Dun bit waarmee je mag starten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElizeVdS

Dun bit waarmee je mag starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:35

Vorig jaar heb ik voor mijn PRE een bit fitter/tandarts laten komen. Omdat het bit dat ik had goed was maar zijn gebit niet hebben we vooral op dat laatste gefocust.

Napoleon heeft een smalle mond met erg weinig ruimte. Ik heb een Busse kaugan dubbelgebroken onderlegtrens waar hij het super op doet. Daar zit echter een groot probleem bij: je mag er niet mee starten.
Deze heb ik nu: http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... _1809.html

Een standaard trens vind hij echt niet fijn (te dik). We zijn nu na een pauze ivm groei voor hem en zwangerschap van mij weer aan het opbouwen met het doel uiteindelijk te gaan starten.

Om het goed aan te pakken wil ik eigenlijk ook op zoek naar een bit waar we wel mee mogen starten. Dan kunnen we daar ook op gaan trainen ipv straks weer aan een nieuw bit wennen.

Napoleon is overigens een echte PRE wat bitten betreft. Vind lang niet alles fijn en heeft nogal de neiging om er mee proberen te klooien. Kauwt wel heel goed, heeft een heel zachte mond.

Bitloos is voor mij geen optie. Heeft een van jullie de gouden tip wat ik kan proberen?
Laatst bijgewerkt door ElizeVdS op 17-02-16 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Re: Dun bit waarmee je mag starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:37

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:39

Je mag starten met een onderlegtrens, de trens die je gebruikt bij stang en trens optoming. Dat zijn dunne bitjes.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:39

Waarom mag je er niet op starten? Een dunne (minimaal 10mm dik) aurigan (toegestaan) dubbelgebroken (toegestaan) bustrens (toegestaan of bedoel je busse, het merk? En wat voor ringen heeft het dan?) is op zich geen probleem. Of iets een onderlegtrens is kan je eigenlijk niet zien, het kan ook simpelweg een bit met kleine bitringen zijn, dat is het enige verschil tussen onderlegtrens en gewone trens.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:42

Ik heb mijn post even aangepast. Hij is van kaugan ipv aurigan zie ik. Heb een link geplaatst naar het bit.

Weet eigenlijk niet precies waarom ik hier niet mee mag starten. Nooit un de regels verdiept. Wel zeiden zowel de bit fitter als EJ dat.

Ik zou trouwens gewoon B gaan starten. Ik gebruik dit bit dus als gewoon bit, niet als stang en trens bit.

Bedoel indd Busse. Autocorrect had er iets anders van gemaakt. Ook even aangepast in mijn OP.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:45

Met dit bit mag je volgens mij gewoon starten, i.i.g. bij de knhs. Het voldoet aan alle eisen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:45

Kaugan mag ook gewoon. Ik ben jury, je mag hiermee starten.

Ik zeg altijd eerlijk dat de medewerkers van ruitersportzaken niet echt altijd goed op de hoogte zijn van de reglementen. Heb al wel eens een kind in de ring gehad met een pony met niet toegestaan bit in, en zij zeiden dat ze in de winkel hadden gehoord dat dat bit wel mocht. Dus niet. Daarom nooit helemaal op dat advies afgaan.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:47

Ik rijd met de dubbel gebroken onderlegwatertrens nog nooit iemand over gehoord op wedstrijd dat dat niet mag?
Zal geen jury zijn die ziet dat het dat bit is :')

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:48

zanakuzies schreef:

Jury's zien meer dan je denkt hoor ;-)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:49

kleinvosje schreef:
zanakuzies schreef:

Jury's zien meer dan je denkt hoor ;-)

Nou als een jury het verschil kan zien tussen dit bit of een gewone watertrens onderleg met argentaan vind ik knap

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:51

Oh. Dat is fijn om te horen. Wat gek dat ze dan zeiden dat het niet mag. Hij loopt hier erg fijn op namelijk dus baalde al dat ik zou moet switchen.

Heb al heel wat bitten geprobeerd tot ik deze had die hij wel fijn vindt :)

Thanks allemaal!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:52

Waarom zou de jury het niet mogen zien dat het dat bit is? Volgens mij mag het toch gewoon?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:53

Ik heb een Nueu Schule bit, deze zijn met gewone bitringen erg dun te koop. Ze hebben verschillende soorten dubbelgebroken trenzen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:53

Als je toch niet hier mee mag gaan starten, heeft Sprenger dunne normale trensjes (zo dun als een onderlegtrens maar wel met normale grote ringen)

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:53

Op zich zie je in zijn mondhoeken wel dat dit bit dunner is dan de meeste bitten die je in de winkel ziet. Heb wel eens de opmerking gehad dat ik gemeen was met zo'n dun bit.. Vanaf de zijlijn (zucht).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:54

Vroeger mocht je idd niet met een onderlegtrens starten.Alleen met grote ringen.
Maar dat is al heeeel lang geleden.Nu is het geen probleem.
Maar zulke bitten zijn er zat te vinden meg grote ringen hoor,14 mm is niet zo dun.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:12

Ik zie inderdaad dat het nog 4mm dunner zou mogen.

Ben heel blij met jullie reacties!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:06

Een myler met tongboog (level2). Vond ik ideaal bij mij kwpn'er met weinig ruimte en dikke tong.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:16

Je mag hier gewoon mee rijden, maar heel erg dun is hij nog Niet. De hh gold brass is 12 ipv 14 mm en een bustrens dus wat stiller. Wellicht als je nog iets rustigers zoekt kun je daar naar kijken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:08

Heel dun misschien niet, maar door de anatomische vorm heeft de tong meer ruimte en dus past alles beter in de mond. Met een gewoon bit kreeg mijn paard z'n mond nauwelijks dicht en met de Myler hield ie zijn lippen netjes op elkaar.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:05

Myler is dan ook 12 mm en geen 14.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:10

Dikte bit is minimaal 10mm dus op dat punt geen probleem. Grootte bitringen (bij jouw bit 55mm) kan wel een factor zijn, maar daar weet ik de minimale maat zo even niet van.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:11

ingvdh schreef:
Ik heb een Nueu Schule bit, deze zijn met gewone bitringen erg dun te koop. Ze hebben verschillende soorten dubbelgebroken trenzen.

Ik rij daar ook mee en ben daar al een paar keer mee gestart.
http://nsbits.com/product/tranz-angled-lozenge-2/

Fijn bit met als voordeel dat het tussenstukje net zo dun is als de rest van het bit en niet te breed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:49

tamary schreef:
Dikte bit is minimaal 10mm dus op dat punt geen probleem. Grootte bitringen (bij jouw bit 55mm) kan wel een factor zijn, maar daar weet ik de minimale maat zo even niet van.

Daar is tegenwoordig geen minimummaat meer voor volgens mij. Ik kon hem in ieder geval niet vinden.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:57

Eisen in het B tm M2 zijn eigenlijk heel simpel geworden, minimaal 10mm dik, ongebroken(myler levels 1,2,3, rotary en KK correctie of africhtings bit mee genomen) enkel of dubbelgebroken waarbij beide zijdes even dik zijn en zonder enige vorm van hefboom.
Geen verplicht meer zoals formaat ringen, materiaal oid.