Ervaringen gevraagd met myler bitjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claucarlien

Ervaringen gevraagd met myler bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:58

Hallo allemaal,

Zou graag wat meer informatie willen over de myler bitjes.
Mijn instructie vind het de moeite waard om het toch eens een keer te gaan proberen met mijn paard.
Vind het nogal een bedrag om te proberen en weet zo geen bekenden die er 1 hebben om te lenen.
Ze had het over een myler bitje met losse bitringen die als je meer druk hebt veranderd in een stangetje.
Doen ze dat allemaal?
Of moet ik dan echt een bepaald type hebben.

kejen

Re: Ervaringen gevraagd met myler bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:07

Ik had een dubbelgebroken h&m (sprenger) bit die een ongebroken bit werd bij een ophouding.
Een stang heeft scharen, dus een trens kan nooit een stang worden :+

Deze was helaas te klein en toen ben ik voor een myler gegaan:
https://www.google.nl/search?q=myler+le ... GTCa7GM%3A

Deze is heel erg licht en ligt fijn in de mond. Mijn paard kauwde obsessief en kwijlde erg. Nu heeft hij zijn mond keurig stil en kauwt normaal. We rijden met een hoge neusriem zonder sperriem.
Ik heb voor deze gekozen omdat het ook een soort van ongebroken bitje wordt/is en niet in de gehemelte prikt.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:09

Hier zijn al vrij veel topics over te vinden via de zoekfunctie. Je kunt ook eventueel een billy allen snaffle proberen, heb ik ook. Zelfde werking, alleen geen tongvrijheid en veel goedkoper

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 21:11

Zou graag wat meer willen weten over de myler bitten omdat we die willen proberen.
Maar wil dan graag weten of er idd mylers zijn die recht worden als ze sterk zijn.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:16

Hij is sowieso recht, het midden buisje is het scharnier punt en vanuit daar kunnen beide kanten onafhankelijk van elkaar bewegen
Maar nogmaals, vinden zoekfunctie is heel erg veel informatie te vinden

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 21:52

Heb al in forums gezocht en kan deze antwoorden zo niet vinden. Vandaar mijn toppic

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:58

Het is zoals hierboven wordt gezegd. Er is vrijwel geen notenkraker werking en ik denk dat dat bedoeld wordt met veranderen in stang?

Je kan de myler als een ongebroken bit zien, waarvan alsnog beide kanten los kunnen bewegen. Daardoor heb je minder ruis en veel paarden nemen het bit ook prettig aan.

Hier een filmpje: https://youtu.be/NiBub8Bkx80

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:03

Ik vind myler echt top, nooit meer wat anders.
Bit kan niet dubbelklappen, is dun veel paarde hebben weinig ruimte in hun mond.
Hierdoor kunnen ze hun kaken mooie sluiten.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:49

Hangt van het paard af. De mijne kon het echt niet appreciëren, werd echt lastig. Oude dubbelgebroken weer ingehangen, geen problemen meer.

Op een ander paard met Myler gereden en dat ging wel heel goed

forfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:02

Hier ook goede ervaringen met Myler. Ligt stil, fijn dun voor paarden met kleine mondjes, kan niet doorklappen, anatomisch gevormd. Maar het is natuurlijk uitproberen of het voor jou en je paard ook goed bevalt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:09

Hier ook Myler voor mijn ene paardje. Het wordt echter geen stang (of eigenlijk ongebroken trens) bij meer druk. Als je dat wil zul je eens moeten zoeken op danger bit.
Verder kun je bij de Paardenschuur de Myler testen en retour sturen mits hij niet bevalt. De exacte voorwaarden weet ik zo niet uit mijn hoofd.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 09:59

darkadia schreef:
Hier ook Myler voor mijn ene paardje. Het wordt echter geen stang (of eigenlijk ongebroken trens) bij meer druk. Als je dat wil zul je eens moeten zoeken op danger bit.
Verder kun je bij de Paardenschuur de Myler testen en retour sturen mits hij niet bevalt. De exacte voorwaarden weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Heb idd het filmpje gezien van Rianneh.
Zie nu dat de myler niet verder buigt dan een bepaald punt.

Dat is wel een handige tip van de paarden schuur. Bedankt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:11

Mijn oude merrie reed ik ook met een myler bit. Zij liep hier erg fijn op. Ik heb gelukkig de mogelijkheid gehad om eerst via iemand het bit te kunnen proberen. Voordat ik mijn eigen gekocht heb. Dure bitten maar wel de moeite waard.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:26

Hier ook fan van Myler, mijn 5 jarige arab ingereden met een Myler level 1. Dus nog niet met de tongboog, dit om alles met aanleren nog iets meer basic te houden. Over een poosje eens testen met de level 2 van mijn zus hoe hij het daar op doet. Me zus haar arab is na jaren een enkel gebroken snaffles, overgestapt naar Myler level 2. Resultaat, veel meer rust in zijn mond en neemt bit nu ook heel fijn aan.

Met buitenrijden rijd ik zelf nog op de dubbelgebroken Gold Brass van HH, puur vanwege het financiele plaatje, maar merk duidelijk verschil. De Myler probeert hij al in te doen zodra hij het hoofdstel uit de zadelkamer ziet komen :')
Het is een erg zacht bit (natuurlijk wel altijd afhankelijk van de handen ;) ). Hij loopt vanuit de bitring eerst wat naar voren en omhoog en dan pas de mond in, waardoor het anatomisch gezien de lagen al ontlast en dus veel fijner in de mondhoeken licht. Dan nog eens géén notenkraker effect, dus ookal moet er ineens op de handrem getrokken worden, een stuk vriendelijker! Het rechte vaste tussenstukje haalt de beweging, die een normaal dubbelgebroken bit wel heeft, eruit en toch kan je nog links en rechts onafhankelijk bewegen.

Billy Allen is soortgelijk, alleen die is écht recht, de Myler heeft een meer anatomische vorm, wat ik persoonlijk een stuk fijner vind liggen.

Ik heb mijn bit ook via de paardenschuur, heb hem nooit terug hoeven sturen, maar het idee dat het kon was wel fijn met zo'n prijs :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:31

Mijn shet loopt er geweldig op. Wil hem voor mijn andere pony ook maar prijs houd me nog tegen.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:48

De paardenschuur in Amerongen verkoopt Myler bitte. Je kunt ze 14 dagen uitproberen en bevalt het niet dan kun je hem terugsturen. Ik zou De Paardenschuur gewoon even bellen.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 18:32

2IJsjes schreef:
De paardenschuur in Amerongen verkoopt Myler bitte. Je kunt ze 14 dagen uitproberen en bevalt het niet dan kun je hem terugsturen. Ik zou De Paardenschuur gewoon even bellen.

Heb met hun gebeld en samen met hun besloten eerst een myler bustrens te gaan proberen.
Heb hem net besteld.
Ben erg benieuwd.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:26

Zeer tevreden met mijn Myler type 2. Paard reageert goed en heeft ruimte in haar mond voor haar tong. Ze zijn ook een stuk lichter, wat ook wel prettig is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:46

Ik heb een bustrens, myler, level 2, 14mm?

Heerlijk bit, paard loopt er ook super op.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:49

Kreeg alleen al een opmerking van een gebits verzorger dat je ze kapot kan rijden op de lagen. Maar lijkt mij toch dat het er aan ligt hoe je er mee rijdt?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:51

Ik zou het zeker proberen, je kunt bij verschillende webshops een myler bestellen en twee weken op proef krijgen. Als het niet bevalt kost het je geloof ik 10% ofzo, de andere 90% krijg je teruggestort.

Hier een level 1 en level 2 geprobeerd, maar paard vond het verschrikkelijk, durfde zijn mond niet dicht te doen leek het. Ik hoefde de teugels maar aan te raken of zijn mond ging open/tong eruit. Hij was dan ook gewend aan een happy mouth, dus misschien was de overstap wat grof.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:27

Joanne1987 schreef:
Hier zijn al vrij veel topics over te vinden via de zoekfunctie. Je kunt ook eventueel een billy allen snaffle proberen, heb ik ook. Zelfde werking, alleen geen tongvrijheid en veel goedkoper

Helemaal niet zelfde werking. Een billy allen heeft veel minder beweging/speling dan een myler. Een billy allen is meer een staafje, terwijl bij een myler de linker- en rechterhelft van het bit redelijk zoals een normale trens kunnen bewegen. Alleen kan de boel niet dubbelklappen vanwege het rolletje in het midden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:29

claucarlien schreef:
Kreeg alleen al een opmerking van een gebits verzorger dat je ze kapot kan rijden op de lagen. Maar lijkt mij toch dat het er aan ligt hoe je er mee rijdt?

Uiteraard.

Ik had met een myler ineens een heel ander paard: geen gewiebel meer van het bit, en dus ook geen geklooi er meer mee. Ik heb twee mylers (tweedehands, eentje zelfs voor 30 euro *\o/* ) met verschillende mondstukken, op beide loopt hij fijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:12

De mijne ging letterlijk liggen met de Myler, en dat is echt geen rotzak.. Probeer zo veel mogelijk bitten te testen, voor mij is er een duidelijke voorkeur voor Sprenger KK bitten (ik gebruik zelf een dubbelgebroken D trens Dynamic), tot nu toe krijg ik daar alles mee aan het lopen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:32

Ik ben erg blij met mijn myler level 2. Na enkele bitten geprobeert te hebben mocht ik deze van een stalgenoot lenen en ze liep direct goed erop. Nu 4 jaar later nog steeds erg blij mee!

Je zegt in je op: als je meer druk op het bit zet wordt het een stangetje. Dit kan dus niet... Zitten geen scharen aan. Tenzij je neemt met sleuven dan kan je wel een kleine hefboom krijgen.