Wasmachine voor paardendekens, welk vulgewicht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Wasmachine voor paardendekens, welk vulgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 16:55

Wij willen in onze zadelkamer een nieuwe wasmachine plaatsen, waar we ook de dikke winterdekens mee kunnen wassen. Aan welk vulgewicht moet ik dan denken. Zou 10 kg genoeg zijn, of kan 8 ook, of moet ik eerder richting de 12 kg? Wie heeft hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 03-04-16 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:00

Hoe groot zijn de dekens? Wij hebben een "paarden"wasmachine zelf in de garage en de dikkere dekens vanaf maat 195/205 krijg je eigenlijk niet goed schoon. Die moeten we wel 3 keer wassen en elke keer op een andere manier erin stoppen. Die grootste winterdekens brengen we dus meestal toch nog weg, maar onderdekens, fleecedekens, dekjes en beenbescherming gaat hier prima.
Mijn advies is dus om voor een zo groot mogelijke trommel te gaan.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 17:15

miss_lizje schreef:
Een zo groot mogelijke trommel is 40 kilo en die wasmachine kost 20.000Euro. Daar ben ik dus niet naar op zoek 8-)

Ik heb nu ook een gewone staan en die is net als die van jou te klein voor de grote winterdekens. Dus mijn vraag is, welk vulgewicht moet ik dan wel hebben!

VillaNeusjes

Re: Wasmachine voor paardendekens, welk vulgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:23

Ik heb een 8 kg trommel maar daar was je echt geen dikke winterdeken in. Ik zou nog een stapje hoger gaan

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 17:27

Oke, dank je wel!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:27

"Zo groot mogelijk" dus zo groot als jouw budget toe laat is wat er gok ik bedoeld word. Kan je op meerdere manieren zien.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:28

yvonnepuntnl schreef:
miss_lizje schreef:
Een zo groot mogelijke trommel is 40 kilo en die wasmachine kost 20.000Euro. Daar ben ik dus niet naar op zoek 8-)

Ik heb nu ook een gewone staan en die is net als die van jou te klein voor de grote winterdekens. Dus mijn vraag is, welk vulgewicht moet ik dan wel hebben!

Dat snap ik, industriewasmachine is ook niet de bedoeling. Maar een trommel van 8 tot 10 kg is echt te klein. Zeker als je dekens moet wassen van maat 215 etc. Zo ver ik snel kan vinden zijn de "huishoudwasmachines" wel te krijgen in 12 kg. Maar of je daar voldoende aan heb, om in 1 keer een deken goed schoon te krijgen betwijfel ik.

Hier heb je er 1 van 15 kg gevonden trouwens: http://www.wassen.nl/wasmachines/lg/f1255fd/

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 17:32

@Lizje, hoe weet je dat 8 tot 10 kilo te klein is. Hoe groot is jouw eigen wasmachine dan?
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 03-04-16 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:33

Ik was mijn dekens bij het benzine station. Dat is een 18 kilo trommel. Daar kunnen er 2 in. Bij wat dunnere 3.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 17:34

Utixo schreef:
Ik was mijn dekens bij het benzine station. Dat is een 18 kilo trommel. Daar kunnen er 2 in. Bij wat dunnere 3.
Dan zou 10 kilo wel genoeg zijn?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:36

10 kilo was ik mijn dekens in, maar.. ik wissel elke 3 weken en moet ze soms 2x wassen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:36

ik heb nu reeds 2 jaar een 12kg wasmachine van LG, daar hebben al veel paardendekens ingezeten (vandaag nog !) ook 215 (winter)dekens. Je kunt hem langer laten spoelen (doe ik vaak met vieze winterdekens)

edit; deze toevoeging; ik hoef de deken maar 1 x te wassen om ze schoon te krijgen. Wat je ook koopt zorg dat het een "direct-drive" systeem is, die zijn veel sterkter, minder kans op problemen bij zware was.
Laatst bijgewerkt door Mist op 03-04-16 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:37

Ik denk dat je sowieso niet naar vulgewicht moet kijken (een deken haalt de 8 kg niet eens), maar naar het volume en dus de doorsnee van de trommel. Prop een deken eens een beetje in elkaar tot een bal, en meet dan de doorsnee. Doe er 15 - 20% bij omdat je ook wil dat de boel nog een beetje kan bewegen en ga dan zoeken naar hoe groot de trommel van een 10 kg, 12 kg en 15 kg machine in doorsnee is. Dat lijkt me veel meer zekerheid geven. En met eenzelfde vulgewicht zou bij verschillende merken de doorsnee van de trommel nog wel eens kunnen varieren.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:49

yvonnepuntnl schreef:
@Lizje, hoe weet je dat 8 tot 10 kilo te klein is. Hoe groot is jouw eigen wasmachine dan?

Heb er 1 van 8 gehad, daar gingen de dikkere dekens niet eens in (helft stak er uit). Maar nu was dat ook een oudje. Huidige wasmachine durf ik niet te zeggen. Maar daar past een maat 205 200 grams wel in, echter dus 3x overwassen om hem schoon te krijgen. Als je het in 1x schoon wil hebben zal een grotere trommel wel nodig zijn.

De tip van Ibbel is zeker waard om mee te nemen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:57

Ik was ze in een tweedehands Miele meteen ca. 16 kg trommel, die redt dat nét. Nat weegt zo'n deken heel wat, dus is een fikse aanslag op de ophangbanden van de trommel.
Toch gaat dit al weer 6 jaar goed, is-ie stuk da koop ik weer een tweedehands Miele. Miele, omdat dat gewoon een keihard goed (maar ook nieuw vrij duur)merk is (ik heb ook een Miele voor de mensen-kledingwasjes, zeg maar).
De "paardenMiele" heb ik voor 145 euro tweedehands op een tweedehandsbeurs hier in het Noorden gekocht.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:53

Ibbel schreef:
Ik denk dat je sowieso niet naar vulgewicht moet kijken (een deken haalt de 8 kg niet eens), maar naar het volume en dus de doorsnee van de trommel. Prop een deken eens een beetje in elkaar tot een bal, en meet dan de doorsnee. Doe er 15 - 20% bij omdat je ook wil dat de boel nog een beetje kan bewegen en ga dan zoeken naar hoe groot de trommel van een 10 kg, 12 kg en 15 kg machine in doorsnee is. Dat lijkt me veel meer zekerheid geven. En met eenzelfde vulgewicht zou bij verschillende merken de doorsnee van de trommel nog wel eens kunnen varieren.

Is het volume dan niet gerelateerd aan het gewicht? Ik had namelijk gelezen dat de trommelinhoud bepaalt hoeveel kilo er in mag.
http://www.ep.nl/advies/huishoudelijk/wasmachine

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:58

Dat lijkt me niet noodzakelijk te zijn. In een kleine trommel kan je uiteraard minder gewicht proppen, maar een grote trommel kan best een relatief laag vulgewicht hebben om andere redenen zoals de ophanging. Ook hangt de benodigde centrifugesnelheid (deels) af van de doorsnede van de trommel.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 21:03

Maar als ik zo lees op internet, dan is er zeker een relatie. Hoe hoger het vulgewicht, hoe groter de trommel.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:04

Natuurlijk: hoe groter de trommel, hoe meer was erin past en hoe zwaarder die zal zijn. Voor een paardendeken loop je echter eerder tegen het volume aan (zie alle posts hierboven) en minder snel tegen het gewicht.

Van een kennis weet ik dat zij de dekens wast bij een benzinepomp waar ze naast een dogwash en een carwash ook grote machines hebben staan. Ik laat ze zelf gewoon wassen, maar dat is niet voor iedereen handig

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:13

Ik heb nu geen paarden meer maar ik gooide ze bij de wasserette in de was. Daar hebben ze vaak wel 1 of 2 machines staan die grote volume en gewicht aan kunnen. Mijn 2 persoons winterdeken gaat ook niet goed in mijn 8kg trommel, die komt er dan half gewassen uit. Dus dan blijft de wasserette over

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:56

Mijn wasmachine is 10 kg, net nieuw, een Siemens, ik was dekens zelf, heb 1 met maat 215, maar wel geen top dikke dekens meer, omdat ik met liners werk. Past allemaal prima, wasmachine weegt ook zelf, gebruik extra spoelen en speciale waszakken en alles netjes schoon. Ponydekens doe ik er 2 in of samen met dekjes bv.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:03

Utixo schreef:
kan dat ook?? Hoe herken je zo'n station? Of is dat vooral ook waar vrachtwagens bivakeren?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:15

Ik was mijn ongevoerde en 100 grams regendekens van Rambo in een 9 kg trommel.
Dat gaat net, vaak wel een extra keer spoelen. De Amigo deken is van dunnere stof en was beter schoon.
De liners was ik veel vaker en die worden wel goed schoon, de 100 grams liners kunnen zelfs wel met z'n tweeën in één keer gewassen worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:23

Welke maat deken heb je? Ik heb een 7 kilo trommel en alleen fleece dekens passen. De dikkere dekens passen er domweg niet in. Met water erbij zetten die teveel uit en zitten dan klem in de trommel en worden niet meer nat en schoon,

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 06:33

avaluna schreef:
Mijn wasmachine is 10 kg, net nieuw, een Siemens, ik was dekens zelf, heb 1 met maat 215, maar wel geen top dikke dekens meer, omdat ik met liners werk. Past allemaal prima, wasmachine weegt ook zelf, gebruik extra spoelen en speciale waszakken en alles netjes schoon. Ponydekens doe ik er 2 in of samen met dekjes bv.

Ter aanvulling op mijn post; de machine heeft ook een impregneerfunctie; dat doe ik na het wassen van de outdoordekens met Rambowash.