Zadel dat op elk paard aan te passen is?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Zadel dat op elk paard aan te passen is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 12:43

Ik heb het gehad met de goedkopere zadels die niet meegroeien met je paard,en eigenlijk helemaal niet goedkoop zijn...

Dus ik ga geld uitgeven voor een dressuurzadel dat goed past op mijn huidige merrie, maar ook aan te passen is voor een volgend paard als mijn merrie op pensioen gaat. Maar ook als mijn merrie van bespiering veranderd, wil ik het zadel blijven gebruiken.

Merken die ik al bekeken heb: wow,schleese, maar ook daar lees je dat het niet voor elk paard werkt...

Zijn er nog andere mogelijkheden? Of zoek ik iets onmogelijk en zal ik toch vaker een zadel moeten blijven kopen?

Budget is momenteel geen probleem, maar budgettaire situaties veranderen, daarom hoop ik nu een zadel te kopen waar ik nog 50 jaar met kan rijden.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:47

Al gekeken naar Kent & Masters? Ik heb zelf een dressuurzadel uit de S-line op mijn pony liggen en die bevalt prima :)

Seltje

Re: Zadel dat op elk paard aan te passen is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 12:51

Kent en masters is niet aan te passen, ik zoek echt een zadel waar veel aan te passen is, zodat ik het gewoon aan een volgende paard kan (laten) aanpassen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:00

Ik heb gekozen voor wow, ik lees ook heel veel positief als negatief maar mijn gevoel zat wel goed... dus heb besteld, zadel is normaal volgende week klaar :)

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:02

Hier ook een wow idd.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:03

Dan zou ik toch gaan voor een Wintec of Thorowgood.

Of een Lavinia Mitchell als budget geen probleem is.

Deze zijn allemaal aan te passen :j

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:04

Elk paard is anders, als je nu een brede rondgeribte hebt, en je krijgt hierna 1 die een hoge schoft heeft en een korte rug of smalle schouders is het alweer lastig passend te maken. Ik zou kijken naar merken met verwisselbare bomen. Die zijn er genoeg.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:07

Dream on. Er is nooit een zadel te krijgen wat goed past voor de komende 50 jaar. Hooguit kun je nu een voor je paard goed liggend zadel kopen, met verwisselbare boom. Maar dat is het dan wel. Als het op een volgend paard ook goed past, heb je mazzel.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:08

Verwisselbare boom alleen was ik niet tevreden mee, nu kan ik alles aanpassen, boom, kussens, zitting, flappen, ...

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:10

Ik denk dat het inderdaad niet altijd passend te maken is maar dat de kans op passend maken toch groter is bij zadels die het concept van wow hebben (ken zo geen andere merken die zo aanpasbaar zijn)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:11

Ghost!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:14

tennan schreef:
Ghost!

Zijn deze niet boomloos?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:20

Ik heb ook een wow. Ben er nog steeds helemaal happy mee! :D

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:28

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:32

Ghost en barefoot en flexee zijn idd boomloos, maar andere merken zal je niet snel vinden die ook meegroeien met je paard in bespiering of snel op een nieuw paard passen. Tenzij je continu geld wil uitgeven om kussens te laten bijvullen of bomen verwisselen.
Tevens mag je met boomloos ook op wedstrijd hoor.

Echter heb je ook semi boomloze zadels, met een flexibele boom.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:36

Gezien de grote diversiteit aan paarden is het denk ik zo goed als onmogelijk om een (boom)zadel te vinden dat nu en later op ieder paard past. Wat je wel kan doen is kijken naar het type paard dat je graag rijdt en dus verwacht te blijven rijden en daarop je keuze baseren. Ik rijd zelf regelmatig verschillende paarden, type warmbloed, sportpaard, beetje standaard zeg maar. Zadels waar ik goede ervaringen mee heb qua makkelijke pasvorm zijn KN (al is daar de lengte soms wel een punt, de gangbare 45/17,7'' is vrij lang), MSFC en ook Euroriding ben ik heel tevreden over.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:38

Er is geen enkel zadel dat op elk paard past. Was het maar zo simpel, dat zou een hele hoop zadel problemen voor paard en ruiter schelen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:39

Deuber. http://deuber.de/index.php/maxima/saattelkatalog

De Maxima is er in een dressuuruitvoering die een verstelbare boom heeft. Die is dan in elk geval op je huidige paard elke keer aan te passen. Een zadel wat op elk paard past, of aanpasbaar is is er gewoon niet. Ook niet in de boomloze uitvoeringen. Er zijn ook paarden waarop boomloos gewoon niet goed ligt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:52

Ik heb een wow en die heeft al op verschillende paarden gelegen, tot nu toe al heel veel plezier van gehad!
ook als je paard veranderd van model is een wow eenvoudig aan te passen.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:53

Ik heb een barefoot, hier zijn alleen verschillende schoft stukjes bij te krijgen. En die van mij is verder boomloos

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:38

Bij boomzadels zit je al snel aan concepten als wow vast waarbij je ieder onderdeel kunt vervangen.
Daarmee heb je de meeste kans dat je het nu passend krijgt en blijft krijgen op dit paard en volgende paarden, maar dot blijft dure business, de onderdelen blijven gewoon prijzig.
Maar ook bij dergelijke concepten is er geen garantie dat het op ieder paard passend te krijgen is.
Dat kun je gewoon vergeten.

Boomloos is ook vrijwel altijd wel passend te krijgen ,maar!! Ook daar zijn voorbeelden van te vinden dat het niet werkt .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:47

Boomloos kun je tegen een kleine vergoeding een week proberen, niet geschoten is altijd mis. Ik ben er al jaren tevreden over. Mijn eerste zadel was boomloos, ging overal mee naartoe en heeft op tig paarden gelegen. Verstellen hoeft dan niet eens. Hooguit een andere pommel, da's in 30 seconden gebeurt.

Het enigste is dat je als ruiter moet leren erin te zitten. Bij mij was dat binnen een week wel in orde, veel kilometers op buitenrit maken en dan concentreren op je zit. Maar als dat eenmaal in orde is, zit je ook echt veel steviger, ik galopeerde bijvoorbeeld zonder zadel ook zo weg. De barefoot London oogt heel normaal vind ik zelf.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:08

Gypsy schreef:
Boomloos kun je tegen een kleine vergoeding een week proberen, niet geschoten is altijd mis. Ik ben er al jaren tevreden over. Mijn eerste zadel was boomloos, ging overal mee naartoe en heeft op tig paarden gelegen. Verstellen hoeft dan niet eens. Hooguit een andere pommel, da's in 30 seconden gebeurt.

Het enigste is dat je als ruiter moet leren erin te zitten. Bij mij was dat binnen een week wel in orde, veel kilometers op buitenrit maken en dan concentreren op je zit. Maar als dat eenmaal in orde is, zit je ook echt veel steviger, ik galopeerde bijvoorbeeld zonder zadel ook zo weg. De barefoot London oogt heel normaal vind ik zelf.

Hier ben ik het mee eens :j Ik ben erg tevreden over mijn boomloze zadel. Andere mensen vaak minder :+ Het is echt ff wennen als ruiter.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:14

Ik heb ook zo'n zadel 'voor het leven' gekocht. Binnen twee maanden was ik er al achter dat zo'n zadel een utopie is. Zélfs de verstelbare boom heeft een max aantal verstel-pogingen. Dus in hoeverre spreek je dan van levenslang?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:20

Pffff ... Ik heb me er al mee verzoend dat ander paard/pony haast = ander zadel.

Nu hebben we geluk hier: het zadel dat op het ene paard past, lukt bij het ander paard ook, maar de 2 D-pony's hadden elk hun zadel. Die waren zoooo verschillend van bouw.
Ik heb in ieder geval meer zadels op stal dan dat er paarden staan dus dat zegt genoeg denk ik ... zucht.