Hoe kan een zadel passend zijn?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Claudxx

Hoe kan een zadel passend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 16:23

Dat vraag ik mij dus af.
Want als mijn paard zijn hoofd omhoog doet heeft hij een holle rug, en als hij zijn hoofd omlaag doet heeft hij een rechte rug. Tijdens het rijden vraag ik hem ook de ene keer zijn hoofd hoger te hebben en het andere moment lager. Maar een zadel kan zich niet aanpassen, dus dan sluit het zadel toch ook de helft van de tijd niet aan?
Ik ging laatst even kijken of het zadel van een stalgenootje op mijn paard past, omdat ik mijn eigen zadel niet fijn vindt. En als mijn paard zijn hoofd iets omhoog had sloot het prima aan, maar als hij hem heel ver omhoog had dan is in het midden van de rug (dus diepste punt als hij een holle rug heeft) het zadel niet aangesloten .. en als hij zijn hoofd omlaag deed kwam het zadel achter zelfs iets omhoog en drukt het waarschijnlijk ook op de schoft.
Dus het zadel past wel als hij zijn hoofd op 'normale' hoogte heeft, maar niets als hij hem extreem hoog of laag heeft, terwijl ik dit tijdens het rijden ook van hem vraag. Hoe kan een zadel dan passen?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:37

Precies hetzelfde vroeg ik mij afgelopen week ook af en het antwoord erop heb ik helaas niet :n

Wat jij omschrijft laat dit plaatje ook heel duidelijk zien:

Afbeelding

Ik denk dat dit mede een reden is voor mensen om uit te wijken naar (semi) boomloze zadels.. Maar ook die hebben weer bepaalde nadelen. Dus ik ben niet voor of tegen een boom-zadel of een boomloos-zadel, ben er alleen nog absoluut niet uit wat nou het beste is.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:57

Daarom bestaat een perfect zadel ook niet een maatwerk ook niet. Wordt gewoon gekeken naar een zadel wat het minst problemen geeft en niet knelt of kanteld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:01

Passend is niet hetzelfde als 'strak aansluitend'. Als je zelf een rugzak met frame wilt kopen, loop je daar ook tegenaan. En een 'slappe' rugzak zul je ook goed moeten afstellen wil-ie niet hinderen.
En dat geldt ook voor een zadel op een paardenrug.
Een zadel mag (of moet) dus in rust iets bruggen om in beweging (met aangespannen buikspieren) zoveel mogelijk te dragen. Een zadel moet ook zoveel ruimte hebben dat lengtebuiging kan. Té strak passend gaat dat tegen, dus een zadel waar je geen vinger onder kunt krijgen in rust, zal in beweging hinderen. En onder andere daarom moet je een zadel aanmeten aan professionals overlaten :D

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:13

Dat was ook een vraag die bij mij pas opkwam toen ik naar de rug van mijn paard keek.

Ik ben benieuwd naar nog maar antwoorden. :)

Azmay

Re: Hoe kan een zadel passend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:15

Erg interessant topic, zelf kies ik voor (semi) boomloos omdat niet het budget heb om elke paar maanden de zadelmaker het zadel aan te laten passen en mijn paarden niet alleen nog gaan veranderen als ze de rug ophalen maar de gehele rugbespiering nog moeten krijgen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:24

Daarom is het begin van het rijden zorgen dat zealtijd dragen vanuit de rug.
Als een paard met zijn rug weg loopt kan hij jou ruiter gewicht namelijk ook niet echt dragen. :n

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:54

Hierdoor is mijn keuze toch echt gevallen op een flexibel zadel. In elke gang, elke houding is de rug van een paard anders en altijd in beweging. Een boomzadel zal dan ook nooit 'passen'. Ik rijdt zelf daarom met een Flexible saddle Inspiration op de paarden en wil nooit meer wat anders.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:49

Heb je een foto of voorbeeld van je zadel daphneeej?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:54

Net wel gevonden dat je de juiste boommaat nog moet kiezen. En verder past het zich aan.

Afbeelding

Als je het in Google in typt kun je een heleboel vinden.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:58

Mede daarom hebben wij kussens van lucht onder de zadels. Niet alleen in hoofdhouding verandert de rug, maar ook elke pas. Lucht laat zich meteen verplaatsen waardoor het zadel de ruimte geeft om te bewegen, waar wol e.d. veel statischer zijn.

Echter, de hoogte afgebeeld op de afbeelding is makkelijk met een zadel op te lossen, die moet bruggen. Groter probleem wordt het als het paard tijdens de verzameling breder wordt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:03

Daarom rijdt ik idd ook de laatste jaren met lucht

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:07

Waarom moet een paard overal druk van een zadel hebben ?
Dat betekend dat de druk harder drukt op een zwakke plek, de kracht gaat naar de zwakste plek van de rug.
Met een goed passend zadel, drukt een zadel juist op de plekken waar de rug sterk is, en wordt een paard uitgenodigd om zijn rug goed te gebruiken.
zo werkt het ook bij een goede rugzak. Die slappe zakken zijn een ramp om te dragen, geef mij maar een ijzeren frame, met bekleding.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:12

Lithya schreef:
Heb je een foto of voorbeeld van je zadel daphneeej?

Het zadel is idd degene boven genoemd door iemand anders. Omdat hij flexibel is volgt hij de rug ten alle tijden. Kopijzer is wel vast zodat deze de vorm behoud waardoor het zadel niet op de schoft valt. Heeft je paard net een tussenmaat dan kan je dit opvullen met een speciale pad. Dit omdat ookal vul je de voorkant op zal het zadel opnieuw vormen naar hoe het dan moet liggen en dus altijd aanpasbaar is. Ik heb het zadel al op meerdere paarden gehad en ze liepen allemaal als zonnetjes er onder! Ben wel van mening dat je altijd voor een 'goed' boomloos/flexibel zadel moet gaan. Zijn ook genoeg boomloosjes die niet geschikt zijn voor veel combinaties.
Maar de Heather moffet Flexee, Flexible saddle zijn zeker voorbeelden van goede glexibele zadels naar mijn idee.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:25

Bedankt voor de reacties, geeft een boel nieuwe inzichten! Heb nml altijd geleerd dat er overal evenveel ruimte tussen het zadel en de rug moet zijn, dus dat het overal precies aansluit. Maar blijkbaar is het normaal dat het zadel achter iets omhoog komt als het paard met zijn hoofd helemaal laag loopt en dus een rechte rug heeft ..

Mensen met luchtkussens, welke zadels hebben jullie en welke prijsklasse hoort daarbij? Heeft wel mijn interesse, maar het is een jong paard dus heb waarschijnlijk al snel een breder zadel nodig ...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:29

Ik heb wow zadels voor mijn paarden nieuw zijn deze rond de 3500 euro, wat het mooie eraan is is dat ze modulair zijn, dus volledig aan te passen. Dus juist een optie bij een jong paard.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:34

Oei, als scholier gaat dat m zelfs tweedehands niet worden .. Of ik moet mijn paard verkopen :')

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:34

Daarom ga ik voor boomloos :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:27

De kussens veren in de beweging altijd in en uit, en daarmee kunnen ze de bewegingen volgen. Een zadelmaker die alleen maar kijkt naar een stilstaand paard zal nooit een echt kundig oordeel kunnen geven over de passendheid van het zadel. Een zadelmaker zal moeten kijken naar het paard met het zadel in beweging, en zien wat er gebeurd. Ook moet deze zadelmaker kunnen beoordelen of bewegingen die er niet thuis horen veroorzaakt worden door het zadel op het paard, of dat dit door de ruiter komt (bijvoorbeeld naar links zakken).

Dat is ook waarom zadelpassen echt niet voor iedereen is weggelegd. En daarom zijn de echt goede ook dun bezaait. De meeste denken het wel te kunnen aan de hand van een stilstaand paard, maar dat zegt heel weinig over de bewegingen die er onder het zadel uit komen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:59

Claudxx schreef:
Bedankt voor de reacties, geeft een boel nieuwe inzichten! Heb nml altijd geleerd dat er overal evenveel ruimte tussen het zadel en de rug moet zijn, dus dat het overal precies aansluit. Maar blijkbaar is het normaal dat het zadel achter iets omhoog komt als het paard met zijn hoofd helemaal laag loopt en dus een rechte rug heeft ..

Mensen met luchtkussens, welke zadels hebben jullie en welke prijsklasse hoort daarbij? Heeft wel mijn interesse, maar het is een jong paard dus heb waarschijnlijk al snel een breder zadel nodig ...

In ieder geval al heel goed dat je hierover nadenkt hoor! Veel mensen nemen maar gewoon iets voor waarheid aan.

Nee, het is niet normaal als het zadel achter omhoog komt zodra het paard met het hoofd laag loopt. Ofja, misschien in geheel, maar nog steeds moet het zadel aansluiten, anders gaat het waarschijnlijk ook op andere momenten 'klapperen'. Zadel past in dat geval niet goed.

Wij hebben onze kussens laten vervangen door luchtkussens. Heb ik zelf niet laten doen, maar de prijs zal rond de 400 euro per zadel hebben gelegen. Makkelijke (en tegelijkertijd gevaarlijke) aan lucht is, dat het heel makkelijk te wijzigen is. Beetje lucht eruit, of erbij, is zo gedaan. Zo kan je ook meer aanpassen op een paard wat in bouw aan het veranderen is.

Er zijn ook zadels te koop die al op lucht zijn, zoals de Wow zadels. Deze zijn echter imo absoluut niet "wow", heb er veel te veel slechte verhalen over gehoord. Uit verhouding, niet passend te krijgen, blessures... Je kan niet zomaar alles aan een zadel aanpassen zonder dat het gevolgen heeft. Het zadel heeft van zichzelf ook al een balans en proportie. Het inkorten van de zweetbladen van een dressuurzadel maakt geen springzadel, bijv.

Eens met Angela, trouwens! Kijken in beweging, met en zonder ruiter, is erg belangrijk, en de goede zijn inderdaad dun bezaaid. En zelfs als de ruiter scheef zit, kun je als zadelmaker ervoor kiezen het zadel aan te passen aan de (scheefzittende) ruiter, zodat het paard er minder last van krijgt. Als tussenoplossing, want natuurlijk is het belangrijk dat de ruiter zelf ook recht gaat zitten :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 00:07

Nirvana_ schreef:
Er zijn ook zadels te koop die al op lucht zijn, zoals de Wow zadels. Deze zijn echter imo absoluut niet "wow", heb er veel te veel slechte verhalen over gehoord. Uit verhouding, niet passend te krijgen, blessures... Je kan niet zomaar alles aan een zadel aanpassen zonder dat het gevolgen heeft. Het zadel heeft van zichzelf ook al een balans en proportie. Het inkorten van de zweetbladen van een dressuurzadel maakt geen springzadel, bijv.

Is dat dan ook niet omdat mensen er zelf mee gaan rommelen? Ik heb eigenlijk juist heel veel positieve verhalen gehoord over WoW, over paarden die veel losser werden, ruimer gingen bewegen, vrolijker en werkwilliger waren, enz. Dat het zo aan te passen is lijkt mij persoonlijk alleen maar een voordeel. Een paard verandert nogal veel in zijn/haar leven, en ik zelf koop dan liever een zadel dat erg aanpasbaar is, dan ieder jaar een ander zadel :)

Volgens mij moet je een ervaren fitter dat laten aanpassen :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 01:13

Lucht was ook mijn eerste idee op dit probleem. Heb zelf ook 2 wow zadels en de paarden zijn hier echt heel blij mee. Als ik nu een wol zadel op mijn ene paard leg, flipt hij wanneer ik opstijgen. Dat zegt mij genoeg.
Nieuw zijn ze inderdaad erg duur, maar ze zijn 2e hands ook goed te krijgen en dan helemaal niet meer zo duur. En omdat er zoveel aan te passen is kan je vaak prima op de gok wat kopen en daarna naar een goede fitter gaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:10

Je kunt idd voor een tweedehands op zoek gaan, sommige fitters zoeken ook tweedehands voor je als je dat vraagt, ik heb sinds in de wows heb nooit meer aan ander zadel hoeven kopen omdat paard gegroeid was en t zadel niet pastte, ook niet toen er een nieuw paard kwam en oud paard met pensioen mocht, ander lucht, andere headplate en rijden maar weer.
En ander paard is nu in 2 jaar van headplate 2 naar headplate 5 gegroeid, dat had geen vast boomzadel bijgehouden..
Ik ken mensen die in de eerste jaren van hun jonge paard 3-4 x een ander zadel moeten kopen omdat het paard simpelweg uit t zadel groeit, das ook een duur grapje.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:01

Bij de WOW heb ik vooral begrepen dat er een probleem ontstaat als de ruiter niet precies meekomt in de beweging van het paard. Door de lucht gaat de ruiter een soort van stuiteren, waardoor de klap 2 keer doorkomt. Als de ruiter echter wel mooi in de beweging van het paard zit is er juist een mooie drukverspreiding. Geen zadel voor beginners dus, maar voor gevorderden ruiters kan het voor het paard wel prettig zijn.

Weet niet meer precies hoe het zat, maar wel dat met een zadeldrukmeter onder de wow er giga verschillen waren in de klappen op de rug als de ruiter wel, en als de ruiter niet mee kwam in de beweging. Een groter verschil als bij een (passend) wol gevuld zadel. Of de klap bij goed mee in de beweging bij luch ook minder was als minimum van wol, dat weet ik niet, maar wel dat de impact van niet goed lichtrijden groter was bij een luchtgevuld zadel als bij een wol gevuld zadel.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:07

het is zeker waar. een zadel wordt gepast op een paard in rust. zodra je gaat rijden dan rijt je het paar din een vwnw houding. hierdoor past het zadel niet meer. een geode zadelmaker zal dan ook kijken hoe het zadel in beweging ligt. er zijn altijd houdingen waar het zadel niet past. die houdingen zijn dan ook niet goed voor je paard.