Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Horse_Nature schreef:Ik heb eigenlijk nooit zonder sperriem gereden bij mijn bijrijdpaarden. Misschien toen ik nog op de manege reed, maar toen was ik nog vrij jong, dus dit kan ik me dan ook niet meer herinneren.
Wel ben ik ervoor om hem inderdaad niet te strak te trekken. Weet iemand misschien wat het nut van een sperriem precies is, want dat vroeg ik me eigenlijk wel al heel lang af.
damduns schreef:Hoi,
Een sperriem kan een uitkomst zijn als je paard altijd zijn tong over het bit doet. Bij beginnende ruiters is het ook prettig om zo'n ding om te hebben want het kan ervoor zorgen dat het bit wat stiller op de plek wordt gehouden en niet teveel klappert tegen de kiezen aan. Ook verzorgt het ervoor dat een paard niet zover zijn mond open kan doen dat hij het bit helemaal naar achteren kan trekken en er dus vandoor gaat.
Persoonlijk laat ik het erom zitten. Maar niet altijd. Je moet er sowieso op letten dat het niet te strak wordt aangetrokken omdat een paard alleen door zijn neus ademt. Beetje cru om dan zijn neusgaten af te dekken.
Joske_Fleur schreef:Ik gebruik er geen en zie het nut er ook niet van in. Tenzij je de mond dicht wil snoeren, dan helpt ie prima![]()
Ik vind dat een paard juist wel de mond open zou moeten kunnen doen. Dat houdt je kritisch m.b.t. je eigen rijstijl! Mond dichtsnoeren is naar mijn mening je eigen ogen sluiten voor je problemen.