'Zomaar' stoppen met deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IsabelHx

'Zomaar' stoppen met deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 11:42

Hoihoi!

Sorry als ik met m'n neus gezocht heb, maar ik kon geen topic vinden over mijn vraag.

Volgende week komt mijn nieuwe paardje *\o/* *\o/*
Alleen sta ik voor een dilemma. Ze is namelijk ongeschoren, maar heeft wel de hele winter een deken om gehad en is daarom erg glad in haar vacht.
Nu vind ik zelf dekens voor jonge gezonde paarden een beetje onzin, en ben ook niet van plan haar volgende winter een deken om te doen.

Ik vraag me nu dus af of het mogelijk is haar geen deken meer om te doen, of dat dit niet slim is aangezien ze al de hele winter een deken om heeft. Als het noodzakelijk is koop ik er natuurlijk een, maar zo niet, is het natuurlijk een beetje zonde van het geld voor die 1,5 maand.

Liefs!

MarlindeRooz

Re: 'Zomaar' stoppen met deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:43

De "koude" winter kan nog wel duren tot maart / april. Ik zou vragen wat voor deken er op ligt want zo opeens zonder deken zetten gaat niet prettig zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:45

Een paard kan prima zonder deken mits die de kans krijgt zich aan te passen met de seizoenen. In dit geval is dat niet gebeurt en gaat hij het waarschijnlijk erg koud krijgen zonder deken (of er moet alleen een regendekentje op liggen nu).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:45

deze winter zou ik zeker een deken omhouden! Ze heeft nu totaal geen vacht opgebouwd. Het kan zijn dat ze sowieso slecht vacht ontwikkeld en daarom onder een deken staat. Dit zou ik volgend jaar gewoon in de gaten houden.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:46

Als ze nu, met deze temperaturen, gewend is aan een deken zou ik die deze winter wel op laten. Vanaf volgende week willen ze echt winterweer.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:48

Als ze met deze hoge temperaturen al gewend is aan een deken zou ik dat dit jaar niet meer veranderen. Het wordt de komende dagen fors kouder, en je paardje zou dan te weinig tijd krijgen om zich aan te passen. Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen :-)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:49

Idd deze winter uitdoen met deken en dan volgend jaar zonder, dat mag voor een gezond paard geen probleem zijn.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:51

Ligt er aan hoe dik de deken is. En wat voor ras is het?

Is nog warm zat buiten, dus als ie slechts 100 grams is of ongevoerd zou ik m ook lekker af doen.

En anders gewoon even goed in de gaten houden? Als je echt ziet dat je paard het heel koud hebt, kan je hem altijd weer terug op doen.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 11:52

Bedankt voor de snelle antwoorden!

Ze is een 7 jarige PRE, ik weet niet wat voor deken ze nu om heeft, ik zal het even navragen.

Ik dacht zelf aan een 150 grams, maar ik weet niet of dat goed is. Ik ben niet zo thuis in de dekens haha.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:53

Zou er bij mij aan liggen hoe dik de deken was en hoe je paard stond en na hoe hij bij jou staat maar via no vaak best wel wat leuks te vinden..

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:53

Je kan dan altijd de deken die je hebt aangeschaft bewaren vanaf volgende winter voor "noodsituaties"
Mijne staat ook dekenloos maar heb wel 2 dekens op de zolder just in case.
Je weet maar nooit..

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 11:54

Ze heeft nu 100 grams hoor ik net.
Dus ik denk dat ik dan ook maar een 100 gr aanschaf. En dan eventueel nog een onderdeken mocht het echt nodig zijn.

Top van alle reacties!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:55

TS de winter is nog maar net begonnen :D
Weet je de reden ook waarom het dier al met deken loopt? Ik kan mij voorstellen dat niet elk paard opgewassen is om dekenloos de winter door te gaan. Ik heb er namelijk zo eentje, is gezond, maar kan echt niet zonder deken.

Wat al gevraagd is: wat voor een deken heeft paard nu op. Als je niet veel wil investeren in een deken kan je naar 2e hands kijken. Al vertrouw ik een 2e hands regendeken niet zo heel erg.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:56

houd er rekening mee dat als ze nu met 100 gram op heeft, dan moest het nog gaan vriezen ze een warmere deken nodig heeft.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:56

100 grams zonder zou met deze temperaturen nog wel moeten lukken.

Die van mij staat ook wel eens een week met deken (als het veel regent bv) en dan weer zonder. Maar ik heb een IJslander met een berenvacht :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:58

Het kan ook een andere reden hebben natuurlijk. Ik heb een jonge kern gezonde hengst van 5 jaar, en toch staat hij sinds zijn 3e winter onder een deken. Waarom? Omdat hij maar heel weinig winterhard aanmaakt, zonder een medische oorzaak.

Ik zou er dus voorzichtig mee zijn.

Overigens heeft hij wel met dit warme weer zijn deken af.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:59

Bij de EJ is er nu een kortingsactie, 25% keuzekorting op alles, misschien een fijne tip?

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 12:01

O goede tip bedankt!

Ik zal het volgende winter ook goed in de gaten houden inderdaad. :)

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:04

Je hebt al genoeg aan de voorgaande reacties, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: Zou je het niet af kunnen bouwen? Dat je steeds zoveel aantal gram minder gaat zodat ze zelf steeds wat extra haar aan maakt? :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:13

Aanmaak van wintervacht gaat met het korten van de dagen. De dagen worden nu langer, dus wintervacht aanmaken gebeurt (nauwelijks) meer. Dus nu dekenloos zetten is geen optie, daar is het te laat voor.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:16

De aanmaak van een wintervacht van het paard is van twee zaken afhankelijk. Het korter worden van de dagen is de belangrijkste. Dit prikkelt de dopamineafscheidende cellen in het netvlies, wat invloed heeft op de hypofyse van het paard. Die geeft dan weer via het endocrine systeem de boodschap af vacht aan te maken. Dat is de belangrijkste reden dat paarden wintervacht aanmaken. De hoeveelheid vacht is daarnaast afhankelijk van de lichaamstemperatuur van het paard. Als het paard systematisch een paar tienden van een graad kouder is dan wenselijk zullen de hersenen een seintje geven om meer vacht aan te maken en vice versa. Echter, dit samenspel is het sterkst in de periode van medio oktober tot december. Daarna worden de dagen weer langer, en hoort de wintervacht in principe volledig te zijn aangemaakt. Wordt het nu ineens kouder buiten, dan kan het paard snel compenseren door de haren overeind te zetten of te gaan bibberen, maar de piek in aanmaak van wintervacht is voorbij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:19

Zou vragen of je haar deken mee over kan nemen, dan heb je voor nu in elk geval eentje die past en kun je altijd nog zien wat het weer doet ;)

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 12:23

Overnemen is helaas geen optie.
Ze is van een manege geweest, maar was hier toch niet geschikt voor. wss stond ze onder een deken vanwege lessen.

Bij mij zal ze op stal staan en elke dag wel een aantal uur in de paddock.
Ik dacht zelf nu aan een 150 grams outdoordeken...

Wat vinden jullie hier van?

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:29

Ja voor deze temperaturen prima
En idd goed dat je voor n outdoor kiest voor in de paddock

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:31

Bij agradi is het nu super sale, dat kan ook aardig schelen.

Ik had het vorig jaar. In februari een pony gekocht die geschoren was en op stal stond. Bij mij kwam ze buiten, dus ik moest voor 2 maanden een deken kopen. Balen, maar het is niet anders.