Kunststof singel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Kunststof singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 10:56

Onder het mom het kan altijd beter, ben ik mij aan het oriënteren voor een nieuwe singel. Ik gebruik op dit moment de Wintec Elastic, maar deze begint wat kort te worden (paard komt eindelijk op gewicht).

1 harde eis aan de singel is dat hij van kunststof is, niet van leder. Dit omdat mijn merrie gigantisch veel opspattend zand maakt, waardoor ik graag na het rijden de singel wil kunnen afspuiten onder de kraan. Paard heeft geen gevoelige huid of andere problemen, ook het zadel ligt perfect (vergeet wel eens aan te singelen :') )

Ik heb tot nu toe 1 singel op mijn lijstje, de Prolite. Echter zal er vast meer keuze zijn, dus brand los!
Laatst bijgewerkt door Princesj op 25-01-16 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Kunstof singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:13

Het is Kunst stof (kunststof) niet kun stof. Sorry, ik ben een zeikerd in dit soort dingen.

Ik had een singel met een soort wafel patroon, ben de naam van het merk even kwijt. Vind wel dat ze in de loop van de tijd hard worden. Ik rijd nu weer gewoon met neopreen. Nadeel van neopreen is dat het lang duurt voordat het droog is. ALs je elke dag de singel wilt afspuiten kan je er twee nemen. Een om te gebruiken, een om te drogen. En de volgende dag afwisselen?

Princesj

Re: Kunstof singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 11:14

Neopreen vind ik niks, die krijg je met enkel afspuiten niet goed schoon. Plus dat het totaal niet elastisch is.

IrishDraught

Re: Kunststof singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:16

Wintec cair (dus andere dan jij nu hebt) vind het een ideale singel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:16

ik heb de tekna pressure-eze singel. Echt een topding dat perfect druk verdeeld.
Mijn paard met extreme singeldwang (niet meer kunnen opzadelen omdat hij echt explodeerde), reageerdt zelfs amper op deze singel. http://www.teknasaddlery.com/details.asp?pid=91 zit geloof ik rond de 70 euro.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 11:24

Dank voor jullie input tot nu toe.

Friesam, kun je die ook goed afspuiten? De buitenkant lijkt mij wat stof/suede achtig? Of heb ik dat mis?

Zoe_97, die heb ik gehad, helaas viel de kwaliteit mij erg tegen, na een half jaar zaten er echt scheuren in.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:25

misschien heb je gewoon pech gehad? Ik vind het erg mooie kwaliteit.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:30

Ik heb ook de prolite, goede singel en leeft nu al 5/6 jaar :j

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:32

Die wintec die ik heb is de buitenkant een soort gewafeld kunststof. Dus slang erover en volgende dag weer droog.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:06

Ik heb ook de Tekna Pressure-eze en ben ook zeer tevreden. Hier wordt hij gebruikt voor de endurance en heeft dus al heel wat km en zand te voortduren gehad. Tot nu toe (+- half jaar) echt een super aankoop!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:24

Ik heb persoonlijk ook goede ervaringen met de Wintec en een gewoon simpel goedkoop nijlon singel.

Momenteel rij ik met de FRA supersingel. Makkelijk in onderhoud en mijn paard loopt er naar mijn idee ruimer onder.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:27

Zoals al op je lijstje staat, de Prolite! Ik heb hem sinds kort en ik ben er heel tevreden over :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:28

Ik heb ook een kunst stof dressuursingel van tekna.

Heerlijke singel, fijn gevormd en erg makkelijk in onderhoud

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:31

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:40

Weinig bijzonders, maar ik heb 'm een jaar naar prima tevredenheid gebruikt, ziet er ook nog haast als nieuw uit :)
http://www.agradi.nl/rider-pro-syntheti ... l-65cm.htm

Ik weet niet welke maat je nodig hebt, maar wegens overstap naar bruin is de mijn zwarte (maat 65) ook evt tekoop

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:48

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:52

kiwiwitje schreef:
Geen kunststof maar Leer. Van prestige. Deze spoot ik ook altijd af. Alleen deed ik er wel regelmatig een spray op. Zowel om schoon te maken als te verzorgen(1x per week)
deze singel:
http://www.hetgareel.nl/product/details ... -ela-41694

Deze heb ik gehad , maar de stieken braken doormidden na 2 jaar blubber :o

FRA supersingel is mij te weinig elastisch, wordt nat en droogt niet makkelijk op. (ook gehad)

Nu echt een fijne singel en nog een hele leuke prijs ook :D
is het idee van tixerant/Fairfax (Tixerant ook gehad, maar bleef ook te nat, fairfax scheurt heel vaak hoor ik)
Geheel elastisch (elastiek aan één stuk) en het breedste deel van het borststuk (20 cm breed)
is gevuld met hoge densiteit schuim voor een optimale druk verdeling.
Heel makkelijk schoon te houden, keer afspuiten/afborstelen en klaar.
Mijn paard (singeldwang) beweegt er ook super onder.
Ik rijd er al 2 jaar mee in de blub en blijft goed!

http://www.medhorses.nl/Norton/NortonBr ... 45%29.aspx
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 25-01-16 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:55

rien10 schreef:
Ik had een singel met een soort wafel patroon, ben de naam van het merk even kwijt. Vind wel dat ze in de loop van de tijd hard worden. Ik rijd nu weer gewoon met neopreen. Nadeel van neopreen is dat het lang duurt voordat het droog is. ALs je elke dag de singel wilt afspuiten kan je er twee nemen. Een om te gebruiken, een om te drogen. En de volgende dag afwisselen?

Ja, ik zag het merk hier voorbijkomen: Thorowgood.

TS, ik denk dat veel kunststof singels niet elastisch zijn. (Je zegt dat neopreen niet elastisch is.) Misschien is een singel met een elastiek tussenstuk wat je zoekt?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 12:59

Listiglistje, goed om te weten dat er een dressuurvariant van is. Ik heb namelijk de veelzijdigheidvariant bij mijn man zijn springzadel gekregen, en hij gaf al aan dat mijn merrie daar erg relaxed op reageerde, die zet ik op mijn lijstje!

rien10, de wintec die ik heb is relatief elastisch. Niet zo extreem als met elastiek (dit zoek is dus ook niet), maar het geeft wel mee. Neopreen vind ik te stug, teveel schuurplekken van gezien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:04

die norton heb ik ook gehad. Maar vind hem persoonlijk iets te stijf. Wel makkelijk in onderhoud. Maar is volgens mij ook neopreen, maar dan gevlochten...

Gebruik nu een wintec cair singel en heel tevreden van

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:04

listiglistje schreef:
kiwiwitje schreef:
Geen kunststof maar Leer. Van prestige. Deze spoot ik ook altijd af. Alleen deed ik er wel regelmatig een spray op. Zowel om schoon te maken als te verzorgen(1x per week)
deze singel:
http://www.hetgareel.nl/product/details ... -ela-41694

Deze heb ik gehad , maar de stieken braken doormidden na 2 jaar blubber :o

FRA supersingel is mij te weinig elastisch, wordt nat en droogt niet makkelijk op. (ook gehad)

Nu echt een fijne singel en nog een hele leuke prijs ook :D
is het idee van tixerant/Fairfax (Tixerant ook gehad, maar bleef ook te nat, fairfax scheurt heel vaak hoor ik)
Geheel elastisch (elastiek aan één stuk) en het breedste deel van het borststuk (20 cm breed)
is gevuld met hoge densiteit schuim voor een optimale druk verdeling.
Heel makkelijk schoon te houden, keer afspuiten/afborstelen en klaar.
Mijn paard (singeldwang) beweegt er ook super onder.
Ik rijd er al 2 jaar mee in de blub en blijft goed!

http://www.medhorses.nl/Norton/NortonBr ... 45%29.aspx

Hier nooit last van gehad, En ik gebruikte die singel met longeren, en dan 6 paarden achter elkaar iedere dag. En tussen ieder paard schoonspuiten.. Dat zeker 3 jaar.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:12

petitparis schreef:
die norton heb ik ook gehad. Maar vind hem persoonlijk iets te stijf. Wel makkelijk in onderhoud. Maar is volgens mij ook neopreen, maar dan gevlochten...

Ik geen neopreen, maar kunstof, en echt niet stijf, maar hij is gewoon superbreed en daardoor mooi stabiel.

Vriendin van mij heeft hem ook, is er ook heel tevreden over (haar paard is ook echt een "gevoelig"miepje)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:26

listiglistje schreef:
petitparis schreef:

Ik geen neopreen, maar kunstof, en echt niet stijf, maar hij is gewoon superbreed en daardoor mooi stabiel.

Vriendin van mij heeft hem ook, is er ook heel tevreden over (haar paard is ook echt een "gevoelig"miepje)

Ik meen mij te herinneren dat het zo in de cataloog stond: "gevlochten neopreen", wat kunsstof is. Maar bon, na enkele weken niet in gebruik voelde die altijd stijf aan en nu na jaren niet gebruikt te zijn, is het echt een stugge singel...
Dit is mijn ervaring, voor z'n prijs wel een leuke singel.

edit: honinggraat neopreen
http://www.ekkia.nl/producten/zadeluitr ... l--Z02392/

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:15

Het voelt niet als neopreen...voelt ook heel anders als de normale neopreen singels. (ook al staat dat er :D )
De gewone neopreen singels worden altijd zeiknat, bij deze singel komt geen water doorheen.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:24