Help! Hoe om moet een anatomisch gevormde singel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gekkie10

Help! Hoe om moet een anatomisch gevormde singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 19:57

Beste bokkers,

ik heb sinds kort weer een dressuurzadel en nu heb ik er dit soort singel bij gekregen:

Afbeelding

Nu mijn vraag: hoe om moet deze singel, mij leek het dat de bolle kant zegmaar naar voren moet zodat de uitsparen voor de benen daar komt te zitten.

Maar sommige zeggen dat de singel met de bolle kant naar achteren moet.

Wie kan mij helpen hiermee

Bedankt alvast en sorry voor mijn stomme vraag

Leen

Re: Help! Hoe om moet een anatomisch gevormde singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:07

Bolle kant naar achteren, zo wordt de druk meer naar achter verplaats ipv juist achter de benen. De bolling zou ook niet mooi tussen de benen passen.
Aan de holle kant zie je ook 2 kleine boogjes in het midden, die dienen voor 'de benen'.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:08

Leen schreef:
Bolle kant naar achteren, zo wordt de druk meer naar achter verplaats ipv juist achter de benen. De bolling zou ook niet mooi tussen de benen passen.
Aan de holle kant zie je ook 2 kleine boogjes in het midden, die dienen voor 'de benen'.

Meen je dat nou?
Lijkt me totaal niet prettig, ruimte in de holle kant is nog niet genoeg ruimte voor ponybeentjes heb ik het idee :o

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:09

Bolling naar achteren inderdaad.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:11

Ik en mijn zadelmaker doen de bolling richting de voorbenen.,

Leen

Je hebt er die andersom gevormd zijn, banaansingels, model zoals fairfax,.. bijvoorbeeld.

Nu deze singels beinvloeden wel wat de ligging van je zadel. Een goed passend zadel heeft de singelstoten waar de singel plek is. Bij deze ligt de boog op de singelplek maar de gespen er een 5 cm voor of achter, afhankelijk van hoe je hem om doet.
Dus als jouw singelstoten juist zitten, kan je beter een rechte singel nemen. Anders kan je kijken hoe hij het beste zit. Want als je hem omdoet zoals moet, holle kant naar voor, kan het zijn dat de singelstoten te veel naar voor getrokken worden en je zadel dus ook naar voren zal schuiven.
Laatst bijgewerkt door Leen op 04-01-16 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjo89

Dit is een anatomische singel, deze zorg ervoor dat de singelplek meer naar achtere Ipv naar voren ligt.
De bolling moet naar voren, en past prima tussen de benen..
Gebruik deze singel al jaren, en enige wat fatsoenlijk werkt bij mijn pony.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:13

Ik heb mijn zadelmaker vorige week toevallig nog gevraagd. Volgens haar moet de bolle kant naar voren, anders krijg je een soort springflap en dat is dus niet de bedoeling.
Kun je je eigen zadelmaker niet even vragen voor de zekerheid?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:13

De bolling moet toch juist naar voren? := Ik heb altijd geleerd dat je paard zo meer ruimte heeft om te bewegen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:14

Zo dus :)
Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:15

Ik heb ook zo'n soortgelijke singel en doe die met de bolling naar voren, geen enkel probleem met de voorbenen die mooi vrij liggen

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:16

Anatomische singels moeten naar mijn weten altijd met de bolling naar voren..
Dat is mij verteld door de zadelmaker en die van mij gebruik ik dus ook altijd met de bolle kant naar voren.. :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:18

Ik heb ook een anatomische singel, die van Tekna. Deze:Afbeelding
Het ringetje moet naar voren, dus de holle kant bij de voorbenen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:19

Hier inderdaad de bolling naar voren gedaan in overleg met zadelmaker, de goede plek voor de singel zit te ver naar achteren voor een gewone singel bij mijn pony.

Ken ook mensen die de bolling naar achteren doen op advies van andere zadelmaker, vind ik zelf niet prettig. (En zou het probleem van mijn pony alleen erger maken)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:23

Celine_Famke schreef:
Ik heb ook een anatomische singel, die van Tekna. Deze:[ [url=m/TPP07U.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het ringetje moet naar voren, dus de holle kant bij de voorbenen.

Klopt, zo zijn er nog veel meer singels.

Ik denk dat je echt gewoon moet kijken wat goed zit voor je paard. Want stel dat je singelstoten al wat naar achteren liggen, en je doet hem met de bolling naar voren, dan kan ik je garanderen dat je na 2 rondjes 10cm verder naar achteren zit. Ondanks dat de rest van je zadel misschien wel past. Dan doe je hemt beter met de bolling naar achteren. Geld ook andersom. Beste zou zijn om het even aan je zadelmaker te vragen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:29

Maar die van mij kan niet eens andersom, dan zit de singel in de beenholtes van mijn paard te prikken...
Die van Tekna wil ik eigenlijk niet eens anatomisch gevormd noemen, het is echt maar een minimaal verschil, je moet er bijna een meetlat naast leggen om te kijken wat de bolle en de holle kant is...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:37

Als de singelplek te veel naar voren zit, heeft je zadel dus de neiging om naar voren te schuiven. De bolling moet dan ook naar voren, zoals te zien is op het plaatje van Marjo89. Mijn zadelmaker (Herman van de Bunt, Country Mill) heeft het zo bij mijn paard (singelplek te ver naar voren) laten zien.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:37

Fem schreef:
Maar die van mij kan niet eens andersom, dan zit de singel in de beenholtes van mijn paard te prikken...
Die van Tekna wil ik eigenlijk niet eens anatomisch gevormd noemen, het is echt maar een minimaal verschil, je moet er bijna een meetlat naast leggen om te kijken wat de bolle en de holle kant is...

Hij is nogtans gewoon anatomisch hoor. Ik vind de singel van TS eerder geen anatomische. Net omdat die niet gewoon zorgt voor een 'anatomische' aansluiting, maar de ligging van je zadel aanpast. En dat staat bijna nergens vermeld. Het wordt wel gewoon anatomisch genoemd, maar ook de singels van bijvoorbeeld tekna worden anatomisch genoemd. Beide zijn het ze ook, maar met een compleet andere werking. Dat zou er wel bij die van TS vermeld moeten staan. Net zoals dat meestal bij een banaansingel wel vermeld staat.
Hij klinkt alsof hij fijn voor je paard zit, maar als hij niet nodig is, gebruik je hem beter niet. Voor sommige paarden is dit inderdaad fijner. Maar is hetzelfde als een bontje, als het niet nodig is gebruik je het beter niet anders veranderd de ligging van je zadel.

Hilary schreef:
Als de singelplek te veel naar voren zit, heeft je zadel dus de neiging om naar voren te schuiven. De bolling moet dan ook naar voren, zoals te zien is op het plaatje van Marjo89. Mijn zadelmaker (Herman van de Bunt, Country Mill) heeft het zo bij mijn paard (singelplek te ver naar voren) laten zien.

Klopt, en bij een singelplek te ver naar achteren andersom. Maar als de singelplek juist zit, gebruik je hem beter niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:40

Die van mij zit met de bolle kant naar achteren. Pony heeft de singelplek ver naar voren liggen en als ik de bolling naar voren doe dan schuurt ze haar oksels stuk, niet dat dit aan de singel komt maar wel krijgt ze dan van die flapjes aan haar vel en dat gaat stuk

Singel heb ik trouwens bij het zadel gekocht en op deze manier ook van de zadelmaker bevestigd gekregen.

Blijkbaar verschilt het dus hoe om die moet.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:44

bij de mijne moest de bolle kant naar voren (ringetje wees ook naar de bolle kant)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:45

Dus als je zadel naar achter schuift maar goed past, zou de singel met de bolle kant naar voren moeten? Of lees ik het nu nou verkeerd?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:47

de bolle kant meos bij mijn singel sws naar voren, dacht ook naar achter, maar had dit nagevraagd. geluk ook, de singelplek bij mijn paard lag ook ver naar voren, dus probleem naar voor schuiven opgelost (normale singels trokken naar voor, en singel nam zadel mee)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:48

Die singel is bedacht met de bolling naar voren. Kijk maar naar de elleboog uitsparing.
Als dat niet past dan is het gewoon niet de juiste singel voor deze pony en moet je een andere kopen.

Soms staat er wel een L (inks) en R (echts) in het leer gedrukt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:49

Celine_Famke schreef:
Dus als je zadel naar achter schuift maar goed past, zou de singel met de bolle kant naar voren moeten? Of lees ik het nu nou verkeerd?

Niet perse, kan ook zijn dat je boom gewoon niet juist is is.
Maar als je zadel schuift vanwege de singelstoten, en dus verder helemaal past, dan moet de bolling naar achteren.

Schuift die naar voor, bolling naar voor, omdat de singelplek dan te ver naar voor ligt.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:54

MarliesV schreef:
Die van mij zit met de bolle kant naar achteren. Pony heeft de singelplek ver naar voren liggen en als ik de bolling naar voren doe dan schuurt ze haar oksels stuk, niet dat dit aan de singel komt maar wel krijgt ze dan van die flapjes aan haar vel en dat gaat stuk

Singel heb ik trouwens bij het zadel gekocht en op deze manier ook van de zadelmaker bevestigd gekregen.

Blijkbaar verschilt het dus hoe om die moet.

Dit is dan voor jou pony de verkeerde singel. Je kunt dan beter een rechte of een banaan vorm nemen.

De singel van de TS is ervoor om het zadel iets naar achter te houden. Bijvoorbeeld als je paard een wat langer doorlopende schoft heeft.
Als de singelplek verder naar voren ligt dan de plek van het zadel schuift het zadel altijd naar voren. Dit kan je voorkomen door deze singel te gebruiken. Je doet de bolle kant tussen de voorbenen zoals op de foto al is laten zien. Het zadel blijft dan verder naar achter. Fijne singel, maar zeker niet voor alle paarden geschikt.