Sinds ik een nieuw bijrijdertje heb voor mijn verzorgshetlander, zijn er een paar irritante problemen gekomen tijdens het rijden. Het bijrijdertje is 40 kg en 1.50 lang, de shetlander is een ruin van ruim 1.05 m groot en heel erg stevig gebouwd. Zijn rug is helemaal plat, geen schoft te bekennen en de rug is kort. Zadels voor hem zoeken was dus best lastig. Ruim een jaar geleden, toen ik nog klein genoeg was, had ik een boomloos zadel van 16 inch tweedehands gekocht. Het lijkt exact op een Cheyenne zadel van Barefoot, maar dan in het blauw met zwart. Geen flauw idee welk merk, ik heb nog heel veel gezocht op internet maar nergens te vinden. Maar goed, verder een heel goed zadel wat heel mooi de druk verdeeld. Er ligt een HKM halfpad onder, best een hard ding, maar het past perfect onder zo’n klein zadel. Kon namelijk geen kleine maatjes vinden en aangezien ik niet 100% zeker wist of het zadel precies dezelfde vorm had als dat van een Cheyenne zadel, durfde ik niet een dekje met inlages voor ruim 100 euro te kopen. Maar dat terzijde, het probleem van dit zadel is dat het enorm schuift. Zelf heb ik er niet zoveel problemen mee gehad, omdat ik veel rijervaring had en dus al een goede onafhankelijke zit. Maar aangezien het moeilijk is om kleine ruitertjes te vinden met veel rijervaring die een ontzettend lastige shet kunnen rijden, heb ik nu een 12 jarige bijrijder met 2 jaar rijervaring. Zij kan aardig rijden maar niet met dit zadel. Elke keer schuift het helemaal naar rechts en dan weer naar links en ik zie dat mijn verzorgshetlander er veel last van heeft. Aangezien het wel even gaat duren voordat de bijrijder een veel betere zit heeft, wil ik opzoek naar een ander zadel. Liever wat kleiner dan 16 inch want ik vind het toch een beetje aan de lange kant. Ik heb dus al bijna alle zadels die er voor shetlanders zijn bekeken op internet en informatie over opgezocht en ik heb heel veel topics gelezen op bokt, maar ik kan nergens een perfect zadel vinden…
Ik zit te twijfelen tussen een boomzadel of zo’n Bello pinokkio zadeltje. Probleem van boomzadel: Ik ga geen zadelmaker uitnodigen, want dat kost mij ontzettend veel geld, aangezien ik alleen beschik over zakgeld en kleedgeld

Nog even wat extra’s te vertellen, zo’n ruim 2 jaar geleden heeft er kort een Norton Rexine Junior zadel gelegen op mn verzorgshet, maar deze zat te krap aan de voorkant en er was ongelijke druk, dus dat zadel werd geruild.
Dus kort: Kan een Bello zadeltje op een ontzettend brede platte shetlander rug passen? En hoe verdeeld het de druk? Of is een breed boomzadel een betere optie?
Hopelijk kunnen jullie me een beetje verder helpen