Gevoelig mondje en toch sterk -> bitten advies

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Gevoelig mondje en toch sterk -> bitten advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 11:10

Ik heb 6 maanden geleden beslist om een pony met een verleden te kopen.
We maken vorderingen op alle vlakken, maar lopen toch steeds een beetje vast qua bitten. Het is een menpony, maar ruiters mogen zeker ook reageren want ik gebruik net zo goed rijbitten voor de wagen.

In het begin maakte hij zich heel sterk en reed ik met een stangetje met kinketting. Ongebroken, naar voren gebogen en met een vrij dik mondstuk. Ik liet hem zo veel mogelijk los en gebruikte ik het stangetje zo weinig en zo zacht mogelijk. Algauw kon ik overgaan naar een iets zachtere inwerking.

Na een tijdje merkte ik dat hij minder durfde lopen, dat het bitje dus ook weer een beetje te zwaar werd. Daarom zijn we 10 dagen geleden overgeschakeld op een dubbelgebroken bustrens.
Daar loopt hij super op, tot hij zich druk gaat maken. Als zijn stressniveau een bepaalde drempel overschrijdt kan ik hem met de trens niet meer 'bereiken'. Hij kan een halfuur of een uur super lopen op de trens, zodat ik bijna niks in mijn handen heb. En ineens gaat hij zich druk maken (van een tractor, een ander paard, een fazant in de berm,...) en heb ik 1000 kg in mijn handen. Loslaten is geen optie, want dan gaat hij echt steeds harder rennen.
Het is zelfs zo erg dat ik in de afgelopen week al 3 keer ben moeten stoppen langs de weg om van bit te wisselen, omdat ik bang was dat ik niet meer veilig thuis zou komen.

De trens is dus geen oplossing, of toch nu nog niet. Maar aangezien het stangetje te zwaar wordt om hem nog echt fijn te kunnen rijden wil ik toch op zoek naar iets anders. Hij gaat lichtjes in protest als ik een ophouding maak, en hij durft niet voldoende aan het bit te komen.

Eigenlijk zou ik iets moeten hebben wat zacht inwerkt als hij rustig is, en harder als hij gaat sleuren. Wie heeft er een idee?

Edit: De pony heeft een heel klein mondje, maatje 10,5-11,5 en de dikte van het bit is ook belangrijk.

Achterom

Re: Gevoelig mondje en toch sterk -> bitten advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:14

Hoe bedoel je precies dat de stang te zwaar wordt?
Je schreef dat je in het begin reed met een stang met een dik mondstuk. Waarom die keuze?
Als ik het zo lees dan is het toch wel handig om iets te hebben met hefboomwerking in verband me je eigen veiligheid. Heb je je al eens verdiept in de mogelijkheden van een wat dunnere stang met lichte tongboog?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:17

Sprenger Danger bit misschien?

Is een dubbelgebroken trens die bij veel druk veranderd in een ongebroken trens...

Of Sprenger Novocontact, ook een dubbelgebroken trens die bij meer teugeldruk kantelt en een scherpere inwerking heeft.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 11:24

Wendy schreef:
Hoe bedoel je precies dat de stang te zwaar wordt?
Je schreef dat je in het begin reed met een stang met een dik mondstuk. Waarom die keuze?
Als ik het zo lees dan is het toch wel handig om iets te hebben met hefboomwerking in verband me je eigen veiligheid. Heb je je al eens verdiept in de mogelijkheden van een wat dunnere stang met lichte tongboog?

De stang voldoet prima voor recreatieve ritjes, maar niet voor het dressuurmatige werk.

Hij durft niet voldoende aan het bit te komen en als ik een ophouding maak reageert hij niet fijn.
Vooral bij het vertrekken of de overgangen vooruit kan ik hem niet in aanleuning houden. Als ik contact heb vertrekt hij niet en gaat hij in protest, maar als ik hem losgooi valt hij uit elkaar en gaat hij rennen.

Het stangetje waar ik nu mee rijd heeft tongboog, en ik ben naar een dikker (16mm) mondstuk gegaan omdat het wat zachter zou zijn. Daarmee heeft hij lichtjes de mond open, terwijl zijn mond met het trensje (12mm) netjes gesloten blijft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:26

Heeft hij dan wel voldoende ruimte voor dat dikkere bit? Want dikker is dus niet automatisch zachter, juist als je pony beperkt ruimte heeft in zijn mond. Dat kan ook verklaren waarom hij met de stang niet in de aanleuning te houden is, en niet goed regeert op de ophouding en met de trens wel. Die is immers dunner.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:31

Kimblewick? (thiedemann bit). Doet het voor ie van mij wel goed. Ik rij er ook dressuur mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:35

Wat doet hij als je de Liverpool op de bril gesp? Of een puller riempje gebruik?

Ik heb inmiddels een aardige collectie bitten in die maat. Maar het is soms zo lastig. Ik heb er ook nu eentje, ene keer sterk maken, en de andere keer juist heel heftig te reageren (en om het lastig te maken loopt ze ook in het span waardoor aanleuning nog lastiger is).

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 12:42

Dennis schreef:
Wat doet hij als je de Liverpool op de bril gesp? Of een puller riempje gebruik?

Liverpool in de bril heb ik nog niet geprobeerd, maar dat kan ik wel eens doen :) Een puller riempje heb ik wel al gebruikt, een kineton neusriem ook, maar het probleem is daar ook weer dat hij zich heel sterk maakt als hij druk wordt.

Veulen84, die heb ik toevallig nog in mijn kast hangen :o Heb je dan je leidsels door de sleuf of in de ring?

Wendy, ik zal eens kijken of ik een dunner stangetje met tongboog kan vinden :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:47

Ik weet niet of die in jou omgeving er ook zijn, maar iemand die bitfitter is kan enorm helpen.
met name om te bepalen hoeveel ruimte er in de mond is.
Een redelijk dik bitje met tongboog past in mijn ogen niet in veel paardenmondjes.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:51

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:07

Focussed schreef:
Sprenger Danger bit misschien?

Is een dubbelgebroken trens die bij veel druk veranderd in een ongebroken trens...

heeft.

Deze wilde ik je aanraden

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:15

Western bitje met zulke scharen is niet geschikt om met druk te rijden. En bij het mennen heb je wel wat contact nodig omdat je je benen en zit niet kan gebruiken.

Danger bit is er wel in 11,5, maar wel 16mm dus wel weer dik.

Liverpool op de bril is natuurlijk wat zachter. En als hij zich opnaait makkelijk te vergespen als het wel nodig blijkt als je onderweg bent.

Kimblewick heb ik ook een tijdje mee gereden met een verkochte pony. Later op een nep myler trens (met knevel en eventueel met iets hefboom in te stellen), die loopt nu op een dubbel gebroken Liverpool bij de nieuwe eigenaar.
Mijn eigen lastige pony heb ik eerst op een Liverpool gehad, daar kroop ze achter, toen op een dubbel gebroken trens waar ze onder het zadel ook op liep, dat ging een tijdje goed, toen werd ze soms wat sterk en heb ik haar ff op de nep myler gehad. Toen even op een Liverpool, maar dat werd hem toen ook niet, dus terug naar de myler. Al ben ik er nog niet helemaal tevreden over lijkt dit nu het best. Zit ook te denken om in het span de myler er in te houden en enkelspan Liverpool, omdat ik in het enkelspan zelf zachter in m'n hand kan zijn.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 08:57

Kan een bit met een lichte ophaalwerking (zoals een yankee trens oid) misschien een oplossing zijn? Of heeft dat niet het effect waar ik naar op zoek ben?

Dubbel gebroken liverpooltje wil ik zeker ook nog eens proberen, omdat hij het wel goed lijkt te doen op een dubbel gebroken mondstuk.
Myler heb ik ook al aan gedacht, maar ik heb eigenlijk nog nooit een myler in mijn handen gehad. Voor zover ik weet zijn de echte er ook niet in de kleine maatjes. Of zoek ik op de verkeerde plek?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:08

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:15

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:16

Eline91 schreef:
Kan een bit met een lichte ophaalwerking (zoals een yankee trens oid) misschien een oplossing zijn? Of heeft dat niet het effect waar ik naar op zoek ben?

Dubbel gebroken liverpooltje wil ik zeker ook nog eens proberen, omdat hij het wel goed lijkt te doen op een dubbel gebroken mondstuk.
Myler heb ik ook al aan gedacht, maar ik heb eigenlijk nog nooit een myler in mijn handen gehad. Voor zover ik weet zijn de echte er ook niet in de kleine maatjes. Of zoek ik op de verkeerde plek?

waar in Belgie woon je ? Ik heb een mylerbitje, mag je wel eens komen vasthouden :D je mag het ook testen maar gaat iets te groot zijn met 14 cm :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:07

Ik heb mijn nepmyler ook bij de mini-horse-shop vandaan, een 11 cm voor mijn grote shetten.
Die site met IJslander bitjes heb ik op geslagen. Veel al vanaf 10,5 cm en dunne mondstukjes, super voor mijn pony's!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 10:41

Even een update, we hebben de afgelopen week weer heel wat gepuzzeld en uitgeprobeerd :) We hebben telkens proberen te analyseren wanneer hij precies in protest kwam en wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Ik ben op wedstrijd geweest met de (dikkere) liverpool, leidsels over het brugje, en ik vond hem er niet verkeerd op reageren qua druk. Echter laat hij met een stangetje heel moeilijk los in zijn rug.

Het eerste idee van mijn lesgever (die mee was op wedstrijd) was dat hij spanning opbouwt door de druk achter de oren. Daarom hebben we een kantelbitje uitgetest, zo'n bitje waarbij het oogje voor de bakstukken kan scharnieren. Dat bleek geen oplossing, we zagen met dat bit duidelijk terug dat hij zich verzet als het bitje kantelt en de kinketting gaat werken.

Dit bitje was net als zijn normale bitje naar boven gebogen en met ribbeltjes op de voorzijde, dat kon misschien ook de oorzaak zijn van het verzet. Woensdag heb ik daarom met een naar voren gebogen liverpool met glad mondstuk gereden. Helaas was dit ook geen succes, het moment dat het bit kantelt en de kinketting gaat werken komt er protest.
Enerzijds kan dit komen omdat een ongebroken stang hem in de weg zit met zijn dikke tong, en anderzijds ook (zoals we al dachten) omdat de kinketting hem pijn doet.

Donderdag heb ik er een ongebroken trens in gehangen. Weinig protest, maar ook weinig ontspanning in de rug. Hij kauwt nauwelijks tot niet op het bit en loopt veel met zijn mond open. De druk op de tong vormt dus wellicht toch ook een probleem.

Vrijdag had ik een dunner dubbelgebroken watertrensje gehaald, om te testen of hij daar meer respect voor zou hebben. Zijn tong was wel rustiger, maar hij ging dan weer in protest door de druk op de lagen. En als het pijn doet gaat hij alleen maar harder rennen. Dunner is dus ook geen oplossing.

Een dubbelgebroken bitje dus, niet te dun, geen kinketting, en net iets meer te zeggen dan een simpel trensje. We wilden nog 2 dingen proberen: Een dangerbitje en een pessoabitje.
Het dangerbitje is besteld, dus dat hebben we nog niet kunnen testen.

De pessoa hebben we echter gisteren uitgetest. Ik heb pelhamriempjes met een ringetje in het midden, zodat ik de inwerking heel fijn kan afregelen tussen de grote en de kleine ring. Als het bitje ver genoeg kantelt heb ik geen inwerking meer op de onderste ring, en zo kan ik vermijden dat het bitje doorslaat.
Het voelde goed, de pony was ontspannen en nam geen druk. Hij ging ook steeds meer loslaten in de rug en bovenlijn. Ik kon er rustig dressuur mee rijden en ook op straat bleef hij netjes aan het bit. Als hij ging stuiteren kon ik hem terug rustig krijgen zonder protest.

We moeten natuurlijk nog wat langer testen om te zien of hij er goed op zal blijven lopen. En ik wil het dangerbitje zeker ook nog testen, want als het zonder hefboom lukt rijd ik met veel plezier zonder :)

Respect als je alles gelezen hebt! En als er iemand nog suggesties heeft hoor ik dat graag :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:43

Ik vind het leuk dat je zo uitgebreid verslag doet van je zoektocht!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:52

Ik heb precies hetzelfde probleem, en lees dus graag mee; heb je foto van dat pessoa bitje?

Ik was begonnen op een utrechtse stang maar dat is alleen maar mond open en protest
Toen een dubbelgebroken liverpool die in het begin prima leek te gaan, tot ik daar de problemen kreeg die jij beschrijft (hij ontwijkt het bit echt te ernstig en als je wel aanneemt: protest, rennen, mond open, rug weg, tong over het bit etc)
Hele tandarts behandeling heeft hij trouwens ook gehad voor alles, is (nu) goed

Ik een dubbel gebroken baucher bitje gekocht van argentaan, leek in het begin als hengst wel goed te gaan, al had ik buiten weinig te vertellen, maar nu gecastreerd en hij blijft zijn mond iets open houden en gaat rennen en douwen en loopt dan dwars door je hand heen. Als hengst was hij stom genoeg fijner te rijden :P
Ik ben een beetje uhhhh, ik weet het niet meer.

met longeren aan dubbele longe loopt ie eigenlijk het beste op zijn rijhoofdstel, met een enkel gebroken onderleg trens, die is dus DUNNER dan al het andere wat ik heb.
Toch daar maar eens mee proberen te mennen.....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:04

Je kan proberen om, bij terugnemen de rem er bij te gebruiken. Iets aan het bit in combinatie met de rem, dan hoef je minder druk in de mond te gebruiken en blijft hij/zij zachter.
Verder: Heb je het gebit na laten kijken?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:08

mijn menpony's lopen op een gewoon ongebroken bitje. ( watertrens ongebroken)
ze hebben een hekel aan bitten met een tongboog.
mijn jonge menpony loopt op een liverpoolstang met de leidsels in de bril.
ik heb daar nu 1 laagje bitbandage ! over gedaan en nu loopt hij helemaal fijn hiermee.

misschien moet je dat eens proberen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 13:53

Toydoll, dit is het bitje:

Afbeelding

Met longeren loopt Magic ook fijner op een simpel (niet heel dun) trensje, maar voor de wagen heb ik er net wat te weinig mee te zeggen. Op momenten dat hij zich echt druk gaat maken krijg ik hem niet weer rustig, dan blijft hij veel te lang in zijn drukke gedrag hangen. Terwijl het net belangrijk is om hem zo snel mogelijk terug rustig te krijgen.
Op een dunner trensje kreeg ik helaas weer wat te veel protest, hij is blijkbaar ook gevoelig op de lagen.

Ik gebruik bij dit bitje ook pelhamriempjes met een ringetje, dat laat me toe om fijner af te stellen tussen de inwerking op de grote en de kleine ring:
Afbeelding

Het kan natuurlijk zijn dat Kyano het wel fijn doet op zijn onderlegtrensje, misschien kan je het eens in de bak proberen?

Albert: Ik werk al een beetje met de rem, en dat helpt inderdaad wel :) Zijn gebit is 5 maanden geleden volledig nagekeken en er waren geen (nieuwe) problemen. De oude littekens zijn volledig geheeld, maar de pony blijft heel gevoelig op de tong en lagen.

Dingogirl, ik heb hem een tijdje op een ongebroken bitje gereden dat met leer omkleed was. Maar hij blijft op een ongebroken bitje altijd een beetje spanning in de mond houden, vermoedelijk doordat hij zo gevoelig is op de tong.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:15

duidelijk, dank je wel voor de plaatjes.

Ik wou dat er een bitpasservice was :P dat k gewoon wat kon testen. Nu moet ik elke keer een bit kopen en dan is het maar afwachten.
En sowieso ruitersport winkels hebben qua bit niets op voorraad dus je moet bestellen en dan is het helemaal maar afwachten wat je krijgt, omdat ik het nooit in het echt heb gezien.
Ik had vandaag bij de bixie dag zo'n vierringsbit in mn handen, 10,5; mooi dun mondstuk. Maaaarja 10,5..... heb nu 11,5 maar zijn trens 11.5 vind ik eigenlijk wat te groot, maar ik heb ook een keer een 10,5 stang erin gehad en die was weer te smal.... Jeeeeetje wat een gedoe :(

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:23

Heb je de mond, tanden en lagen al eens goed laten nakijken?