasmachine te doen, ik doe het wel met de hand.

Die van de vaatwassen is ook een goede tip!

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:40

Emmer met Biotex of Shampoo lijkt me beter voor je cap dan de wasmachine.

Ik vet al jaaaaren m'n tuig in met zonnebloemolie met een scheutje azijn en zelfs de stiksels houden het nog vol. Nou heb ik geen idee waar die azijn voor is, zo heb ik het ook maar aangeleerd gekregen. :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:42

Wat betreft de cap ben ik ook even benieuwd. Mijn charles owen is een beetje vaal aan het worden. Weet niet of dit verkleuring is. Maar hoe overleeft het leer de wasmachine?

Zou leuk zijn als het helpt!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:49

Wasmachine op wolprogramma en niet laten centrifugeren als je cap erin doet. :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:55

Cap kan ook mee onder de douche, doen ze hier met de crosshelm ook.
Goed uitspoelen en dan een handdoek er in proppen en laten drogen.
Fluweel moet je regelmatig opborstelen.

Marow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:32

Irisjeeh1999 schreef:
Weet iemand of deze tips echt werken? :? De hoofdsteltip is voor mij nog niet van toepassing, maar kan in de toekomst wel van pas komen dus vandaar dat ik deze hier ook maar bij benoem. Daarbij is mijn vraag wat betreft het cap wassen, kan dit ook met caps met steentjes? Ik heb een BR Zenith en wil deze graag wassen, maar kunnen de steentjes dan loslaten?

Een cap met steentjes zou ik niet in de wasmachine doen. Dan is het handiger om hem in een emmer met biotex en even laten weken, verwacht ik.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:58

Ik verwacht dat wassen met een 'ouderwetse' cap wel kan, maar ik zou het met mijn nieuwe caps nooit doen. Die zitten heel anders in elkaar.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:03

Wassen van eem cap zou ik dus nooit doen... die 'oude' caps van vroeger kon dat vast mee, maar die van tegenwoordig, lijkt me geen handig plan :n

En voor een hoofdstel zou ik gewoon lekker lederolie gebruiken, daar is het voor :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:12

Caps heb je sprays voor maar los daarvan zou ik een tweedehands cap nooit durven dragen omdat ik niet weet of er mee gevallen is en dus of hij veilig is.

De olie werkt inderdaad maar de stiksels kunnen er wel slecht van worden.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:15

Ben benieuwd of je steentjes er nog op zitten?

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 10:09

Cap in de wasmachine gehad, is helemaal schoon en alle steentjes zijn er nog :D Natuurlijk lijkt het me niet slim om elke week je cap in de wasmachine te doen, maar hij is nog helemaal mooi en goed dus ik vind dat het eens in de zoveel tijd (lees om de twee a drie jaar) wel kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:09

In de vaatwasser heb je dat 'gebonk' niet en alles blijft heel. :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:12

Irisjeeh1999 schreef:
Cap in de wasmachine gehad, is helemaal schoon en alle steentjes zijn er nog :D Natuurlijk lijkt het me niet slim om elke week je cap in de wasmachine te doen, maar hij is nog helemaal mooi en goed dus ik vind dat het eens in de zoveel tijd (lees om de twee a drie jaar) wel kan.

Helaas kan je de binnenkant niet zien en weet je dus nooit zeker of hij echt nog wel heel is... De buitenkant (incl steentjes) is maar show, het belangrijkste is de binnenkant.