Mondhoeken gaan stuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zanora1

Mondhoeken gaan stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 10:49

Hoi,

Ik heb een vraag. Mijn merrie heeft continue dat haar mondhoeken kapot gaan. Ik rij met een watertrens 13.5. Bit lijkt niet te klein. Ik heb al een D trens geprobeerd maar die drukte in haar wang en kreeg ze een snee van..
Ik rij met een lage neusriem en een andere neusriem is geen optie want dat vind ze echt niet fijn. Blijkbaar werkt een watertrens het beste want hier loopt ze heel prettig en fijn op. Bitringen heb ik geprobeerd maar toen ging ze haar tong uit haar mond hangen.. Dus ook niet echt een oplossing.
Probleem is ik heb zaterdag kampioenschappen ( ze bloed niet ofzo hoor) Maar ik wil liever niet deze week nog bit wisselen. Heeft iemand een gouden tip hier tegen?

Groetjes

dresjoepie

Re: Mondhoeken gaan stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:58

Smeer je er voor het rijden vaseline op? Dit kan namelijk door wrijving erg warm worden Waardoor het nog meer gaat irriteren Verder zou ik geen bit meer indoen tot het helemaal dicht is kampioenschappen of niet Maar goed dat is je eigen keuze Ik kan vanaf hier niet zien hoe erg het is

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:58

D trens maar dan een maat groter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:59

Zachtere hand?

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:03

na je wedstrijd niet met bit rijden tot het dicht is, goed insmeren met vaseline (na het rijden) en met een zachtere hand rijden?. als je je hand netjes stil houd en je paard niet aan de teugel proberen te trekken ontstaan er geen wondjes dus die zachtere hand is een must anders blijft het terug komen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:13

Kneveltrens. En als je de werking van de watertrens niet wilt verliezen: Stubben Wiener kneveltrens

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:23

Sommige paarden hebben een erg hol verhemelte waardoor het bit meer door scharniert. Hierdoor komt er ongewild meer druk op de mondhoeken waardoor deze stuk gaan. Bij de meeste paarden helpt een flex control bit van Sprenger.
Een paard met kapotte mondhoeken dient eerst goed te genezen voordat er weer een bit gebruikt wordt. Hoe vaker en langer de mondhoeken stuk zijn, hoe moeilijker het zal genezen. Als de mondhoeken dicht zijn, dan nog minimaal twee weken wachten voordat er weer een bit in kan. Anders blijfthet echt een terugkerend probleem. Gezondheid en comfort van het paard gaan mijn inziens altijd boven een wedstrijd.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:33

Enige tip die ik nu heb:
Geef het rust, je blijft nu constant van bit veranderen en de wond (want dat is het) krijgt nu geen kans om te genezen.
Smeer goed in met vaseline zodat het soepel blijft.
Eventueel bitloos rijden..? En heb je al met de tandarts overlegt? Deze moet ook wel een goede oplossing weten lijkt mij.
Ik rij een paard waar de mondhoeken ook van ingescheurd waren, dit door een onrustige hand van andere ruiters. Laten genezen door hem bitloos te rijden en nu heeft hij een ander bit. Nergens meer last van.

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:14

Ik had precies hetzelfde probleem. Ook bitringen werkten niet, want het randje van de bitringen irriteerden ook. Ik rijd nu met een myler level 2, bustrens. Nergens meer last van.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:50

Volgens mij loopt het paard waar ik het in mijn bericht over heb ook met een myler level bit.. (Even opgezocht..)

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:54

Ik rijd voor mijn gevoel niet met een mega sterke hand en mn instructrice hoor ik hier ook nooit over. Maar ik zal er zeker nog meer op Letten. Ik zal eens kijken naar die myler bitten!

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:56

dresjoepie schreef:
Smeer je er voor het rijden vaseline op? Dit kan namelijk door wrijving erg warm worden Waardoor het nog meer gaat irriteren Verder zou ik geen bit meer indoen tot het helemaal dicht is kampioenschappen of niet Maar goed dat is je eigen keuze Ik kan vanaf hier niet zien hoe erg het is

Nee ik smeer er expres al niks op. Ik wil wel graag kampioenschappen rijden. Maar snap wel wat je bedoeld. Maar t is echt niet ernstig het bloed niet. Het is lichtelijk geïrriteerd. T stelt niet veel voor maar ik zie het wel. En hoopte dat iemand een oplossing misschien had

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:00

Is ze niet allergisch voor bepaalde metalen? Zou het sowieso rust geven dan maar even bitloos tot het echt genezen is?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:55

Zoals anderen al zeggen, eerst de tijd geven om te helen voor je ander bit zal proberen.
De hulstrens van harry's horse is een aanrader als een paard fijn loopt op een watertrens, is een heel mooi bitje. Zelf heb ik een beris bit voor mijn paard met gevoelige mondhoeken (hij kan niet overweg met gebroken mondstukken dus kon niet op de hulstrens blijven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:19

Wat je moet doen hangt een beetje af van waar je meer aan hecht; aan je paard of aan een mogelijke prijs.
Als je je paard belangrijker vindt, dan weet je waarschijnlijk uit eigen ervaring dat je mondhoeken maar een beetje geirriteerd hoeven te zijn of je hoeft maar een beginnende koortsblaar te hebben, of je hebt er de hele dag last en pijn van met elke beweging - ook als er geen wondje zit.
Als je die ene (mogelijke) beker toch belangrijker vindt dan je paard, wees er dan wel van bewust dat je paard dan niet alleen pijn zal hebben tijdens die tien minuten van het proefje (zoals mensen dan meestal redeneren), maar dat ook het hooi, gras en bix eten de dagen erna pijnlijk zal zijn tot de mondhoeken weer zijn genezen. Dus hoe sneller je het bit uit de mond haalt, hoe korter hij pijn zal hebben in het dagelijks leven.

Als het eenmaal genezen is, dan zou je eens een bitfitter langs kunnen laten komen. Die neemt een heleboel bitten tegelijk mee en kan precies kijken naar wat je paard nou precies zoveel pijn bezorgt dat de mond ervan geirriteerd raakt. Dat voorkomt ook dat je eindeloos bitten blijft kopen, want dat wordt op een gegeven moment ook een dure grap. ;) Als je vantevoren aangeeft welk probleem je hebt, dan zal een bitfitter ook bitten meenemen die specifiek bij dat probleem kunnen helpen.
Maar dan moet de mond wel eerst genezen zijn, want er zullen weinig bitfitters zijn die een bit komen aanmeten bij een paard dat nog kapotte mondhoeken heeft.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:07

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar een foto..?

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:35

PrimaDonna_ schreef:
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar een foto..?

Om te zien hoe erg ik haar mishandel? Haha geintje!
Ik wil wel een foto maken hoor. Zal morgen maken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:41

Ik snap wel dat je kampioenschappen wilt rijden en zolang het niet erg is of erger wordt zou ik de keus ook maken om wel te gaan. Daarna idd rust geven en een bit proberen van een ander metaal, misschien is het idd een allergie. Er zijn erg gevoelige paarden die snel last hebben van wondjes en dan kan je hand zo zacht zijn als boter dat maakt niet zoveel uit. Succes zaterdag!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:05

Mijn paard heeft ook hele gevoelige mondhoeken. Ik rijd dan ook met een dubbelgebroken bitje, en van die rubberen bitdingetjes (weet echt even niet meer hoe ze heten) aan de zijkanten. Daarnaast smeer ik altijd na het rijden nog even de mondhoeken lichtjes in met vaseline. Ik rijd ook niet met een zware hand en toch heeft zij er ook last van, hoeft dus niet persé aan jouw handgebruik te liggen.

Ik kan die rubberen bitdingetjes wel echt aanraden, het zijn een soort schijfjes die tussen de mondhoeken en de bitringen in komen te liggen.

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:11

dubbelgebroken Golden Wings bit van Stübben!

loveronaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:30

Het moet niet droog worden , dus smeer er vasaline op , het kan zijn dat hij het heel droog is

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:14

Hoi,

Ik heb een foto maar weet even niet hoe ik die moet plaatsen, want zit op mijn werk en staat op de telefoon. Bedankt voor alle tips!
Die bitringen gaat helaas niet..

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:15

Amiigo schreef:
Ik snap wel dat je kampioenschappen wilt rijden en zolang het niet erg is of erger wordt zou ik de keus ook maken om wel te gaan. Daarna idd rust geven en een bit proberen van een ander metaal, misschien is het idd een allergie. Er zijn erg gevoelige paarden die snel last hebben van wondjes en dan kan je hand zo zacht zijn als boter dat maakt niet zoveel uit. Succes zaterdag!

Ik ga als het niet erger word zaterdag inderdaad wel rijden. Ik laat daarna gewoon iemand langskomen om dingen uit te proberen. Dankjewel!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:48

Zanora1 schreef:
Hoi,

Ik heb een foto maar weet even niet hoe ik die moet plaatsen, want zit op mijn werk en staat op de telefoon. Bedankt voor alle tips!
Die bitringen gaat helaas niet..

Uploaden via bokt upload.. heel makkelijk! :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:50

Sommige mensen rijden hun paard aan de teugel door druk te zetten op het bit, kneepjes geven of ook wel zagen genoemd. Ik weet niet hoe je rijdt? Maar ik denk dat zo min mogelijk aan de teugels zitten de oplossing is.