Jullie mening nodig, zadel problematiek.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Jullie mening nodig, zadel problematiek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 12:32

Hoi allemaal!

Zouden jullie mij kunnen helpen door jullie mening te geven en mee te denken? :)

Even een situatieschets:

Ik heb een zadel gekocht bij een bedrijf (voor veel geld :( en mag ik het bedrijf gewoon noemen??), ze zijn komen passen en ik heb het zadel meteen gehouden. Echter bleek dat dit zadel scheef opgevuld was en dat ze terug moesten komen. Ik stelde voor om hiermee te wachten totdat zij weer in de buurt moesten zijn, want het is heel ver reizen := De mevrouw die op kwam vullen, vertelde dat ze even ging overleggen wat de kosten hiervoor waren. Ik zei vriendelijk dat ik het niet eerlijk zou vinden als ik hiervoor de voorrijkosten en opvulkosten moet betalen, want als ze het zadel beter hadden gecontroleerd, dan hadden ze niet terug moeten komen. Hier zijn ze mee akkoord gegaan, super service dus :)

Helaas zijn ze een paar maanden weer terug moeten komen, omdat mijn zadel te dicht op de schoft lag. Toen hebben ze het zadel wat smaller gemaakt en opnieuw opgevuld. Het zadel lag weer goed!

Nu helaas ligt het zadel alweer dicht op de schoft.. Ik begrijp niet goed hoe en heb alweer gebeld. De mevrouw aan de telefoon vertelde dat het kan zijn omdat een nieuw zadel zijn vulling snel inzakt (maar het zadel is al 2 keer extra opnieuw opgevuld). Ook vroeg ze of mijn paard af is gevallen, dat zal best, omdat ze nu geen gras meer krijgen, maar ze is echt niet drastisch afgevallen. Ze zei dat ze maar weer eens langs moeten komen en dat heb ik natuurlijk graag, want het zadel moet goed liggen.

Maar ik weet toch niet goed wat ik hier nou van moet denken, ze zijn immers al een keer gekomen voor het probleem dat nu weer teruggekeerd is. Daarnaast zijn ze maar liefst 50 (!) euro gestegen in hun voorrijkosten, dus dan zou deze grap mij weer 200 euro kosten.

Is het normaal dat dit gebeurd? Dat een zadel steeds opnieuw teveel op de schoft blijft zakken? Er passen maar net 2 vingers tussen en ik begrijp er niks van :n Maak me alleen maar heel erg zorgen over de grote kosten en of het probleem ooit wel eens opgelost gaat worden...

Ik heb dus echt jullie hulp nodig!

kiki1976

Re: Jullie mening nodig, zadel problematiek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:34

Dat nieuwe wol inzakt klopt.

Maar over een hoe groot tijdsbestek praten we nu?

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:43

Misschien is dit niet het geval bij jou, maar zo begon het probleem bij mij ook. Duur nieuw veelzijdigheid zadel gekocht. Begon bij mij onder het rijden iets te bewegen (mee gaan naar links en recht, schuiven), vage klachten en het werd steeds meer. Opgevuld, dan ging het een \ twee weken goed, toen begon het weer. Weer opgevuld, ging weer goed voor een week of 2 en toen begon het weer. Na een paar keer opvullen werd het steeds erger, en na een tijdje (denk van aankoop tot toen een maand of 3), begon het zadel zo erg te schuiven (voornamelijk in draf), dat er niet meer mee te rijden viel, en mijn paar begon ook vervelend te doen en te bokken. (wat ie nooit doet). Toen waren we er klaar mee en hebben we twee second opionions gedaan (fysiotherapeur \ dry neeling die rug, zadel, en het rijden heeft nagekeken, en conludeerde dat dit zadel voor geen meter paste. Toen een andere zadelmaker erbij laten komen, die concludeerde ook dat het voor geen meter pastte. Uiteindelijk na heel veel trammelant en gezeur oude zadel teruggebracht, en bij die nieuwe zadelmaker 2 hele fijne nieuwe zadels gekocht, die nog altijd super liggen. Ik wil hiermee zeggen, volg je gevoel en laat je niet ompraten. Ik dacht in het begin ook, kan gebeuren, komt door de wol.. maar als het erger word echt aan de bel trekken, en second opinion (door een goede zadelmaker) laten doen is altijd goed. Hopelijk is dit bij jou niet het geval, maar misschien heb je hier wat aan.Succes ermee!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:44

Eerlijk? Denk dat het zadel niet past en nooit gepast heeft als je verhaal zo lees. Ik zou er een andere zadelmaker naar laten kijken als second opion.
Welke omgeving staat je paard?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 13:06

Ontzettend bedankt iedereen. Ik heb het zadel in mei/juni 2015 gekocht en toen zijn ze in juni weer langs geweest om het zadel recht op te vullen. Daarna zijn ze in september geweest om het zadel weer opnieuw op te vullen en versmallen (omdat het dus zo zakte). Ik heb in oktober en november dagelijks gereden, daarna niet meer. Kan dat allemaal zo snel gaan dan qua wol?

Ik woon in Zeeland en heb meteen een aantal mails de deur uit gedaan op zoek naar een andere zadelmaker :)

Het zadel lag echter wel heel goed. Recht, stil en bleef netjes liggen. Paard deed het er ook goed onder en de osteopaat heeft ook gezegd dat het zadel goed ligt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:09

Dat een nieuw zadel nagevuld moet worden omdat de wol zich nog moet zetten klopt wel. In de meeste gevallen is zo'n navulbeurt dan ook gratis.
Maar daarna zou je toch wel een poosje met je zadel moeten doen. Zeker als het niet om een jong paard gaat of zo. Als je twijfelt idd een 2nd opinion laten doen en op basis daarvan de discussie aangaan.
Dat is niet eenvoudig (leert ook mijn ervaring). Maar als het echt niet goed ligt en ook niet goed te krijgen is met opvullen dan moet zo'n zadel terug kunnen. Ik mij ook 2 x overkomen (en gelukt trouwens).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:10

Hoe hebben ze het zadel versmald? Met opvullen?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 13:14

Bedankt voor je uitleg. Dat is duidelijk :) Ik ga gewoon nog eens bellen.

Ze hebben de boom versmald met een of ander apparaat?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:21

O o... Dan vrees ik dat het zadel al vernageld is...

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:21

helaas zit ik met het zelfde verhaal...

nieuw paard gekocht en zadel hierop laten aanpassen. 2x mee gereden en het zadel lag goed. 3de x lag het zadel op de schoft. ik de zadelmaker gebeld en kwam gelukkig de volgende dag al kijken.
Hij had de boom iets moeten versmallen voor mijn nieuwe paard. Maar omdat dit zadel(voor de tijd) een langere tijd op breder paard heeft gelegen is de boom weer terug gezakt. Ik KRIJG van hem een nieuwe voorboom erin. die extra verstevigd is zodat het zadel wel goed blijf liggen. Hij vond namelijk dat het zijn fout was, hij had moeten zien dat de boom weer terug ging in oude vorm. mag zaterdag het zadel ophalen. Maar ik vind wel dat hij me goed tegemoet komt. Kan dit bij jouw ook het probleem zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:23

Als ze de boom hebben versmald, dan kun je wel zeggen dat het sowieso niet goed is aangemeten.
Als het zadel na het versmallen van de boom nog steeds te dicht op de schoft komt te liggen en het met opvullen niet goed is op te lossen, is de boom mogelijk nog steeds te breed. Het versmallen van de boom kan wel iets, maar geen hele maat.
De boom versmallen kan ook maar 1 x. Liever niet, want zo'n actie verzwakt de boom. Zeker als de boom geen verwisselbaar kopijzer heeft. En dat is bij Frysozadels volgens mij niet het geval.
Ik zou hier echt geen genoegen mee nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:26

Ineke2 schreef:

Vernaggeld bedoel je :+ ? Ja dat vrees ik ook.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 13:36

Dankjewel iedereen!! Het klopt inderdaad dat mijn paard veel dikker was tijdens het aanmeten, maar dat zouden ze dan in september hebben moeten zien, want toen was ze al aardig wat kilo's kwijt. Ik ga meteen bellen nu, want ben Boos!! Ontzettend duidelijke uitleg!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:07

Babootje schreef:
Ineke2 schreef:

Vernaggeld bedoel je :+ ? Ja dat vrees ik ook.

Ja :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:53

xMercury schreef:
Dankjewel iedereen!! Het klopt inderdaad dat mijn paard veel dikker was tijdens het aanmeten, maar dat zouden ze dan in september hebben moeten zien, want toen was ze al aardig wat kilo's kwijt. Ik ga meteen bellen nu, want ben Boos!! Ontzettend duidelijke uitleg!!

Dikker of wat minder dik kan volgens mij geen hele boommaat schelen. Dan zou iedereen per seizoen een nieuw zadel moeten kopen :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:59

Babootje zeg dat svp niet te hard, mijn paard is in 6 maanden tijd 3 boommaten gegroeid.

Overigens het wel zo dat je feitelijk elke 6 maanden zou moeten laten kijken of je zadel nog goed ligt. In de zomer zijn de paarden namelijk meestal een stuk dikker dan in de winter en alleen dat is vaak al cruciaal of het zadel goed ligt of niet. Dan heb ik het nog niet over de spiering gehad.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:02

Was het een geheel nieuw zadel? En welk merk? Dan hebben we een beetje betere indruk van de kwaliteit en mogelijkheden van je zadel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:51

Ineke2 schreef:
Babootje zeg dat svp niet te hard, mijn paard is in 6 maanden tijd 3 boommaten gegroeid.

Bij een jong paard kan dat. Maar komt zelden voor hoor.
Maar in het geval van TS gaat het om een te wijd zadel. En alleen door aanpassen in het zomerseizoen.
Ja dat ga je mij niet wijsmaken hoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:09

De mijne is al 10 dus niet een jong paard waar je het bij verwacht..en ja ik weet dat het bij de ts om een te wijd zadel gaat, maar mijn opmerking ging over jouw opmerking dat het niet zou kunnen in een seizoen een boommaat breder groeien. Nou dat kan dus wel :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:46

wat voor paard? heb dat echt nog nooit meegemaaki hoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:48

Een Ijslander.... En voor mij is dat ook voor het eerst. Mijn andere paarden hadden dat niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:52

Hier ook eentje waarbij het het hele jaar sterk schommeld in boommaten.
Nu gelukkig eentje met een aanpasbaar kopijzer en gaat het zo goed bij haar. Laat dit overigens wel door de zadelmaker doen.
Bij haar scheelt het tussen zomer en winter dus ook 2 maten.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 17:14

Ik heb foto's gemaakt en doorgestuurd naar ze. Ze zien inderdaad dat er iets niet klopt en ze willen weer langskomen, maar ik heb er een zeer hard hoofd in dat dit dingen op gaat lossen dan.. Deze grap kost mij dan weer 150 euro en dan weet ik nog niet zeker of het nou eens opgelost blijft!!!

Weet iemand van jullie wanneer je het zadel terug kunt doen en je geld terug eisen? Of zou deze zadelmaker mij een ander zadel aan kunnen bieden? Er komt binnenkort een zadelmaker met een second opinion.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:01

Als het zadel echt niet past en aan te tonen dan kun je je geld terugvragen.
Feitelijk zou het herstel jou geen geld mogen kosten.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:39

Ik zou Paul Parree er naar laten kijken, die vult zelf op, en hij is gewoon nuchter eerlijk.
Okay zijn er andere problemen dan kan hij ze ook niet oplossen en geen enkel zadel is perfect.