Springzadel voor dressuurmuts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Springzadel voor dressuurmuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:49

Ik ben een echte dressuurruiter. Maar vind het heerlijk om in het bos of op het strand in verlichte zit te rijden. Mijn paard paard vind dat ook wel erg fijn :D
Nu heb ik een echt dressuurzadel en is het niet ideaal om in verlichte zit te rijden. Ik wil er dus een springzadel bij.

Maaaar ik als dressuurruiter wil toch ook nog een beetje comfort hebben. Dus geen heel plat ding zonder wrong.
Ook zou het fijn zijn als het zadel een makkelijke pasvorm heeft.

Welke zadels/ merken zijn echte aanraders?

Een vriendin van mij rijdt met een Stubben Edelweis. Maar dat is wel een erg mooi zadel.

davinci2412

Re: Springzadel voor dressuurmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:56

Ik heb zelf een stubben, erg fijn zadel. Prestige is ook top, maar zijn wel prijzig. Je kan natuurlijk ook naar een veelzijdigheidszadel kijken, die zijn over het algemeen ook een stukje goedkoper

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:02

Het idee was om een leuk tweedehands zadel erbij te nemen. Zal ook niet dagelijks gebruikt worden. Wel vind ik het belangrijk dat hij fijn zit en fijn ligt voor mijn paard. Voorkeur gaat dan ook uit naar een goed tweedehandszadel van een goed en degelijk merk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:09

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:14

Ik adviseer je een vzh zadel, dan heb je nog een beetje zit en wrong. Een springzadel vond ik wel heel erg plat voor mezelf als dressuurmuts.

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:15

Ik heb zelf meerdere zadels. Ik vind een CWD zadel erg fijn. Ook een stüben en een prestige zadel vind ik erg fijn voor mijn pony's en paarden. Alle drie hebben een fijne pasvorm. Ook 2e hands te koop overaal

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:22

Vroeger lees 10 a 15 jaar geleden veel op springzadels gereden. En kan me nog herinneren dat ik ze heerlijk vond zitten. Zat ook makkelijker vrolijke paarden uit. Maar dat is zo lang geleden dat ik merken of types niet meer weet.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:25

Janiek_x schreef:
Ik heb zelf meerdere zadels. Ik vind een CWD zadel erg fijn. Ook een stüben en een prestige zadel vind ik erg fijn voor mijn pony's en paarden. Alle drie hebben een fijne pasvorm. Ook 2e hands te koop overaal

CWD is ook erg fijn idd :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:04

Prestige! Heerlijke zadels !

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:07

ik ben ook een echte dressuurmuts, ik had hiervoor een veelzijdigheids zadel van kieffer de garmisch
veel wrong aan, kuitsteun en was ook niet plat. Kon uren op dit zadel zitten en gebruikte het ook om te springen! :)

Afbeelding

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:59

Rossner springzadel! Zit heerlijk met een redelijk diepe zit, en een leuke prijs!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:14

Bates was ik zeer content van. Vrij diepe, zachte zit en voldoende wrong :)

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:34

Stubben Portos Deluxe! Best veel wrong heeft dat springzadel.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:53

Ik heb een Kent & Masters general purpose (ik dacht de naar springzadel neigende versie), heel lekker zacht zadel, verwisselbaar kopijzer en mooie pasvorm. Wrongen kun je met klittenband verplaatsen, dus op die manier kon ik er ook prima mee uit de voeten toen mijn dressuurzadel niet meer paste. Zijn ook geen belachelijk dure zadels, en tweedehands zullen ze vast nog fijner geprijsd zijn ;) Ik gebruik 'm inderdaad voor bosritten/endurance en op recreatief niveau springen :) Heb al meerdere dressuurmiepjes in dit zadel gehad die 'm eigenlijk erg lekker vonden zitten ;)

Niet de meest charmante foto's, maar voor de beeldvorming
Afbeelding

Afbeelding

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:21

Ik heb als dressuurruiter ook een Kent & Masters springzadel, een van de weinige springzadels waarbij ik niet het gevoel heb dat ik er bij het minste akkefietje naast lig. Mijn dressuurzadel is trouwens ook een Kent & Masters, al bijna 5 jaar heel erg blij mee!

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:52

Ik heb een vzh richting spring, Kieffer Garmisch, bevalt mij erg goed

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:55

Je hebt qua springzadels drie typen: de vlakke zit, de halfdiepe zit en de diepe zit. Hoe meer knie- en kuitwrong en hoe dieper de zit, des te meer lijkt het op een dressuurzadel :D

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:23

Mijn ervaring is dat zelfs de echte dressuur ruiters met een CWD springzadel zo wegrijden. Ik vind ze zelf ook heerlijk zitten :) en anders is een vzh zadel ook een idee. Wel meer ruimte, maar niet super plat. Succes ermee :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:33

Ik heb zelf een Passier Marcus Ehning, vind dat echt een heel fijn zadel. Voorheen Stübben Roxane II, ook prima, maar zat een heel stuk minder. Ik rij ook weleens op een Kieffer Norbert Koof AT, dat vind ik ook helemaal geen verkeerd zadel en het is bijna onmogelijk om er af te vallen, die gaat wat meer de veelzijdigheid richting op vind ik.

Wat voor zadel heb je nu? Als je ineens naar een veel lagere prijsklasse gaat is de kans groot dat je zadel niet prettig vindt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 11:51

Ik ben inderdaad ook bang dat ik heel erg verwend ben.
Ik rij nu met een Symbion dressuur zadel.
Keuze gaat dan ook wel erg uit naar een kwalitatief goed zadel.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:42

Kent&Masters :j

Ik denk dat je op zoek moet naar een zadel met een redelijk diepe zit, veel wrong en lekkere zachte zitting.
Mijn ervaring is dat K&M dat heeft en dat het zadels zijn waar dressuurruiters wél op kunnen zitten :D

Stübben, Antares, Butet vindt ik zelf heel erg fijn, maar denk dat de echte dressuurruiter daar te weinig 'houvast' aan heeft.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:53

Passier! Heerlijk zadel en kwalitatief erg goed!

Merken als Antares, CWD en Butet zijn wel een heel stuk duurder, ook tweedehands dus ik denk dat die haast afvallen?
Veelzijdigheidszadel zou ik niet aanbevelen, je hebt immers een goed dressuurzadel dan kun je beter ook een goed springzadel kopen, zelfs al gebruik je het zadel niet vaak. Hoewel Passier ook nog wel vrij prijzig kan zijn. Wat zoek je qua maten? We hebben hier nog wat liggen aan springzadels.

Wat mij ook heel erg meeviel is Knight Rider. Was er een beetje angstig voor maar zijn prima zadels! Tweedehands ook voor nette prijzen te vinden.
Verder Prestige, ook fijne zadels.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:00

Passier marcus ehning is het zadel waarmee ik mijn overstap van dressuurruiter naar sgw-er heb gemaakr. Heel fijn zadel met behoorlijk wat wrong

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:12

Ik heb een kieffer europe ct springzadel.
Nu even tijdelijk niet een dressuurzadel bij de hand en kan er mee 'dressuuren', en zit ook fijn stevig bij jolige taferelen.
Ben er erg blij mee!

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:13

Passier en stubben raad ik af. Weinig dressuur ruiters die daar 'makkelijk' mee weg rijden.
Zou eerder voor een prestige gaan met wrong.

De gene die cwd butet en antares aanraden..... Over t algemeen zijn die er 2de hands alleen met erg weinig wrong. De meeste profi springruiters die dus met deze zadels rijden houden niet van wrong.

Die zullen vaak te plat voor je zijn. Als ik jou was zou ik er gewoon een paar proberen. Het verschil tussen merken en modellen is groter dan je vaak denkt bij een springzadel :p