Beenbescherming+springschoenen, voor/nadelen?(trend gespot!)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nbou

Beenbescherming+springschoenen, voor/nadelen?(trend gespot!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 22:52

Tegenwoordig lijkt het echt een trend om met springschoenen en beenbeschermers te rijden (peesbeschermers, bandages, dressageboots,...)! Natuurlijk is dit super mooi maar ik vraag me af of dit eigenlijk wel nut heeft en er niet meer nadelen dan voordelen aan verbonden zijn. (zoals peesblessures door de warmte en dergelijke) Persoonlijk rijd ik altijd zonder, en niet met het meest handige paard... :D en heb nog nooit wondjes of dergelijke aan zijn benen gevonden.

Ik ben altijd van het principe van er zo weinig mogelijk aan mijn paard te hangen. Maar langs de andere kant moet ik toegeven dat het wel ontzettend mooi is (maar voor de mooi alleen zou ik het niet doen).

Dus is dit eigenlijk wel nuttig?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:55

Is je vraag nou of Beenbescherming+springschoenen nuttig is?

Ja dat is het, voor paarden die strijken aan de voor/achterbenen kunnen peesbeschermers erg nuttig wezen.
Springschoenen zijn er om te voorkomen dat het paard zijn eigen kogel aantikt of zijn hoefijzer eraf tikt, wat voornamelijk gebeurt bij het springen.

Hier zijn trouwens ook al aardig veel topics over te vinden op bokt, even de zoekfunctie gebruiken de volgende keer

Nbou

Re: Beenbescherming+springschoenen, voor/nadelen?(trend gespot!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 22:57

Ik zie het gewoon heel vaak tegenwoordig, ook vaak bij dressuurruiters (die dan met springschoenen rijden) en dan vraag ik me af of ze dit nu niet gewoon gebruiken omdat ze het mooi vinden? Kan me moeilijk voorstellen dat al deze paarden strijken...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:58

Paarden die op hoog niveau rijden kunnen inderdaad hun eigen ijzers eraf tikken. Dus zelfs voor dressuur ruiters is het ook nuttig ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:59

Ik draag ook een cap ookal ben ik al jaren niet meer van een paard gevallen :+

Nbou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 23:57

Ja, maar aan een cap zijn dan ook geen directe nadelen verbonden (behalve misschien een slecht kapsel :p ) Wat ik bedoel is; wegen de nadelen van deze dingen niet veel harder door dan de voordelen? (ik heb liever een paard met een wondje dan met een peesblessure...)
Ik heb het dan vooral over de recreatieve ruiters hé (ik snap dat je geen 1m20 gaat springen zonder bescherming)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:21

Ik vraag me oprecht af wat de cijfers zijn van peesblessures veroorzaakt door peesbeschermers.

Nbou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 00:27

Het is algemeen geweten dat de temperatuur snel hoog oploopt onder beenbescherming en hier zijn genoeg artikels over te vinden. (Dat van die peesblessure is trouwens ook maar een voorbeeld)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:35

Ik ben zelf niet overtuigd van de nadelen van peesbescherming en gebruik het dus in het kader better save than sorry.
Pees beschermers en strijklappen bij dressuur, springen en buiten rijden. Crossbeschermers en springschoenen met springen

Nbou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 00:39

Dat mag, ieder zijn idee! Het 'penny meisje' in mij wil stiekem gewoon graag ook haar paard mooi aankleden met setjes en dergelijke maar mijn verstand zegt dat niet te doen. Daarom wil ik graag de voor-en nadelen eens horen.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:42

Better safe than sorry.. Dat is mijn motto, ik rij altijd met peesbeschermers (alleen voor). Springschoenen alleen met springen en cross. Achter niets, mijn paard laat duidelijk merken dat ze hier niet van gediend is. En ik zie -helaas- genoeg paarden die dit ook aangeven.. Daarbij zijn er zeker genoeg mensen die het gewoon 'leuk/mooi' vinden of het bij het dekje vinden matchen. Er word ook mooi op ingespeeld door bijvoorbeeld Divoza en Epplejack. In dat geval puur slimme marketing dus, dat heeft niets meer te maken met goede bescherming voor je paard

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:53

Ik rijd met bandages en springschoenen om de simpele reden dat mijn paard zichzelf soms aantikt met haar ijzers tegen de ballen van haar hoef, omdat ze nog jong is en nog niet helemaal met haar lange stelten over weg kan. Doordat ze nog niet zo lang gereden wordt en een nog wat zwakke achterhand heeft, heeft ze soms wat vocht in haar been en dan ga ik hier geen peeskap overheen doen wat daar tegen aan drukt en daarnaast valt de overhitting bij bandages echt wel mee erna gewoon met wat lauw water afspuiten wat ik altijd doe, of ik nou met bandages of kappen gereden heb.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 02:30

Mijn paard heeft met rijden altijd beschermers en springschoenen om. Hij is nog jong en beweegt erg ruim. Hij wil zich dus nog wel eens aantikken, zowel op de kogel als de hoefballen. Met losgooien ook altijd springschoenen vanwege al zijn gekke sprongen... Anders kan ik elke week nieuwe ijzers eronder laten slaan.
En ja, ik heb een boel kleurtjes met bijpassende dekjes. :D Dat vind ik nou eenmaal erg leuk, maar ieder zijn eigen ding.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 04:57

Bij mij geldt ook, better safe than sorry. Daarom rij ik altijd zonder. Less is more :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 05:41

Ik was vrij makkelijk met beschermers.
Met mennen op de weg wel altijd, op een keer na.
Ik vond dat hij wel wist hoe hij zijn voeten neer moest zetten.
Drie keer raden: hij struikelt banketstaaf en ligt vol onderuit op het asfalt. :+
Gelukkig beiden heel op enorme spierpijn na.
Nu heeft hij voor de wagen altijd vierkant beschermers en springschoenen om.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 07:12

Mijn paard heeft altijd alleen springschoenen om in de trainingen (dressuur). Ze tikt zichzelf vrij snel aan en doe dat voor het behoudt van de hoefballen en de ijzers.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:18

Ik rijd ook met beschermers. Rondom en springschoenen.
Voor omdat hij een schieffel heeft en aan mijn peesbeschermers te zien is dat hij anders continu langs die plek strijkt. Springschoenen omdat hij slap is en ruim beweegt. Ik hoor hem regelmatig op zijn springschoen staan en gezien hoe gehavend ze eruit zien, heeft hij dat wel nodig. Als hij sterker wordt, wil ik die uiteindelijk wel weglaten.
Aan de ene kant denk ik dat zijn benen zonder beschermers vanzelf wel sterker worden en het beter aankunnen. Maar het risico wil ik niet nemen dat hij om daar te komen continu met blessures staat. Nou doe ik zijn beschermers niet om als ik ga wandelen of ohz ga stappen met hem. Ken ook zat mensen die dat doen, maar dat vind ik toch echt te overdreven.

xtamarak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:30

Ik rij/longeer altijd met peeskappen&springschoenen, hij hoeft maar 1 keer heel gek te doen en je hebt een probleem. Mijn moeder haar pony van vroeger had bij haar oude eigenaren 1x geen bescherming om, ze maakt een paar rare sprongen en beschadigt de pees in haar voorbeen doordat ze deze met haar achterbeen aantikt :n Beter safe than sorry denk ik dan :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:51

Ik ben van het principe als het nodig is is het nodig. Mijn paard heeft voor en achter beschermers om ivm strijken. Ook hij beweegt erg ruim en als hij ijzers had had ik ook springschoenen aan. Hoefbalbetrappingen zijn vervelende blessures. Veel sportpaarden met grote beweging lopen risico zichzelf in te lopen. Ook jonge paarden kun je maar beter wat bescherming geven.
Ik heb een welshcob gehad die ik ook nooit beschermers om deed. Die had ook geen ijzers en streek niet. Maar toen hij mij er een keer afgooide is hij zo uit zijn petoetje gegaan dat hij zichzelf een mooie schiefel schopte. Zonder ijzers dus. Dat was voor mij wel leergeld. Gewoon peesbeschermers maar weer aan dus.
Van dat uurtje of die paar uur onder het zadel zullen de pezen echt niks krijgen. Als je ze vergeet af te doen en je laat je paard er 24 uur mee staan wel natuurlijk.
Tegenwoordig zijn er ook veel goed ventilerende beschermers.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:16

Ik vind dat peesbescherming niet nodig is zo lag je geen hoge wedstrijden rijd of je paard aantikt. in de natuur hebben ze toch ook geen bescherming? en ze hebbben meer kans op peesblessures met peesbescheriming (is mijn mening) en vooral bandages zijn funest

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:28

Dat ze in de natuur ook geen bescherming nodig hebben vind ik zo'n kulargument... In de natuur zitten wij er niet op, kunnen ze lopen zoals ze willen en passen ze zich aan aan het terrein. Wij kruipen erop, zitten scheef, vragen op soms onhandige manieren allerlei oefeningen van het paard die hij lang niet altijd goed beheerst, met alle miscommunicaties van dien. Totaal, maar dan ook totaal onvergelijkbare situatie.

Ook het hoge wedstrijden rijden vind ik echt onzin. Een paard wat zijn oefeningen correct beheerst zal juist minder fouten maken en dus een kleinere kans hebben om zich aan te tikken, dan een paard wat onbeheerst zichzelf opzij gooit omdat hij het wijken nog niet helemaal snapt.

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:29

Ik reed op mijn oude verzorgpaard ook altijd met kappen voor. Doordat ze artrose had in haar rechtervoorbeen struikelde ze wat sneller en met de kappen was dit gewoon een stuk minder.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:44

Mijn paard heeft zelfs het eerste half jaar met springschoenen aan in de wei gestaan. Altijd hard geroepen dat ik dat nooit zou doen.... Maar toen mijn paard binnen 2 maanden al 2 keer zichzelf geraakt had en steeds een snee in haar kootholtes had, was ik er klaar mee. De hoefsmid zei zelfs dat het gevaarlijk was als ze zichzelf zou raken op de plek waar de hoef begint te groeien. Je kunt dan problemen krijgen met de aanhechting! Ze is nu wat rustiger en staat weer zonder springschoenen in de paddock. Maar ik rijd altijd met peesbeschermers voor en springschoenen. Ik zou mezelf voor mijn kop slaan als ze schade oploopt die ik zo makkelijk had kunnen voorkomen. Het heeft overigens niets met niveau te maken. Wij rijden nog gewoon in de B. Maar ze is zo beweeglijk. Als ze schrikt is, maakt ze echt rare sprongen...
Laatst bijgewerkt door Marieke33 op 29-01-16 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:45

Ik rij altijd met beenbescherming, want mijn paard strijkt nogal makkelijk.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:57

Mijn gevoel is dat het steeds meer noodzaak wordt. Voor springers vind ik het logisch.
Maar voor dressuurruiters is het Vaak voor de 'mooi' en misschien minder functioneel gericht.

Alleen als je kijkt naar het huidige fokbeleid van het kwpn bijvoorbeeld, dan zie je dus dat paarden énorm veel korter in de rug zijn én langere benen hebben dan vroeger. Als je die twee dingen bij elkaar optelt, dan kunnen springschoenen bij een dressuurpaard ineens noodzaak worden.

Maar goed, dat is mijn redenering. Net als dat je tegenwoordig bijna geen normaal zadel meer kwijt kan op die korte ruggen.