Ben momenteel een beetje ten einde raad. Ik heb een paard waarbij het zadel steeds naar rechts schuift. Ik heb eerst de dierenarts erbij gehaald maar deze gaf toe dat het paard volledig recht liep en dat er geen verschil in bespiering is. Toen heb ik een osteopaat laten komen. Ze zat rechts vast in haar rug (wss omdat de zadel steeds naar deze kant leunt). Zadel bleef ook scheef liggen. Zadel passer erbij gehaald. Zadel past perfect. Ander zadel erop. Ook dit lag scheef. Een pad gaan kopen dat je langs ene kant kunt opvullen, echt op het maximum opgevuld, zadel nog even scheef. Nu weet ik het echt niet meer. Ik ben ten einde raad iemand een idee wat ik nog kan doen of proberen?
Dit had mijn instructrice ook. Tig zadels geprobeerd de afgelopen 2 jaar. Schoven allemaal scheef. Zij heeft nu een custom zadel die goed ligt.
Evelijn
Geplaatst: 26-04-16 21:19
en hoe zit jezelf? En is jouw gevoel van scheef ook echt scheef?
Knollboll
Zelf recht boven het paard gaan zitten.
noviceh
Zit je er zelf wel recht op?
ierusju
Hoe zit jij? Heb je les of een stal genoot die even naar je zit kan kijken? Want als je zadel goed past, zit jij waarschijnlijk (onbewust dus) scheef.
rox_en_wilvy
Geplaatst: 26-04-16 21:20
Zit je zelf recht? Een bezoek aan een fysiotherapeut kan namelijk geen kwaad ookal heb je "nergens pijn of last" ! Zelf ook gedaan en bleek namelijk helemaal scheef te zijn, maar omdat ik eraan gewend was nooit last van gehad! Paard is een stuk beter geworden na mijn fysiobezoek
Umeo
Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-16 21:20
Ja. Ik rijd drie paarden en bij de andere 2 heb ik het niet
MariekeS_
Geplaatst: 26-04-16 21:23
Schuift het in stilstand of tijdens het rijden? Want als je paard recht is en je zadel is recht..dan blijf jij over. Heb je al eens naar je eigen zit gekeken? Misschien trek jij zelf wel het zadel scheef..
Het schuift weg vanaf het moment dat we bewegen zeg maar.
Evelijn
Geplaatst: 26-04-16 21:25
Dat je het gevoel bij de andere twee het niet hebt is geen garantie dat je toch niet iets scheef zit... zoals anderen al zeggen... als paard redelijk recht is.. en je zadel ook goed is ... dan ben jezelf het andere grote puzzelstukje.
Als jij iets naar rechts zit, en twee van de drie paarden gooien je vanwege hun eigen scheefheid op links, zit je dus op beide paarden recht. Maar als nummer drie een andere voorkeurskant heeft, zak je daarop dus scheef. En niet omdat het paard scheef is, maar omdat jij stiekem dus toch niet helemaal recht zit. Kanten even ter voorbeeld, ik zeg dus niet dát je op rechts zit. Maar het feit dat je het op de andere twee paarden niet hebt, zegt mij helemaal niet dat jij recht zit.
Haal er dus een goede instructeur bij die jou kan helpen met je houding en zit en het rechtrichten van het paard. Als al het andere uitgesloten is, is dat de enige optie die nog over blijft.
Het heeft toch met scheefheid te maken. Of van jezelf of die van je paard.
Evelijn
Geplaatst: 26-04-16 21:42
Ja,Lalidan, of eens op een flex-chair oid eens objectief naar je eigen houding laten kijken.
Als het een heup is die echt veel minder kan zakken zou een goede paarden DA of osteopaat wel moeten hebben gezien.... misschien dat een chiropractor daar nog iets meer mee zou kunnen.
Bij de tip van het kantelen vd heup ben ik eens enkele filmpjes aan het bekijken. Haar ene achterbeen kantelt ze wel beter onder de massa dan het andere (geen opvallend groot verschil). Misschien dat de oorzaak daar toch zit. Wie denken jullie dat ik er best naar kan laten kijken? Manueel therapeut, osteopaat,...?
Is je paard niet smaller / minder bespiering langs de schoft aan de kant waar het zadel wegzakt? Scheefstand in het bekken kan ook nog dit kun je duidelijk zien als je achter je paard loopt wanneer deze stapt. Een goede zadelmaker zou dit moeten zien. Evenals een osteopaat of chiropractor.
De bespiering in de schoft is gelijk. Denk ook eerder dat het probleem zich in zijn achterhand situeert kent er misschien iemand een goede chiropractor in de regio van Valkenswaard/Budel?