Shetlander met zadelprobleem

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Qoso

Shetlander met zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 21:08

Hoi allemaal,

Sinds ik een nieuw bijrijdertje heb voor mijn verzorgshetlander, zijn er een paar irritante problemen gekomen tijdens het rijden. Het bijrijdertje is 40 kg en 1.50 lang, de shetlander is een ruin van ruim 1.05 m groot en heel erg stevig gebouwd. Zijn rug is helemaal plat, geen schoft te bekennen en de rug is kort. Zadels voor hem zoeken was dus best lastig. Ruim een jaar geleden, toen ik nog klein genoeg was, had ik een boomloos zadel van 16 inch tweedehands gekocht. Het lijkt exact op een Cheyenne zadel van Barefoot, maar dan in het blauw met zwart. Geen flauw idee welk merk, ik heb nog heel veel gezocht op internet maar nergens te vinden. Maar goed, verder een heel goed zadel wat heel mooi de druk verdeeld. Er ligt een HKM halfpad onder, best een hard ding, maar het past perfect onder zo’n klein zadel. Kon namelijk geen kleine maatjes vinden en aangezien ik niet 100% zeker wist of het zadel precies dezelfde vorm had als dat van een Cheyenne zadel, durfde ik niet een dekje met inlages voor ruim 100 euro te kopen. Maar dat terzijde, het probleem van dit zadel is dat het enorm schuift. Zelf heb ik er niet zoveel problemen mee gehad, omdat ik veel rijervaring had en dus al een goede onafhankelijke zit. Maar aangezien het moeilijk is om kleine ruitertjes te vinden met veel rijervaring die een ontzettend lastige shet kunnen rijden, heb ik nu een 12 jarige bijrijder met 2 jaar rijervaring. Zij kan aardig rijden maar niet met dit zadel. Elke keer schuift het helemaal naar rechts en dan weer naar links en ik zie dat mijn verzorgshetlander er veel last van heeft. Aangezien het wel even gaat duren voordat de bijrijder een veel betere zit heeft, wil ik opzoek naar een ander zadel. Liever wat kleiner dan 16 inch want ik vind het toch een beetje aan de lange kant. Ik heb dus al bijna alle zadels die er voor shetlanders zijn bekeken op internet en informatie over opgezocht en ik heb heel veel topics gelezen op bokt, maar ik kan nergens een perfect zadel vinden…

Ik zit te twijfelen tussen een boomzadel of zo’n Bello pinokkio zadeltje. Probleem van boomzadel: Ik ga geen zadelmaker uitnodigen, want dat kost mij ontzettend veel geld, aangezien ik alleen beschik over zakgeld en kleedgeld :( . En daarnaast is het ook niet mijn pony, dus ik ben niet van plan 1000 euro uit te geven aan een zadel(max. 450 euro) Ik ben namelijk ontzettend bang, dat als ik een boomzadel koop, de hele rug kapot gaat van mijn verzorgshetlander als het niet helemaal past. En aangezien ik niet veel ervaring heb met zadels passen, durf ik niet aan een boomzadel te beginnen. Het enige voordeel is dat boomzadels minder schuiven en de shet de bijrijder makkelijker kan dragen, mits het een beetje past. Daarnaast heb je ook nog dat Bello pinokkio zadeltje. Ik heb gelezen dat 12 inch vergelijkbaar is met 14 inch, en 14 inch zou perfect passen op mn verzorgshet. Maar ik vraag me af of zo’n zadeltje wel past op een platte shetlander rug. Er moet toch wel schoft voornodig zijn wil zo’n zadeltje passen? En als dat niet het geval is, vraag ik me af hoe het zit met de drukverdeling van zo’n zadel. Als je er een kind van 8 jaar op zet snap ik dat het niet zo storend is voor de pony qua drukverdeling. Maar een kind van 12 jaar met ruim 40 kg? Zou dat kunnen?

Nog even wat extra’s te vertellen, zo’n ruim 2 jaar geleden heeft er kort een Norton Rexine Junior zadel gelegen op mn verzorgshet, maar deze zat te krap aan de voorkant en er was ongelijke druk, dus dat zadel werd geruild.

Dus kort: Kan een Bello zadeltje op een ontzettend brede platte shetlander rug passen? En hoe verdeeld het de druk? Of is een breed boomzadel een betere optie?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje verder helpen :)

amberxoxo

Re: Shetlander met zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:39

Hallo,

Ik heb nu voor mijn shet van 4 jaar, die een half jaar geleden voor het eerst bereden werd een wintec educatief zadeltje van 12 inch. Zelf vind ik het een heel fijn zadel, zonder gewicht, makkelijk schoon te houden en ik hb geen last van schuiven. Ook mijn shet heeft bijna geen schoft. Het zadeltje heeft kussens met klittnband zodat je ze eraf kan halen en verplaatsen naar de rug van je pony. Ook zit er een bok riempje bij altijd handig voor kleinere kinderen! Ik heb er twee meisjes van 11 en 10 jaar oprijden en het gaat perfect , de bak in, maar ook langere buitritten. Mijn shet was een half jaar geleden heel dik, toen hebben we de kussens er gewoon helemaal onderuit gehaald en nu heeft ze vrij normale maat en konden de kussens er weer onder ( wel uitkijken dat door de kussens er onderuit te halen er geen drukplekken of zwellingen ontstaan) Ik ben blij met deze aankoop en het was geloof ik ook nog niet eens heel duur! :) Zelf ben ik naar de divoza in de buurt geweest waar je hem als het niet goed paste nog kon terug brengen. Veel succes met zoeken!

amberxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:41

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 21:42

amberxoxo schreef:
Hallo,

Ik heb nu voor mijn shet van 4 jaar, die een half jaar geleden voor het eerst bereden werd een wintec educatief zadeltje van 12 inch. Zelf vind ik het een heel fijn zadel, zonder gewicht, makkelijk schoon te houden en ik hb geen last van schuiven. Ook mijn shet heeft bijna geen schoft. Het zadeltje heeft kussens met klittnband zodat je ze eraf kan halen en verplaatsen naar de rug van je pony. Ook zit er een bok riempje bij altijd handig voor kleinere kinderen! Ik heb er twee meisjes van 11 en 10 jaar oprijden en het gaat perfect , de bak in, maar ook langere buitritten. Mijn shet was een half jaar geleden heel dik, toen hebben we de kussens er gewoon helemaal onderuit gehaald en nu heeft ze vrij normale maat en konden de kussens er weer onder ( wel uitkijken dat door de kussens er onderuit te halen er geen drukplekken of zwellingen ontstaan) Ik ben blij met deze aankoop en het was geloof ik ook nog niet eens heel duur! :) Zelf ben ik naar de divoza in de buurt geweest waar je hem als het niet goed paste nog kon terug brengen. Veel succes met zoeken!

Ik had dat zadeltje gezien ja! Mij leek het idd ook wel wat, alleen twijfel ik of het bijrijdertje in dat zadel past, volgens mij is het zadeltje best wel klein. Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden :j

amberxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:49

De meisjes van 10 en 11 passen er nog goed op maar veel groter moeten ze inderdaad niet worden. Ik moet zeggen mijn shetlznder is heel klein en het meisje van 10 jaar is 30 kilo en ook heel klein haha, het meisje van elf is iets groter, maar past er ook in

amberxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:51

Valt er ook niet te overleggen met de eigenaar van je vp?

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 22:00

amberxoxo schreef:
Valt er ook niet te overleggen met de eigenaar van je vp?

Oude boer, die maakt het niets uit... -O-

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 13:09

Verder nog iemand die ervaring heeft met dat Bello zadel op een super brede shet? Of andere suggesties qua zadels?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:15

Toen ik jong was en nog op mijn shet reed had ik een oud lederen pannenkoekzadel. Deze had vilt aan de onderkant, en op een dekje ging t ding nergens heen. Is dat geen optie?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:24

Minimus schreef:
Toen ik jong was en nog op mijn shet reed had ik een oud lederen pannenkoekzadel. Deze had vilt aan de onderkant, en op een dekje ging t ding nergens heen. Is dat geen optie?

Voor de rug van je pony is zo'n pannenkoekzadel alleen echt niks. Het verdeeld de druk echt totaal niet. Als je gaat lichtrijden komt er dus heel veel druk op een plek.

Ik vond het pinokkiozadel ook niet echt stevig. Het wintec zadel wat al genoemd is zit een stuk steviger in elkaar en lijk verder erg op het pinokkiozadel. Ik zou dus dat winteczadel aanraden.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:41

Ja daar heb je gelijk in brechtje, het verdeeld de druk echt 0,0. Dan ga ik verder ook voor dat winteczadeltje!

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 14:08

brechtje122 schreef:
Minimus schreef:

Voor de rug van je pony is zo'n pannenkoekzadel alleen echt niks. Het verdeeld de druk echt totaal niet. Als je gaat lichtrijden komt er dus heel veel druk op een plek.

Ik vond het pinokkiozadel ook niet echt stevig. Het wintec zadel wat al genoemd is zit een stuk steviger in elkaar en lijk verder erg op het pinokkiozadel. Ik zou dus dat winteczadel aanraden.

Ja Wintec lijkt me ook wel wat, maar ik denk niet dat mijn bijrijdertje in 12 inch past. Dus dan ga ik liever voor zo'n grotere maat Wintec en dan in een brede maat. Je hebt zo'n Wintec 500.De boom kan je verwisselen toch? Ben alleen een beetje bang dat ik ook met zo'n mooi zadel de rug kan vernielen. Aangezien mn verzorgshet op privéterrein staat is er ook niemand met verstand of zo'n zadel goed ligt. Zijn er nog mensen met tips voor deze situatie?

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:48

Niemand?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:13

Ruitershop.eu, die heeft een heleboel zadels. Zo te lezen heb je een lopende keukentafel. Plat. Daar past niet veel op en zoals je zelf al zegt: Je gaat er geen geld aan uitgeven. Kleine kans dat je daar wat vindt.
Geen wintec nemen, dat is namelijk te smal en te recht.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:23

Ik zie dat je 15 bent, Is het niet veel leuker de pony voor de wagen te laten beleren en zelf mennen? Ik persoonlijk zou bang zijn spijt te krijgen om 450 euro van je eigen geld uit te geven aan iets wat je zelf nooit meer kan gebruiken, want zelf er mee rijden kan dus niet meer. Dan is mennen een betere investering lijkt me :D

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 18:49

prugelpiet schreef:
Ik zie dat je 15 bent, Is het niet veel leuker de pony voor de wagen te laten beleren en zelf mennen? Ik persoonlijk zou bang zijn spijt te krijgen om 450 euro van je eigen geld uit te geven aan iets wat je zelf nooit meer kan gebruiken, want zelf er mee rijden kan dus niet meer. Dan is mennen een betere investering lijkt me :D

Heb je helemaal gelijk in! Het was altijd al een droom van me geweest alleen jammer genoeg vind de eigenaar het te gevaarlijk. We hebben al een menkar waarvan alleen de boom veranderd moet worden(de boom is te smal). Maar goed, zelfs als ik een menbewijs haal wil de eigenaar het niet. The end of my dream -O-

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:55

Ik zou toch voor de echte barefoot Cheyenne of bellis gaan. daarbij is 16 inch ook iets te groot voor een shet van 1.05. Op onze shetters van 1.10 , 1.04 en 95 cm ligt dit zadel prima. het zijn ook brede ponys met weinig schoft.

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 19:05

BrechtCarlos schreef:
Ik zou toch voor de echte barefoot Cheyenne of bellis gaan. daarbij is 16 inch ook iets te groot voor een shet van 1.05. Op onze shetters van 1.10 , 1.04 en 95 cm ligt dit zadel prima. het zijn ook brede ponys met weinig schoft.

Het zadel wat ik heb is gewoon exact een barefoot cheyenne zadel maat 0. Alleen dan in een blauw kleurtje. Dus als ik mijn zadel zou ruilen voor een barefoot, zal dat sowieso ook gaan schuiven. Je hebt gewoon een goede zit nodig voor zo'n zadel helaas...

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:11

Is het zadel van het barefoot merk?

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 16:58

BrechtCarlos schreef:
Is het zadel van het barefoot merk?

Nee ik kan nergens een merkplaatje of wat dan ook vinden... Dus van barefoot is die sowieso niet. Volgens mij meer een namaak zadel? Ondanks dat het waarschijnlijk een namaak zadel is, vind ik de kwaliteit persoonlijk heel goed. Maar goed, ik denk dat dit probleem gewoon een doodlopend eind heeft -O-

Ik heb wel gezien dat op de Duitse barefoot site ze cheyenne drytex zadels in zwart/bruin verkopen voor €299 met dezelfde grote als de bellis zadeltjes. Alleen ik durf zo'n zadel toch niet te kopen omdat ik ben bang dat de bijrijder er niet in gaat passen. Daarnaast ben ik bang dat ook dit zadel gaat schuiven. Of liggen die zadeltjes bij jullie muurvast?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:46

Als je bijrijder nier in een Cheyenne Drytex past is je bijrijder misschien gewoon te groot. Dan kan het zadel ook gaan wiebelen door onbalans.Bij mij ligt het zadel mooi stil.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:23

Ik zou zeker niet voor een pinokkiozadel gaan omdat dit gewoon echt niet aangenaam is voor de rug van je Shetlander. Er zomaar een zadel met boom op gooien zonder dat je daar kennis van hebt (geen verwijt, maar dit gaf je zelf al aan) zou ik ook een te groot risico vinden. Daarom ga ik met BrechtCarlos mee dat ik dan voor een Barefoot Cheyenne zou gaan.

Maar ... als ik jou was zou ik helemaal geen nieuw zadel aanschaffen. Hoe lang zal dit meisje nog op de Shetlander kunnen rijden? De meeste 12-jarigen die ik ken zou ik al niet meer op een Shet zetten, uitzonderingen daar gelaten, dus ik verwacht niet dat zij nog jaaaren plezier gaat hebben van het door jou gekochte zadel. Daarnaast ga jij straks veel geld uitgeven aan een goed zadel voor de Shet, terwijl je er zelf eigenlijk geen profijt van hebt...

Ik zou eens goed nadenken of je het niet leuker vindt om iets anders te gaan doen met de Shet, iets waar jij zelf ook iets aan hebt. Ik las dat je niet mag gaan mennen met de Shet, maar je kunt wellicht wel aan de lange lijnen gaan werken? Of grondwerk/vrijheidsdressuur? Dan kun je misschien beter wat geld uitgeven aan de benodigde spullen daarvoor en wellicht wat lessen in plaats van nu een zadel te kopen waar jij al niets aan hebt en het meisje dat hem nu rijdt over een tijdje ook niet meer..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:16

Ik heb zo een drytex gehad, ik heb nog nooit zo vaak mijn dochter uit het zand moeten plukken. Het dat pommeltje was zelfs al te krap voor mijn Dartmormeltje. De Interhippique valt mooi breed? Pinokkio ook?

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 20:14

BrechtCarlos schreef:

Maak je geen zorgen, ruiter is zeker niet te groot, ze komt niet onder de buik uit met haar voeten. Maar als ze nog veel gaat groeien, komt er natuurlijk wel een einde aan het rijden.
De pony is heel stevig maar heel kort gebouwd en 16 inch is dan best groot, maar als ik van een afstandje kijk, valt het nog mee. Ik moet wel zeggen dat het zadel steeds minder begint te schuiven, omdat de zit van de ruiter na heel wat rijden aanzienlijk is verbetert.

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 20:29

xCarpediem schreef:
Ik zou zeker niet voor een pinokkiozadel gaan omdat dit gewoon echt niet aangenaam is voor de rug van je Shetlander. Er zomaar een zadel met boom op gooien zonder dat je daar kennis van hebt (geen verwijt, maar dit gaf je zelf al aan) zou ik ook een te groot risico vinden. Daarom ga ik met BrechtCarlos mee dat ik dan voor een Barefoot Cheyenne zou gaan.

Maar ... als ik jou was zou ik helemaal geen nieuw zadel aanschaffen. Hoe lang zal dit meisje nog op de Shetlander kunnen rijden? De meeste 12-jarigen die ik ken zou ik al niet meer op een Shet zetten, uitzonderingen daar gelaten, dus ik verwacht niet dat zij nog jaaaren plezier gaat hebben van het door jou gekochte zadel. Daarnaast ga jij straks veel geld uitgeven aan een goed zadel voor de Shet, terwijl je er zelf eigenlijk geen profijt van hebt...

Ik zou eens goed nadenken of je het niet leuker vindt om iets anders te gaan doen met de Shet, iets waar jij zelf ook iets aan hebt. Ik las dat je niet mag gaan mennen met de Shet, maar je kunt wellicht wel aan de lange lijnen gaan werken? Of grondwerk/vrijheidsdressuur? Dan kun je misschien beter wat geld uitgeven aan de benodigde spullen daarvoor en wellicht wat lessen in plaats van nu een zadel te kopen waar jij al niets aan hebt en het meisje dat hem nu rijdt over een tijdje ook niet meer..

Ja daar heb je helemaal gelijk in. Vrijheidsdressuur doen we elke dag en dan vinden ze geweldig :o ze kunnen al zo ontzettend veel (behalve steigeren, dat leer ik ze liever niet aan) en lange lijnen zo'n twee keer per week. Af en toe werken we een beetje met de freestyle methode(die erg lastig is! :+ ) want veel afwisseling vind ik erg belangrijk! Alleen rijden wil ik graag doorzetten, omdat die shet wel een beetje moet vallen (hij wordt dik van de lucht). En dat vind ik iets moeilijker om te doen via vrijheidsdressuur, longeren en lange lijnen. Dus vandaar ;)