Het hoofdstel om te beginnen met bitloos

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Het hoofdstel om te beginnen met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 12:35

Hallo!

Ik rijdt een arabiertje bij en hij geeft duidelijk aan dat hij met een bit niet lekker kan ontspannen. Ik heb overlegd met de eigenaar en wij vinden het een goed idee om bitloos te gaan proberen. Hij is erg gevoelig voor druk en door druk op zijn neus kan hij erg fijn buigen. Hij is dan ook erg fijn met longeren als we het met een kaptoom doen zonder touwtjes.

Ik ben zelf niet ervaren met bitloos dus hierbij mijn vraag: Wat is een goed hoofdstel om te beginnen met bitloos? Paard als ruiter onervaren. (Ik rij overigens al met een boomloos zadel.)

Ik heb dit onderwerp overigens opgezocht maar kon mijn vraag er niet tussen vinden, dus hierbij een topic.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:43

Ik zou eens beginnen met een sidepull hoofdstel. Anders een kaakgekruisde :)

Maartje1990

Re: Het hoofdstel om te beginnen met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:44

De meeste paarden reageren goed op een sidepull dus ik zou daar naar kijken :j

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:49

Ik kan je geen specifiek hoofdstel aanraden maar wel een aandachtspunt waar ik zeker op zou letten in je zoektocht.

Omdat jullie beiden onervaren zijn wil je beginnen met een hoofdstel die weinig (scherpe) inwerking heeft op de neus. Zodat jullie beiden goed kunnen wennen zonder dat het paard last heeft van een te scherpe inwerking door jou/jullie onervarenheid.

Je zoekt dan een hoofdstel waarbij de (inwerkende) neusriem zo hoog mogelijk zit. (Hoe lager, hoe meer inwerking)

Als jullie verder zijn kan je steeds lager gaan om meer gevoeligheid te vragen. Vergelijk het maar met een simpel bit naar S&T, dat doe je normaliter ook met stappen als je zelf onervaren bent. Anders Doe je meer kwaad dan goed.

Veel succes!!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:53

Dankjewel voor de reacties! Ik zal om mij heen kijken voor een sidepull. Mochten jullie nog handige linkjes/shops hebben, graag. :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:57

Als hij goed reageert op het kaptoom kun je daar ook gewoon mee rijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:35

Fair schreef:
Dankjewel voor de reacties! Ik zal om mij heen kijken voor een sidepull. Mochten jullie nog handige linkjes/shops hebben, graag. :)

Fra heeft fijne sidepulls

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:52

Het énige bitloos hoofdstel waar de mijne op wilt lopen is een Nurtural, kruising vd werking van een kaakgekruisd en sidepull

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:54

Ik zou gaan voor een sidepull. Zelf gebruik ik de FRA Pardoes. Vind ik een mooi hoofdstel en ook fijn.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:00

Ik ben nu bezig met m'n paard beleren en ik heb hem aan de dubbele longe lopen met een Monty Roberts Dually Halster. Als de dubbele longe straks helemaal goed gaat (ben nu bezig met het bevestigen van sturen, halthouden, etc.), dan ga ik er weer op en dat doe ik dan ook met dit halster. Dus je zou dit halster kunnen overwegen voor in het begin, maar ik kan me ook voorstellen dat je liever gelijk voor een "echt" bitloos hoofdstel gaat.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:36

Dankjewel voor de reacties. Ik zal alle genoemde hoofdstellen en sites even nakijken. Ik denk dat ik idd voor een sidepull ga.

Over het kunnen rijden met halster/kaptoom, kan dat ook met mijne? Aangezien ik het zelf meer een halster vind met ringetjes. :p ik weet niet of hij geschikt is.

Afbeelding

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:10

Op http://www.bitloos.nl kun je een hoop informatie vinden over de werking van de verschillende bitloze systemen. Je kunt hier ook voor een bepaalde periode meerdere hoofdstellen huren om uit te proberen.

Ik heb zelf een bitloze uitprobeerservice (maar zit voor jou een beetje ver weg :) ) en persoonlijk zou ik ook een sidepull aanraden.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 21:26

Dat is een erg handige site jetm! Dankje. :)

Ik ga morgen een poging doen tot rijden met de kaptoom! :) Als dat goed gaat ga ik opzoek naar een sidepull.

Trouwens, zijn maat zit net tussen cob en full. Kan ik dan beter een full nemen en kleiner instellen of cob en hem op zijn grootst zetten?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:28

Ik zou gaan voor een cob dan. Zeker omdat de neusriem vrij hoog moet zitten

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:30

Weet niet welke je kiest, maar ik heb twee FRA pardoes hoofdstellen en ik vind ze groot vallen. Zou dus dan een cob kiezen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:29

Ik ben begonnen op een touwhalster, overgestapt naar een kaakgekruist (daar ook wedstrijden mee gereden) en sinds kort rijd ik op sidepull. Vond de release (loslaten) van de touwtjes van en kaakgekruist toch tegenvallen.

Ik heb mijn F.R.A. Dietsji omgebouwd tot Sidepull maar dit vind ik ook een erg mooi hoofdstel:
https://www.ruiterhart.nl/engels-hoofds ... zwart.html

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 10:33

oah dat is echt een prachtig hoofdstel! Nog eventjes sparen. :)

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:39

Misschien een tip om te kijken of sidepull bij jullie past vooedat je een heel hoofstel aanschaft. Horse charms verkoopt sidepull neusriemen volgens min die je kan bevestigen aan je normale hoofdstel zodat je het wen beetje kan uitproberen.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:41

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 11:03

Hm, dat vind ik persoonlijk niet zo heel mooi. :P Niet te veel frutseltjes wat mij betreft. :) ik heb het liefst gewoon een leren hoofdstel die dicht bij komt bij een 'normaal' hoofdstel.

Je mag het hoofdstel toch gewoon terugsturen als het evt niet past of niet voldoet aan de wensen?

Edit: Ik vind dit hoofdstel prachtig. Deze is kaak gekruist. Er staat bij dat het ook voor overstappen bit/bitloos kan.
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... alnut.html

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:24

Hee !
Met je kaptoom zou ik zo niet gaan rijden. Het materiaal ziet er niet zo soepel uit en bovendien zit er een hele hoop ijzer op de neusriem. Dit bevorderd het bitloos contact helaas niet echt!
Verder is het belangrijk dat de neusriem op de goede plek zit, dus niet 'zo hoog mogelijk', wat hier ook werd gezegd. Het mag bijvoorbeeld niet te dicht tegen het jukbeen aanzitten. Ook is te laag niet goed, op welk niveau je ook rijdt. Zelfs een Grand-Prix paard kan nog eens schrikken en dan wil je niet dat je neusriem te laag zit, dat doet gewoon pijn. Voel met je vingers waar het zwevend neusbeen eindigt en plaats daarboven de neusriem.

Verder moet je gewoon kijken welk hoofdstel het beste bij jullie past, hiervoor zijn ook wel (goede) test-websites te vinden, waar je verschillende hoofdstellen kan lenen. Je kan eventueel ook wel eens een hoofdstelletje van ons lenen :) wij hebben kingekruist en een paar sidepulls, maar die zijn van touw. Ook zitten we rijk in de touwhalsters :D
Laatst bijgewerkt door petraaken op 20-05-19 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 11:29

Hee berber! :D

Okee, dankjewel voor de tip. Dan ga ik dat vanmiddag laten. :) ik heb zelf wel een touwhalster, maar ik wist niet dat dat geschikt was om mee te rijden.

Aardig aangeboden, thanks! Dat zou echt super handig zijn :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 19:31

Update: ik heb net gereden met een kaptoom van een stalgenoot. Heerlijk <3 ik heb nog nooit zoveel aanleuning gezien bij het rijden. Ik ga dus opzoek naar een sidepull.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:59

Oh wat fijn! Wat voor kaptoom was het? En waar had je de teugels aan vastgemaakt? Als het op deze manier zo goed werkt, is het misschien goed om eenzelfde soort hoofdstel/kaptoom te kopen :)

En een touwhalster is opzich geschikt om mee te rijden, maar blijvend contact is ermee niet prettig, je moet er eigenlijk mee met losse teugel rijden. En de teugels aan de onderkant bevestigen, er zijn ook met ringetjes aan de zijkant, maar die zijn niet geschikt om mee te rijden, omdat ze echt te los zitten en ontzettend gaan schuiven. Ook komen de hulpen dan super onduidelijk door!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:09

Dat weet ik niet precies. Het was een leren kaptoom die dichterbij een hoofdstel kwam, de ringetjes zaten aan de zijkant, daar zaten ook de teugels aan.:)

Nee zoiets dacht ik al, ik ben wel opzoek naar een hoofdstel waarmee ik lekker in de bak kan werken. Maar soms met een touwhalster rond slingeren is wel leuk. :P