Wel of geen sperriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rollie

Wel of geen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:43

Zijn jullie voor of tegen het gebruik van een sperriem? En waarom?

Ikzelf rijd met en zie er geen kwaad in (zolang je hem niet afknelt natuurlijk)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:45

Ben er niet op tegen zolang je hem niet aansnoert.
Maar zelf gebruik ik hem niet, heb hem er af gehaald bij beide paarden. Omdat ik zelf de meerwaarde er niet in zie. Alleen dat het mooier staat maar daarvoor ga ik hem niet omdoen. Hooguit als ik foto's zou maken maar anders niet.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:48

Ik rij inmiddels zonder, maar dat is echt puur omdat ik het een onnozel ding vindt die altijd te los gaat hangen :P en aangezien ik hem niet strakker wil doen, dan maar eraf... maar zo denk ik sinds gister ook over de neusriem hoor hahaha, ook die moet er even aan geloven :=

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:49

Ik ben er niet zo van maar zo lang je niet aansnoert ben ik er niet tegen. Ik rijd zelf mijn verzrogpaard zonder neusriem(tenzij we bitloos rijden)

xniieeenke

Re: Wel of geen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:53

Als je je paard maar niet helemaal dicht snoert.
Naar mijn weten word het veel gebruikt om te zorgen dat je paard de tong niet over het bit doet.
Is dit de normale gang van zaken?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:57

Mijn dartmoor haat dat ding dus zonder. Mijn wpn wordt gek als hij in het bos is of mag springen. Dus met. Mijn anda kan zowel met als zonder. Persoonlijke voorkeur zonder. Het veroorzaakt een onnodig drukpunt. Met mijn wpn wil Mexicaans nog proberen. Dat is vriendelijker.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:03

Bij mij zit hij er nog aan. Ideaal om het neusnetje op zijn plek te houden. Maar zelfs op het laatste gaatje zit hij nog los, paardlief loopt er zo prima mee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:08

Persoonlijk gebruik ik er geen, ik heb hem eerst van mijn hoofdstel gehaald en later een brede engelse neusriem gekocht. Maar als hij niet hard aangetrokken wordt, en het een mooi hoofdstel is dat bij het hoofd van het paard past, dan is er imo helemaal niets op tegen.

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:12

Ik heb eigenlijk nooit zonder sperriem gereden bij mijn bijrijdpaarden. Misschien toen ik nog op de manege reed, maar toen was ik nog vrij jong, dus dit kan ik me dan ook niet meer herinneren.
Wel ben ik ervoor om hem inderdaad niet te strak te trekken. Weet iemand misschien wat het nut van een sperriem precies is, want dat vroeg ik me eigenlijk wel al heel lang af.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:16

Ik gebruik er geen en zie het nut er ook niet van in. Tenzij je de mond dicht wil snoeren, dan helpt ie prima :+

Ik vind dat een paard juist wel de mond open zou moeten kunnen doen. Dat houdt je kritisch m.b.t. je eigen rijstijl! Mond dichtsnoeren is naar mijn mening je eigen ogen sluiten voor je problemen.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:21

Horse_Nature schreef:
Ik heb eigenlijk nooit zonder sperriem gereden bij mijn bijrijdpaarden. Misschien toen ik nog op de manege reed, maar toen was ik nog vrij jong, dus dit kan ik me dan ook niet meer herinneren.
Wel ben ik ervoor om hem inderdaad niet te strak te trekken. Weet iemand misschien wat het nut van een sperriem precies is, want dat vroeg ik me eigenlijk wel al heel lang af.

Sommige mensen gebruiken hem om de mond dicht te houden. Niet mijn stijl, maar meningen verschillen :=

Sperriem kan er ook voor zorgen dat het bit stiller in de mond ligt. Als dat je doel is, kies ik persoonlijk dan liever voor een kneveltrens (in combinatie met een stille hand, uiteraard) en dan helemaal zonder neusriem: bit blijft stil liggen zonder dat je paard zijn mond niet meer kan openen.

Voorheen reed ik ook altijd met een gecombineerde neusriem met zowel de brede neusriem als de sperriem heel losjes. Tot ik me afvroeg waarom ik dat hele ding eigenlijk gebruik :)* Vandaar heb ik de hele neusriem weggegooid en bestaat mijn 'hoofdstel' enkel nog uit een riempje met een kneveltrens eraan. Werkt perfect!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:26

Ik ben tegen mensen die niet nadenken over de inwerking van het harnachement en gewoon maar dingen gaan gebruiken. Mag die optie ook?

Zwart/wit gesteld en vooral niet persoonlijk bedoeld mochten daar twijfels over zijn. :)
Ik ben blij dat de bewustwording aan het groeien is binnen de paardenwereld.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:28

ik gebruik de sperriem wel, niet heel nodig maar wel handig , mijn paard gaat anders heftig op zijn bit kauwen en trekken aan de teugels.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:31

Hier ook zonder en de hoge neusriem op het loste gaatje... Nu weet ik tenminste dat als de mond dichtblijft dat het teugelcontact ook daadwerkelijk goed is. Heb ook gemerkt dat ze veel beter kan ontspannen in de kaak nu er niks belemmert.
Heb wel mooie nieuwe plek voor de sperriem, die is nu teugelverlenger heb hem tussen het gespje van de teugel geplaatst paste precies... En paard kan nu als ik het vraag ook daadwerkelijk met neus over de grond :) ideaal zo'n sperriem

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:39

croyslover schreef:
ik gebruik de sperriem wel, niet heel nodig maar wel handig , mijn paard gaat anders heftig op zijn bit kauwen en trekken aan de teugels.

Dan zou ik toch aanraden om iig naar je bit te kijken want jouw sperriem neemt zo te lezen symptomen weg.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:41

magda_90 schreef:
croyslover schreef:

Dan zou ik toch aanraden om iig naar je bit te kijken want jouw sperriem neemt zo te lezen symptomen weg.

:j Wilde ik ook typen!

MelaniedLvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:02

Ik gebruik de sperriem zelf niet, maar ik ben er ook niet tegen zolang je hem niet aansnoert.Even kijken naar de voorkeur van het paard :j

damduns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:56

Hoi,
Een sperriem kan een uitkomst zijn als je paard altijd zijn tong over het bit doet. Bij beginnende ruiters is het ook prettig om zo'n ding om te hebben want het kan ervoor zorgen dat het bit wat stiller op de plek wordt gehouden en niet teveel klappert tegen de kiezen aan. Ook verzorgt het ervoor dat een paard niet zover zijn mond open kan doen dat hij het bit helemaal naar achteren kan trekken en er dus vandoor gaat.
Persoonlijk laat ik het erom zitten. Maar niet altijd. Je moet er sowieso op letten dat het niet te strak wordt aangetrokken omdat een paard alleen door zijn neus ademt. Beetje cru om dan zijn neusgaten af te dekken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:01

Tong over bit plus bit vastnemen zijn symptomen, die dien je te behandelen ipv verdoezelen met een sperriem.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:59

damduns schreef:
Hoi,
Een sperriem kan een uitkomst zijn als je paard altijd zijn tong over het bit doet. Bij beginnende ruiters is het ook prettig om zo'n ding om te hebben want het kan ervoor zorgen dat het bit wat stiller op de plek wordt gehouden en niet teveel klappert tegen de kiezen aan. Ook verzorgt het ervoor dat een paard niet zover zijn mond open kan doen dat hij het bit helemaal naar achteren kan trekken en er dus vandoor gaat.
Persoonlijk laat ik het erom zitten. Maar niet altijd. Je moet er sowieso op letten dat het niet te strak wordt aangetrokken omdat een paard alleen door zijn neus ademt. Beetje cru om dan zijn neusgaten af te dekken.

Als je sperriem op de neusgaten van je paard zit, dan zit hij toch echt niet goed hoor. Verder is het niet normaal dat een paard zijn mond open gaat sperren of zijn tong over het bit doet, dan kan je ervan uitgaan dat er een medische oorzaak of ergens slecht welbevinden achter zit. Een kindje dat pijn heeft snoeren we toch ook de mond niet...

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:04

Mijn (toen groene) paard liep eerst niet fijn zonder sperriem. Vorige weer de sperriem er af gehaald en ze liep gisteren echt de sterren van de hemel tijdens de les, mijn lesgeefster had haar nog nooit zo goed zien lopen, dus ik hou 'm er af.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:07

tegen ook tegen een neusriem wat dat betreft. als een paard aanleuning neemt dan moet hij zijn mond kunnen bewegen om te slikken. een neus en sperriem verhinderen die werking. als het paard de mond open wilt doen heef thet pijn en dan klopt er rijtechnisch iets niet. Ik rij zelf met bakstukken, kinriem en frontriem zonder sperriem en zonder neusriem.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:08

Ik heb de sperriem er wel op, maar is eigenlijk een beetje nutteloos op mijn paard. Hij trekt de mond niet open en doet ook de tong niet over het bit. Ik heb hem eigenlijk ook te los te zitten. Ik vind het verschrikkelijk lelijk als ik het eraf haal, mijn paard heeft dan zo'n groot hoofd lijkt het wel, en daarbij vind ik dat lipje zo raar lijken.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:11

Joske_Fleur schreef:
Ik gebruik er geen en zie het nut er ook niet van in. Tenzij je de mond dicht wil snoeren, dan helpt ie prima :+

Ik vind dat een paard juist wel de mond open zou moeten kunnen doen. Dat houdt je kritisch m.b.t. je eigen rijstijl! Mond dichtsnoeren is naar mijn mening je eigen ogen sluiten voor je problemen.

Juist! :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:36

Aangezien het enige nut van dat onding is om ongenoegen wat het paard kenbaar wil maken de kop in te drukken komt er geen sperriem op hier.
Net zoals de meeste hier zeggen "hoor" ik liever wat het paard te zeggen heeft zodat het probleem opgelost kan worden.

Natuurlijk kan je hem ook heel los doen, dan is het alleen voor de sier, heeft het geen werking. Maar persoonlijk zie ik liever meer van dat snuitje dan een extra riem.