Wassen harnachement

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HopeDreamer

Wassen harnachement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:44

Hi,
Hoe wassen jullie je spullen?
Dekjes in de wasmachine met een handdoek erin
Halsters en touwen in een kussensloop in de wasmachine.
Maar met wasmiddel?
Hoe doen jullie dat?
Groetjes Zowie

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:49

Waarom een handdoek bij dekjes als ik vragen mag? Die gingen er bij mij gewoon zo in..
Halsters en touwen doe ik niet in de wasmachine.
Verder was ik spullen van paardlief altijd met neutral wasmiddel en zonder wasverzachter.
Waterdichte dekens doe ik altijd in de tuin met de tuinslang en een harde borstel en dan met dettol.

HopeDreamer

Re: Wassen harnachement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:55

Ik heb van die suede achtige stoffen dekjes en met gewone dekjes erbij trekken die al het veul naar zicht toe, dus toen zocht ik daar een oplossing voor op op internet en daar stond dat een handdoek goed hielp.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:57

Dekjes waste ik altijd met Neutral, maar bij de Jumbo hebben ze hetzelfde van het huismerk en dat is stukken goedkoper ;)
Halsters doe ik ook in de wasmachine in een sloop. Touwen was ik niet. Heb ik 1x gedaan en toen viel hij uit elkaar haha.
Vliegendekens, uitrijdekens en fleece dekens was ik dus ook met Jumbo sensitive.
Regendekens was ik met Bucas wash, en als ik ze weer in gebruik ga nemen spuit ik ze nog in met een dikke laag impregneerspul. :D
Toen ik nog beenbeschermers gebruikte gingen die ook gewoon in de wasmachine. Wel zorgen dat al het klittenband gesloten is :)

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 22:04

Bedankt! Maakt het in principe uit met wat voor wasmiddel je gebruikt?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:52

Denk het niet, tenzij je paard gevoelig is op de huid... Dan zou ik Neutral of de Jumbo 'sensitive' (die heb ik dus) pakken.
Regendekens absoluut niet met gewoon wasmiddel wassen hoor, ook niet met neutral!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 00:09

Dekjes doe ik een voor een. Ik vind ze anders niet schoon worden.
Op 30 graden, gewoon wasmiddel. Extra spoelen zet ik wel aan.
Peesbeschermers gooi ik er ook in. Klitteband goed dicht.
En ook neopreen singel, waar ik dan met postelastieken oude washandjes om de gespen knoop.

Fleece deken of vliegendeken wil ik er ook nog wel in gooien.
Maar ander soort dekens breng ik weg.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:00

mijn moeder doet mijn dekjes gewoon in de wasmachine bij de andere (bonte) was, dus wast ze ook met gewoon wasmiddel (volgens mij wasmiddel van de hema, met een roze dop en een paar kleurtjes op de verpakking)(ben nog geen ervaren wasser dus weet nog niet hoe alles heet :o )

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:23

horsewiebe schreef:
mijn moeder doet mijn dekjes gewoon in de wasmachine bij de andere (bonte) was, dus wast ze ook met gewoon wasmiddel (volgens mij wasmiddel van de hema, met een roze dop en een paar kleurtjes op de verpakking)(ben nog geen ervaren wasser dus weet nog niet hoe alles heet :o )

Dekjes bij de normale was? := Serieus? Dat vind ik echt heel erg vies. :')

Hier gaan dekjes met z'n tweetjes (dezelfde kleur) of alleen. Nette wedstrijddekjes gaan sowieso alleen. Op 30 graden, normaal wasmiddel. Daarna 'n rondje machine reinigen. Fleecedekens heb ik bijna niet meer, alleen wolle dekens. De vieze plekken was ik daar heel voorzichtig met de hand weg. Halsters, singels, beenbeschermers gaan ook allemaal met de hand. :)

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:40

Bunn schreef:
horsewiebe schreef:

Hier gaan dekjes met z'n tweetjes (dezelfde kleur) of alleen. Nette wedstrijddekjes gaan sowieso alleen. Op 30 graden, normaal wasmiddel. Daarna 'n rondje machine reinigen. Fleecedekens heb ik bijna niet meer, alleen wolle dekens. De vieze plekken was ik daar heel voorzichtig met de hand weg. Halsters, singels, beenbeschermers gaan ook allemaal met de hand. :)

we maken ze wel eerst van tevoren zo schoon mogelijk (even uitspoelen van tevoren en alle haren eraf kloppen) dan valt het wel mee hoe vies het is

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:24

horsewiebe schreef:
Bunn schreef:

we maken ze wel eerst van tevoren zo schoon mogelijk (even uitspoelen van tevoren en alle haren eraf kloppen) dan valt het wel mee hoe vies het is

Maar dat staat er in je originele post niet bij. :') Dan nog vind ik 't geur- en haartechnisch niet helemaal lekker hoor. Maar hé, ieder z'n ding. :P

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 14:37

Maakt het ook uit hoeveel dekjes je bij elkaar stopt? Worden de kleuren dan door elkaar gemengd?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:46

Geurtechnisch zou niks uit moeten maken aangezien ze in de wasmachine gaan :') maar qua haren zou ik het ook niet doen.

Ik zou denk ik ongeveer 2 dekjes erin doen die ongeveer dezelfde kleur hebben (dus blauw bij blauw enz.). Vieze dekjes alleen, zodat ze schoner worden of even wasmiddel op de vieze plekken en even in laten trekken en dan de wasmachine in :D

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:54

Alles wat niet waterdicht is gaat hier de wasmachine in :)

Dekjes per 2 of 3 met wasmiddel, extra spoelen en soms wat Vanisch - beschermers idem dito. Neoprene singel, halsters en touwen in een kussensloop. Rambo liners, zweetdekens, vliegenkap, bandages ook allemaal op dezelfde stand. Probeer zoveel mogelijk in 1 wasje te doen.

Na afloop was ik vaak handdoeken op 90 graden met een scheutje natuurazijn. Dan vind ik de machine weer schoon genoeg ;)

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:02

Ik was mijn dekjes per twee, ongeveer dezelfde kleuren ivm evt. doorlopen. Geen wasverzachter oid erbij. Op 40 graden, gewoon wasprogramma (bonte was).

Die tip van de handdoek bij de suede dekjes ga ik eens uitproberen, want dat probleem heb ik erg vaak bij mijn anky pads, thanks!

Dekens breng ik eens per jaar weg naar een dekenwasserij. Fleecedekens enzo was ik wel zelf.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:07

Dekens gaan naar de wasserij!

Dekjes en fleece dekens gaan gewoon in de wasmachine thuis, wel met neutral want anders zit mevrouw helemaal onder de bulten :')

Halsters was ik eigenlijk bijna nooit, ik heb 2 buitenspeel halsters & de andere houd ik netjes :)

Sita77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:50

Ik heb een 2dehands wasmachine gekocht en in de garage gezet. Hier gaat al het paardenspul in, gewoon 40 graden en wasmiddel van AH. Gaat perfect.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:38

Sita77 schreef:
Ik heb een 2dehands wasmachine gekocht en in de garage gezet. Hier gaat al het paardenspul in, gewoon 40 graden en wasmiddel van AH. Gaat perfect.

Ik heb ook de luxe van 2 wasmachines sinds een paar maanden. Maar daarvoor maakte ik de machine na een paardenwas ook schoon met soda in een verder lege trommel ff kort op 90 graden laten draaien. :-)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:45

Dekjes gaan gewoon op de korte was en dan hooguit met z'n 2 liefst alleen anders worden ze niet goed schoon. Wasmiddel maakt niet uit.
Halster gooi ik nog weleens in de biotex en dan een nachtje intrekken goed uitspoelen en drogen. Touwen gaan hier nooit in de was.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:47

Ik ben echt heel makkelijk en gooi eigenlijk alles in de wasmachine :'), heb wel een aparte wasmachine voor paarden en hondenspul. Dekjes doe ik altijd maar 1 tegelijk anders gaan ze niet schoon. Ik was alles met groene zeep en waterdichte dingen met Bucas wasmiddel. De winterdekens was ik in de zomer met de hand want die passen niet in de wasmachine.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:47

Hier gaat alles wat niet waterdicht is de wasmachine in op 40 graden maar zonder wasmiddel. Ik was dekjes na 1 of 2 keer gebruik. Ze zijn dan niet erg vies en er zitten weinig haren aan. Maar uiteraard vol zweet!
Daarna op de waslijn. Anky dekjes zijn heel snel droog en singels en beenbeschermers en zo nemen weinig water op. Leren spullen daarna wel even invetten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:50

Ik was peesbeschermers in een waszak. Gewoon in de wasmachine met kleurwasmiddel. Dekjes/fleecedekens/oornetjes ook op kleur gesorteerd. Halsters in een emmer. En leer met een leerwasmiddel in een emmer. Wol/bontjes met wolwasmiddel in de machine op het wolprogramma. Bitten/sporen en stijgbeugels in de vaatwasser.

Ik hou van makkelijk :D

Winterdekens laat ik wassen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:50

Marmot schreef:
Hier gaat alles wat niet waterdicht is de wasmachine in op 40 graden maar zonder wasmiddel. Ik was dekjes na 1 of 2 keer gebruik. Ze zijn dan niet erg vies en er zitten weinig haren aan. Maar uiteraard vol zweet!
Daarna op de waslijn. Anky dekjes zijn heel snel droog en singels en beenbeschermers en zo nemen weinig water op. Leren spullen daarna wel even invetten.

Maar zonder iets van wasmiddel krijg je het toch niet goed schoon?

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:54

Zonder wasmiddel wordt het prima schoon als je het maar niet zo vies laat worden.
Ik heb echt een hekel aan vieze dekjes die bijna recht op staan van het vuil.

_nfcd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:03

het mildste wasmiddel wat er is gebruiken