Welke singel voor mijn paard? singels blijven schuiven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Welke singel voor mijn paard? singels blijven schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 18:44

Aangezien er tegenwoordig zo veel aandacht is voor zadels en singels, ben ik ook eens rond gaan kijken.
Voorheen reed ik mijn paarden met een rechte neopreen of een rechte lederen singel.

Maar nu heb ik een paard die erg kort is, na een lange zoektocht een passend zadel kunnen vinden die kort genoeg is.
Helaas loop ik nu een beetje tegen het probleem aan dat de singelplek bij mijn paard echt direct achter de voorbenen ligt.
De oude lederen singel was geen optie meer omdat deze wat hard was geworden.

Nu heb ik een anatomische gevormde singel van epplejeck, zie link.
http://www.ej.nl/paard/zadels-toebehore ... _3940.html

Het elastiek vind ik fijn, en mijn paard loopt er ook vrijer mee dan met singel zonder elastiek.
Maar de singel schuift een goede centimeter naar voren, waardoor de ellebogen van mijn paard tegen de singel komen en het vervelendste, het zadel word tegen de schouders gedrukt.

Ik heb van een stalgenoot een andere singel mogen proberen, maar ook die schuift nog iets naar voren, ellebogen komen tegen de singel en trekt het zadel tegen de schouders. (singel zie link)
Daarbij heeft de singel geen elastiek.
http://www.divoza.com/nl/rossner-comfort-singel

Ik heb met beide singels al geprobeerd het zadel verder naar achteren te leggen, het zadel iets verder naar voren, losjes aansingelen, strak aansingelen.
De bovengenoemde problemen blijven helaas.

Ik denk aan een anatomisch gevormde (banaan) singel, waarbij de stukken achter de ellebogen heel smal zijn.
Maar waar vind ik zo'n singel?
Of hebben jullie nog andere ideeen?

Hilary

Re: Welke singel voor mijn paard? singels blijven schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:47

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:53

Bij Agradi hebben ze ook veel singels, misschien dat je daar zou kunnen kijken

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:15

Fairfax singel

Ik wil niet meer anders
Past bij mij onder elk paard, geweldig.
Heeft me wat gekost, maar echt top.
(heb wel eerst 2weken mögen proberen)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:20

Ik heb sinds kort een singel van Passier (via divoza). En ik wist niet dat een singel zoveel verschil kon maken! Echt een aanrader.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:30

De fairfax heb je ook van kunststof van prolite. En die is 129 ipv 295. Exact dezelfde singel, maar zelfs zachter dan de fairfax. Mijn paarden lopen er heerlijk mee. Bij mijn merrie schoof het hele spul ook elke keer naar voren. Met de prolite is het opgelost. Merk wel dat ik niet te strak moet singelen want dan trekt ie alsnog naar voren. Maar lang niet zoveel als m'n anatomische prestige singel.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:35

Dank jullie voor de reactie's tot dusver.
Wat is het wezenlijke verschil tussen de fairfax/prolite singels en de rossner in mijn OP?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:38

Prolite singel :) deze is veel en veel zachter dan de rossner. Dat is echt totaal niet vergelijkbaar :n ook is die anders gevormd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:40

Fra supersingel?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:43

Ik heb de rossner ook gehad en bleef daarmee schuiven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:12

Inheb het probleem met mijn pony's ook. Schouder redelijk ver naar achter, rug wat kort, buik beetje dik, Singelgroeve ver naar voren. Ik irriteer me ten eerste al aan zadel met v singelsystemen waardoor de stoten naar achter worden verlegd, bij pony's ligt daar de Singelgroeve vaak niet...
En dan idd zoektocht naar iets passends en de juiste singel. Altijd weer een verhaal.

Wat zeker ook werkt, paard trainen dat minder op voorhand loopt en zorgen dat buik niet te wordt. Mijn wedstrijdpony heeft helemaal bijzonder schouder, hebben een zadel gepast met insneden in kussens voor schoudervrijheid, maar daar kwam zijn schouder niet eens, schouder ligt vrij hoog en ver naar achter en rug kort. Verder wel mooi in balans met lopen dus schuift niet heel snel maar was wel steeds boos met zadels passen tot we een boommaat te breed probeerde. Ineens kon die wel bewegen en lopen! Conclusie, naast de singel kun je ook nog even overleggen met zadelpasser over of het nog altijd past en of de singelstoten anders aan het zadel gemaakt kunnen worden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:14

Yvank_ schreef:
Prolite singel :) deze is veel en veel zachter dan de rossner. Dat is echt totaal niet vergelijkbaar :n ook is die anders gevormd.

Heb idd ook gehoord dat fairfax er hele onderzoeken naar doet en ookal lijken veel singels op hun model ze niet hetzelfde resultaat behalen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 07:56

Prolite is dus wel exact hetzelfde als de fairfax. Prolite zit ook in de fairfax. Niet dat er misverstanden ontstaan daarover :-)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 08:57

Ik merk overigens niets aan mijn paard qua gevoeligheid of boosheid.
Maar ik wil daar ook niet op wachten tot dat veranderd.
Het is niet zo dat het allemaal gigantisch schuift, maar een cm vind ik toch teveel.
Zijn singelgroeve is ook heel smal, vandaar dat ik denk aan een smalle singel.
Paard is niet buikerig of te dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:58

Dan zou ik gaan voor de prolite of fairfax en dan de smalle versie die is daar heel fijn voor :)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:00

Geryon schreef:
Fra supersingel?

Deze al geprobeerd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:04

Ik heb precies hetzelfde probleem bij mijn 3 jarige. Korte rug, rondgeribt, schouders rond en singelgroeve vlak achter de voorbenen. Ik kreeg van mijn zadelmaker de tip om een anti slip pad te gebruiken, een gewone neopreen singel (geen elastiek) en dan de singelstoten te kruisen dus eerst de achterste singelstoot in de voorste gesp van de singel en dan de voorste singelstoot in de achterste gesp. Ik heb een vrij kort zadel (Albion SLK) en ik leg hem een flink eind naar achter. Nu blijft de boel goed liggen.
Als je het met een singel op zou willen lossen, zou ik eerder zeggen een banaan singel (zonder elastiek). Ik heb er nog eentje liggen, ooit gebruikt bij een pony (die vaak hetzelfde probleem hebben). Die is te klein voor jou vrees ik :+ :+
Lukt het helemaal niet is een voorsingeltje misschien nog een oplossing.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-01-16 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:09

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:01

heb je ook foto van je zadel op het paard?
Eventueel een H-singel van WOW

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:55

Babootje schreef:
Hier kun je de banaansingel een week lang testen
http://www.permicavallo.nl/singels.php

Deze lederen banaansingel heb ik in 2 verschillende maten, heerlijke singels! Echte aanrader naar mijn ervaring. Zadels liggen stabieler, oksels vrijer. Het is super zacht leer onderlegd en een mooie ronde vorm waardoor de singel gespen een stuk naar achter wijzen en minder de singel/zadel naar voren trekt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:05

Daphneeeej schreef:
Babootje schreef:
Hier kun je de banaansingel een week lang testen
http://www.permicavallo.nl/singels.php

Deze lederen banaansingel heb ik in 2 verschillende maten, heerlijke singels! Echte aanrader naar mijn ervaring. Zadels liggen stabieler, oksels vrijer. Het is super zacht leer onderlegd en een mooie ronde vorm waardoor de singel gespen een stuk naar achter wijzen en minder de singel/zadel naar voren trekt.

Wat ik wel weer bij deze mis is een ringetje aan de onderkant om een slofje of longeertouwtjes etc aan te bevestigen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:09

Babootje schreef:
Wat ik wel weer bij deze mis is een ringetje aan de onderkant om een slofje of longeertouwtjes etc aan te bevestigen.

Dan zou je altijd kunnen werken met een losse singel lus met ringetje er aan. Of bij een tuigmaker er aan laten zetten. De singel is verder namelijk zo fijn in gebruik.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:11

Hier ook soortgelijk probleem, van alles aan singels geprobeerd. Wilde als laatste de fairfax proberen, maar besloot om eens een simpele, rechte, neoprene singel te proberen. En opgelost.

Dus leuk al die dure, bijzonder gevormde singels. Maar de 30 euro kostende, makkelijk schoon te maken, neoprene singel van Harry's horse zou je ook eens kunnen proberen. Misschien is t dan ook wel gelijk goed.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:12

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:24

Met de oude lederen singel bleef het zadel wel goed liggen? Dan gewoon zo'n zelfde terug kopen.
Ik herken het probleem zo goed! Onze C pony heeft exact hetzelfde probleem. Mijn dochter rijdt dressuur maar wij hadden er een Kiefer veelzijdigheidszadel op liggen. Ben op zoek gegaan naar een dressuurzadel omdat dat veelzijdigheidszadel niet helemaal goed lag en ern dressuurzadel voor mijn dochter ook fijner zou zijn aangezien ze dressuurt.

Uiteindelijk een zadel gevonden na een lange zoektocht en daar ook op aanraden van de zadelmaker een banaansingeltje bij gekocht.

Maar dat zadel, wat eigenlijk perfect lag, bleef schuiven. Wat we ook deden. Zelfde probleem. Kort en rondgeribt, singelgroeve smal en ver naar voren. Voorsingel wilde mijn zadelmaker niet aan, dat is symptoombestrijding en ze had al witte plekken op haar schoft van een eerder zadel bij de vorige eigenaar die met voorsingel op de plaats gehouden werd.

Gevolg: op een gegeven moment weigerde ze nog te lopen.

Heb toen haar oude, niet helemaal perfecte kiefferzadeltje er weer op gelegd met simpele rechte oude, bijna tot op de draad versleten singel.
Ze liep weer als vanouds!

Heb dus de hele handel verkocht en ben haar oude zooi weer gaan gebruiken.

Dus: blijft je zadel liggen met die simpele leren singel? Dan zo'n singel terug kopen.